Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä täytyy tietää, kun aloittaa kuntosalilla käymisen? Kerro omat vinkkisi!

Vierailija
29.12.2025 |

Mikä se on se salietiketti jota eräässäkin keskustelussa peräänkuulutettiin? Luulin tähän asti, että tulisin pärjäämään salilla maalaisjärjellä ja normaalilla kohteliaisuudella kanssaihmisiä kohtaan, mutta enää en ole varma. Onkohan salilla käyminen sittenkin liian vaikeaa minulle, liekö verrattavissa ydinfysiikkaan.

Olosuhteiden pakosta joudun aloittamaan saliharjoitteluni tammikuussa, mutta nyt se kieltämättä vähän kauhistuttaa, kun bongasin tältä palstalta parikin aloitusta aiheesta, kuinka uudet salikävijät tukkivat paikat tammikuussa ja törttöilevät salijermujen seassa aiheuttaen suurta pahennusta.

Tähän voisi koota sellaisen ohjeiston, salilla käyminen for dummies. Olisin kovin kiitollinen vastauksista!

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota kännykkää salille. Älä jää laitteisiin istumaan iäisyydeksi (puoli minuuttia sarjojen välissä on ok). Älä pukeudu pelkkiin urheilurintsikoihin ja mikrosortseihin. Älä tee tuttavuutta ihmisen kanssa, joka treenaa. Anna muutenkin ihmisten olla rauhassa. Jos joku ei sillä hetkellä treenaa, voit kysyä ohjetta laitteen käyttöön. Ota liittyessäsi salille myös laiteopastus. Lisäksi melkein kaikkien salien nettisivuilla on salietiketti, melkein sama joka paikassa. Esim. Unisportin sivuilta löytyy.

Mulla on treeniohjelma puhelimessa, niin varmasti menen puhelimen kanssa treeneihin.

Tämä. Ja sen lisäksi mulla on musat Spotifyssa.

Mun puhelimenkäyttö on salilla sellaista, että sarjan jälkeen painan Aitofitissä toistojen määrän ja seuraan taukokelloa sarjojen välissä. Puhelin lepää lähinnä treenirepun päällä lattialla suorituspaikan vieressä. Joskus harvoin saatan johonkin viestiin vastata sarjatauolla, mutta tosiaan vain harvoin

Itellä on "älä häiritse"- tila päällä. Ainoastaan harvojen ja valittujen puhelut tulee läpi, koska voi olla hätätilanne. Mutta puhelimessa on tosiaan ajastin, jota käytän, treeniohjelma jota katson ja päivitän ja musiikit, joita kuuntelen. Ja videokamera, että saa tarvittaessa kuvata videota.

Vierailija
82/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeun ohje: älä varaa laitetta jos aiot vain istua siinä, eli hoida somepäibitys jossain muualla

Paitsi jos ei ole paljon porukkaa niin voi istua ihan hyvin.  Jos taas on paljon niin älä viritä ristikkäistaljaan mitään erikoiskikkoja. Kuten rönttää sinne vinopenkkiä ja tee hauista vain toisella puolella.

Älä ikinä jätä mitään pukkariin treenin ajaksi. Vie kaikki tavarasi kaappiin. Aina.

Vaikka voisikin istua, koska ei ole muita. Se ei kannata. Sun palautuminen siitä sarjan välistä on parempaa kun nouset ylös laitteesta! Tämä pitäisi tietää jokainen salilla kävin, mutta näköjään ei tiedä!

Eli palautuminen on parempaa, kun istut penkillä laitteen vieressä, kuin, että istuisit siinä laitteessa? Ei taida olla merkittävää eroa oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä salille pitää ottaa mukaan? Sisätreenikengät joo, mutta mitä muuta? Kuskataanko esim. juomapulloa ja jotain pyyhettä mukana jossain salikassissa siellä laitteiden välillä? Eikö noi kassit ja reput ole sitten toisten tiellä? Pyyhitäänkö sillä pelkällä omalla pyyhkeellä ne laitteet käytön jälkeen, vai onko se oman hien pyyhkimiseen?

Kuskaan repussa ja reppua salin puolella. Koska en jätä esim. lompakkoa pukkariin, edes kaappiin, siitä varotetaan jo salin ohjeissa.

Laitteet pyyhin paperilla ja pesuaineella, joka yleensä tarjotaan salin puolesta.

Vierailija
84/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi ei ole mukana salilla, vie levypainot itse takaisin niille varattuun paikkaan. Saliilla työskentelevänä joudun huomauttamaan tästä joka päivä asiakkaita. 

Toiset ei vaan välitä.

Kun olet tehnyt sarjasi nouse ylös ja anna muidenkin tehdä siinä välissä kun lepäät. Siihen yhteen laitteeseen mahtuu useampikin treenaaja jos on sama setuppi.

Jos mulla on minuutin tauko, miten se toinen ehtii tehdä omansa ja mikä on todennäköisyys että tekee just samoilla painoilla kuin minä?

Miksi sen pitäisi tehdä samilla painoilla, kuin sinä? 

Jos sulla on minuutin tauko, sano, että sulla on lyhyet, kellotetut palautumisajat sarjojen välissä. Yleensä ihmisille se ei kuitenkaan ole niin justiinsa, 12 toiston sarjassakaan ei mene minuuttitolkulla aikaa.

Vierailija
85/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota kännykkää salille. Älä jää laitteisiin istumaan iäisyydeksi (puoli minuuttia sarjojen välissä on ok). Älä pukeudu pelkkiin urheilurintsikoihin ja mikrosortseihin. Älä tee tuttavuutta ihmisen kanssa, joka treenaa. Anna muutenkin ihmisten olla rauhassa. Jos joku ei sillä hetkellä treenaa, voit kysyä ohjetta laitteen käyttöön. Ota liittyessäsi salille myös laiteopastus. Lisäksi melkein kaikkien salien nettisivuilla on salietiketti, melkein sama joka paikassa. Esim. Unisportin sivuilta löytyy.

Minä kyllä sanoisin tähän, että älä jää lepäämään sarjojen välissä laitteeseen, vaan nouse laitteesta pois. Ensinnäkin, se on treenamisen kannalta parempi ja joku voi halutessaan tehdä välissä sarjan. 

Jollekin tavan talliaisella sillä ole ketunkaan väliä istuuko, seisooko vai makaako sarjojen välissä. Huippu-urheilijat on asia erikseen.

Ja hekin näyttävät usein istuvan.

Vierailija
86/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, valitse salisi tarkoin, ainakin isoissa kaupungeissa monelle salille pesiytynyt lähi-idän miehiä jotka puoliväkisin yrittää päästä iholle.

Mutta noin yleisesti, ei kai muuta etikettiä kuin että turpa kiinni, siellä ei huudella ja jätä some pois, tee hommasi ja sen jälkeen anna laite muiden käyttöön.

Vierailija
87/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi ei ole mukana salilla, vie levypainot itse takaisin niille varattuun paikkaan. Saliilla työskentelevänä joudun huomauttamaan tästä joka päivä asiakkaita. 

Toiset ei vaan välitä.

Kun olet tehnyt sarjasi nouse ylös ja anna muidenkin tehdä siinä välissä kun lepäät. Siihen yhteen laitteeseen mahtuu useampikin treenaaja jos on sama setuppi.

Jos mulla on minuutin tauko, miten se toinen ehtii tehdä omansa ja mikä on todennäköisyys että tekee just samoilla painoilla kuin minä?

No tarvittaessa taukosi ei ole minuutti, vaan se venähtää sellaiseksi mitä se toinen tarvii suoritukseensa ja painojen vaihtoon. 

Mikä virka näillä tauoilla treeniohjelmissa on jos ne elää miten sattuu sen mukaan kuinka kauan joku toinen jumppaaja treenaa?

Tauon tarkoitus on palauttaa hermostoa, laskea sykettä ja palauttaa lihasten energiavarastoja, jotta olisi hyvässä iskussa myös seuraavaan sarjaan.

Vierailija
88/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kolmas tai neljäs, koska laite on jatkuvassa käytössä teillä kahdella vuorotellen eikä siinä istu joutilaana kukaan sekuntiakaan.

Eikä juurikaan tule sitä toistakaan. Suurin osa antaa sen treenirauhan muille. 

Joo, aika ruuhka aika saa olla, että joku siihen väliin tulee säätämään. Vuosia käynyt, eikä tule mieleen yhtäkään tapausta. 

Mulle on tapahtunut usein. Ja olen itsekin kysynyt. Ikinä ei ole ollut ongelma, vaikka joku on joskus kieltäytynytkin. Silloin on usein ollut syynä se, että seuraava sarja on ollut viimeinen. Niin kiire ei ole, ettenkö sitä minuuttia ole jaksanut odottaa.

Vierailija
89/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää, mutta OK: laitteessa istuminen sarjojen välillä, kaverin kanssa juttelu, karjuminen nostoissa

Raivostuttavaa, mutta en sano mitään: puhelimen/juomapullon laittaminen laitteeseen tai penkille, jota ei käytä; hikisen välineen pyyhkimättä jättäminen; painojen jättäminen tankoon, hajuvedellä läträäminen

Käsittämätöntä, turpiin tulee: salilla tai pukkarissa muiden kuvaaminen, laitteessa istuminen ja somettaminen, pukuhuoneen sotkeminen, muille naureskelu

No tämmöset mielensä pahoittajat ovat aika harvinaisia ettei tätä kommenttia tarvi säikähtää.

Ei kukaan tule sua pätkäyttään turpiin jos istut laitteessa ja katot puhelinta. Itsellä saattaa venyä tauot jopa 15 minuuttiin verenkierto-ongelmien vuoksi enkä ole lähemmäs 20 vuoteen nähny kenenkään mullistelevan. Päästän toki tekemään jos joku pyytää päästä, mutta en ole koskaan kommentin jättäneen kaltaisia raivottaria kohdannut.

Vierailija
90/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan välitä.

Kuka muutenkaan tekee kaikki sarjat samalla painolla? Ja toisekseen, jos kumpikin siirtää painoja suuntaan ja toiseen, niin mikä tässä on ongelma? Jos jaksat käydä salilla, niin luulisi sun jaksaa siirtää niitä painoja. 

Vierailija
91/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeun ohje: älä varaa laitetta jos aiot vain istua siinä, eli hoida somepäibitys jossain muualla

Paitsi jos ei ole paljon porukkaa niin voi istua ihan hyvin.  Jos taas on paljon niin älä viritä ristikkäistaljaan mitään erikoiskikkoja. Kuten rönttää sinne vinopenkkiä ja tee hauista vain toisella puolella.

Älä ikinä jätä mitään pukkariin treenin ajaksi. Vie kaikki tavarasi kaappiin. Aina.

Vaikka voisikin istua, koska ei ole muita. Se ei kannata. Sun palautuminen siitä sarjan välistä on parempaa kun nouset ylös laitteesta! Tämä pitäisi tietää jokainen salilla kävin, mutta näköjään ei tiedä!

Eli palautuminen on parempaa, kun istut penkillä laitteen vieressä, kuin, että istuisit sii

Kuka hemmetti menee sarjojen välissä istumaan ja miksi. Keho palautuu paremmin pienessä liikkeessä se on vain fakta!!! Kerro minulle mitä hyvää se tuo, että istut laitteessa? Tai ylipäänsä istut? 

Vierailija
92/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan välitä.

Ihan tyhmähän toi sääntö on, ettei laitteessa muka saisi istua tauon aikana. Tai ihan yhtä varatultahan se laite näyttää, jos mä seison siinä vieressä ja juomapulloni on laitteen päällä.  Olisi kaikille vaan helpompaa, että ihmiset oppisivat kommunikoimaan sanoin ja vaikka kysymään, voinko tehdä oman sarjani tässä välillä.

Vierailija
93/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putsaatteko te niitä laitteita siellä salilla?

Vierailija
94/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne peruskäytöstavat ovat unohtuneet, siksi moni valittaa. Hyviä neuvoja täällä oli, mm. ota opastus aloittaessa, äläkä tuki laitteita ja ota huomioon muut, niin homma sujuu. 

Kun luin näitä kommentteja, niin olen edelleen tyytyväinen, että en enää käy trendisaleilla, vaan hikiukkosaleilla tai vähemmän suosituilla saleilla, niissä ei ei jumiteta, leikitä kännyköillä, tarvitse koodata ohjelmia, vaan keskitytään raudan nostamiseen. 

Vierailija
95/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei kuulu enää moikata ketään tuntemattomia salilla. Aloittelijan kannattaa ensin vain tutustua laitteisiin ja katsoa kuinka niillä ihmiset kuntoilee. Tyvestä puuhun noustaan joten älä aloita liin kovilla painoilla kun ei vielä tekniikka ole kunnossa. 

En alapeukuta, mutta minä kyllä moikkaan jos vaikka ovessa tullaan vastakkain. Ihan peruskäytöstapa minusta. Ei siihen jäädä rupattelemaan vaan normaalisti sanotaan hei, kiitos. Käyn tosin ns. mummosalilla eikä kukaan nuorempikaan tuosta pahastu. 

Vierailija
96/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan välitä.

Ihan tyhmähän toi sääntö on, ettei laitteessa muka saisi istua tauon aikana. Tai ihan yhtä varatultahan se laite näyttää, jos mä seison siinä vieressä ja juomapulloni on laitteen päällä.  Olisi kaikille vaan helpompaa, että ihmiset oppisivat kommunikoimaan san

Minä minä minä. 

Vierailija
97/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan välitä.

No tarvittaessa taukosi ei ole minuutti, vaan se venähtää sellaiseksi mitä se toinen tarvii suoritukseensa ja painojen vaihtoon. 

Mikä virka näillä tauoilla treeniohjelmissa on jos ne elää miten sattuu se

Sun treeniohjelman kaatuu satunnaiseen 90 sekunnin taukoon? 

Vierailija
98/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei varmaankaan kukaan ole huippu-urheilija niin ei sen treeniohjelman toteuttaminen viimeistä nippeliä myöten ole edes tarpeellista. Jos sulla lukee ohjelmassa ylätalja ja laite on varattu niin tee joku toinen liike ensin ja mene ylätaljaan sitten kun se on vapaa. Tai ota joku vastaava liike tilalle, selkää voi treenata monella tapaa.

T. Mukava valkku

Vierailija
99/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putsaatteko te niitä laitteita siellä salilla?

Kyllä putsaan. Siellä on kertakäyttöisiä desinfiointipyyhkeitä. Pyyhin kahvat ja ja istuimet.

Vierailija
100/115 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein sääntö: Vahvinpana saat määrätä ja ignorata kitisijät. 

Sali on hierarkia, missä se joka nostaa eniten rautaa, tekee mitä huvittaa. Pulkannarut sitten vikisevät nurksissa, kunnes on tumpussa sen verran lihaa, että voi edes haaveilla äänioikeudesta. 

Ja kyllä, salilla saa huutaa nostoon lähtiessä ja painot heitetään lattiaan tarvittessa. Hiirulaiset luulevat, että se 130kg tempaus lasketaan sieltä suorilta käsiltä kuin se 6kg "kahvakuula"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme