Mitä täytyy tietää, kun aloittaa kuntosalilla käymisen? Kerro omat vinkkisi!
Mikä se on se salietiketti jota eräässäkin keskustelussa peräänkuulutettiin? Luulin tähän asti, että tulisin pärjäämään salilla maalaisjärjellä ja normaalilla kohteliaisuudella kanssaihmisiä kohtaan, mutta enää en ole varma. Onkohan salilla käyminen sittenkin liian vaikeaa minulle, liekö verrattavissa ydinfysiikkaan.
Olosuhteiden pakosta joudun aloittamaan saliharjoitteluni tammikuussa, mutta nyt se kieltämättä vähän kauhistuttaa, kun bongasin tältä palstalta parikin aloitusta aiheesta, kuinka uudet salikävijät tukkivat paikat tammikuussa ja törttöilevät salijermujen seassa aiheuttaen suurta pahennusta.
Tähän voisi koota sellaisen ohjeiston, salilla käyminen for dummies. Olisin kovin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeun ohje: älä varaa laitetta jos aiot vain istua siinä, eli hoida somepäibitys jossain muualla
Paitsi jos ei ole paljon porukkaa niin voi istua ihan hyvin. Jos taas on paljon niin älä viritä ristikkäistaljaan mitään erikoiskikkoja. Kuten rönttää sinne vinopenkkiä ja tee hauista vain toisella puolella.Älä ikinä jätä mitään pukkariin treenin ajaksi. Vie kaikki tavarasi kaappiin. Aina.
Vaikka voisikin istua, koska ei ole muita. Se ei kannata. Sun palautuminen siitä sarjan välistä on parempaa kun nouset ylös laitteesta! Tämä pitäisi tietää jokainen salilla kävin, mutta näköjään ei tiedä!
Asiassa kuin asiassa on kaksi koulukuntaa, tässäkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä salille pitää ottaa mukaan? Sisätreenikengät joo, mutta mitä muuta? Kuskataanko esim. juomapulloa ja jotain pyyhettä mukana jossain salikassissa siellä laitteiden välillä? Eikö noi kassit ja reput ole sitten toisten tiellä? Pyyhitäänkö sillä pelkällä omalla pyyhkeellä ne laitteet käytön jälkeen, vai onko se oman hien pyyhkimiseen?
Juomapullo voi olla vaikka kaapissa. Pyyhe, suojaa laitteita, kuuluu usein etikettiin. Siellä paperia ja desi laitteiden pyyhkimiseen.
Eiks se oo hirveen hankalaa rampata jatkuvasti pukkarissa jos on sellainen tyyppi et tykkää ottaa vesihörpyn aina sarjojen välissä?
Vai onko juominen salietiketissä sallittu vasta treenin jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeun ohje: älä varaa laitetta jos aiot vain istua siinä, eli hoida somepäibitys jossain muualla
Heh, koen tämän olevan sitä maalaisjärjen käyttöä ja peruskohteliaisuutta toisia kohtaan, mutta ilmeisesti ei ole kaikille kuitenkaan selvää, hyvä vinkki siis.
Hyvä vinkki on myös tietoisuus siitä, että 5 min tauko sarjojen välissä kehittää maksimivoimaa, eli kukaan ei huvikseen pidä 5 min taukoa.
Höpö höpö, mitä väliä, ei peruspulliainen ole mikään olympiaurheilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä salille pitää ottaa mukaan? Sisätreenikengät joo, mutta mitä muuta? Kuskataanko esim. juomapulloa ja jotain pyyhettä mukana jossain salikassissa siellä laitteiden välillä? Eikö noi kassit ja reput ole sitten toisten tiellä? Pyyhitäänkö sillä pelkällä omalla pyyhkeellä ne laitteet käytön jälkeen, vai onko se oman hien pyyhkimiseen?
Kengät ja urheiluvaatteet, pikku pyyhe ja juomapullo.
Mielestäni tuo pyyhkiminen on sellainen höpö höpö kosmeettinen juttu, jos ajattelee että pyyhit sillä laitteita niin ensimmäisen pyyhinnän jälkeenhän siirrät sitä hikeä pyyhkeen välityksellä myös seuraaviin laitteisiin. Enempi sellainen sosiaalisen hyväksynnän "näin kuuluu toimia"-juttu.
Monella salilla on kertakäyttöpaperia laitteiden pyyhkimiseen, niin omaa pyyhettä voi käyttää itsensä pyyhkimiseen, mielestäni se on
Mitä sä sillä kassilla siellä salin puolella teet?
No, mitä kassilla yleensä tehdään, huoh. Mulla on siellä puhelin, vesipullo, pyyhe, avain, lämsät, vyö, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi ei ole mukana salilla, vie levypainot itse takaisin niille varattuun paikkaan. Saliilla työskentelevänä joudun huomauttamaan tästä joka päivä asiakkaita.
Toiset ei vaan välitä.
Kun olet tehnyt sarjasi nouse ylös ja anna muidenkin tehdä siinä välissä kun lepäät. Siihen yhteen laitteeseen mahtuu useampikin treenaaja jos on sama setuppi.
Jos mulla on minuutin tauko, miten se toinen ehtii tehdä omansa ja mikä on todennäköisyys että tekee just samoilla painoilla kuin minä?
No tarvittaessa taukosi ei ole minuutti, vaan se venähtää sellaiseksi mitä se toinen tarvii suoritukseensa ja painojen vaihtoon.
Mikä virka näillä tauoilla treeniohjelmissa on jos ne elää miten sattuu sen mukaan kuinka kauan joku toinen jumppaaja treenaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi ei ole mukana salilla, vie levypainot itse takaisin niille varattuun paikkaan. Saliilla työskentelevänä joudun huomauttamaan tästä joka päivä asiakkaita.
Toiset ei vaan välitä.
Kun olet tehnyt sarjasi nouse ylös ja anna muidenkin tehdä siinä välissä kun lepäät. Siihen yhteen laitteeseen mahtuu useampikin treenaaja jos on sama setuppi.
Jos mulla on minuutin tauko, miten se toinen ehtii tehdä omansa ja mikä on todennäköisyys että tekee just samoilla painoilla kuin minä?
No tarvittaessa taukosi ei ole minuutti, vaan se venähtää sellaiseksi mitä se toinen tarvii suoritukseensa ja painojen vaihtoon.
Entä jos siihen tulee vielä kolmas tai neljäskin ihminen? Joustaako mun tauko myös silloin vai onko joku raja kuinka monta ihmistä mun pitää päästää laitteelle ohitseni kun mulla on vielä kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, koen tämän olevan sitä maalaisjärjen käyttöä ja peruskohteliaisuutta toisia kohtaan, mutta ilmeisesti ei ole kaikille kuitenkaan selvää, hyvä vinkki siis.
Hyvä vinkki on myös tietoisuus siitä, että 5 min tauko sarjojen välissä kehittää maksimivoimaa, eli kukaan ei huvikseen pidä 5 min taukoa.
Heh, ihan sm-tason urheilijat kehittävät maksimivoimaa ja käyvät ihan tavallisella salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei vaan välitä.
Entä jos siihen tulee vielä kolmas tai neljäskin ihminen? Joustaako mun tauk
Ei tule kolmas tai neljäs, koska laite on jatkuvassa käytössä teillä kahdella vuorotellen eikä siinä istu joutilaana kukaan sekuntiakaan.
Osa salilaitteista toimii nykyään puhelimella ja apilla (technogymin ai sali, laite säätää penkit ja vastukset kun tulet laitteelle). Voit ihan hyvin ottaa puhelimen mukaan, mutta käytä sitä vain niin, ettei kukaan ajattele että kuvaat heitä.
Eli selaa se saliohjelmasi puhelin vaakatasossa ja ota ne omat selfiet ja belfiet ja videot niin, ettei muita ihmisiä tule kuvaan.
Äläkä laita mitään kuvaustripodeja ruuhka-aikaan ja kuvittele, että muut salilla kävijät väistävät kameraasi ja sinua.
Ja ei, puhelinta ei oteta mukaan suihkuhuoneeseen.
Ei tule kolmas tai neljäs, koska laite on jatkuvassa käytössä teillä kahdella vuorotellen eikä siinä istu joutilaana kukaan sekuntiakaan.
Eikä juurikaan tule sitä toistakaan. Suurin osa antaa sen treenirauhan muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota kännykkää salille. Älä jää laitteisiin istumaan iäisyydeksi (puoli minuuttia sarjojen välissä on ok). Älä pukeudu pelkkiin urheilurintsikoihin ja mikrosortseihin. Älä tee tuttavuutta ihmisen kanssa, joka treenaa. Anna muutenkin ihmisten olla rauhassa. Jos joku ei sillä hetkellä treenaa, voit kysyä ohjetta laitteen käyttöön. Ota liittyessäsi salille myös laiteopastus. Lisäksi melkein kaikkien salien nettisivuilla on salietiketti, melkein sama joka paikassa. Esim. Unisportin sivuilta löytyy.
Miten te "ei kännykkää" ihmiset oikein seuraatte edistystä? Ruutuvihkoon? Arvalla?
Tuon puhelimen kuntoilusovellusten päivityksen ja seurannan voi tehdä muuallakin kuin 5-30 minuuttia laitteen päällä istuen. Joka salilla näkee jotain 17-20 vuotiaita jotka istuvat reisilihaslaitteen päällä somettamassa vaikka vieressä on jono kiireisiä treenaajia jonottamassa.
LAITTEITA VOI KÄYTTÄÄ MYÖS VUOROTELLEN ! Erityisesti jos salilla on ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika ruuhka aika saa olla, että joku siihen väliin tulee säätämään. Vuosia käynyt, eikä tule mieleen yhtäkään tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä kehitä, etenkin jos ne paikat kylmettyy ja kangistuu kun vaan istuu paikallaan ja selaa puhelinta. Vähintään ne lihakset ne pitäis pitää lämpiminä uutta maksimisuoritusta varten ja se ei onnistu paikallaan istuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei vaan välitä.
Mikä virka näillä tauoilla treeniohjelmissa on jos ne elää miten sattuu se
Ei siitä ole mitään haittaa jos tuko vähän venyy. Siitä on enemmän haittaa jos salilla on kiire ja kaikkieivät pääse treenaamaan kun joku istuu laitteen päällä.
Juomapullo kaapissa kuulostaa oudolta. Se on kuitenkin hyvä juoda sen treenin aikana. Ja kassin mukana tosiaan kulkee ne treenin aikana tarvittavat muutkin ns oheistuotteet, esim lämsät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet, että salilla käy vain peruspulliaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aika ruuhka aika saa olla, että joku siihen väliin tulee säätämään. Vuosia käynyt, eikä tule mieleen yhtäkään tapausta.
Helsingissä ja TApiolassa muutamilla Elixian salilla on kyllä aina tammikuussa todella täyttä. Ja itse olen käynyt näissä jo 20 vuotta ja kohteliaimmat aina tarjoaa kyllä mahdollisuutta treenata välissä jos näkevät että toinen jonottaa laitteelle.
Tuon puhelimen kuntoilusovellusten päivityksen ja seurannan voi tehdä muuallakin kuin 5-30 minuuttia laitteen päällä istuen. Joka salilla näkee jotain 17-20 vuotiaita jotka istuvat reisilihaslaitteen päällä somettamassa vaikka vieressä on jono kiireisiä treenaajia jonottamassa.
LAITTEITA VOI KÄYTTÄÄ MYÖS VUOROTELLEN ! Erityisesti jos salilla on ruuhkaa.
Avaa hyvä ihminen se suusi!!
Vierailija kirjoitti:
Osa salilaitteista toimii nykyään puhelimella ja apilla (technogymin ai sali, laite säätää penkit ja vastukset kun tulet laitteelle). Voit ihan hyvin ottaa puhelimen mukaan, mutta käytä sitä vain niin, ettei kukaan ajattele että kuvaat heitä.
Eli selaa se saliohjelmasi puhelin vaakatasossa ja ota ne omat selfiet ja belfiet ja videot niin, ettei muita ihmisiä tule kuvaan.
Äläkä laita mitään kuvaustripodeja ruuhka-aikaan ja kuvittele, että muut salilla kävijät väistävät kameraasi ja sinua.
Ja ei, puhelinta ei oteta mukaan suihkuhuoneeseen.
Näin. Naisen näkökulmasta oli erikoinen vinkki aiemmin, että salin puolella puhelin ei ole ok vaan pukuhuone olisi muka parempi paikka sille. No ei...
Paitsi someperseilijät.
Sen takia niillä on niin isot perseet kun ovat tuottaneet huolella.