Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa tätiytyminen tapahtui?

Vierailija
29.12.2025 |

Löysin 7 vuoden takaisia kuvia ja järkytyin. Olen muuttunut jossain ikävuosien 36 ja 40 välillä aivan rytinällä. 

Kommentit (324)

Vierailija
261/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tätiytyä vähän päälle kolmekymppisenä. Ihmettelin miksi naama alkaa näyttää tätimäiseltä. Sitten löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, sain lääkityksen ja nuorruin varmaan kymmenen vuotta viidessä vuodessa. Samalla pikkuhiljaa kyllä myös paino putosi reilut kymmenen kiloa. Naamaan ja kaulaan vaivihkaa hiipinyt pöhötys johtuikin tosta hajonneesta kilpirauhasesta. Nyt lähestyn viittäkymppiä enkä ole edelleenkään tätiytynyt. Sukulaiset ja kaverit sanoo että näytän aina samanikäiseltä, noin 28-vuotiaalta. Toki myös asenne ratkaisee. Moni mun ikäinen on jo luovuttanut ja puhuu itsestään ikäloppuna ja niinkuin elämässä ei olisi enää mitään muuta odotettavaa kuin lasten kasvamisen seuraaminen ja omien hautajaisten odottelu.

Vierailija
262/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen alkaa tätiytymään noin 20:en vuoden iässä ja mummoutuminen alkaa noin kolmekymppisenä. Miehet vanhenevat huomattavasti arvokkaammin.

--

No ei kyllä pidä paikkaansa. Suurin osa sekä miehistä että naisista alkaa muuttua ukoiksi ja akoiksi siinä kolmenkympin puolivälissä vaan koska mukaan tulee mukavuudenhaluisuus, elämäntapoja ei korjata ja alkaa se ajattelu että omien unelmien tavoittelu on liian myöhäistä ja että ollaan jo vanhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti vaihdevuosien jälkeen kun estrogeeni sakkasi. Vartalo muuttui pötkyläksi, muodot katosivat, rinnat pehmenivät rasvalöllyköiksi.

Henkisesti olen varmaan ollut täti jo paljon aikaisemmin.

Joo estrogeenin väheneminen 40+ tuhosi oman ulkonäköni täysin. 

Kannattaisi hakea siihen apua. Ei ole pakko kärsiä hormonien vähenemisestä vaan voi hankkia korvaushoitoa. Ainakin toivon että nykyään sellaista vielä saa. Hormonien väheneminen tekee sekä naisten että miesten elämästä tuskaisaa, ja ihan turhaan.

Vierailija
264/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oma hormonitoiminta alkoi muuttua ja vartalo alkoi muuttua, sopivat ja mukavat vaatteet on jostain syystä sellaisia tätivaatteita.

Nykyisin nuorten vaatteet ovat säkkimäisiä. Tädit käyttävät istuvampia vaatteita.

Säkkimäiset vaatteet vasta vanhentaakin, ne tekee kenestä tahansa tasapaksun ja ylipainoisen näköisen ellei satu olemaan tosi laiha ja vartalotyypiltään suorakaide.

En ole ikinä käyttänyt säkkimäisiä vaatteita koska olen vartalotyypiltäni tiimalasi.

Vierailija
265/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin alun perin sitä, että myös nuorien on aika päivittää silmälaseja. Pilottien aika on mennyt jo vuosia sitten. Pilotit eivät näytä nuorekkailta edes nuorilla.

Eikä ole. Pilottiklasit ovat kaiken ikäisillä naisilla "hot" ja miehillä "style". Ei sellaista asiaa pidä "päivittää" mikä on hyvää eikä sellaista pidä (yrittää) korjata joka ei ole rikki.
Pilottiklasit ovat ikuiset ja ajattomat.
Eikä se "nuorekas" siks'toiseen ole mikään tyylikkään eikä minkään muunkaan tavoiteltavan synonyymi: en minä ainakaan halua olla "nuorekas", koska sana itsessään implisiittisesti sisältää sen, ettei ihminen ole nuori.
Tosin, tämä taisi alunperin olla naisten keskustelu ja nuo yllä nähdyt ylilyönnit ehkä ovat jonkinlaisia naisnäk.ö.k.ulma-ylilyöntejä. Tuon edellä olevan verran kuitenkin oli pakko ssekantua keskusteluun miehenkin, kun tuo hahmo Täti 57 vuotta kirjoitti tuosta "päivittämisestä".
(Ai että kun on tökerö suomennos englannin "update" -sta, eikö se voisi suomeksi olla luontevammin esim. "päivämääräistäminen" tai vielä paremmin "ajankohtaistaminen?)
Jätkä 53 vuotta
jonka seuraavat klasit tulevat olemaan pilottimallia

Pilottilasit on keijolasit. Sellaiset oli Keke Rosbergilla ja Markku Alénilla 80-luvulla. Siihen vielä hiustyyli niskahiipuloilla niin ollaan tukevasti kasarikeijotyylissä. Ei ne ole ikinä olleet tyylikkäät eikä ole. Ajattomat lasit on ihan jotain muuta.

Vierailija
266/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein lasten saamisen vuoksi naisen tukka ohenee, ja silloin leikataan se kuuluisa vaimotukka josta ei kuitenkaan jakseta pitää huolta. Tämä on iso osa täti-imagoa

Tähän sopii hyvin kaveriksi pilottimalliset silmälasit.

Vaihtoehtoisesti ne muodikkaat ja karmeat mummolasit, ts. värittömät, läpinäkyvät muovikehykset.

Vierailija
267/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin onko tälläinen vanhempien naisten tyylin kyttääminen jotain sisäistettyä naisvihaa, josta niin puhutaan. Jos nainen on 45+ ja nuorekas/kaunis, niin sitten halveksitaan miksi "ei pukeudu ikäisensä tavoin" tai "kerjää huomiota" tms. Ja jos näyttää vanhemmalta, halveksitaan ja naureskellaan myös. Eikö naisten voisi vain antaa elää?

Minusta nainen on ihmisenä yhtä arvokas varmasti läheisilleen ja voi elää mielekästä elämää, vaikka ei esteettisesti sopisi juuri jonkun toisen ulkonäkökriteereihin. Eikö aikuisiässä viimeistään pitäisi nähdä muut ihmiset ihmisinä? 

Kaikenlainen arvostelu joka asiasta luulisi olevan uuvuttavaa sekä arvostelijoille, että arvostelluille.

Vierailija
268/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen alkaa tätiytymään noin 20:en vuoden iässä ja mummoutuminen alkaa noin kolmekymppisenä. Miehet vanhenevat huomattavasti arvokkaammin.

ENpä ole tälläistä ikinä todistanut, sinä olet joku hullu perverssi joka hinkuu teinien perään ja luulet olevasi nuori 40 vuotiaana.

Vierailija
269/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin täti 1-vuotiaana, sillä veljeni sai silloin ekan lapsensa. Noh, nyt olen 42 ja yhtäkään ryppyä ei ole mutta leukalinjasta huomaa, että en ole enää nuori. Olen laihtunut ja käyn salilla ahkerasti, lihasprosenttini on 28 mikä on ikäiselleni naiselle kova. Olen mielestäni paremman näköinen kuin parikymppisenä ja myös itsevarmempi. Hiukset ovat edelleen hyvin pitkät. Kukaan ei ole tädiksi tai mummeliksi sanonut, mutta en toisaalta välittäisi helvettiäkään vaikka sanoisi :D

Mistä leukalinjasta? Heh!

Oikeasti sack of potateo??? Eli mallia perunasäkki!

Siis eikö tuo jonne oikeasti tiedä, mikä on leukalinja? Se on kuule se osa kasvoista, joka on kasvojen ja kaulan rajalla. Nuorella normaalipainoisella ihmisellä leukalinja on kiinteä, mutta yleensä noin 40-vuotiaasta alkaen leukalinja alkaa pehmetä vaikka ylipainoa ei olisikaan.  Miehet yleensä kätevästi peittävät sen kasvattamalla parran.

Vierailija
270/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti vaihdevuosien jälkeen kun estrogeeni sakkasi. Vartalo muuttui pötkyläksi, muodot katosivat, rinnat pehmenivät rasvalöllyköiksi.

Henkisesti olen varmaan ollut täti jo paljon aikaisemmin.

Joo estrogeenin väheneminen 40+ tuhosi oman ulkonäköni täysin. 

Kannattaisi hakea siihen apua. Ei ole pakko kärsiä hormonien vähenemisestä vaan voi hankkia korvaushoitoa. Ainakin toivon että nykyään sellaista vielä saa. Hormonien väheneminen tekee sekä naisten että miesten elämästä tuskaisaa, ja ihan turhaan.

Kaikille ei käy hormonikorvaushoito. Pakko pärjätä ilman.

Vierailija
271/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 19, muutin pois kotoa ja hurahdin kutomiseen ja mukavuuteen yms. 

Vierailija
272/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin puhutaan setäytymisestä? Tulis piiiiitkä ketju.

Vierailija
273/324 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätiytyminen tarkoittaa sitä, että ihmisestä tulee tylsällä tavalla aikuinen. Leikkimielisyys katoaa. Nuorekkaan larppaaminen ei auta mitään jos se ei ole aitoa. Monet kaksikymppiset ovat mieleltään jo ihan vanhuksia. 

Vierailija
274/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätityyliä pahempaa on kaikkien asioiden asiantuntijaksi, besserwisseriksi ja neuvojen tuputtajaksi ryhtyminen. Ei kyetä kuuntelemaan vaan puhutaan päälle ja tuputetaan neuvoja pyytämättä. Näitä omahyväisiä käytännön osaajia on paljon. Tätiytymättömiä ovat ne, jotka antavat muille tilaa eivätkä nillitä pienistä käytännön asioista.

Vierailija
275/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ulkonäöllisesti, mutta 32v totesin, että mulla on niin upea lattia, nyt kun se on lakattu. Niin en tahdo edes lähteä opiskelupaikkakunnalle 😅

Vierailija
276/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa viimeistään, kun leikkaa lyhyen tätitukan ja saa lukulasit

Vierailija
277/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tädiksi 8 vuotiaana

Vierailija
278/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47 ja vielä olen tyttö. Mutta ei minulla tätiytymistä vastaankaan mitään ole.

Millä mittapuulla keski-ikäinen nainen on tyttö? Paitsi tietenkin omassa päässäsi. Mikä siinä aikaisina olemisessa pelottaa noin paljon? 

Vierailija
279/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v tyttö🤣

Vierailija
280/324 |
02.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätiytyminen tarkoittaa sitä, että ihmisestä tulee tylsällä tavalla aikuinen. Leikkimielisyys katoaa. Nuorekkaan larppaaminen ei auta mitään jos se ei ole aitoa. Monet kaksikymppiset ovat mieleltään jo ihan vanhuksia. 

Minusta on vaan hyvä asia, että jokainen vuorollaan muuttuisi aikuismaisesti, tylsällä tavalla, niin kuin sinä asian ilmaisit.

Siihen leikkimielisen, nuorisotyyppisen ihmisryhmän sisään nimittäin tulee toisesta päästä koko ajan uusia jäseniä.