Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette nuorista jotka joutuvat ottamaan jo lukiota/ammattikoulua varten opintotukea ja opintolainaa?

Vierailija
28.12.2025 |

Ainakin omasta mielestäni siinä vaiheessa jos joutuu jo lukiota/ammattikoulua varten ottamaan opintotukea ja opintolainaa sen sijaan että opiskelevan lapsen omat vanhemmat kykenisivät maksamaan kaiken niin eikö siinä tapauksessa kannatta mennä suoraan peruskoulun jälkeen töihin kuten vaikka siivoajaksi, mainosten jakajaksi, puhelinmyyjäksi tai lähihoitajaksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen opintovelvollisuus jatkuu ja lukio/amis opinnot ovat maksuttomia. Eivät edes saa opintotukea.

Vierailija
2/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne, joiden lähtökohdat elämään ovat keskivertoa vaikeammat, pitäisi jäädä siihen samaan kakkaan, johon ovat syntyneet? Kuinka paljon potentiaalia menetettäisiin! Ja toiseksi, toisten lainat ja tuet ei kuulu sulle pätkääkään. Itse maksan veroja mielelläni, että joku hyvä tyyppi vaikeista oloista saa apua oman elämänsä rakentamiseen paremmaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisenasteen opinnot ovat ilmaisia kirjoja, tietokoneita ja muita tarvikkeita myöten, lukiolaiset ja amikset eivät tarvitse vielä penniäkään rahaa eikä heillä ole myöskään edes mitään oikeutta saada opintotukea ja opintolainaa tuossa iässä. Joten mitä ihmettä AP höpisee?

Vierailija
4/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuus jatkuu ja jatkuu kyllä elatusvelvollisuuskin. 

Vierailija
5/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiset eivät vielä tarvitse rahaa opiskeluun sillä oppivelvollisuus jatkuu ja on ilmaista minkä vuoksi noille mainituille tuille ei ole mitään tarvetta vielä tuossa vaiheessa eli saavat koululta kaiken tarvitsemansa. Opintotuet ja lainat kannattaa jättää vasta siihen vaiheeseen kun menee opiskelemaan yliopistoon tai ammattikorkeaan.

Vierailija
6/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi asui 2 viimeistä lukiovuottaan (3. ja 4. vuosi) omillaan 400 km päässä kotipaikkakunnalta. Totta kai hän nosti opintorahaa ja asumistukea, minkä lisäksi me vanhemmat avustimme häntä, jotta ei tarvisisi nostaa opintolainaa. Ja jos ihmetellään, miksi noin kauas piti lähteä kesken lukion, niin urheilun perässä (siksi lukiokin 4 vuotta).

Kotona asuessa ei olisi sanutkaan opintorahaa kuin ehkä pari kymppiä, vaikka pelkästään mun (lähivanhempi) tulot laskettaisiin.

Ja oli siis viimeistä ikäluokkaa, joka kävi maksullisen lukion, eli tämän lisäksi maksettiin kirjat ja tietokone.

Vierailija
7/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisenasteen opinnot ovat ilmaisia kirjoja, tietokoneita ja muita tarvikkeita myöten, lukiolaiset ja amikset eivät tarvitse vielä penniäkään rahaa eikä heillä ole myöskään edes mitään oikeutta saada opintotukea ja opintolainaa tuossa iässä. Joten mitä ihmettä AP höpisee?

Mitä sinä höpiset? Maksuttomiinkin opintoihin saa ihan normaalisti opintotukea.

Vierailija
8/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhällä hengelläkö he elää jos se lukio vaikka on toisella paikkakunnalla eikä vanhemmat pysty maksamaan siitä tulevia kustannuksia?

Vierailija
9/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otto Merikö se on tännekin tullut rääpimään päätään ja antamaan ohjeita köyhille? 

Vierailija
10/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi asui 2 viimeistä lukiovuottaan (3. ja 4. vuosi) omillaan 400 km päässä kotipaikkakunnalta. Totta kai hän nosti opintorahaa ja asumistukea, minkä lisäksi me vanhemmat avustimme häntä, jotta ei tarvisisi nostaa opintolainaa. Ja jos ihmetellään, miksi noin kauas piti lähteä kesken lukion, niin urheilun perässä (siksi lukiokin 4 vuotta).

Kotona asuessa ei olisi sanutkaan opintorahaa kuin ehkä pari kymppiä, vaikka pelkästään mun (lähivanhempi) tulot laskettaisiin.

Ja oli siis viimeistä ikäluokkaa, joka kävi maksullisen lukion, eli tämän lisäksi maksettiin kirjat ja tietokone.

Kuitenkin Suomen joka kunnasta löytyy vähintä n se paikallinen lukio eli lukion ja ammattikoulun takia ei ole Suomessa todellista tarvetta lähteä kauemmaksi opiskelemaan kun läheltäkin löytyisi vaihtoehto.

Vierailija
11/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alle 18 vuotias pääse töihin, edes mainisemiis paikkoihin. Amislaisten todella harvoin jatkaa opiskelujaan amksen jälkeen... kun on töitä. 

Vierailija
12/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhällä hengelläkö he elää jos se lukio vaikka on toisella paikkakunnalla eikä vanhemmat pysty maksamaan siitä tulevia kustannuksia?

Laki velvoittaa ja vaatii lasten vanhenpia kustantamaan lapsille ruoan, vaatteet ja katon kunnes nämä täyttävät 18 ja ovat täysi-ikäisiä. Kaiken muun mitä opiskelija  tarvitsevat niin he saavat sen kaiken koululta.

Vierailija
13/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että oppivat varmasti ainakin se, ettei kannata koskaan äänestää kokoomusta eikä kd. Perskärpäsiä en edes laske puolueiden joukkoon enää, tukehtuu omaan pas kaansa mikä on saavutus sinänsä ja katoa kartalta seuraavissa vaaleissa.

Vierailija
14/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mennään lähihoitajaksi ilman koulutusta? Oletko samaa sukupolvea ukkini (1893) kanssa? Kun kerroin hänelle meneväni lukioon,hän neuvoi menemään sen jälkeen johonkin opettajaksi. Hänen maailmassaan vain mentiin. 

Ja itsekin olen jo 60+

Vierailija
15/15 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lukiossa 2000-luvulla, kirjat piti hankkia itse, ja toki ostin käytettynä kaikki, mitkä löysin, mutta kyllä niihin rahaa meni. Otin opintolainaa jo lukioaikana, koska äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja pienipalkkainen, joten maksoin itse kaikki opiskeluun liittyvät asiat, bussikortin, ylioppilasjuhlamekon yms. Ja osallistuin myös ruokakuluihin. Vanhemman luona asuvana opintoraha oli aika pieni, joten lainaa piti ottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme