Onko lentokoneiden ylösvedot tavallisia? Seurasin Tallinnan lentokenttää viime yönä
Flightradarista siis seurasin. Puolenyön jälkeen. Katsoin kun useampi lentokone sinne yritti eikä päässyt, yritti laskeutumista ja viime hetkellä teki ylösvedon ja sen jälkeen pienen kierroksen taivaalla ja uusi laskeutumisyritys heti perään ja taas ylösveto kiitoradan päällä. Ja sen perään toinen kentokone laskeutumaan, mutta sekin vetää ylös viime hetkellä ja viiden minuutin päästä laskeutumaan suuntaa kolmas lentokone, joka sekin vetää ylös viime hetkellä. Eli maalaisjärjen mukaan kentälle ei päässyt laskeutumaan. Ehkä sielläkin oli kova tuuli? Onko tavallista että näin paljon tulee ylösvetoja peräkkäin? Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet? Nämä koneet suuntasi lopulta Tukholmaan ja laskeutui sinne varakentälle. Finnairin ATR muuten onnistui laskeutumaan Tallinnaan noiden muiden ylösvetojen aikoihin ekalla yrittämällä. Joutui vain hetken kiertelemään kentän lähellä ympyrää ennen kuin sai laskeutumisluvan.
Kommentit (44)
Eivät kovin tavallisia, mutta kyllä niitä on, eli eivät ihan harvinaisiakaan.
Jos katsoit samaan aikaan säätiedotusta niin noissa olosuhteissa on hyvinkin tavallista ja myös oleellista turvalliselle laskeutumiselle.
Kovassa tuulessa/huonolla säällä noita sattuu, kun tuulenpuuskat haittaa laskeutumista.
On. Jos kone ei ole vakaa ennen laskeutumista (esim. siivet heittelehtii puolelta toiselle) ei laskeuduta. Samoin, jos on niin sumuista, että lentokenttää ei näy määritellyltä minimietäisyydeltä, ei laskeuduta.
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit samaan aikaan säätiedotusta niin noissa olosuhteissa on hyvinkin tavallista ja myös oleellista turvalliselle laskeutumiselle.
Toki tiesin, että Suomessa oli myrsky ja siksi seurasinkin lentokonetutkaa, kun kiinnosti lentäminen kovassa tuulessa. Mutta kysymykseni ei ollutkaan se, että miksi joku yksittäinen kone veti myrskyssä ylös. Vaan se, että jos on jo vetänyt ylös kovan myrskyn takia, niin miksi ei lähde siitä suoraan varakentälle vaan jää tekemään uusia yrityksiä sinne samaan myrskyyn, josta jo huomasi ettei sinne pääse. Ja eikö lennonjohto varoita niitä perässä pian tulevia koneita, että edelliset veti ylös eikä päässeet tänne? Paljonko koneissa on bensaa niin, että kuinka monta laskeutumisyritystä ne voi tehdä ja sitten vielä pystyä lentämään 500 km päähän varakentälle)? Ap
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Ok. Osaatko sanoa miksi Tallinnan varakenttä noilla kaikilla oli Tukholma eikä lähempänä olevat Helsinki tai vaikka Turku? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Ok. Osaatko sanoa miksi Tallinnan varakenttä noilla kaikilla oli Tukholma eikä lähempänä olevat Helsinki tai vaikka Turku? Ap
Varmaan siksi, että myrskypilvi möllötti samaan aikaan Helsingin ja Tallinnan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Ok. Osaatko sanoa miksi Tallinnan varakenttä noilla kaikilla oli Tukholma eikä lähempänä olevat Helsinki tai vaikka Turku? Ap
Varmaan siksi, että myrskypilvi möllötti samaan aikaan Helsingin ja Tallinnan päällä.
Ja niillä on toki useita varakenttiä määriteltyltä, eli todennäköisesti katsottu sillä hetkellä, että Helsingissä ja Turussa yhtä paska keli, lähdetään siis Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Ok. Osaatko sanoa miksi Tallinnan varakenttä noilla kaikilla oli Tukholma eikä lähempänä olevat Helsinki tai vaikka Turku? Ap
Varmaan siksi, että myrskypilvi möllötti samaan aikaan Helsingin ja Tallinnan päällä.
No siis joo, mutta Helsinki-Vantaa toimi myrskystä huolimatta normaalisti, sinne laskeutui (ja nousi) koko ajan koneita ilman ongelmia ja ylösvetoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ne yrittää uudelleen kun ei kerran pääseet?"
Tuuliolosuhteet voi vaihdella lyhyen ajan sisällä kovastikin. Kannattaa yrittää niin pitkään, kunnes polttoainetta on niin vähän, että pitää lähteä varakentälle.
Ok. Osaatko sanoa miksi Tallinnan varakenttä noilla kaikilla oli Tukholma eikä lähempänä olevat Helsinki tai vaikka Turku? Ap
Varmaan siksi, että myrskypilvi möllötti samaan aikaan Helsingin ja Tallinnan päällä.
No siis joo, mutta Helsinki-Vantaa toimi myrskystä huolimatta normaalisti, sinne laskeutui (ja nousi) koko ajan koneita ilman ongelmia ja ylösvetoja. Ap
Niin, ne voi valita useasta. Ehkä sillä hetkellä mietitty, että huonoa keliä myös Helsingissä, sielläkin riski, että ei pääse heti laskeutumaan, lähdetään siis aurinkoiseen Tukholmaan, päästää suuremmalla varmuuden ensimmäisellä yrityksellä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit samaan aikaan säätiedotusta niin noissa olosuhteissa on hyvinkin tavallista ja myös oleellista turvalliselle laskeutumiselle.
Toki tiesin, että Suomessa oli myrsky ja siksi seurasinkin lentokonetutkaa, kun kiinnosti lentäminen kovassa tuulessa. Mutta kysymykseni ei ollutkaan se, että miksi joku yksittäinen kone veti myrskyssä ylös. Vaan se, että jos on jo vetänyt ylös kovan myrskyn takia, niin miksi ei lähde siitä suoraan varakentälle vaan jää tekemään uusia yrityksiä sinne samaan myrskyyn, josta jo huomasi ettei sinne pääse. Ja eikö lennonjohto varoita niitä perässä pian tulevia koneita, että edelliset veti ylös eikä päässeet tänne? Paljonko koneissa on bensaa niin, että kuinka monta laskeutumisyritystä ne voi tehdä ja sitten vielä pystyä lentämään 500 km päähän varakentälle)? Ap
Yksi syy siihen ettei varakentälle lähdetä pienimmästäkin syystä saattaa olla se, että kyydissä olevat asiakkaat ovat menossa sille varsinaiselle kentälle eivätkä varakentälle toiseen maahan.
Oliko Helsinki ruuhkainen. Saattaa olla ettei väliin mahtunut enempää kiitotien harjauksen/kelin vuoksi
Kesken laskeutumisen vaihtuva tuulensuunta tai nopeus (windshear) on suurin syy ylösvedoille. Eikä ole sen takia tarvetta vaihtaa lentokenttää vaan kokeilla laskeutumista uudelleen. Lennän paljon ja kaksi kertaa on sattunut omalle kohdalle. Molemmilla kerroilla toinen laskeutuminen onnistui.
"Paljonko koneissa on bensaa niin, että kuinka monta laskeutumisyritystä ne voi tehdä ja sitten vielä pystyä lentämään 500 km päähän varakentälle"
Tuo nyt riippuu monesta asiasta. Esim. Finnair ei kotimaanlennoilla yleensä tankkaa kohdekentällä, joten esim. Rovaniemelle laskeutuessa siellä on polttoainetta jäljellä Helsinkiin lentoa varten + varapolttoaineet. Eli tuolla voisi yrittää vaikka kuinka monta kertaa. Mutta jos tulet pitkän matkan takaa ja tarkoituksena tankata kohdekentällä, silloin on vähemmän polttoainetta. Toki näistä on määräykset, paljonko vähintään pitää olla, eli aina pitää olla polttoainetta niin, että voi yrittää uudelleen ja vielä lentää varakentällekin.
Mä olen yhden kokenut elämässäni. Olen lentänyt ehkä 20 kertaa. Oli aika pelottava vaikka kuulemma ei mitään vaaraa.
Varmaan huomasit, että Helsinkiin laskeutui Balttiaanja muille pienemmille kentille menossa olevia koneita? Joskus pienillä kentillä ei ole sopivan suuntaista kiitorataa.
Usan isoilla kentillä ne tekee ihan tarkoituksella niin, että koneet laitetaan tulemaan laskuun ihan peräkanaa ja välillä edellinen kone ei ehdi kääntyä kiitotieltä pois, niin seuraava joutuu vetämään ylös lennonjohdon käskystä. Eli tavallaan ihan arkipäivää siellä.
Ei.