Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso ilmoitti tänään, että haluaa avioeron. Voinko olla huomenna sen takia pois töistä?

Vierailija
28.12.2025 |

En siis yritä estää eroa, vaan totesin hänelle, että okei sitten. Hän on kuulemma miettinyt asiaa jo pitkään, koska riidellään paljon. Itse en olisi halunnut silti tätä ja olen ihan rikki. Ehdittiin olla yhdessä viisi vuotta.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun m elestä pitää mennä töihin. Saat muutenkin siellä muuta ajateltavaa.

Vierailija
102/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mielenterveysdiagnoosi pitää saada työterveyslääkäriltä ja työkyvyttömyysaikaa on päivä kerrallaan. Pitää joka päivä mennä lääkärille perustelemaan, miksi on yhä työkyvytön ja kolmantena päivänä se alkaa kyllästyttää: on oltava paikalla aamulla lääkärin määräämään aikaan eli ei todellakaan voi lomailla. 

Sama jos yrittää saada vuosiloman haluamaansa aikaan: vain työterveyslääkäri voi kirjoittaa sairauslomaa vuosiloma-aikana. Muiden lääkäreiden todistus ei kelpaa, pitää mennä työterveyteen.

"Pitää joka päivä mennä lääkärille perustelemaan, miksi on yhä työkyvytön..."

Ei ole firmalle halpaa lystiä juoksuttaa joka päivä työterveyslääkärin vastaanotolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke on työ suruun. Jos et voi asialle mitään turha jäädä sit suremaan. Se suru tulee aikanaan luonnostaan jos tulee. Mies kai päätöksensä teki ite vai? No jos niin on et paljo sille mitään voi. Jokaisella on vapaa tahto. Jatka elämääsi. Oliko teillä lapsia.? 

Vierailija
104/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä et voi mennä huomenna töihin niin kuin kaikkina muinakin päivinä? Jos hän heittää sinut ulos asunnostaan, niin kyllä pitää hakea virallinen häätö eikä se mene niin, että sinun on huomenna muutettava.

Vierailija
105/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut sairaslomaa puolison kuoltua yllättäen, koska, lääkärin mukaan, suru ei ole sairaus. Onneksi pomo myönsi palkatonta vapaata.

Mieheni sai sairaslomaa monta kuukautta isänsä kuoltua. Postraumaattinen stressireaktio. 

Vierailija
106/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikkulapun tarviit, eli lääkäriaikaa varaamaan vaan. Tai voit ehkä olla myös palkatta pois.

Mitään saikkulappua oo tarvinnu vuosiin...esimiehelle ilmoittaa että ei oo työkuntoinen niin voi olla vaikka viikon poissa.

Vierailija
107/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet omalla ilmoituksella poissa töistä. Jos et ole työkykyinen senkään jälkeen niin lekurillw, mutta hän voi antaa saikkua mutta koodiksi tulee joku masennus ja se tulee työnantajalle tietoon. Itse välttelisin lekurikäyntiä, kukaan ei ole kuollut kuitenkaan. 

Vierailija
108/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillinen stressireaktio.  On peruste sairaslomalle aloittajan tilanteessa!

Vierailija
109/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt saikkua kun lähiomaiset kuoli. Sinun tilanteesi on samanlainen, äkillinen elämänkriisi ja akuutti suru. Halaus ja voimia tulevaan! 

Ero ei ole verrannollinen läheisen kuolemaan, josta voi saada sairaslomaa. 

Ei sitä saikkua saa siksi että läheinen kuolee, vaan siksi että surun ja kriisin vallassa ei usein  ole työkykyinen. Diagnoosi saikkutodistuksessa ei ole "läheisen kuolema", vaan "akuutti stressireaktio". Sama voi tapahtua eron yhteydessä. 

Missäs sitten kulkee raja näiden surun ja kriisin kohdanneiden saikuissa? Tuleeko siis kaikissa elämän kolhuissa jäädä sairaslomalle, jos itse kokee olevansa työkyvytön? Koira kuoli, kissa yön yli kadoksissa, vaimo/mies jätti, vanhempien ero, itsellä todettu vakava sairaus, läheisellä todettu vakava sairaus, rakkaan pikkuveljen vaimo petti, perheen teinin huono käytös, huonosti nukuttu yö, iäkkään vanhemman avun tarve, riita ystävän kanssa, mies tuli kotiin pikkujouluista vasta aamulla?

Vierailija
110/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt saikkua kun lähiomaiset kuoli. Sinun tilanteesi on samanlainen, äkillinen elämänkriisi ja akuutti suru. Halaus ja voimia tulevaan! 

Ero ei ole verrannollinen läheisen kuolemaan, josta voi saada sairaslomaa. 

Ei sitä saikkua saa siksi että läheinen kuolee, vaan siksi että surun ja kriisin vallassa ei usein  ole työkykyinen. Diagnoosi saikkutodistuksessa ei ole "läheisen kuolema", vaan "akuutti stressireaktio". Sama voi tapahtua eron yhteydessä. 

Missäs sitten kulkee raja näiden surun ja kriisin kohdanneiden saikuissa? Tuleeko siis kaikissa elämän kolhuissa jäädä sairaslomalle, jos itse kokee olevansa työkyvytön? Koira kuoli, kissa yön yli kadoksissa, vaimo/mies jätti, vanhempien

Mikä sua vaivaa? Oletko itse psykopaatti ja esihenkilö? Jos ap on joka toinen päivä saikulla koska koira katsoi ilkästi ja  lehdenjakaja herätti yöllä niin eiköhän hän olisi jättänyt kysymättä täältä asiaa. 

Vierailija
111/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae saikkua, jos itkettää.

Suru ei ole sairaus!

Suru ei ole sairaus. Siksi suru tai kriisi ei oikeuta sairaslomaan. Toisaalta palkatonta vapaata työnantajan kuuluu lain mukaan myöntää kriisitilanteissa.

https://yle.fi/a/3-11849830

Vierailija
112/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyteen hakemaan saikkua

Vierailija
113/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää voi olla pois omalla ilmoituksella, oli syy mikä tahansa.

Vierailija
114/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut sairaslomaa puolison kuoltua yllättäen, koska, lääkärin mukaan, suru ei ole sairaus. Onneksi pomo myönsi palkatonta vapaata pitkin hampain.

Sama kokemus

Vierailija
115/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon myös työstä ja sen luonteesta. Itse esimerkiksi olen sosiaalipalveluissa, ja jos itseä olisi kohdannut juuri kriisi, kokisin työkykyni olevan alentunut sairasloman edellyttämällä tavalla. Jos työ on sellaista, että se mahdollistaa jopa pienen tauon raskaiden asioiden ajattelemisesta, niin voisi jopa olla hyödyllistä olla töissä ettei vello omissa ajatuksissaan koko päivää. Unettomuus myös yksistään alentaa työkykyä. Itse jos olisin esimiesasemassa niin hyväksyisin  sairasloman Ap:n tapauksessa ilman mitään epäröintiä, ja myöntäisin kyllä myös vapaata. 

Vierailija
116/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voit ilmoittaa olevasi sairas. Jos kysellään lisää, sanot että helvetilliset kuukautiset. Varsinkin jos esimies on mies. Tenttaaminen loppuu siihen.

Ja jos pitempää saikkua kaipaat, menet työterveyslääkärille itkemään masennusta. Erotessa se on normaali reaktio.

Vierailija
117/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöntäisin lomapäiviä tai palkatonta. Saikun syy tuo ei ole. T. Esihenkilö

Entä jos työntekijä saa paniikkikohtauksia, hyperventiloi tai ei pysty olemaan itkemättä? 

Ihanko oikeasti itku oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan? Minä pystyn koska tahansa itkemään siten, että silmistäni valuu kyyneleitä, vaikka en mitään parkumista esittäisi. Olisi aika hurjaa, jos tämän taitoni ansiosta saisin koska tahansa sairauslomaa.

Jos työntekijä saa paniikkikohtauksen, hyperventiloi tai itkee, niin hän voi keskustella työnantajan kanssa ja palkattomalla vapaalla.

Tai lääkäri voi kirjoittaa sairauslomaa... se, että sinä osaat teeskennellä itkua, ei poista sitä tosiasiaa, että useimmilla meistä sille itkulle on syy ja se voi olla

Niinpä. Nyt ei puhuttu tekoitkusta. Ja vaikka mitä kipuja ja vaivoja pystyy jokainen teeskentelemään, mutta ei tässä siitä puhuttu.

Vierailija
118/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla,mutta kerro fyysinen syy,oksennustauti tms.

Eikä ihme, jos oksettaa.

Kun työnantaja kuitenkin saa tietää, että poissaolon syynä oli ero, niin tuosta saa kirjallisen varoituksen. Siis siitä, että valehteli olevansa sairas."

Jos on työkyvytön, vaikka eron aiheuttamasta surusta, se ei ole valehtelua. Ei työuupumuskaan ole sairaus, mutta siitä seuraa mm. masennusta, koka taas katsotaan sairaudeksi. 

Vierailija
119/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöntäisin lomapäiviä tai palkatonta. Saikun syy tuo ei ole. T. Esihenkilö

Entä jos työntekijä saa paniikkikohtauksia, hyperventiloi tai ei pysty olemaan itkemättä? 

Silloin hän on lääkityksen tarpeessa ja näin ollen myös sairasloman tarpeessa. Myöhemmin voi esihenkilö pohtia, onko tuollainen henkilö tarpeellinen firmalle."

Kyllä on kylmä maa myuttunut kylmemmäksi aina vaan. Empatia ei näköjään kuulu edes työpaikoille. 

Vierailija
120/124 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työnantajasta? Omailmoituksella itkemisen ja sydänsurujen vuoksi ei yleensä voi olla pois. Erokriisi ei myöskään ole lääketieteellinen ongelma, johon olisi olemassa palkalliseen sairaslomaan oikeuttavaa diagnoosia. Työnantaja voi hyväksyä poissaolon, mutta palkkaa et välttämättä saa.

Sellainen kuin tilapäinen sopeutumishäiriö, tällä sain saikkua isovanhemman kuoleman johdosta kuten myös työuupumukseen. Ihminen tarvitsee joskus aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen ja se on ihan validi syy saada sairaslomaa.

Miten isovanhemman kuolemasta saa sairauslomaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi