Puoliso ilmoitti tänään, että haluaa avioeron. Voinko olla huomenna sen takia pois töistä?
En siis yritä estää eroa, vaan totesin hänelle, että okei sitten. Hän on kuulemma miettinyt asiaa jo pitkään, koska riidellään paljon. Itse en olisi halunnut silti tätä ja olen ihan rikki. Ehdittiin olla yhdessä viisi vuotta.
Kommentit (120)
Ei ihme, että kukaan ei halua palkata työntekijöitä, jos työnantajan pitää maksaa työntekijänsä puolison tekojen seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työnantajasta? Omailmoituksella itkemisen ja sydänsurujen vuoksi ei yleensä voi olla pois. Erokriisi ei myöskään ole lääketieteellinen ongelma, johon olisi olemassa palkalliseen sairaslomaan oikeuttavaa diagnoosia. Työnantaja voi hyväksyä poissaolon, mutta palkkaa et välttämättä saa.
Lääkäri antaa saikkua masennusdiagnoosilla tuollaisessa tilanteessa.
Akuutti masennus? Rn ole kuullutkaan.
Olen pitänyt saikkua kun lähiomaiset kuoli. Sinun tilanteesi on samanlainen, äkillinen elämänkriisi ja akuutti suru. Halaus ja voimia tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että kukaan ei halua palkata työntekijöitä, jos työnantajan pitää maksaa työntekijänsä puolison tekojen seuraukset.
Se on osa yrittämisen riskiä. Eivät ne voitot ja tuotot koskaan ole olleet yrittäjälle riskittömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työnantajalle kuulu, töihin.
Kuuluu se siinä mielessä, että onko henkisesti romahtanut ihminen työkuntoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työnantajasta? Omailmoituksella itkemisen ja sydänsurujen vuoksi ei yleensä voi olla pois. Erokriisi ei myöskään ole lääketieteellinen ongelma, johon olisi olemassa palkalliseen sairaslomaan oikeuttavaa diagnoosia. Työnantaja voi hyväksyä poissaolon, mutta palkkaa et välttämättä saa.
Sellainen kuin tilapäinen sopeutumishäiriö, tällä sain saikkua isovanhemman kuoleman johdosta kuten myös työuupumukseen. Ihminen tarvitsee joskus aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen ja se on ihan validi syy saada sairaslomaa.
Kannattaa silti muistaa, että työnantajalla on oikeus diagnoosinumerosta huolimatta päättää, onko työkyvyttömyysaika palkallinen vai ei. Oikeudessa on aika lailla heikoilla, jos jää pois töistä surun takia ja työnantajalla on tarjota työtä, jossa suru ei haittaa.
On oikeus, mutta aikamoinen psykopaatti saa olla että pakottaa töihin tai alkaa hankalaksi, kun toisella on jo muutenkin vaikeaa. Tunnollisen työntekijän on vaikea muutenkin hakea saikkua, joten jos pomo vaan tuntee alaisensa, antaa kyllä mukisematta luvan olla poissa! Kokeilisit joskus muita töitä, jotta näkisit miten inhimillisesti joissain paikoissa toimitaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut sairaslomaa puolison kuoltua yllättäen, koska, lääkärin mukaan, suru ei ole sairaus. Onneksi pomo myönsi palkatonta vapaata.
Törkeää. Jos ei ole työkykyinen, ei voi olla töissä. Onneksi pomo sentään oli ihmisen empatiakyvyllä varustettu.
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa tiedän, etten ole työkykyinen, koska itken ja en tule nukkumaan seuraavina öinä. Mutta kannattaako työnantajalle kertoa tämä elämäntilanne poissaolon syyksi vai keksiä jotain muuta?
Ap
Ei ero tai lemmikin kuolema ole syy olla töistä pois, vaikka surua ja murhetta aiheuttavatkin. Ne ovat kuitenkin normaalia elämää ja elämään kuuluvia vastoinkäymisiä. Moni meistä joutuu myös unettomien öiden jälkeen raahautumaan väsyneenä töihin. Vaikka nyt pelkkä ajatus töihin menosta ahdistaa, saattaa se kuitenkin jopa helpottaa oloa, kun saat muuta ajateltavaa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Se vasta olisikin hyvää mainosta firmalle, että jossain tiskin takana on itkevä ihminen tai ylipäänsä ihminen, joka ei pysty töitään tekemään, kun ajatukset muualla ja yöunetkin varmasti mitättömiä. Ihmisiä ne työntekijätkin on eikä mitään robotteja...
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt saikkua kun lähiomaiset kuoli. Sinun tilanteesi on samanlainen, äkillinen elämänkriisi ja akuutti suru. Halaus ja voimia tulevaan!
Ero ei ole verrannollinen läheisen kuolemaan, josta voi saada sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa tiedän, etten ole työkykyinen, koska itken ja en tule nukkumaan seuraavina öinä. Mutta kannattaako työnantajalle kertoa tämä elämäntilanne poissaolon syyksi vai keksiä jotain muuta?
Ap
Käy suoraan työterveydessä. Ei tarvi kertoa koko elämäntarinaa, elämänkriisi tms on riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi ero tai lemmikin kuolema ole syy olla töistä pois, vaikka surua ja murhetta aiheuttavatkin. Ne ovat kuitenkin normaalia elämää ja elämään kuuluvia vastoinkäymisiä. Moni meistä joutuu myös unettomien öiden jälkeen raahautumaan väsyneenä töihin. Vaikka nyt pelkkä ajatus töihin menosta ahdistaa, saattaa se kuitenkin jopa helpottaa oloa, kun saat muuta ajateltavaa. Tsemppiä!
Joo tosi tsemppaava viesti tämäkin. Kyllä jokainen tietää, että nuo on normaaleja elämäntapahtumia. Kaikilla ei vaan ole samalla tavalla voimavaroja ottaa kaikkea vastaan ja jatkaa arkea siinä samalla. Jotkut voivat sairastua ihan kehon tasolla tällaisista ja on ihan työturvallisuusriski mennä sellaisissa tiloissa työmaalle. Tunteet kuuluu elämään, niitä ei saa piilottaa ja jättää käsittelemättä. Jos tarvitsee aikaa siihen, sitten sitä aikaa otetaan ja elämä jatkuu sitten kun on valmis siihen.
Vierailija kirjoitti:
Hae saikkua, jos itkettää.
Itkeminen EI OLE sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa yrittämisen riskiä. Eivät ne voitot ja tuotot koskaan ole olleet yrittäjälle riskittömiä.
Työntekijän avioero ei voi olla työnantajan riski!
Tosin kun työntekijä ei tienaa edes omaa palkkaansa, on ainakin pienessä yrityksessä perusteet irtisanoa. Se voi olla ap:llekin yllätys, että ensin lähti mies ja sitten loppui työt.
VARMAAN JUU
Ilmoitti erosta tänään. Tulit sitten ensimmäisenä toimena kysymään ohjetta palstalta, jossa osa porukasta on ihan lataamokunnossa. Joko öö vastasi, entä saitko jo kuulla olevasi incelpersu.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa keksiä joku muu syy. Näin työnantaja saa asiallisen syyn irtisanoa turhastasaikuttajan ja työpaikka vapautuu työhalukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut sairaslomaa puolison kuoltua yllättäen, koska, lääkärin mukaan, suru ei ole sairaus. Onneksi pomo myönsi palkatonta vapaata.
eihän se suru olekaan sairaus. Normaali tunne, vai pitäisikö myös siitä että tuntee olonsa vaikkapa onnelliseksi saada olla pois töistä palkallisesti?
Kannattaa silti muistaa, että työnantajalla on oikeus diagnoosinumerosta huolimatta päättää, onko työkyvyttömyysaika palkallinen vai ei. Oikeudessa on aika lailla heikoilla, jos jää pois töistä surun takia ja työnantajalla on tarjota työtä, jossa suru ei haittaa.