Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?
Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.
Kommentit (727)
No helpottaako ap oloasi, jos nyt sitten myönnän, että pääsin syksyllä nauttimaan tuota "sosiaalitukea"?
Olen siis aloittanut työt vuonna 1978 ja nyt syyskuussa pääsin eläkkeelle. Mitäs tuosta nyt tulee työvuosia... 47 vuotta. Ja nyt sitten loppuelämä "sosiaalituella", eli työeläkkeellä. Enkö mielestäsi ole ansainnut tuota sosiaalitukea? Pyörittänyt kuitenkin omalta osaltani tätä yhteiskuntaa maksamalla veroja ja osallistumalla tulevien sukupolvien (sinunkin) terveydenhoitokuluihin neuvolasta alkaen ja koulutuksen maksamiseen ym ym.
Meinaatko ap, että sitten, kun yhteiskunta on imenyt ihmisen tyhjiin, on aika hänet viedä saunantaakse, vai mitä ehdotat ratkaisuksi tuohon eläkepulmaan?
Tai, että pakotetaan elämänsä raskasta työtä ihminen kokemaan kurjuutta ja nälkää sitten, kun ei enää töihin pysty. Se ei kuulosta sivistysvaltioilta.
Miksi aloittajalla on käsitys että eläke olisi joku säästötili, se saadaan mitä työnantaja on maksuja kustakin maksanut?
Ei, vaan se on vakuutusmaksu. Paljon jää vakuutusyhtiöille rahaa heistä joista on maksettu vuoskymmenet mutta kuolevat ennen eläkeikää.
Yritän vääntää rautalankaa. Jos maksaa kotivakuutusta eikä koskaan satu vahinkoa ei saa rahaa. Jos saa rahaa saattaa saada isomman korvauksen, esim tulipalo, kuin on maksanut maksuja.
Tälläinen vastakkainasettelu eläkeläisten ja työssäkäyvien välillä ei johda mihinkään muuhun kuin yritysten etuun. Aina silloin tällöin yritysjärjestöjen puolelta tehdään ehdotuksia nykyistenkin eläkkeiden alentamisesta ja jotkut työssäkäyvät kuvittelevat, että se on myös heidän etu. Mutta todellisuudessahan tapahtuisi, että yritysten eläkemaksut pienenisivät, ei palkansaajien. Lisäksi eläkkeiden leikkaus vähentäisi kulutusta ja työllisyyttä.
Ap ei ymmärrä, että ei saa koskaan minkäänlaista eläkettä - edes sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aloittaja aika tietämätön mikä on eläke. Siinä hän on osittain oikeassa, että on muutamia eläkkeitä, jotka ovat ansaitsemattomia tukia, kuten taiteilijaeläke, sairaseläke ja työttömyyseläke, mutta työeläke on eläke, jonka sen saaja on työtulostaan maksanut. Sillä, tilittääkö sen eläkeyhtiölle työntekijä vai työnantaja ei ole merkitystä, se on joka tapauksessa sidoksissa työstä saatavaan palkkaan. Eläkeyhtiöillä on muuten kaikkien aikojen suurin varallisuus ja se yhä on kasvussa, siellä ne ovat edelleen minun maksamani eläkemaksut ja myös sinun, jos olet jotain ansainnut.
Eläkeyhtiöiden pikkulasta, vajaat 300 mrd, ovat noin kolmasosa niiden veloista. Jos niillä ei olisi tosiasiassa verotusoikeutta, ne olisivat konkurssissa.
Verotus on varastamista ja koko eläkejärjestelmä pitäisi räjäyttää. Paras olisi kun ihmiset itse saisivat päättää mihin rahansa käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on että nykyiset eläkeläiset maksoivat pikku eläkemaksuja palkastaan ja nykyisiltä työntekijöiltä otetaan iso siivu palkasta. Ei ole reilu peli se. Sen lisäksi elätetään puoli miljoonaa mehmettiä jotka huijaa Kelaa minkä ehtii.
Kehitysmaalaisista olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aloittaja aika tietämätön mikä on eläke. Siinä hän on osittain oikeassa, että on muutamia eläkkeitä, jotka ovat ansaitsemattomia tukia, kuten taiteilijaeläke, sairaseläke ja työttömyyseläke, mutta työeläke on eläke, jonka sen saaja on työtulostaan maksanut. Sillä, tilittääkö sen eläkeyhtiölle työntekijä vai työnantaja ei ole merkitystä, se on joka tapauksessa sidoksissa työstä saatavaan palkkaan. Eläkeyhtiöillä on muuten kaikkien aikojen suurin varallisuus ja se yhä on kasvussa, siellä ne ovat edelleen minun maksamani eläkemaksut ja myös sinun, jos olet jotain ansainnut.
Ei sairas- ja työkyvyttömyyseläkkee ole ansaittsemattomia tukia, vaan suurin osa niistä maksavat yksityiset vakuutusyhtiöt, siinä missä liikenneonnettomuudet tai tulipalot, kun jo laki velvoittaa työnantajat ottamaan vaikutukset, maksettujen palkkojen suhteen ja niistä maksetaan tarvittavat eläkkeet ja vahingot.
Tietysti, jos ei koskaan työelämässä, silloin maksaja Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ollenkaan vaikeata. Se on ihan reilu peli.
Miksi se olisi vaikeata? Palkastani on aina mennyt veroja ja muita veroluonteisia maksuja, olen kustantanut AP:.n vanhempien eläkkeitä ja jos hänellä olisi lapsia niin olisin kustantanut niiden koulunkäyntiä, olen koko ajan maksellut sairaiden hoitamista ja kuntouttamista, vanhusten hoitoa laitoksissa, armeijan kapiaisten palkkoja, hävittäjiä taivaille, majakoita merille...ja samalla tavalla olen käyttänyt paljon julkista rahaa nauttiessani koulutuksesta silloin kun Suomi vielä oli Pisa-kunkku ja yliopistoni Suomen paras, ja olen sairastellut ja syönyt lääkkeitä, ollut vanhenpainvapaalla, vienyt lapsia lähes- ilmaiseen päiväkotiin ja ilmaiseen kouluun, jossa he ovat saaneet hyvää ruokaa jne. Näin hyvinvointivaltio toimii.
Ei vaan suuri julkkis hiivamummo kolmine lapsineen on hoitanut oman elämäns
Mikä on hiivamummo? Leipuri?
Ei siihen ole pitkä aika, kun itsekin joutaa eläkkeelle. Voi sitten lukea kommentointia, että miten kallista nyt vasta onkin. Ja on tottunut parempaan elintasoon kuin nykyeläkeläiset, pleikkaa ym. vempelettä, kaljaa ja tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on että nykyiset eläkeläiset maksoivat pikku eläkemaksuja palkastaan ja nykyisiltä työntekijöiltä otetaan iso siivu palkasta. Ei ole reilu peli se. Sen lisäksi elätetään puoli miljoonaa mehmettiä jotka huijaa Kelaa minkä ehtii.
Jako eläkesysteemin edunsaajaikäluokkiin ja maksajaikäluokkiin on liian räikeä.
Vierailija kirjoitti:
Verotus on varastamista ja koko eläkejärjestelmä pitäisi räjäyttää. Paras olisi kun ihmiset itse saisivat päättää mihin rahansa käyttävät.
Miksi sitten käytät verovaroilla rakennettua infrastrukstuuria?
Vierailija kirjoitti:
Paljon on turhia mummoja palstalla, ei yllätä! Vuosikymmeniä täällä vinkuvat ja vievät nuorilta rahat.
Sulta ei voi rahoja viedä koska sulla ei rahaa ole, sulla on vain tuulen huuhtoma perse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jako eläkesysteemin edunsaajaikäluokkiin ja maksajaikäluokkiin on liian räikeä.
Nykyeläkeläisistä on suuri osa itsekin maksanut jo tyel-maksua. Minä ainakin vuodesta 1993 vuoteen 2010 jolloin jäin eläkkeelle.
Miten lapsellista kiukutella asioista jotka muuttuvat? Ei niitä voi takautuvasti muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on salilla ja voimaantuu, 40 vuotta valtion piikkiin!
Ja se hiivan löyhkä haisee toiseen päähän salia, yök!
Se löyhkä tulee omasta perseestäsi.
Nyt tuttu jäi eläkkeelle, 64 v 3 kk ikäisenä. Kyllä hänkin on maksanut vuodesta 1993 jo tyellinsä.
Ja saa isoea eläkettä verrattuna kansakoulumummuihin ja ukkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun palkasta mitään viedä. Se on tulonsiirto/yritystuki työnantajalle ja sinä saat ne verovähennyjsenä eli maksat sen verran vähemmän veroa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Eläkevakuutusmaksut ovat itseasiassa olleet vuosikymmeniä melko vakaalla pohjalla, eikä niitä ole ollut tarvetta korottaa ja eläkevakuutus on pyörinyt 25% molemminpuolin.
Ja netistä löytyy mitä milläkin vuosikymmenellä on eläkemaksuja maksettu. Ja on harvoja yrittäjä maksuja, joka on ollut vakaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisillä usein on oman pään kanssa ongelmia, valittavat kaikesta, kun ei ehkä elämä ollutkaan sitä suurta juhlaa. todellisia juntteja suuri osa
Mielenterveysongelmia esiintyy eniten nuorilla ja nuorilla aikuisilla, sillä suuri osa aikuisiän häiriöistä alkaa jo ennen 24 vuoden ikää, ja esimerkiksi ahdistus-, masennus- ja käytöshäiriöt ovat yleisimpiä juuri nuoruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat ahnein sukupolvi mitä on koskaan elänyt.
Varakkain myös. On mökit, omakotitalot ja autot.
Ei ole mökkiä, taloa tai autoa.-eläkeläinen
Ja av palstalla 🤐