Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?

Vierailija
27.12.2025 |

Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.

Kommentit (727)

Vierailija
321/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla juntimpaa, kuin kehua jälkikasvuaan väsyneellä vauvapalstalla. ei vissiin eläkkeellä ihan hirveästi ole tekemistä :D :D :D

Vierailija
322/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärtämättömille ei kannata edes selittää mitään.  Eikö kouluissa enää ole mitään kansalaistaitoa , peruskoulussa  eikä ees jossain amkissa?  Ettei mutään opita yhteiskunnasta, omasta verotuksesta?"

Minkä suuruisia eläkemaksut olivat v. 2025?

Entä 1965?

Mikä on eläkemaksun suuruus vuonna 2050, jos nykymeno jatkuu?

Vastaapa näihin kerran on kansalaistaidot niin hanskassa. Anna kun arvaan, olet eläkkeellä.

Yritykset maksoivat työeläkkeitä 60-luvulla 15% molemmin puolin, koska osa maksetuista työeläkkeitä maksettiin yritys- ja henkilöstöverotukden kautta. 

70-80-luvulla eläkemaksut olivat 20% molemmilla puolilla ja viimeiset 35v eläkemaksut ovat olleet n. 25% molemmin puolin. 

Yritykset ovat maksaneet työeläkemaksuja jo yli 60v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkästään eläkemenoilla ja vanhusten pyllynpyyhkimisen kustannuksilla laitoksissa maksettaisiin valtion velka pois kahdessa vuodessa. Tai maksettaisiin kelan työttömyysturvaa 12 miljoonalle ihmiselle."

Ehkä lahjakkuutesi näkyy jossakin, mutta matematiikassa se ei selvästikään näy.

Pelkät 12 miljoonan työttömyyskorvaukset olisivat yli 100 miljardia vuodessa, mikä on yli valtion budjetin. Millaisia summia kuvittelet eläkkeisiin ja vanhustenhoitoon kuluvan?

Vierailija
324/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla juntimpaa, kuin kehua jälkikasvuaan väsyneellä vauvapalstalla. ei vissiin eläkkeellä ihan hirveästi ole tekemistä :D :D :D

Saa näh sun tekemiset kun 80 tulee täyteen jos nytkään ei aktiviteetteja.

Vierailija
325/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma työeläkkeissä on liian lyhyt työhistoria, koska opiskellaan pitkään ja työelämään siirrytään yhä myöhemmin ja työhistoria jää alle 40/vuotta, kun se pitäisi olla vähintään yli 45v. 

Vierailija
326/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun vanhemmilla kehumisen aihetta?

Vierailija
327/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa näh sun tekemiset kun 80 tulee täyteen jos nytkään ei aktiviteetteja.

yhtä vähän kiinnostaa muita kun sun tai sun tyhmien kersojen tekemiset.

Vierailija
328/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, huippuälykäs lapsi. ;)

Vierailija
329/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ollenkaan vaikeata. Se on ihan reilu peli. 

Miksi se olisi vaikeata? Palkastani on aina mennyt veroja ja muita veroluonteisia maksuja, olen kustantanut AP:.n vanhempien eläkkeitä ja jos hänellä olisi lapsia niin olisin kustantanut niiden koulunkäyntiä, olen koko ajan maksellut sairaiden hoitamista ja kuntouttamista, vanhusten hoitoa laitoksissa, armeijan kapiaisten palkkoja, hävittäjiä taivaille, majakoita merille...ja samalla tavalla olen käyttänyt paljon julkista rahaa nauttiessani koulutuksesta silloin kun Suomi vielä oli Pisa-kunkku ja yliopistoni Suomen paras, ja olen sairastellut ja syönyt lääkkeitä, ollut vanhenpainvapaalla, vienyt lapsia lähes- ilmaiseen päiväkotiin ja  ilmaiseen kouluun, jossa he ovat saaneet hyvää ruokaa jne. Näin hyvinvointivaltio toimii. 

Vierailija
330/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärtämättömille ei kannata edes selittää mitään.  Eikö kouluissa enää ole mitään kansalaistaitoa , peruskoulussa  eikä ees jossain amkissa?  Ettei mutään opita yhteiskunnasta, omasta verotuksesta?"

Minkä suuruisia eläkemaksut olivat v. 2025?

Entä 1965?

Mikä on eläkemaksun suuruus vuonna 2050, jos nykymeno jatkuu?

Vastaapa näihin kerran on kansalaistaidot niin hanskassa. Anna kun arvaan, olet eläkkeellä.

Yritykset maksoivat työeläkkeitä 60-luvulla 15% molemmin puolin, koska osa maksetuista työeläkkeitä maksettiin yritys- ja henkilöstöverotukden kautta. 

70-80-luvulla eläkemaksut olivat 20% molemmilla puolilla ja viimeiset 35v eläkemaksut ovat olleet n. 25% molemmin puolin. 

Yritykset ovat maksaneet työeläkemaksuja jo yli 60v.

Joo, mutta alkuvuosina vain vähän.

Vierailija
331/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hyödynnät älykkyyden vauvapalstalla muiden typerysten ja mummojen kanssa?  Hukkaan on äly mennyt.

Vierailija
332/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi vaikeata? Palkastani on aina mennyt veroja ja muita veroluonteisia maksuja, olen kustantanut AP:.n vanhempien eläkkeitä ja jos hänellä olisi lapsia niin olisin kustantanut niiden koulunkäyntiä, olen koko ajan maksellut sairaiden hoitamista ja kuntouttamista, vanhusten hoitoa laitoksissa, armeijan kapiaisten palkkoja, hävittäjiä taivaille, majakoita merille...ja samalla tavalla olen käyttänyt paljon julkista rahaa nauttiessani koulutuksesta silloin kun Suomi vielä oli Pisa-kunkku ja yliopistoni Suomen paras, ja olen sairastellut ja syönyt lääkkeitä, ollut vanhenpainvapaalla, vienyt lapsia lähes- ilmaiseen päiväkotiin ja  ilmaiseen kouluun, jossa he ovat saaneet hyvää ruokaa jne. Näin hyvinvointivaltio toimii. 

Ei vaan suuri julkkis hiivamummo kolmine lapsineen on hoitanut oman elämänsä täysin yksityisellä rahalla!

Vierailija
333/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hyödynnät älykkyyden vauvapalstalla muiden typerysten ja mummojen kanssa?  Hukkaan on äly mennyt.

Elämä ilman naurua on turhaa elämää :)

Vierailija
334/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeiden rahastointi perustui ajatukselle, että työnantajan ja itse yhdessä maksetut eläkemaksut tuottavat sijoitettuna korkoa korolle -periaatteella vuosikymmenien aikana niin paljon, että riittävät koko eläkeajaksi. Aika hyvin ovat tuottaneetkin, mutta maksajien määrä on pienentynyt nuoremman polven osuuden vähentyessä. Lisäksi korona ja naapurin sota ovat kurjistaneet taloutta ja työllisyyttä.

Suomen ongelma on liian suuri sotebudjetti ja aivan älyttömät tuet yrityksille. Yritystuet ovat jopa 10 mrd, jos lasketaan kaikki veronalennuksetkin mukaan. 

Vierailija
335/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan suuri julkkis hiivamummo kolmine lapsineen on hoitanut oman elämäns

Keskustelupalstat ovat niin fiksuja.  Kyllä mummot hoitivat lapsensakin yksityisesti kun ei ollut kunnallisia päiväkoteja, maksoivat itse asumisensa,  äitiysvapaa 3 kk - 6 kk.  Sitten tais joskus tulla 9 kk

Vierailija
336/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma työeläkkeissä on liian lyhyt työhistoria, koska opiskellaan pitkään ja työelämään siirrytään yhä myöhemmin ja työhistoria jää alle 40/vuotta, kun se pitäisi olla vähintään yli 45v. 

Suomessa on yritetty puuttua lyhyisiin työuriin antamalla suurin osa opiskelupaikoista vasta lukiosta päässeille ylioppilaile. Näyttäisi että se toimii aika hyvin ja valmistutaan jotain 25-vuotiaina jos ei pidetä taukoa opiskelusta. Silloin 45-vuoden työuran tekeminen tarkoittaisi että eläkkeelle mentäisiin 70-vuotiaina. Toki monet tekevät töitä jo opiskelun aikana jos vain niitä on tarjolla. 

Nykyinen taloustilanne tekee hankalaksi saada pitkiä työuria aikaiseksi. Aikaisemmin alle 23-vuotiaina tehdyt työjaksot eivät edes kerryttäneet eläkettä. Omalla kohdala olin jatko-opiskelija aikoinaan ja pari vuotta taisi mennä ilman palkkaa kun sain stipendin miltä ajalta ei eläke karttunut. Onneksi nyt olen ollut hyväpalkkaisissa töissä jo pitkään. Ongelmaksi voi tulla jatkossa eläkeleikkaukset. 

Jokaisen kannattaa kerryttää omaa varallisuutta nykypäivänä jotta eläkkeelle jäädessä ei tipahda tyhjän päälle. Sen verran tuulista aikaa elämme eikä parempaa ole luvassa lähivuosina.

Vierailija
337/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä ilman naurua on turhaa elämää :)

Arkipäivänä työaikana netissä suuta soittamassa?  Tai jos loma ei mitään mielekästä tekemistä vaan tänne rivouskeskustelujen sekaan muka asiaa paapattamaan.

Vierailija
338/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerit tosiaan elivät omilla rahoillaan päinvastoin kuin nykyisin  300 000 taloutta jotka saavat toimeentulotukea.  Ja vielä suurempi joukko muilla etuuksilla.   Ei ollut edes kunnan päivähoitoa boomerien lapsille 

Vierailija
339/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin, asui 2 tyttöä samassa alivuokralaishuoneessa.  Nyt opiskelijat asuvat kaksioissa yksin.  Niin on ajat muuttuneet.

Vierailija
340/727 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aloittaja aika tietämätön mikä on eläke. Siinä hän on osittain oikeassa, että on muutamia eläkkeitä, jotka ovat ansaitsemattomia tukia, kuten taiteilijaeläke, sairaseläke ja työttömyyseläke, mutta työeläke on eläke, jonka sen saaja on työtulostaan maksanut. Sillä, tilittääkö sen eläkeyhtiölle työntekijä vai työnantaja ei ole merkitystä, se on joka tapauksessa sidoksissa työstä saatavaan palkkaan. Eläkeyhtiöillä on muuten kaikkien aikojen suurin varallisuus ja se yhä on kasvussa, siellä ne ovat edelleen minun maksamani eläkemaksut ja myös sinun, jos olet jotain ansainnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi