Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläisille on niin vaikeaa hyväksyä se tosiasia, että he elävät sosiaalituilla?

Vierailija
27.12.2025 |

Eläkkeet eivät ole itse maksettuja, vaan töissäkäyvät ihmiset maksavat ne. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet aikaisempien sukupolvien eläkkeet huomattavasti nykyistä alhaisemmilla eläkemaksuilla.

Kommentit (727)

Vierailija
281/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko luulet ap. maksaneesi? Se on nolla euroa. 

Eiköhän ne ole työnantajien rahoja, joita yritykset lainaavat investointeihin jne. maksettujen palkkojen suhteessa. 

Suomessa työntekijät eivät maksa työeläkkeitä, vaan yritykset. 

Se mikä työntekijån palkasta peritään, on tulonsiirto työnantajalle ja aikoinaan sen uskottiin lisäävän työllistää syyttä. Ja vastaavasti se on työntekijän verotuksessa vähennyksenä, eikä se myöskään kerrytä eläkettä. 

Suomessa pitäisi saada kansalaistaito op iminen aine peruskouluun,. niin pihalla ihmiset ovat omista eläkkeestä ja verotuksesta,

Edelleen, työntekijän osuus on kahdeksan prosentin molemmin puolin ja työnantajan osuus 17% luokkaa. Jos työnantaja maksaa vaikka 3000 euroa, onkin summa 2250 euroa ennen kuin veroja edes pä

Mestykeet ja ammattitautoiset yrittäjät kyllä huomioivat kaikki verot tuotteille ja palveluille jo budjetoinnssa ja viimeistään tuloslaskelmassa, kun kun se päätyy asiakkaalle.

Ja mitä tulee veroihin, Suomessa verotus on Eu maiden keskitasoa. 

Ja vastaavasti Suomessa työnantajat maksavat enemmän palkan sivukuluja, mutta vastaavasti Suomen palkkataso on Eu maiden qlle  keskitason, jopa huomattavasti alle Viron. 

Vierailija
282/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoitujen eläkevarojen suhteellinen osuus kasvaa kaiken aikaa.

Se mikä on tällä hetkellä eniten ja tarkoituksellisesti pielessä on se, että ns. yrittäjien sallitaan maksaa itselleen vain absoluuttinen minimi eläkemaksu, joka ei riitä mihinkään. Kun tämä väki eläköityy, veronmaksajat aivan oikeasti maksavat heille eläkkeen heidän itsensä sijaan. Se on väärin, koska porsaanreikä on tarkoituksellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mitä tulee veroihin, Suomessa verotus on Eu maiden keskitasoa."

Jep, koska eläkemaksuja ei huomioida. Esim. Saksassa huomattavasti suurempi osa on työntekijän maksamaa ja ne lasketaan veroksi. Pelkkä veroprosenttihan on Saksassa huomattavasti matalampi, mutta eläkemaksut ja sairausvakuutusmaksut nostavat sitä.

Suomi hyppäsi ei pelkästään EU- vaan OECD-maiden kärkeen sekä työttömyydessä, kokonaisveroasteessa ja julkisen talouden koossa suhteessa BKT:hen. Että sellaista. Meillä on myös maailman korkein ALV :D

Vierailija
284/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti työssä käyvät maksavat kuten nykyiset eläkeläiset maksoivat omien vanhempiensa ja kuten sinun lapsesi maksavat sinun eläkkeesi. 

Ongelma vaan tulee siinä kohtaa kun yhtä työssäkäyää kohden on 2-300 eläkeläistä. Ikäluokat pienenevät jatkuvasti ja työpaikkojen määrä romahtaa.

Ikäihmiset eläkkeineen ja pitkäaikaishoivan tarpeineen ovat ylivoimaisesti julkisen talouden suurin kuluerä, noin 30 kertaa suurempi kuin esim. Kelan perusturvan  kustannukset.

No, olisiko ehdotuksia eläkeläisten suurien menojen suhteen? Lapsia ei synny, ei myöskään työpaikkoja, ajat on ankeat. Voisihan yli 70v jättää hoitamatta, luonnollinen poistuma? 

Vierailija
285/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eipä ole palkkakuitissa merkitty verovähennyksenä vaan maksuna. Eikä valtio maksa mitään eläkemaksuja työnantajille, vaan työnantaja ja työntekijät eläkevakuutusyhtiöille.

Ihan sama vaikka broileritehdas tilittäisi ne Kirgisian kautta Ilmariselle, ongelma on se 25%, jota edelleen väistelet kuin eläkeläinen totuutta."

Rautalangasta. Palkkakuitista näkyy vain palkkatiedot, ei verovähennys tietenkään palkkakuitissa näy. 

Sinun pitää katsoa omasta verotiedoistasi/verokortista, jossa on verovähennykset esim. tulonhankkimisvähennys, eläkevak. vähennys, tyött.vak. vähennys, työmatkavähennys jne. josta muodostuu kuinka paljon maksat tuloistasi veroa %.

Vierailija
286/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoitujen eläkevarojen suhteellinen osuus kasvaa kaiken aikaa.

Se mikä on tällä hetkellä eniten ja tarkoituksellisesti pielessä on se, että ns. yrittäjien sallitaan maksaa itselleen vain absoluuttinen minimi eläkemaksu, joka ei riitä mihinkään. Kun tämä väki eläköityy, veronmaksajat aivan oikeasti maksavat heille eläkkeen heidän itsensä sijaan. Se on väärin, koska porsaanreikä on tarkoituksellinen.

Tämä on se ongelma. Lähivuosien yrittäjien ja maanviljelijöiden eläkkeet valtion budjetista  Kela eläke) on jo parikymmentä miljardia euroa  Ne ovat valtavia summia., joka huosi. 

Samaan aikaan, kun yrittäjät eivät ole maksaneet omia eläkevakuutusmaksujaan, he ovat kasvattaneet omaa varallisuuttaan ja sijoittaneet varat yksityisesti ja nostavat Kelan kansaneläkkeen. 

Vierailija
287/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, taisi tuon jälkeen vanhuksilta loppua argumentit :D

Tai sitten tulee tasoa räääh olen tehnyt töitä vuodesta se ja se laiska nuoriso jämpti on-argumentteja kuten tähänkin asti...

Kaltaisesi yksinkertaisen kanssa ei kukaan järkevä oikein viitsisi keskustella.Vaikka miten selittää asioita niin ei mene perille.Ymmärretään kyllä kaikki eivät voi olla yhtä älykkäitä.

Olen laittanut tänne vaikka kuinka paljon numeroita ja tilastoja. Boomereilta en ole nähnyt vielä ainuttakaan. Jotain kissakeittojuttuja ja "kyllä minä olen työni tehnyt jämpti"- tason skeidaa kylläkin.

Ymmärtämättömille ei kannata edes selittää mitään.  Eikö kouluissa enää ole mitään kansalaistaitoa , peruskoulussa  eikä ees jossain amkissa?  Ettei mutään opita yhteiskunnasta, omasta verotuksesta?

Vierailija
288/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä sitten kun olet eläkkeellä.

Vierailija
289/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen palkkataso on huomattavasti alle Viron palkkatason".Ei ole ihme että joidenkin keskustelijoiden taso on mitä on kun yleistietämys on tätä luokkaa.Viron keskipalkka on 2013€ joten edellinen väite on täyttää skeidaa.

Vierailija
290/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä ihmeen kuraa. Työntekijän osuus työeläkemaksusta on 8 prosentin molemmin puolin iästä riippuen. Lisäksi työnantaja maksaa 17% päälle, eivät nämä ole verovähennyskelpoisia työntekijän verotuksessa."

Aivan turhaa semantiikkaa, että mikä se veroluonteisten maksujen verottava instanssi on (pakollinen vakuutus, maksu, vero), ongelma on se, että maksut ovat yhteensä 25% ennen kun niitä veroja edes päästään maksamaan"

Turha jankata. 

Mene katsomaan omat verotietosi ja eläkekertymäsi. 

Sinun palkasta perittävä maksu on verotuksrssa vähennyksenä eli maksat vähemmän vastaavan summan vähemmän veroa palkasta. Sama myös työttömyys- ja sairasvakuutusmaksussa.  Se ei myöskään kerrytä eläkeytäsi. Senkin voit tarkistaa. 

Nämä ovat tulonsiirtoja/yritystukea työnantajille eli valtio tukee palkan sivukuluja. Tästäkin löytyy runsaasti

Muuten oikein, mutta mielestäni tuo työntekijän eläkemaksuosuus kyllä kerryttää myös eläkettä (on kerryttänyt vuodesta 2017 lähtien). Vielä rautalangasta, jätin selvyyden vuoksi nuo muut maksut pois:

Bruttopalkka 5000 euroa/kk, työnantaja on tämän lisäksi maksanut oman osuutensa työeläkemaksusta tämän päälle, mutta se ei näy palkkakuitissa.

Työntekijän eläkemaksu 7,3% (v. 2026 kaikilla tämä):  365 e/kk

Maksat veroa 5000-365 =4 635 eurosta

Eläkepalkka  (= eläkettä kertyy tästä summasta) 5000 e

Vierailija
291/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt eläkkeellä tuommoisia miettiä, kohta eka eläkevuosi loppuu, 31.12.

Vierailija
292/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelarottien eläkkeet ovat sos.tukia, eivät TYÖeläkkeet.

Aivan. Työeläkkeet ovat muuten vaan julkisen talouden tulonsiirtoja. Pointti ei ole lakkauttaa työeläkejärjestelmää, vaan estää sen romahdus. Eläkkeitä ja eläkeikää olisi pitänyt sopeuttaa liukuvasti jo 80-luvun lopulta alkaen, mutta poliittista tahtoa siihen ei löydy vieläkään. Ongelmaa viivytetään, ja mitä pidempään odotetaan, sitä jyrkempi romahdus on sukupolville, jotka joutuvat sen romahduksen jälkeen elämään.

Eläkeläiset ovat aktiivisimpia äänestäjiä, joten yksikään poliittinen puolue ei halua koskea eläkepommiin. Miten voi olla niin itsekästä porukkaa, että haluavat pumpata vaikka koko järjestelmän kuiviin, jotta heidän ei tarvitsisi joustaa yhtään? Ihan sama, onko eläkkeitä nuoremmille ollenkaan, pääasia että itse saan 2500 enkä 2200.

Tässä asian ydin

Vierailija
293/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy tuommoista. Tämä nyt kuitenkin on niin ja meidän eläkkeistä ei ole leikattu yhtään, eikä leikata. Meille tuli pienemmät veroprosentitkin ensi vuodelle TYÖeläkkeisiin.

Vierailija
294/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten tulee tasoa räääh olen tehnyt töitä vuodesta se ja se laiska nuoriso jämpti on-argumentteja kuten tähänkin asti...

Kaltaisesi yksinkertaisen kanssa ei kukaan järkevä oikein viitsisi keskustella.Vaikka miten selittää asioita niin ei mene perille.Ymmärretään kyllä kaikki eivät voi olla yhtä älykkäitä.

Olen laittanut tänne vaikka kuinka paljon numeroita ja tilastoja. Boomereilta en ole nähnyt vielä ainuttakaan. Jotain kissakeittojuttuja ja "kyllä minä olen työni tehnyt jämpti"- tason skeidaa kylläkin.

Ei kiinnosta sun tilastospämmäyksesi.

Vierailija
295/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti työssä käyvät maksavat kuten nykyiset eläkeläiset maksoivat omien vanhempiensa ja kuten sinun lapsesi maksavat sinun eläkkeesi. 

Ongelma vaan tulee siinä kohtaa kun yhtä työssäkäyää kohden on 2-300 eläkeläistä. Ikäluokat pienenevät jatkuvasti ja työpaikkojen määrä romahtaa.

Ikäihmiset eläkkeineen ja pitkäaikaishoivan tarpeineen ovat ylivoimaisesti julkisen talouden suurin kuluerä, noin 30 kertaa suurempi kuin esim. Kelan perusturvan  kustannukset.

No, olisiko ehdotuksia eläkeläisten suurien menojen suhteen? Lapsia ei synny, ei myöskään työpaikkoja, ajat on ankeat. Voisihan yli 70v jättää hoitamatta, luonnollinen poistuma? 

Eläkekatto myös nykyisille eläkeläisille ja eläkeiän nosto. Suurempi osuus hoivamenoista itse maksettavaksi tai sukulaisten ongelmaksi.

Jos haluaa maata kakkavaipoissa 10 vuotta, pitää löytää sillekin lystille joku maksaja. 

Vierailija
296/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy tuommoista. Tämä nyt kuitenkin on niin ja meidän eläkkeistä ei ole leikattu yhtään, eikä leikata. Meille tuli pienemmät veroprosentitkin ensi vuodelle TYÖeläkkeisiin.

Ei mulla pienentynyt vaan pysyi samana.

Vierailija
297/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke nousi 0, 7 %,  verotus nousi 0, 5 % ( kuntavero). Netto on sama tammikuussa kuin joulukuussakin   

Pienissä eläkkeissä ei ainakaan verohelpotuksia.

Vierailija
298/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärtämättömille ei kannata edes selittää mitään.  Eikö kouluissa enää ole mitään kansalaistaitoa , peruskoulussa  eikä ees jossain amkissa?  Ettei mutään opita yhteiskunnasta, omasta verotuksesta?"

Minkä suuruisia eläkemaksut olivat v. 2025?

Entä 1965?

Mikä on eläkemaksun suuruus vuonna 2050, jos nykymeno jatkuu?

Vastaapa näihin kerran on kansalaistaidot niin hanskassa. Anna kun arvaan, olet eläkkeellä.

Vierailija
299/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut eläkevakuutusmaksua sen verran, että rahastoissa on noin 500 000 euron arvosta eläkesäästöjä. Miksi oletat, että ne olisivat sosiaalituki tai että sinä maksaisit eläkkeeni?

Laskeskelin samaa. Vaikka jos eläkevakuutuslaitos on vain makuuttanut 30 työvuoden aikana maksamiani eläkevakuutusmaksuja korkotilillä niin siellä on puoli miljoonaa minun eläkevarojani säästössä.

Itse säästän ja sijoitan korkeammalla tuotolla. Siksi kannatan eläkejärjestelmän lakkauttamista. Jokikinen maksakoot ja säästäkööt omat eläkkeensä.

Vierailija
300/727 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta sun tilastospämmäyksesi.

Ihanan älykästä argumentointia. Eläkejärjestelmä on siis kunnossa ja reformille ei tarvetta, oletan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi