Lopetin juomisen kokonaan lähes kaksi vuotta sitten
Vuosi kun vaihtuu niin olen ollut kaksi vuotta täysin raitis. Sitä ennen join yli kaksi vuosikymmentä ensin viikottain juhlien, yleensä ollen hyvin humalassa ja loppua kohden tuurijuopotellen jolloin olin viikkoja selvä ja ratkettuani join monta päivää putkeen.
Jos jokin on täysin muuttunut niin minä. Minulla ei ole enää mitään yhteistä sen ihmisen kanssa joka olin ennen muutosta. Olin esim. seksin suhteen hyvin estoton juomisaikoina pahimmillani ja nykyään tuo touhu ällöttää.
Olen selvänä aika rauhallinen ja harrastan lähinnä lukemista, läheisten kanssa ajanviettoa ja lenkkeilyä. Juodessa olin melko epävakaa ja toisaalta ehkä hauskempi, mutta sekaisin ja eksyksissä.
Nyt on sitten paljon käsittelemistä noissa vuosikymmenissä. Aika paljon tunteita, kokemuksia ja surua painoin juomisella pinnan alle ja kaikki pitää käsitellä. Sitä on tullutkin kahden vuoden aikana reilusti esiinkin. Jos olisin tälle polulle lähtenyt jo aiemmin niin se olisi ollut parempi, koska aika paljon traumoja on kertynyt matkan varrella.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tylsäksi muutuit. Olisiko seuraavana ohjelmassa joku raivokas Jeesusmeininki?
On kyllä ihan sama olenko tylsä, koska en ole olemassa viihdyttääkseni ketään. Mihin sitä Jeesus-meininkiä nyt tarvitsee? Voihan uskoon tulokin sopia, mutta suhtaudun siihen mahdollisuuteen epäillen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan sama olenko tylsä, koska en ole olemassa viihdyttääkseni ketään. Mihin sitä Jeesus-meininkiä nyt tarvitsee? Voihan uskoon tulokin sopia, mutta suhtaudun siihen mahdollisuuteen epäillen.
ap
Ihmiset joka tapauksessa haluavat viihtyä. Ilmeisesti sinä et. Ehkä näiden lähtökohtien seuraukset ovat kiinnostavia. Ehkä eivät. Onhan niitä Krishna-luostareitakin.
Tosi hienoa!
Käyn baareissa, mutta juon vain alkoholittomia. Ällöttää kaikki, jotka ovat liikaa kännissä. Joskus ajattelen, että heidän pitäisi seuraavana päivänä nähdä filmiltä kuinka noloja ovat. Pieni hiprakka on minulle ihan ok, mutta vit uttaa kaikki törmäilevät ääliöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihmiset joka tapauksessa haluavat viihtyä. Ilmeisesti sinä et. Ehkä näiden lähtökohtien seuraukset ovat kiinnostavia. Ehkä eivät. Onhan niitä Krishna-luostareitakin.
Minä viihdyn itse dekkareiden ja läheisten parissa. Jos joku viihtyi ennen lähelläni kun tein itsestäni pellen voi nyt etsiä muuta pelleseuraa vaikka sirkuksesta.
ap
Nyt sä ap, sotkit monen palstalaisen kaappi- yms. juopon mielenrauhan. Täällä on lukijoita, joiden mielestä tolkuton kännääminen on "normaalia" ja sitä tekee "kaikki". Juominen tekee heistä juuri sen "hauskan" miehen, jollaisen maineen he ovat itselleen huolella ja isolla rahalla, vuosien saatossa rakentaneet. Nykyään kustannuspaineet ovat hiukan helpottaneet, kun voi neljään kertaan marraskuusta lähtien, tilata "halvat" postimyyntijouluviinat Saksasta. Se, että pitää mennä viikoksi taas katkolle, että kykenee jotenkuten takaisin töihin vuodenvaihteen jälkeen, ei ole merkki alkoholismista. Sitä ei välttämättä tarvittaisi, mutta sinne mennään ihan vapaaehtoisesti, koska siellä näkee tuttuja kavereita vuosien varrelta. Siis ihan omasta halusta mennään, mutta ilmankin selviytyy ihan helposti.
Hienoa, ap!
Mä olen raitistunut alkoholisti, takana 12 selväpäistä vuotta. Kokemukseni ovat ihan samanlaisia kuin sinulla. Ja kiitos, kun kommentoit noita pelleksiryhtymisjuttuja.
Onnittelut. Kuinka lopetit? Kerralla vai pikkuhiljaa?
Hienoa! Arvostan, että heräsit ja toimit kuten parhaaksesi on.
Minä tein saman päätöksen vuosi sitten enkä ole katunut kertaakaan. Elämä on nyt elämisen arvoista. Minä myös eheydyn sisältä päin käsitellessäni kaikenlaista mitä prosessiin kuuluukin. Välillä se on rankkaa tunnetyöskentelyä mutta armollista ja tärkeää.
Tsemppiä myös jatkoosi.
Me lopettettiin pikkuhiljaa, ei se juominen nyt oikeastaan mikään ongelma ollut, mutta joka viikonloppu viiniä mökillä kuitenkin.
Ihan hyvin on pärjännyt ilmankin. Yhä vieläkin tulee jouluksi lahjaksi viinipulloja, panen ne kaappiin ja jaan sitten seuraavana jouluna niille, jotka käyttävät alkoholia.
Lopetin siis täysin tuolloin kaksi vuotta sitten ja syynä oli perheellistyminen. Lapselleni halusin antaa raittiin lapsuuden. ap
Olen 66 ja en vielä ehtinyt aloittamaankaan.
Upea elämänmuutos. Anna kateellisten kaakattaa!
Kiitos myös kaikille tsempeistä! Tsemppiä muillekin, niin raitistuneille kuin juovillekin. En pidä juomistakaan edelleenkään pahana jos siitä ei muille koidu haittaa.
ap
En juo, mutta olen alkoholisti. Parempi kun en juo, mutta itse voin pienessä sievässä henkisesti paremmin. Selvinpäin oleminen on aika ahdistavaa. En silti todellakaan kehota ketään juomaan, koska ei sekään mitään silkkaa autuutta ole.
Olen aina iloinen kun kuulen näitä kuivillepääsemistarinoita. Itse seurasin läheiseni polkua pohjamudista raittiuteen, monta ihmissuhdetta tuhoutui, työpaikkoja meni ja asuntoja samoin. Nyt noista ajoista on vuosia, asiat korjaantuneet ja raittius säilyy vertaistuen kannattamana. Sydäntä lämmittää, kuinka alkuperäinen, hieno luonne tuli esiin. Hän menetti lopulta melkein kaiken elämässään, kuului niihin jonka oli mentävä kuilun pohjalle ennen kuin nousu alkoi. Onnea ja tasapainoa sinulle.
Mahtavaa. Oikea päätös 👍. Lapsellista puuhaa joka ei kuulu aikuiselle ihmiselle.
Aikamoinen suoritus, ap. Kamelikin pystyy sentään olemaan vain kaksi viikkoa juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä viihdyn itse dekkareiden ja läheisten parissa. Jos joku viihtyi ennen lähelläni kun tein itsestäni pellen voi nyt etsiä muuta pelleseuraa vaikka sirkuksesta.
ap
Noh, onnea hiton tylsän kuuloiseen elämään sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa. Oikea päätös 👍. Lapsellista puuhaa joka ei kuulu aikuiselle ihmiselle.
Lapsilleko se alkoholi sitten kuuluu?