Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin juomisen kokonaan lähes kaksi vuotta sitten

Vierailija
27.12.2025 |

Vuosi kun vaihtuu niin olen ollut kaksi vuotta täysin raitis. Sitä ennen join yli kaksi vuosikymmentä ensin viikottain juhlien, yleensä ollen hyvin humalassa ja loppua kohden tuurijuopotellen jolloin olin viikkoja selvä ja ratkettuani join monta päivää putkeen.

Jos jokin on täysin muuttunut niin minä. Minulla ei ole enää mitään yhteistä sen ihmisen kanssa joka olin ennen muutosta. Olin esim. seksin suhteen hyvin estoton juomisaikoina pahimmillani ja nykyään tuo touhu ällöttää. 

Olen selvänä aika rauhallinen ja harrastan lähinnä lukemista, läheisten kanssa ajanviettoa ja lenkkeilyä. Juodessa olin melko epävakaa ja toisaalta ehkä hauskempi, mutta sekaisin ja eksyksissä. 

Nyt on sitten paljon käsittelemistä noissa vuosikymmenissä. Aika paljon tunteita, kokemuksia ja surua painoin juomisella pinnan alle ja kaikki pitää käsitellä. Sitä on tullutkin kahden vuoden aikana reilusti esiinkin. Jos olisin tälle polulle lähtenyt jo aiemmin niin se olisi ollut parempi, koska aika paljon traumoja on kertynyt matkan varrella. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ap!

Mä olen raitistunut alkoholisti, takana 12 selväpäistä vuotta. Kokemukseni ovat ihan samanlaisia kuin sinulla. Ja kiitos, kun kommentoit noita pelleksiryhtymisjuttuja.

Sulla on selkärankaa! Mä olen tuo joka käy baarissa ja tuskastuu liian humalaisiin.

Mulla ei ole geeneistä huolimatta tullut alkoholismia. Ei vaan maistu enää. Siksi arvostan niitä todi korkealle, joilla on riippuvuus ja silti lopettavat juomisen. Oot kova luu! 💪

Vierailija
22/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Arvostan, että heräsit ja toimit kuten parhaaksesi on. 

Minä tein saman päätöksen vuosi sitten enkä ole katunut kertaakaan. Elämä on nyt elämisen arvoista. Minä myös eheydyn sisältä päin käsitellessäni kaikenlaista mitä prosessiin kuuluukin. Välillä se on rankkaa tunnetyöskentelyä mutta armollista ja tärkeää. 

Tsemppiä myös jatkoosi. 

Kaikista ei ole käsittelemään omia ongelmia. On helpompi työntää pää viinapulloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin siis täysin tuolloin kaksi vuotta sitten ja syynä oli perheellistyminen. Lapselleni halusin antaa raittiin lapsuuden. ap

Ihana sinä 😍

T: Alkoholiperheen kuopus

Vierailija
24/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa. Oikea päätös 👍. Lapsellista puuhaa joka ei kuulu aikuiselle ihmiselle. 

Lapsilleko se alkoholi sitten kuuluu?

On olemassa myös sellainen kuin "täysi-ikäistyminen". En pidä sellaista 18 - 24 vuotiasta vielä ihan täysin aikuistuneena. Joitakin kyllä, mutta tuohon ikään kuuluu biletys ja usein alkoholi. Nykyään kylläkin juuri nuo 18-24 v ovat usein siistissä kunnossa baarissa. Ja 35 - 65 vuotiaat ovat ihan silmällään.

Vierailija
25/25 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Juomisen lopettaminen tosiaan nostaa pintaan käsittelemätöntä surua, pettymystä, häpeää, vihaa ja muita raskaampia tunteita. Se on merkki siitä, että toipumisesi etenee juuri niin kuin pitääkin. Et ole paha etkä viallinen ihminen eikä niiden tunteminen missään nimessä tarkoita ainakaan sitä, että olisit juodessasi ollut "parempi" ihminen. Negatiivinen tunne on viestintuoja ja sinulla on luultavasti aika paljon läpikäymättömiä viestejä niiltä vuosilta, kun joit. Kun kuittaat viestin luetuksi yksi toisensa jälkeen, vapautat samalla vanhaa taakkaa ja se aito sinä pääsee pikku hiljaa kuoriutumaan kaikkien niiden naamioiden alta. Sen ei ole pakko olla muiden mielestä "hauska", "rento" tai "estoton", koska sinä et ensinnäkään voi miellyttää kaikkia ja toiseksi et ole tullut vetämään tänne jotain roolia, jotta epävarmoilla ihmisillä olisi helpompaa olla itsensä kanssa. 

Itsekin raitistuneena tiedän, että juodessa ihmisestä tulee usein rajaton ja sen myötä ajautuu helposti joksikin pelleksi, maskotiksi, seksileluksi, ressukaksi, miellyttäjäksi yms. Toisin sanoen asemaan, jossa hyväksikäyttäjät ottavat sinusta kaiken irti ja jossa sinua pyritään kaikin voimin pitämään, jotta he voisivat tuntea olevansa parempia. Et ole tällaisille ihmisille mitään velkaa vaan päinvastoin. Raittius pitää jalkasi tukevasti maankamaralla, mielen selkeänä, sydämen puhtaana ja rajat kunnossa. Näiden avulla saat seulottua jyvät akanoista ja vedettyä elämääsi ihmisiä, jotka pitävät sinusta sinuna. Eivät alkoholin luomana illuusiona tai irvikuvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän