Tipaton Tammikuu 2026
Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan tipattoman tammikuun viettoon?
Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!
Kommentit (331)
Hienosti mennyt teillä muilla ja saatte olla ylpeitä!
Itsellä tuo helmikuu meni vähän liian kosteasti. En näköjään osaa kohtuullisuutta vieläkään. Arkipäivät menee ongelmitta, viikonloput ei. En osaa jättää siihen yhteen. Ei muuten haittaisi, mutta nukkuminen on kärsinyt. Nyt vakaa päätös olla juomatta maaliskuu. Toistaiseksi ei ongelmia XD
Jos pääsiäiseen asti joku pärjää ilman, niin ottaisin tavoitteeksi mennä vaan pidemmälle. Kunpa itsekin olisin siinä pisteessä. Toisaalta en tuomitse lasillista viiniä silloin tällöin. Elämässä pitää olla myös iloa.
-Elsi
Oli kun olikin tipaton viikonloppu minulla. Pienestä sitä voi olla iloinen kuten nyt tästä tänään. Taas vähän valaa uskoa, että se lupaus kaikenkaikkiaan juomisen vähentämisestä onnistuisi. En kyllä helmikuussa uskonut taaskaan, että mikään muuttusisi mutta ehkäpä, ehkäpä..
Miten muilla menee?
Mutsi
Mä yritin tammikuussa ja helmikuussa olla ilman mutta nyt tähän mennessä maaliskuun päivät juomatta. M37
Maaliskuu on mennyt hyvin siinä mielessä ettei alkoa tee edes mieli. Pieniä terveyshuolia, lähinnä stressiä, ja oon nukkunut tosi huonosti. Haluan korjata nukkumisen ennen kuin edes mietin juomista.
Jatkan tällä. Jos otan, otan kerralla vähän reilummin tai en ollenkaan. Haluaisin kyllä oppia sen kohtuullisuuden vielä. Mitään iloa en saa yhdestä kuohuviinilasillisesta. Silloin on sama juoko ollenkaan. Vaikea siis jättää siihen yhteen, jos saatte kiinni. Tulee nousuhumala, jonka jälkeen vaan väsyttää.
Kaikki on vissiin kadonneet jo tästä ketjusta, mutta ei se mitään. Tsemppiä silti kevääseen jos jatkatte tipatonta! :)
-Elsi
Oltu juomatta koko kuluva vuosi. Kerran teki mieli olutta mutta kun ei sitä ollut käsillä niin vuosi jatkuu toistaiseksi kuivalla linjalla.
Hei, kyllä täällä vielä ollaan ja edelleen tipattomalla, 72pv. En vain itse kehtaa koko ajan tänne päivitellä kun tilanne on jatkunut muuttumattomana. Paitsi nyt on alkanut jo vähän oluthammasta kolottamaan. Olen jotain random holittomia oluita juonut, ihan ok maun puolesta ovat olleet, mutta vau-efekti on jäänyt puuttumaan. Tämä viikonloppu varmaan menee vielä ilman alkoa, mutta ensi viikosta en enää ole niin varma kun on kaikenlaista kemua luvassa.
Luin vain juttua tuosta alkon aiheuttamasta dopamiinireseptorien nollaamisesta. Vähintään 4kk pitäisi olla juomatta, mieluiten vuosi, että ne nollaantuisivat. Pisti mietityttämään ja vähän masentamaan, että niin kauanko sitä pitäisi olla ilman.
-Jone
Vierailija kirjoitti:
Hei, kyllä täällä vielä ollaan ja edelleen tipattomalla, 72pv. En vain itse kehtaa koko ajan tänne päivitellä kun tilanne on jatkunut muuttumattomana. Paitsi nyt on alkanut jo vähän oluthammasta kolottamaan. Olen jotain random holittomia oluita juonut, ihan ok maun puolesta ovat olleet, mutta vau-efekti on jäänyt puuttumaan. Tämä viikonloppu varmaan menee vielä ilman alkoa, mutta ensi viikosta en enää ole niin varma kun on kaikenlaista kemua luvassa.
Luin vain juttua tuosta alkon aiheuttamasta dopamiinireseptorien nollaamisesta. Vähintään 4kk pitäisi olla juomatta, mieluiten vuosi, että ne nollaantuisivat. Pisti mietityttämään ja vähän masentamaan, että niin kauanko sitä pitäisi olla ilman.
-Jone
Mitä pitempään on juomatta sen harvemmin enää muistaa koko juomista ja aika kuluu huomaamatta.
Tammikuu oli ainakin minulla vaikea ja aika kului tosi hitaasti, kun odotti, että saisi juoda helmikuun ekaviikonloppuna. Sitä odotti, kuin kuuta nousevaa.
Sen jälkeen tipaton jatkui ja nyt jo huomaa, että eipä sitä enää joka päivä jaksa miettiä ja on oikeastaan mennyt helposti tämä helmikuun loppu ja maaliskuu. Pääsiäisenä tulee porukkaa käymään ja varmaan viiniä joku päivä maistellaan , mutta sitten taas jatketaan tipatonta huhtikuu loppuun.
Aikoinaan, kun aloin odottamaan lasta, jätin juomisen ja ajattelin, että sitten, kun lapsi on syntynyt, voin joskua vähän juoda. Mutta kun lapsi syntyi lykkäsin juomista ja sitten yht'äkkiä huomasin, että lapsi täytti vuoden, mutta ajattelin, että ei nyt vielä voi juoda, kun lapsi on niin pieni.
Ja niin se asia unohtui sitten kokomaan. En enää kaivannut alkoholia olenkaan.
Lapset oli jo isoja, kun aloin silloin tällöin juomaan saunasiiderin/lonkeron. En edelleenkään juo paljoa kerralla, mutta kesäisin pakkaa saunanjälkeen helposti pari lonkeroa mennä ja koska kesällä tulee saunottua paljon, niin menee sitten sitä juotavaakin. Yritän nämä talvet sitten olla juomatta niin kesällä voi vähän hellitää.
Tiedän kyllä, että voisin lopettaa ihan kokonaan, mutta haluan ehkä säilyttää tämän pienen hemmottelun ja istua saunan jälkeen pihakeinussa ja juon sen lonkeron.
Vierailija kirjoitti:
-Jone
Sulla on mennyt tosi hyvin! Ei muuta kuin tsemppiä kevääseen. Vaikka sitten joku viikonloppu vähän juokin, voi tipatonta jatkaa silti.
Sulla on mennyt parhaiten tästä porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-JoneSulla on mennyt tosi hyvin! Ei muuta kuin tsemppiä kevääseen. Vaikka sitten joku viikonloppu vähän juokin, voi tipatonta jatkaa silti.
Sulla on mennyt parhaiten tästä porukasta.
Kiitos, onneksi tämä ei kuitenkaan ole kilpailu kuin itseään vastaan. 80 päivää tänään täynnä. On moneen kertaan jo tehnyt mieli, mutta sinnillä nyt yritetään päästä sinne sataan päivään. Pääsiäinen tulee varmasti olemaan hankala, sinne nyt uskon kohtuullisen helposti pysyväni tipattomalla. Yritetään.
-Jone
Jokohan aloittaisi tipattoman tänä vuonna?
Mä olen huomannut, että mulla tuohon alkon himoon kelpaa vaikka vain joku Villi vichy sauna jälkeen, jolloin olen normaalisti juonut sen lonkeron.
Eikä viikonlopusta tule tylsä, kun nythän on luvattu keväistä viikonloppua niin ylos ulos ja lenkille. Piristää kummasti.
Ja paras tapa ehkäistä sortumista on ainakin minulla ehdottomasti se, etten osta juomia kotiin ja en edes suostu ajattelemaan, miten mukavaa olisi juoda. En päästä ajatusta päähäni :D
Itsellä on jotenkin tosi helposti nyt mennyt tämä kuivakausi. Aina vaan harvemmin käy juomat mielessä. Tammikuu oli paljon vaikeampaa, kuin nyt.
Tsemppiä Mutsi! Kyllä sinä pystyt raittiiseen viikonloppuun.