Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis jos nykyään aloittaa opiskeleen ja asuu vuokra.asunnossa, pitääkö ottaa opintolaina?

Vierailija
12.02.2025 |

En kyllä haluaisi ottaa mitään lainaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuetenkään ole pakko. Itse olen pärjännyt ilman mutta hyvin tarkka täytyy olla  nenoisranu, etrei tili mene miinuksen puolelle kun en myöskään kuulu heihin jolle esim vanhemmat maksaisi huomattavan paljon kuluja  (Joilkekin opiskelukavereilla kun on esim vanhempien hankkima asunto). 

Vierailija
2/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan pakota ottamaan, mutta järjetöntä olla ottamatta, jos ajoissa meinaa valmistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pakko ottaa

Vierailija
4/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen toimeentulotuella kun en saanut opintolainaa

Vierailija
5/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kukaan pakota ottamaan, mutta järjetöntä olla ottamatta, jos ajoissa meinaa valmistua.

Miten ajoissa valmistunen auttaa jos opiskelee vaikka ammattikoulussa tai aikuislukiossa?

Vierailija
6/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajoissa valmistunen auttaa jos opiskelee vaikka ammattikoulussa tai aikuislukiossa?

En tiedä. Ajattelin kunnollisia opiskelupaikkoja tuossa.

Vierailija
7/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmannen vuoden insinööriopiskelija, en ole nostanut opintolainaa, toki ymmärrän olevani suht etuoikeutetussa asemassa.

Kahden lapsen yksinhuoltajana sain opintotukeen huoltajalisän, isomman asumistuen ja lapsilisät plus elarit tekivät "tilistä" isomman kuin lapsettomalla opiskelijalla. Toki menot myös ovat eri luokkaa kahden lapsen kanssa.

Nyt olen ollut vuoden oman alani töissä koulun ohella, en siis nosta opinto- tai asumistukeakaan.

Vierailija
8/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintoraha on n. 279€ ja asumistuki saman verran, ne eivät yhteensäkään riitä vuokraan. Asunto on yksiö Helsingissä, jossa myös opiskelen.

En ole löytänyt ilta tai vklp töitä, toistaiseksi ei kesätöitäkään.

Eli millä muulla pysyisin hengissä kuin nostamalla lainan ruokaa ym. välttämättömiä kuluja varten!?

Olen jo "vanha", mutta opiskelen vasta ekaa tutkintoa. 

Vierailija
9/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ajattelin kunnollisia opiskelupaikkoja tuossa.

Lapseni (nyt aikuinen) opiskeli amistutkinnon ja nostaa nyt parempaa palkkaa kuin maisteritutkinnon suorittanut puolisonsa. Molemmat esimiesasemassa.

Vierailija
10/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmannen vuoden insinööriopiskelija, en ole nostanut opintolainaa, toki ymmärrän olevani suht etuoikeutetussa asemassa.

Kahden lapsen yksinhuoltajana sain opintotukeen huoltajalisän, isomman asumistuen ja lapsilisät plus elarit tekivät "tilistä" isomman kuin lapsettomalla opiskelijalla. Toki menot myös ovat eri luokkaa kahden lapsen kanssa.

Nyt olen ollut vuoden oman alani töissä koulun ohella, en siis nosta opinto- tai asumistukeakaan.

Maksatko lasten päivähoidosta, paljonko? Entä silloin, kun et ollut töissä opiskelun ohella?

Vierailija
11/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään pakko ole, mutta ei yhteiskuntakaan sinua muuten tue kuin sillä opintorahalla ja asumistuella sekä antamalla takauksen lainaan. 

Vierailija
12/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä on vähempi noita töitä tai harrastuksia että voi itse nauttia ja palkka juoksee 18v.   Vain harva mies saa nauttia pirttiviljelyn tuotosta.

Vierailija
13/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattele se opintolaina sijoittamisena omaan tulevaisuuteen ja varmistat itselle opiskelurauhan ettei tarvitse mennä töihin sen takia. Suomessa on totuttu niin hyvään ilmaisen koulutuksen kanssa, vaikka nostaisit maksimit niin se on pieni laina. Esimerkiksi amerikassa saattaa olla puoli miljoonaa lainaa otettuna vain siihen että saat käydä koulua ja saat ammatin. Siinä samalla käyt töissä että pystyt elämään. 

Vierailija
14/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Voi maksaa elämisensä ihan vaikka töitä tekemällä. Niin minä opintoni rahoitin. 

Vierailija
15/15 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Voi maksaa elämisensä ihan vaikka töitä tekemällä. Niin minä opintoni rahoitin. 

Kerrotko vielä, miten sinne töihin pääsee?

Lidliin tuli 24000 hakemusta kesätyöpaikkoihin, valitaan tuhat. Viime vuonna hakijoita oli "vain" 14000.  Tämä vain esimerkkinä, miten edes tilapäistöihin on vaikea päästä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010991979.html

Itse toimin vajaa 10 v sitten henk koht avustajana, tuuraamassa. Paikkoja oli valittavaksi asti. Eipä ole enää tullut tarjouksia, vaikka olen välitysfirman listoilla.