Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton Tammikuu 2026

Vierailija
27.12.2025 |

Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan  tipattoman tammikuun viettoon?

Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!

Kommentit (294)

Vierailija
261/294 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös hieman ristiriitainen fiilis tästä tipattomasta. Välillä on tehnyt tiukkaa ja välillä olen ollut niin tyytyväinen itseeni. Älykellon mukaan uni on ollut hyvää, silti olen jotenkin todella väsynyt. Paino ei ole pudonnut. Iho ei ole muuttunut. Olo ei tunnu mitenkään päin paremmalta. Pääkin on särkenyt jostain syystä. Rahaakaan ei ole säästynyt, kun en muutenkaan maksa meidän perheen juomia😄

Mutta silti ajattelen että kyllä tämä hyvää minun terveydelleni tekee. Eikä joka viikonloppuinen viinin lipitys ole normaalia. Vahva tahtotila on jatkaa elämää vähemmällä viininjuonnilla. Ajatuksena se, että kerran kuussa voisi ottaa, kun käy jossain tai kotona on esim kokkailua, saunomista sun muuta viikonloppuna. 

Tyytyväinen olen kuitenkin siihen, että pystyin tähän tipattoman tammikuuhun, siinä määrin kun pystyin. Alkuunhan sain pyyhkeitä retkahduksestani 🤣

Ajatusten vaihto tämän jälkeenkin kiinnostaa.

Mutsi

Vierailija
262/294 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 28. Vähiin käy tammikuu ennen kuin loppuu. Paino junnaa täälläkin paikallaan, vaikka kalorivaje on ollut huomattava lähestulkoon kuun jokaisena päivänä, ja liikunnan määrä suhteellisen hyvällä tasolla myös. Jokseenkin turhauttavaa. Unen laatu on ollut vaihteleva, kuun alussa nukuin hyvin ja sikeästi, sen jälkeen ollut laidasta laitaan. Kaikesta huolimatta päällimmäisenä on taas tyytyväisyys siitä, että saan haasteen suoritettua kunnialla loppuun. Ankeuttajien mielestä tipattomat tammikuut ovat turhia, minun mielestäni ei. Kukin ryhtyy tähän omista syistään, ja jokainen onnistuminen ansaitsee hatun noston. 

-Tomsku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/294 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli huono päivä, tänään taas parempi. Ehkä en sitten ota ja tipaton jatkukoon. Nukun ihan hyvin, mutta paino junnaa. Melko virkeä olo ja posket tuntuu kaventuneen. 

-Elsi

Vierailija
264/294 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut palstan tipattomiin, ilman nimimerkkiä, useampana vuotena. Tänä vuonna, enkä viime vuonna, kuitenkaan osallistunut, sillä olen käytännössä lopettanut viinin lipittämisen kokonaan. Ennen viikonloppuja ja lomia kruunasi viinilasilliset (tai pullot) ja nyt parin vuoden aikana viinilasilliset on laskettavissa yhden käden sormilla. Minua aina ärsytti ihmiset, ketkä tuli tähän ketjuun kertomaan että tipatonta viettää vain alkoholistit. Oma havaintoni on kuitenkin nyt, että unohdin koko tipattoman tammikuun konseptin, kun en enää käytä alkoholia arjessa tai vapaalla. Se ikäänkuin menettää merkityksensä, sitä ei tarvitse. Jokainen viettää tipatonta miten tahtoo, ja mistä syystä tahansa, halusin vaan tuoda oman huomioni esille. Kamppailin itse myös useita vuosia liiallisen tissuttelun kanssa, ja olen aika iloinen, että voin kirjoittaa tänään tänne näin. Muistan yhden tammikuun, kun teki oikeasti tiukkaa olla kokonainen kuukausi ilman viiniä. Helpottavaa että tuo aika on takanapäin ja näinkin se voi mennä. :) 

Vierailija
265/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuit lopettamisessa vai päätitkö vaan niin?

Vierailija
266/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut palstan tipattomiin, ilman nimimerkkiä, useampana vuotena. Tänä vuonna, enkä viime vuonna, kuitenkaan osallistunut, sillä olen käytännössä lopettanut viinin lipittämisen kokonaan. Ennen viikonloppuja ja lomia kruunasi viinilasilliset (tai pullot) ja nyt parin vuoden aikana viinilasilliset on laskettavissa yhden käden sormilla. Minua aina ärsytti ihmiset, ketkä tuli tähän ketjuun kertomaan että tipatonta viettää vain alkoholistit. Oma havaintoni on kuitenkin nyt, että unohdin koko tipattoman tammikuun konseptin, kun en enää käytä alkoholia arjessa tai vapaalla. Se ikäänkuin menettää merkityksensä, sitä ei tarvitse. Jokainen viettää tipatonta miten tahtoo, ja mistä syystä tahansa, halusin vaan tuoda oman huomioni esille. Kamppailin itse myös useita vuosia liiallisen tissuttelun kanssa, ja olen aika iloinen, että voin kirjoittaa tänään tänne näin. Muistan yhden tammikuun, kun teki oikeasti tiukkaa olla kokonainen kuukausi ilman

-Juuri näin..

Alkoholismi on eri asia, kuin riskikäyttäjä..

On ikävä leima luotu tipattomille kuukausille sillä, että vain alkoholistit sitä viettävät.

Se voi estää juurikin riskikäyttäjiä lähteä sitä kokeilemaan, koska ei halua alkoholistin leimaa, mitä valitettavasti edelleenkin tuomitaan, muka ymmärtämättä, ettei alkoholismi ole valinta..

Kukaan ei lapsena mieti, että haluan kärsiä isona päihdeongelmista.. 

Päätös pitää tipatonta on hyvä tapa reflektoida omaa suhdettaan alkoholiin ja katsoa myös totuutta silmiin, kuinka paljon sitä alkoholia kuluukaan, meillä kun on pääsääntöisesti tapana aina vähätellä juomismääriämme..

Parhaimmissa tapauksissa, lopputulema on juurikin tämä, että riskikäyttäjästä tulee kohtyukäyttäjä tai lopettaa jopa kokonaan juomisen.

Alkoholin käyttö on myös useilla vahvaksi tavaksi muodostunut ja saattaa vain vanhasta tottumuksesta ne saunakaljat ja lauantaiviinit ostaa, ajattelematta edes syvällisemmin, että haluaako edes juoda..

Olen omaa alkoholin käyttöäni pitkään pohtinut ja miettinyt jopa täysraittiuta, mutta se tapa, mikä vuosien varrella muodostui, oli vaikea katkaista, kun on helpompi mennä samalla tutulla kaavalla, kuin tehdä muutos..

Nyt olen tipatonta viettänyt ja oivaltanut paljon asioita, mitä alkoholiin tulee ja tekstiä riittäisi varmaan kirjan verran oivalluksistani kertoa.

-Tipaton Tipu

Vierailija
267/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ajattelun laiskuutta tulla palstalle väittämään, että vain alkoholistit viettävät tipatonta tammikuuta. Väsynyt väite. Ihan meidän kaikkien on hyvä viettää välillä taukoa alkoholista ja pohtia sen merkitystä elämässä. Tosi alkoholisti ei tipatonta pidä, eikä sitä alkoholisteille suositellakaan Meillä tipattomalla olleilla on ollut hyvä, pitkä tammikuu. 
T. Mari

Vierailija
268/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samoja ajatuksia. Mulla on ihan selvästi vaikuttanut nämä tipattomat kokonaiskäytön vähenemiseen. Ja vaikka viime viikonloppuna valitsin juoda sen pari lasia, niin silti musta tuntuj, että tää tammikuu on vain vahvistanut mun omaa alkoholin kulutuksen vähentämistä. Aikaisemmin olisin ajatellut, että sama se, otin lasillisen, tipaton pilalla, yhtä hyvin voin juoda nyt sitten kaksin käsin... 

Nyt ajattelen, että hienoa, on kiva osallistua juhliin, ottaa se pari nostattavaa, päästä tunnelmaan ja sitten vaihtaa holittomiin. 

Ennenkaikkea viime vuonna kevät jatkui selvästi maltillisemmalla käytöllä, nyt aivan varmasti näin tulee taas käymään. Oma ajattelutapa on muuttunut, se viini ei olekaan aina se palkinto, hyvät yöunet ja aamutreeni lauantaina houkuttelee enemmän...

Mun tipaton jatkuu nyt vielä muutaman viikon, hiihtoloman lomareissulla en kuitenkaan täysin tipattomalla meinaa olla. Mutta siitä eteenpäin kevät selvästi vähemmällä käytöllä...  

Kiva, jos täällä jatketaan ja vaihdellaan ajatuksia aina välillä, millä tavalla

muutoksia kenenkin elämään on tullut...

-Ope-

Vierailija
269/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tipaton jatkuu näillä näkymin 20.2. asti, jolloin haluan ottaa ystävän kanssa viiniä. Onhan sekin ihan hyvä tauko. Sen jälkeen jatketaan sitten ehkä pääsiäiseen. Mitä tulee tipattomaton "järkevyyteen", niin sehän on jokaisen oma asia haluaako sitä viettää. Mun mies ei viettänyt koko kuukautta ja se on ihan ok. Itse haluan nimenomaan kyseenalaistaa onko juominen pelkkä opittu tapa, palkinto vai jotain muuta? Tuskin alkoholisti hirveästi kyseenalaistaa juomistaan. Riippuvaisena tuskin pystyykään. En tuomitse jos ei pysty koko kuukautta olemaan juomatta, jos kuitenkin vähentäminen onnistuu. Sekin on jo hyvä saavutus.

-Elsi

Vierailija
270/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reilu vuosi sitten yli puoli vuotta viinittä, meni yllättävän helposti. Mutta yllättävän helposti sitä myös palaa siihen viikonlopun tissutteluun. Myös minä päätin joulun jälkeen, että nyt täytyy pitää tipatonta. Itse olen ratkaissut mielitekoni korkkaamalla joko kofeiinittoman Pepsimaxin tai sekoittamalla isoon viinilasiin kivennäisvesi-sokeriton mehu cocktailin. Toimii minulla; on jotain siemailtavaa, mutta niitä maistellessa ei tule samanlainen herkkuhimo kuin viinin kanssa. Paino on pudonnut muutaman kilon ja olo on oikein virkeä. 

Vierailija
271/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuuko teillä tipaton huomenna? Vai lauantaina? Itse menen ystävän luo lauantaina ja mietin, mennäkö autolla, vai olisiko se lasillisen paikka..

Vierailija
272/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina narahtaa korkki..

Vierailija
273/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ehkä tammikuun tiukin ilta ollut tänään. Avattu viinitonkka houkuttaisi. Ollut pska päivä ja mieli on huono. Onneksi kohta voi mennä jo nukkumaan niin ei tule sorruttua. Huomenna kyllä saatan ottaa jo lasillisen.

Mutsi

Vierailija
274/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu loppuu vasta sunnuntaina. Päätyyn saakka mennään, ehkä vasta viikon päästä viikonloppuna otan lasin viiniä. Ehkä en silloinkaan. 

Vierailija
275/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin pitää tipattoman vuosi kaksnollakakskutosen.

Oikein! Tsemppiä tähän. Kenties huomaat vuoden jälkeen, että juomisen tilalle on tullut parempaa elämänsisältöä, ja tipatonta voi jatkaa edelleen. Itse olen erittäin tyytyväinen jätettyäni alkoholin pysyvästi.

Vierailija
276/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten onnistuit lopettamisessa vai päätitkö vaan niin?

Tapasin miehen joka ei käytä alkoholia. Elämään tuli muita juttuja ja vähän kuin vahingossa se jäi sitten kokonaan pois. 

Vierailija
277/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että kuten kaikissa muutoksissa, myös tipattomassa on vaikenta aloittaa. Kun uuteen tapaan elää rutinoituu, ei se ole oikeastaan vaikeata. Siksi samalla aloittamisen vaivalla voi jatkaa. 😃

Vierailija
278/294 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakaan en ota. En ainakaan nyt tulevana viikonloppuna, toivottavasti en seuraavanakaan. 
Viikko kerrallaan mennään, katsotaan minne saakka päästään.
-Jone 

Vierailija
279/294 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, otatteko sen viinilasillisen tai kaksi tänään tai huomenna tai vasta ensiviikolla, ei ole olennaista . Eikä vie merkitystä siltä, että olette tammikuun pitkät pimeät viikot tehneet itsetutkiskelun. 
T. Mari

Vierailija
280/294 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Useita tipattomia tammi-ja muitakin kuita tullut vietettyä vuosien saatossa. 

'Salaharjoittelin' syksyllä - 25 3kk tipattomalla mut sit parit pikkujoulut.. 

Suht helposti mennyt tämäkin kuukausi ajatuksena jatkaa viikko kerrallaan kohti kevättä..  3kk ois tavoite

Olohan paranee koko ajan matkan edetessä toki senhän tässä huomaa että alkoholi kuuluu Suomessa lähes joka sosiaaliseen tapahtumaan

Tsemppiä kanssamatkustajille!! 

- Leevi -