Takuueläke 990 euroa ja työmarkkinatuki vain 595e
Kommentit (71)
Mulla työkyvyttömyyseläke ja takuueläke yhteensä 978e/kk, siitä maksan itse vuokran 400e, lääkkeet 150e/kk, sähkön, puhelimen, terveyskeskus- ja lääkärilaskut. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, kelan mielestä minulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla työkyvyttömyyseläke ja takuueläke yhteensä 978e/kk, siitä maksan itse vuokran 400e, lääkkeet 150e/kk, sähkön, puhelimen, terveyskeskus- ja lääkärilaskut. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, kelan mielestä minulla on 140e liian isot tulot kuukaudessa.
Unohdit mainita asumistukesi. Ja sen, että lääkekulujen katto on noin 600 euroa per kalenterivuosi minkä jälkeen purnukat maksavat pari euroa kpl. Eli tietenkään et ole oikeutettu saamaan perustoimeentulotukea.
Eläkkeestäni menee suuri summa lääkkeisiin ja sairaanhoitokuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita asumistukesi. Ja sen, että lääkekulujen katto on noin 600 euroa per kalenterivuosi minkä jälkeen purnukat maksavat pari euroa kpl. Eli tietenkään et ole oikeutettu saamaan perustoimeentulotukea.
Ei kaikki saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama eläke ja kerran hain 400 euron sairaalalaskuun toimeentulotukea. En saanut koska liian suuret tulot muka.
Vierailija kirjoitti:
Niin, takuueläke pitäisi olla yksin elävälle 1500, parisuhteessa elävälle vähintään nykyinen. Työmarkkinatuki saa olla pienempi koska sen on tarkoitus olla väliaikainen, eläkkeellä ollaan koko loppuelämä. Ja kun työmarkkinatuki ja peruspäiväraha poistuvat ja niiden tilalle tulee uusi yleistuki, niin se tulee olemaan isompi kuin nyt, noin 800.
Kuule ne 25 prosentin verot lähtee tuosta yleistuestakin.
Asumistukeen tuli jo vuoden 2025 alussa varallisuusrajat, jonka perusteella omistusasuntoihin ei saa asumistukea eikä pankkitalletuksia saa olla enempää kuin 10000 euroa, mikä määrä alkaa vaikuttamaan alentavasti asumistukeen. Aiemmin asumistukeen vaikuttavat vain säännölliset kuukausitulot eikä varallisuus.
Tuo 800 euroa on puhdas teoreettinen laskelma: 21,5 arkipäivää x 37,21 euroa/päivä. Käytännössä työmarkkinatuki maksetaan kerralla 4 viikolta eli 20 arkipäivältä mikä tekee 744,20 €. Ilman verotoimistosta haettavaa koko vuoden käsittävää verokorttia tuosta summasta menee ennakonpidätyksenä 20 %, jolloin nettosummaksi tulee 595,36 euroa. Sillä erikseen haettavalla verokortilla tuota ennakonpidätystä saa laskettua muutaman prosentin ja kirkosta kannattaa todellakin erota.
Vierailija kirjoitti:
JOS tällä palstalla olisi naapurin trolleja, niin juuri tällaisia aloituksia he tekisivät saadakseen jakolinjoja kansalaisten väliin. Eivät ne iikorit niitä sotajuttuja tänne kirjoittaisi vaan tällaista vihapuhetta milloin köyhiä milloin eläkeläisiä ym kohtaan.
Minusta osa noista provosoivista aloituksista viittaa idän igorien tavoitteisiin luoda ristiriitoja suomalaisten välille kuten haukkua työttömiä ja kadehtia eläkeläisiä sekä nähdä politiikka pelkkien vastakkainasettelujen kautta kuten puhua "vihervasemmistosta" tai "riistoporvareista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain ne, joilla on varallisuutta, eivät sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkelöäisten asumistuessa on omaisuusraja. Lomamökki, osakkeet ja auto on myytävä ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki on vielä pienempi ja lainan osuus on 850 euroa kuukaudessa.
Opiskelija ei ole työtön eikä eläkeläinen. Opintorahalla ja -lainalla+ilta/viikonloppu/loma-töillä olen minä opiskellut kuusi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tällä palstalla olisi naapurin trolleja, niin juuri tällaisia aloituksia he tekisivät saadakseen jakolinjoja kansalaisten väliin. Eivät ne iikorit niitä sotajuttuja tänne kirjoittaisi vaan tällaista vihapuhetta milloin köyhiä milloin eläkeläisiä ym kohtaan.
Minusta osa noista provosoivista aloituksista viittaa idän igorien tavoitteisiin luoda ristiriitoja suomalaisten välille kuten haukkua työttömiä ja kadehtia eläkeläisiä sekä nähdä politiikka pelkkien vastakkainasettelujen kautta kuten puhua "vihervasemmistosta" tai "riistoporvareista".
Sitä juuri tarkoitin. Eivät he niin suoraviivaisia olisi että Ukrainasta tai natosta kirjoittaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Lähes saman saa kuin henkilö joka on 45 vuotta matalapalkka-alalla töissä.
Förutsatt att du inte har i planerna att flytta ut ur Finland efter det att arbetet är gjort och pensionsavgifterna betalda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, saan asumistukea. Sinun mielestäsikö minun pitäisi kaikkien muiden menojen lisäksi maksaa melkein 900e vuokraa kuukaudessa, näillä tuloilla? Silmälasienkaan hankintaan ei mitään apua tipu. Ikänäkö ja silmien näkö täysin eri paria, toisella näen lähelle mutta en kauas, toisella näen kauas mutta en lähelle. Linssit on niin kalliit että kymmenen vuotta vanhoilla laseilla pärjättävä. Hammaslääkäristä voin vain haaveilla.
Mulla mitätön eläke 4900 euroa kk, kuolen nälkään, autaako hursti minua ?
Kyllä, saan asumistukea. Sinun mielestäsikö minun pitäisi kaikkien muiden menojen lisäksi maksaa melkein 900e vuokraa kuukaudessa, näillä tuloilla? Silmälasienkaan hankintaan ei mitään apua tipu. Ikänäkö ja silmien näkö täysin eri paria, toisella näen lähelle mutta en kauas, toisella näen kauas mutta en lähelle. Linssit on niin kalliit että kymmenen vuotta vanhoilla laseilla pärjättävä. Hammaslääkäristä voin vain haaveilla.
Ja mitään omaisuutta mulla ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.
Nuorten työkkäri on vain väliaikainen . Vanhuus on ihan eri asia kuin työttömyys .
Vierailija kirjoitti:
Aina unohtuu lääkekorvaus eli lääkekulut noin 50,-/kuukausi. Ja ainakin Hgissä on ilmainen terkkari, siksi varmaan jonojakin ja niissäkin on vuosittaisen omavastuun ylittävän osan kela-korvaus.
Kiittäkää joka tilassa kiittäkää .