Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseksi teidän mielestänne Mr.Darcyn ja Elizabet Bennettin avioliitto kehittyi? Ylpeys ja ennakkoluulo siis.

Vierailija
26.12.2025 |

Katsoin tänään kyseistä sarjaa Teemalta ja jäin miettimään. Sarjahan on aivan mahtava, tyylikäs ja upea. Mutta olisivatko Darcy ja Elizabeth kuitenkin olleet onnellisia yhdessä?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vieläkään, miksi Elizabeth Bennett olisi muka huonompi tai ns. huonommasta suvusta kuin Darcy. Selittäkää tälle tyhmälle. Hänen isänsähän on herrasmies eli maa-aatelistoa.Elizabeth sanookin Lady Catherinelle, että Mr Darcy on herrasmies ja minä olen herrasmiehen tytär. Hehän olisivat samalla viivalla. Esim. Caroline Bingley, joka halveksuu kaikkea ja varsinkin Elizabethia on alempana arvoasteikossa. Mistä sitten moinen halveksunta?

Sinunko mielestä Jane nai itseään alemman miehen?

Vierailija
42/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Austenin kirjat on satiiria yläluokasta, ei niinkään tarkoitettu romantiikaksi. Kun tämän tajuaa niin kirjat aukeaa ihan eri tavalla

Nimenomaan. Austen tarkkailee kyynisesti ajan seurapiirejä, sosiaalisia pelejä, kiipimistä ja naimakauppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vieläkään, miksi Elizabeth Bennett olisi muka huonompi tai ns. huonommasta suvusta kuin Darcy. Selittäkää tälle tyhmälle. Hänen isänsähän on herrasmies eli maa-aatelistoa.Elizabeth sanookin Lady Catherinelle, että Mr Darcy on herrasmies ja minä olen herrasmiehen tytär. Hehän olisivat samalla viivalla. Esim. Caroline Bingley, joka halveksuu kaikkea ja varsinkin Elizabethia on alempana arvoasteikossa. Mistä sitten moinen halveksunta?

Isänsä kyllä, mutta äitinsä ei. Herra Bennett oli mennyt naimisiin taviksen kanssa. 

Vierailija
44/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen samaa mieltä siitä, että syntyperällä ja omaisuuden alkuperällä (montako sukupolvea on kuuluttu omistavaan luokkaan, onko porvarisjuuria tms) oli tuohon aikaan iso merkitys. Silti mun oma tulkinta on se, että Austen kirjoissaan tuo aika paljonkin esiin sitä että rahan merkitys on tosielämässä iso. Ja enemmänkin huvittuneeseen/kritisoivaan sävyyn, Austen ei niinkään ole radikaali (vaikka joskus sellaiseksi väitetäänkin) vaan kannattaa vakiintuneita säätyeroja ja "syntymän mukaisessa elämänpiirissä pysymistä" vrt. Emma-kirjassa Harriet Smithin tarina. 

Austen oli itse aika köyhästä perheestä, mikä voinee vaikuttaa asiaan.

Austen itse ei päässyt lainkaan naimisiin, ja kyllähän hänen kirjoistaan aistii, että hänellä olisi ollut kaipuu avioliittoon. Mitä tulee tuohon säätyerojen kannattamiseen, viimeinen romaani Persuation esittelee aivan uuden m

Päässyt? Häntä kosittiin, minkä hän ensin hyväksyi, ja sitten perui.

Vierailija
45/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ajan Englannissa ei todellakaan ollut raha kaiken mittari, jopa päinvastoin. Syntyperä oli kaikista tärkein. Vaikka Elizabeth Bennetillä ei olisi ollut senttiäkään ja hänellä olisi ollut 12 siskoa, niin hän olisi kuitenkin ylempänä luokka-asteikossa kuin esim. Bingleyn sisarukset. Bennetit kuuluivat maa-aatelistoon, Bingleyt olivat vain kauppiassukua, joka oli halveksittua sen ajan Britanniassa.

Jos olit köyhä aatelinen sinut naitettiin rahasta mihin vain. Kukaan ei sinua halunnut koska et tuonut rahaa mutta todella hyvästä suvusta maksettiin. Ja rikas kauppiaan tytär oli saalis köyhälle aateliselle. Eli saatoit olla luokassa ylempänä mutta et välttämättä omannut riittävää myyntiarvoa ja sisaret, joiden myötäjäisistä miehesi joutuisi ehkä maksamaan laskivat arvoa entisestään. Ja luokka-asteessa ylimystölle oli tärkeää syntyperä, suhteet, koulutus (tietyt naisilla arvostetut taidot) ja raha. Naisen markkina-arvo koostui niist

Eikä tämä rahasta naiminen ollut yksin naisten kärsimys, vaan myös lukuisien aatelisperheiden nuorempien poikien. Useita kymmeniä vuosia myöhemmin kirjoitettu Kotiopettajattaren romaani kertoo miehestä, jolle on käynyt samoin.

Jos joku muistaa taustatarinan, niin vanha herra Rochester oli pihi mies ja halusi testamentata tilan jakamattomana vanhemmalle pojalleen, ja siksi nuorempi lähetettiin Amerikkaan naimaan rahaa. Ikävä kyllä rahan mukana tuli mielipuoli vaimo, ja vaikka lopulta isoveli kuoli ja omaisuus pätkähti syliin, ei se paljoa lohduttanut.

Vierailija
46/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Austenin kirjat on satiiria yläluokasta, ei niinkään tarkoitettu romantiikaksi. Kun tämän tajuaa niin kirjat aukeaa ihan eri tavalla

Nimenomaan. Austen tarkkailee kyynisesti ajan seurapiirejä, sosiaalisia pelejä, kiipimistä ja naimakauppoja.

Mutta lopussa hyviksille käy aina hyvin. En kutsuisi Austenia kyyniseksi kirjallisuudeksi.

Vierailija
47/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin taas kerran kaikki jaksot putkeen.  Vanhoja tuotantoja on mukava katsoa, kun niistä puuttuu nykyinen päälleliimattu, väkisin ympätty mo ni muot ois uus. Uusissa historiallisissa sarjoissa se on mennyt naurettavuuksiin asti. Lizzyn mutsi on tapaus, samoin herra Collins. 😱😄

Vierailija
48/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Austen itse ei päässyt lainkaan naimisiin, ja kyllähän hänen kirjoistaan aistii, että hänellä olisi ollut kaipuu avioliittoon. Mitä tulee tuohon säätyerojen kannattamiseen, viimeinen romaani Persuation esittelee aivan uuden maailman, jossa maalaisaateliset näyttäytyvät kopeina ja yksinkertaisina ja kapteeni Wentworthin kaltaiset itse uransa luoneet ihmiset edustavat älyä ja päättäväisyyttä. Päähenkilö ottaa askeleen vanhasta maailmasta ja perheen valtapiiristä uuteen maailmaan ja onneen vertaisensa kanssa."

No jaa, kyllä Persuationissakin raha näyttelee aika isoa osaa :) kapteeni Wenthworthin markkina-arvo nousee onnistuneiden kaappausten myötä ja Elliotien hienostelun perusta murenee huonon taloudenpidon vuoksi. Anne on tajunnut nuoruuden erheensä jo aikaa sitten, mutta menetetyn markkina-arvon (ikääntyminen, vanhanpiian rooli) korvaa, ja Wentworthin rakkauden palauttaa uuteen roihuun, mikäs muukaan kuin - Annen luja luonne ja moraalinen vakaus :) Pysyn alkuperäisessä kannassani. T. 18

Vierailija
49/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe ei ollut kovin varakas ja asuivat maalla.

Vierailija
50/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisaateliset yleensä asuvat maalla. Mutta Bennetit eivät juuri matkustelleet tai seurustelleet kenenkään vertaistensa kanssa, tytöt eivät olleet opiskelleet ja naisten elämänpiiri muutenkin oli ehkä lähempänä porvaristoa. 

Vierailija
51/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin taas kerran kaikki jaksot putkeen.  Vanhoja tuotantoja on mukava katsoa, kun niistä puuttuu nykyinen päälleliimattu, väkisin ympätty mo ni muot ois uus. Uusissa historiallisissa sarjoissa se on mennyt naurettavuuksiin asti. Lizzyn mutsi on tapaus, samoin herra Collins. 😱😄

Jaa. Minua taas ärsyttää kaltaisesi ihmiset, joille on pakkomielle tuoda tuota ahdasta ajattelumallia kaikkialle. Tähänkään ketjuun et pystynyt kommentoimaan ilman ulinaa.

Vierailija
52/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitähän on kirja eikä se nyt kovin onnellista muistaakseni ollut.

Sulta sekoittuu fakta ja fiktio? 

Vierailija
53/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Austen itse ei päässyt lainkaan naimisiin, ja kyllähän hänen kirjoistaan aistii, että hänellä olisi ollut kaipuu avioliittoon. Mitä tulee tuohon säätyerojen kannattamiseen, viimeinen romaani Persuation esittelee aivan uuden maailman, jossa maalaisaateliset näyttäytyvät kopeina ja yksinkertaisina ja kapteeni Wentworthin kaltaiset itse uransa luoneet ihmiset edustavat älyä ja päättäväisyyttä. Päähenkilö ottaa askeleen vanhasta maailmasta ja perheen valtapiiristä uuteen maailmaan ja onneen vertaisensa kanssa."

No jaa, kyllä Persuationissakin raha näyttelee aika isoa osaa :) kapteeni Wenthworthin markkina-arvo nousee onnistuneiden kaappausten myötä ja Elliotien hienostelun perusta murenee huonon taloudenpidon vuoksi. Anne on tajunnut nuoruuden erheensä jo aikaa sitten, mutta menetetyn markkina-arvon (ikääntyminen, vanhanpiian rooli) korvaa, ja Wentworthin rakkauden palauttaa uuteen roihuun, mikäs muukaan kuin - Annen luja luonne ja mo

Rahan on pakko näytellä isoa osaa, koska tuon ajan naisen elämässä ainoa mahdollisuus tehdä rahaa on naimakauppa. Mutta kyllä Annen henkinen kasvu itsenäiseksi ihmiseksi on se kirjan pääasia, ja ellei hän kasvaisi, ei hän kapteeniakaan saisi takaisin.

Vierailija
54/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on 1995 versio on mielestäni kaikin puolin täydellinen. Näyttelijät, puvustus, miljöö, dialogi, kohtaukset, kaikki. 👌 En kestä sitä Keira Knightley leffaversiota ollenkaan. 

Vierailija
55/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisaateliset yleensä asuvat maalla. Mutta Bennetit eivät juuri matkustelleet tai seurustelleet kenenkään vertaistensa kanssa, tytöt eivät olleet opiskelleet ja naisten elämänpiiri muutenkin oli ehkä lähempänä porvaristoa. 

Mutta eikö ainakin varakkaimmilla ollut kaupunkiasunto Lontoossa, jossa asuttiin tanssiaissesonfin aikaan ja minglailtiin seurapiireissä?

Vierailija
56/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. 

Vierailija
57/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

55, oli käsittääkseni. Benneteillähän ei ollut kaupunkitaloa. Lontoossa asuttiin Mr. & Mrs. Gardinerin luona Cheapsidessa. Mikä ei tietenkään ollut muodikasta aluetta ollenkaan. 

Vierailija
58/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lailla sitä minglattiin maaseudullakin, vierailtiin pitkällä kaavalla, tanssittiin ja metsästettiin. Mutta herra Bennetillä ei ollut ketään muita sukulaisia kuin se pölhö perijänsä, herra Bennet epäilemättä inhosi kaikenlaista sosiaalista ajanvietettä ja rouva Bennetiä taatusti yksikään aatelinen ei olisi halunnut nurkkiinsa. Niinpä he elelivät  porvarisyhteisössä juoruilusta ja shoppailusta nauttien.

Vierailija
59/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pride and Prejudice on kirjan nimi.

Niin, tämä kuvaa alkuasetelmaa. Ei toki loppua sen jälkeen kun molemmat päähenkilöt ovat kulkeneet kehityskaarensa loppuun. 

Vierailija
60/67 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimuotoisuus oli briteissä satoja vuosia ennen Suomea, joten älytöntä ruikuttaa siitä. Se oli oikeastaan outoa, että erivärisiä ei ollut sarjassa, kun niitä oli maaseudulla jo 1500-1600- luvulla.

"Afrikkalaisia toimi hovimuusikkoina, käsityöläisinä ja palvelijoina suurissa maaseutukartanoissa. He eivät olleet pelkästään orjia; monet olivat vapaita työntekijöitä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän