Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
"Ei sinullakaan. Taiteen määritelmä on sidoksissa taideyhteisöön eikä dragiä yleensä pidetä taiteena, vaan viihteenä. Ap"
Emme enää katso/näe "Pekka ja Pätkä niinä" eikä se johdu siitä onko kyseessä taide vai viihde.
Son sykölöökinen juttu että vähemmistö kokee että pitää olla äänekäs ja räväkkä. Sillai suojana itsellensä.
Mielikuvani dragista on se että mies pukeutuu naiseksi, meikkaa ja laulaa taustanauhan avulla muka Paula Koivuniemen kipaleita. Itse en löydä tästä mitään hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että joidenkin drag queenien naisperformanssi menee jo misogynian puolelle. Paljon erilaisilla drag-klubeilla käyneenä voin sanoa, että siellä se käytös meitä ns tavallisia naisia kohtaan ei ole muutenkaan kovin ylentävää. Paljon toivotaan, että olisi niitä liittolaisia, mutta sitten sitä huomaa, että kaikki ei kelpaakaan joukkoon.
Nuoremman polven tekijöistä löytyy onneksi jo enemmän kiinnostavia hahmoja. Niihinkin on kuitenkin alkanut maku mennä, kun esityksiin on alettu sekoittaa Israel-vihaa ja sellaisia heittoja kuin että me ei kutsuttais tänne klubille koskaan Dolly Partonia, koska hän on republikaani.
Sitä se lasten tappaminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvani dragista on se että mies pukeutuu naiseksi, meikkaa ja laulaa taustanauhan avulla muka Paula Koivuniemen kipaleita. Itse en löydä tästä mitään hauskaa.
Yleensähän larppaaminen on tarkoitettu hauskaksi tekemiseksi tekijälleen, ei jollekin ulkopuoliselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että joidenkin drag queenien naisperformanssi menee jo misogynian puolelle. Paljon erilaisilla drag-klubeilla käyneenä voin sanoa, että siellä se käytös meitä ns tavallisia naisia kohtaan ei ole muutenkaan kovin ylentävää. Paljon toivotaan, että olisi niitä liittolaisia, mutta sitten sitä huomaa, että kaikki ei kelpaakaan joukkoon.
Nuoremman polven tekijöistä löytyy onneksi jo enemmän kiinnostavia hahmoja. Niihinkin on kuitenkin alkanut maku mennä, kun esityksiin on alettu sekoittaa Israel-vihaa ja sellaisia heittoja kuin että me ei kutsuttais tänne klubille koskaan Dolly Partonia, koska hän on republikaani.
Tälle pitäisi olla sellaista viihdettä, missä pilkataan naisia, ulkomaalaisia, vääräuskoisia ja ihastellaan dementtiä Putinkätyri valtionjohtajaa ja lasten joukkomurhaamista. Sitten naurattaisi.
Lähdetään nyt vaikka siitä että miksi ap kuvittelee seksuaalivähemmistöjen olevan joku yhteinäinen joukko?
En minäkään löydä mitään hauskaa kiveenhakatuista, silti kovin pinnallisista ja mielivaltaisista "perinteisistä" miehen ja naisen rooleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne drag-esitykset ole mitään myyntikuvastoja sulle, ap. Sun fiksaatio transnaisiin on tiedossa toivottavasti myös Stadin varsin pienessä drag- ja vähemmistöskenessä. Sut tunnistetaan siellä ja sua varotaan. Olet edelleenkin harhainen, kuten olet ollut jo usean vuoden.
En ole skenessä mukana millään lailla. Joskus nuorempana olin mukana homoskenessä, mutta siitä on jo melkein 40 vuotta. Suurin osa senaikaisista homoystävistäni on kuollut. Ap
Mikä on homoskene?
On mielestäni hauskaa ainakin kun olen nähnyt esityksiä. Olen heteronainen ja pyörin noissa ympyröissä. Hauskaa seuraa. Kyllä minua arvostetaan, arvostan myös itse
En jaksa kahlata tätä koko ketjua läpi ja varmaan samoja pointteja on jo toistettu moneen kertaan.
Minusta on ihan selvä asia, että drag on misogyniaa. Miten se menee aina niin päin, että on olevinaan kauhean hauskaa, kun mies esittää naista? Miksi se ei ole hauskaa toisinpäin?
Aku Hirviniemi - kyseenalainen ja mielestäni vastenmielinen näyttelijä - on eräässä tv-haastattelussa tämän asian avannut ylimielinen hymy naamalla: "Se on niin hauskaa, kun mies esittää naista ja sillä lailla alentaa itsensä."
Minusta se on huonojen miesnäyttelijöiden halpa temppu kerätä suosiota. Pari poikkeusta toki tulee mieleen. Some like it hot -klassikossa drag on minusta onnistunut, koska siinä on selkeä juoneen perustuva idea, eikä Tony Curtisin tai Jack Lemmonin tulkinta perustu naisten halventamiseen. Toinen on Priscilla ja sama perustelu, ei pelkkää - tirsk - hihittelyä, kun on niin jänskää leikkiä naista.
Mitä tulee nk. drag-"artisteihin", eiväthän he tee muuta kuin pukeutuvat naisten vaatteisiin ja lipsynkkaavat populaarikulttuurin naislaulajien biisien päälle. Tosi taitavaa ja hienoa, waude. Tuohon olemisen tapaan tuntuu myös lähtökohtaisesti kuuluvan jonkinlainen ilkeä v*ttuilu ja suunsoitto. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata tätä koko ketjua läpi ja varmaan samoja pointteja on jo toistettu moneen kertaan.
Minusta on ihan selvä asia, että drag on misogyniaa. Miten se menee aina niin päin, että on olevinaan kauhean hauskaa, kun mies esittää naista? Miksi se ei ole hauskaa toisinpäin?
Aku Hirviniemi - kyseenalainen ja mielestäni vastenmielinen näyttelijä - on eräässä tv-haastattelussa tämän asian avannut ylimielinen hymy naamalla: "Se on niin hauskaa, kun mies esittää naista ja sillä lailla alentaa itsensä."
Minusta se on huonojen miesnäyttelijöiden halpa temppu kerätä suosiota. Pari poikkeusta toki tulee mieleen. Some like it hot -klassikossa drag on minusta onnistunut, koska siinä on selkeä juoneen perustuva idea, eikä Tony Curtisin tai Jack Lemmonin tulkinta perustu naisten halventamiseen. Toinen on Priscilla ja sama perustelu, ei pelkkää - tirsk - hihittelyä, kun on niin jänskää leikkiä n
Miksi sinusta drag kingit eivät ole hauskoja? Tuohan on vain oma mielipiteesi. Kyllä minä ainakin heistä nautin.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään nyt vaikka siitä että miksi ap kuvittelee seksuaalivähemmistöjen olevan joku yhteinäinen joukko?
Ja naisten! Että kaikkien naisten pitää loukkaantua, jos joku tekee parodiaa jostain tietyn tyyppisestä naisesta, vaikkei itse olisikaan sellainen. Tärkeintä että on paha mieli.
Ennen kuin siitä tuli joku seksuaalivähemmistöjen juttu niin sehän oli yksi huumorijuttu muiden joukossa, että miehet pukeutuivat naisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.
Ahaa, nyt ei sitten mukamas esitetäkään naista, koska partaa ei ole piilotettu?
Teillä drag-faneilla riittää takinkääntöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo pitkään ihmetellyt eikö drag ole naisten pilkkaamista (siis tapa jolla sitä yleisimmin tehdään). Mutta ehkä noissa esityksissä naisten on sallittua nauraa itselleen. Entä jos mieskatsoja räkättää katketakseen, onko yhtä ok? Tämä jo ennen "transaikaa".
En ole katsonut koskaan dragia sillä ajatuksella, että siinä esitetään juuri minua.
Samaan tapaan kuin mustan ihmisen ei kannata katsoa blackfacea sillä ajatuksella, että siinä esitetään juuri häntä? Eiväthän Petelius ja Kallialakaan esitä tiettyjä saamelaisia tai romaneja!
Vierailija kirjoitti:
Ap paljastaa tässä kyllä oman naisvihansa. Hän kuvittelee että nainen = naisen stereotypiat.
Drag ei tee pilkkaa naisista. Drag iloittelee ja hassuttelee nais-stereotypioilla vetämällä ne överiksi. Naisella ei luonnostaan ole viisisenttisiä ripsiä ja pakkelia naamassa sentin paksuudelta. Nainen ei luonnostaan keimaile ja kikattele ja horju 12-senttisillä koroilla. Nämä ovat kulttuurissamme vallitsevia naissukupuoleen liitettyjä stereotypioita. Jos jollekin, drag naureskelee näille elämälle vieraille tavoille kuvata nainen, ja samalla nautiskelee niiden överiydellä. Oikea, lihaa ja verta oleva nainen on ihan jotain muuta kuin nämä lavapersoonat, ja naiset tajuavat sen kyllä, toisin kuin ap.
Kuvailit juuri transnaiseuden performatiivisen luonteen. Mitään varsinaista yhteistä transnaiseudella ja oikealla naiseudella ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän larppaaminen on tarkoitettu hauskaksi tekemiseksi tekijälleen, ei jollekin ulkopuoliselle.
Drag ja transnaiseus eivät naura naisten kanssa, vaan naisille ja naiseudelle. Maailmalla dragia ja ristiinpukeutujia tungetaan ihan joka paikkaan, alkaen lasten satutunneista ja visailuohjelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.
Ahaa, nyt ei sitten mukamas esitetäkään naista, koska partaa ei ole piilotettu?
Teillä drag-faneilla riittää takinkääntöä
Saman jengin mielestä naisella voi olla penis ja mies voi menkata ja synnyttää. Nyt sitten naisella ei voikaan olla partaa. Make it make sense.
En ole katsonut koskaan dragia sillä ajatuksella, että siinä esitetään juuri minua.