Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (804)
Edelliseen 161 lisäyksenä. Ymmärrän toki sen eron, että drag esitykset ja esiintyjät eivät ole välttämättä transihmisiä kuitenkaan. Silti tarkoitin siis viestilläni sitä, että jos halutaan esim ajaa ajatusta, että vähennetään sukupuolenkorjausta yms niin annetaan sitten muiden pukeutua kuin haluavat ja näin ehkä tuetaan sitä, että jokainen voisi esim pukeutumisen kautta ja muiden "lievempien" asioiden myötä jo ilmentää sukupuoltaan ja näin vältyttäisiin ehkä turhilta sekä virheellisiltä leikkauksilta. Sitä tarkoitin.
Mutta jos jo tästä asiasta kuten nämä esitykset tai pukeutuminen yms valitetaan niin onko se ihme jos joku haluaa sitten leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap tullut mieleen, että kaikki (biologiset) naiset eivät ota dragia niin vakavasti?
Onko sulle tullut mieleen, että kaikki saamelaiset ja romanti eivät ota Peteliuksen ja Kallialan huumoria niin vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap tullut mieleen, että kaikki (biologiset) naiset eivät ota dragia niin vakavasti?
Yritätkö häpäistä häntä?
Hän käsittääkseni yrittää painostaa minua suhtautumaan dragiin poliittisesti oikeaoppisella tavalla. Eihän sitä saa kyseenalaistaa, että naiseutta parodioi seksuaalivähemmistöön kuuluva ihminen. Ap
Mitä tekemistä seksuaalivähemmistöillä on asian kanssa?
Seksuaalivähemmistön tai trans'un kritiikki leimataan fobiaksi ja vihaksi.
Vierailija kirjoitti:
Katson sitä taiteen lajina, kuten vaikkapa stand-up komiikkaakin. Esityksen voi tehdä huolitellusti ja harjoitellusti niin että se on hauska, tai sitten sen voi tehdä niin, että riuhtaisee vain koltun ja peruukin päälle ja heittelee ympäriinsä kaikkea katsoen mikä uppoaa, jolloin se on lähinnä kiusallinen ja inhottava. Drag toki on omalla tavallaan stand-upia haastavampaa, koska siinä pitää onnistua myös saamaan se visuaalinen puoli kohdalleen. Tavallinen koomikko voi mennä lavalle farkuissa ja T-paidassa ja silti heittää hyvän setin, mutta jos Drag-artistilla on meikit tai asu ihan persuuksillaan, niin ei kukaan edes muista oliko ne vitsit hyviä vai ei.
Drag-taide on aina ollut enemmän tai vähemmän kannan ottoa ja viihdettä yhdistävä laji. Nykyään hyvissä drag-esityksissä on joku muukin juju kuin pelkästään se naisen stereotyypin esittäminen; pukeudutaan tiettyyn teemaan, otetaan kantaa, pidetään oikeasti esitys joka on lähem
Sehän tässä onkin, että mitä lisäarvoa drag antaa esitykselle, oii ylöspano miten taidokas tahansa. Keskinkertainen stand up, pantomiimi tai lipsync on keskinkertaista, vaikka sen tekisi dragina. Asia erikseen, jos fanittaa fantasiapukeutumista itseisarvona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drag iloittelee ja hassuttelee nais-stereotypioilla vetämällä ne överiksi. Naisella ei luonnostaan ole viisisenttisiä ripsiä ja pakkelia naamassa sentin paksuudelta. Nainen ei luonnostaan keimaile ja kikattele ja horju 12-senttisillä koroilla. Nämä ovat kulttuurissamme vallitsevia naissukupuoleen liitettyjä stereotypioita. Jos jollekin, drag naureskelee näille elämälle vieraille tavoille kuvata nainen, ja samalla nautiskelee niiden överiydellä. .
Tajuatko edes mitä stereotypia tarkoittaa?
"Nainen ei luonnostaan keimaile ja kikattele ja hoorju 12-senttisillä koroilla". Kyllähän juhliin lähtevä nuori nainen voi juuri niin tehdä, eikä siinä ole mitään erityisen epäluonnollista. Sama kuin väittäisit, että mies ei luonnostaan juo viinaa ja sitten sinua naurattaisi yhä uudelleen ja uudelleen, kun mieheksi pukeutunut nainen vetää lärvit.
Tajuatko sinä, että yleensä ei pidetä sopivana, että viiteryhmään kuulumaton henkilö tekee karikatyyriä enemmän tai vähemmän ilkeästä kulmasta. Nykyäänhän drag-piireissä on ongelmallista, jos valkoinen esittää mustaihoista naisartistia.
Vierailija kirjoitti:
Ap on puolestaloukkaantuja. Mitä jos kysyt niiltä transihmisiltä itseltään heidän mielipidettään. Tuskin ovat homogeenisia sen suhteen. Osa tykkää, osa ei ja syyt vaihtelevat.
Olisiko sinulla antaa yleispätevä ja loogisesti koherentti määritelmä transiudelle?
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko tykätä dragista, mutta minusta on typerää vetää tähänkin naisviha mukaan. Naisviha ilmenee ihan eri paikoissa. Se että joku esittää räävitöntä naishahmoa ei tarkoita sitä, että pilkataan koko sukupuolta. Koska onhan räävittömiä naisia oikeasti olemassa, miksei siitä saa tehdä showta? Onko drag kingit miesvihaa?
Sun logiikalla olisiko tehdä komiikkaa juopoista saamelaisista, varastelevista romaneista ja raiskaavista musuista, koska joku osuu kuitenkin stereotyyppiin? Tekisitkö sinä romani-dragia romaniyhteisön stereotyypeistä?
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tällein naisena en todellakaan jaksa ottaa itseeni jotain drag-esitystä, koska en ole sellainen räävitön kotka. Ja jos olisinkin, suhtautuisin asiaan edelleen huumorilla.
Joo, ap:n ei tarvitse tykätä mutta älä nyt rupea muiden puolesta päättämään, saako tykätä vai ei.
Miksi sitten erityisesti vasemmistossa paheksutaan käytännössä kaikkien muiden ihmisryhmien stereotypisointia ja parodiointia, erityisesti viiteryhmään kuulumattoman tekemänä?
Kyllä minun puolestani ihan kaikki saavat esittää ihan kaikkia, kunhan se esitystapa ei ole pilkkaava.
Jos palataan tämän keskustelun alkulähtökohtiin, kyse oli kai siitä, että perinteinen drag perustuu naisten pilkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi DPDR:ssä ei pitkälle pötki pelkällä naista parodiomalla; pitää olla todella sanavalmis, hyvä esiintymään ja laulamaan ja sitten vielä jokin oma erityinen taito. Perinteinen missisutturadrag on jo vanhanaikaista; puvustuksissa näkee vaikka mitä hahmoja.
Itse en ymmärrä ollenkaan DPDR:n fantasiahahmojen viehätystä ja kyllähän sielläkin on nähty varsin misogynistä settiä, esimerkiksi drag-skenen fish-käsite.
Ei ole hauskaa, irvokasta ja luonnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on puolestaloukkaantuja. Mitä jos kysyt niiltä transihmisiltä itseltään heidän mielipidettään. Tuskin ovat homogeenisia sen suhteen. Osa tykkää, osa ei ja syyt vaihtelevat.
En minä ketään edusta, kerroin oman mielipiteeni eikä transihmiset tähän edes liity. Eivät drag queenit kaikki ole transnaisia. Ap
Ei yksikään heistä ole vaan he ovat miehiä.
Niin, miksi loukkaannut puolesta kun et edes itse ole nainen, Pasi?
Samalla tavalla kuin transnaisetkin ovat miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.
Jos meikkaa taitavasti, niin on ok tuottaa misogynististä sisältöä lavalle ja nettiin?
Drag-viihde ei ole mielestäni viihdettä. Avataan suuta play-back mukaan. Höh!
Toinen on vatsatanssi. Joku löllerö tulee heiluttaan mahaansa naaman eteen. Ei apua! Viekää pois se akka!
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.
Ongelma on myös tässä. Nämä äijät jotka tarvitsevat paksun pakkelin lavalle kehittivät tämän oman meikkityylinsä "drag-meikki" joka sitten pakotettiin oikeidenkin naisten meikiksi ja se trendi voi edelleen hyvin. Ihan oikeasti, siloposkinen nuori nainen ei tarvise vahvaa contouria eikä paksuja sävyjä ja värejä. Nainen ei yleensäkkään tarvitse mitään "feminiinistämis" meikkejä mutta tämä villitys on vieläkin menossa. Olen miettinyt miksi tämä tapahtui?
Pakotettiin?? Oletko ihan sekaisin?
Kaupallisista ja ideologisista syistä tuotetut ja syötetyt muotitrendit voidaan nähdä "pakottamisena" ja manipulointina. Eikö pelkästään hoikkien ja valkoisten ihmisten esittäminen ideaalina muodissa ja viihteessä ole mielestäsi tietynlaista pakottamista ja pakkosyöttöä?
Vierailija kirjoitti:
Jos on itsellä heikko itsetunto ja herkkä ego, niin ongelmallisuutta ja loukkaantumisen aihetta löytää kyllä joka paikasta. Kaiken voi ottaa omituisen henkilökohtaisesti kun vaan asenne on sillä tavalla kohdallaan.
Minä pukeudun joskus mieheksi huvin vuoksi. Omat hahmoni ovat vähän kamalia omalla tavallaan, mutta ei ole kukaan mieskaveri vielä suuttunut, koska hahmoni ei pilkkaa heitä, enkä esittele niitä representaationa koko miessukupuolesta. Ajatteletteeko AP itse, että naiset ovat monoliitti ja kaikki naishahmot esittävät yleistä läpileikkausta naissukupuolesta?
Tietty jos on itse asiakkaita kyykyttävä Pahasen Leena, niin varmaan osuu ja uppoaa ja paha mieli tulee, kun joku kehtaa pilkata.
Esittäisitkö rodulliseen tai uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvaa henkilöä, romania, saamelaista tai muslimia? Olisiko mielestäsi yhtä hyväksyttävää parodioida ja stereotypisoida eri etnisyyksiä kuin mihin itse kuuluu?
Ei kaikki ole taidetta.
Oikea taide voidaan määritellä objektiivisesti.
Oikea taide voidaan luokitella henkiseksi ja nerokkaaksi.
Drag ei ole taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastahan se on kun ei voi hyväksyä itseensä sellaisena kun luonnollisesti on.
Ensin joku valittaa, kun joku lähtee johonkin "sukupuolenkorjaus" juttuun mukaan. Sitten sanotaan, että on ok jos vaan esim pukeutuu niinkuin tahtoo eli, vaikka mies naiseksi. Nyt sitten näet senkin jo sairaana.
Olen hetero nainen ja minusta heteronkin pitää hyväksyä edes joku asia, eikä valittaa kaikesta vähemmistöihin liittyen. Eli jos valitaan jo niistä sukupuolenkorjaus yms äärimmäisistä jutuista niin annetaan sitten edes miesten pukeutua "naisiksi" halutessaan ja naisten miehiksi jos niin tahtovat, koska sitähän aina hoetaan kuinka eikö vähempikin riitä tms. Näin hyväksytään se "lievempi" pukeutuminen yms, kun kerran sukupuolenkorjaus yms on sitten se paha juttu. Ja tullaan edes puolimatkaan vastaan näissä jutuissa sekä löysätään ohjaksia hieman t
Sukupuolenkorjaus ja drag ovat erilliset ilmiöt.
"Esittäisitkö rodulliseen tai uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvaa henkilöä, romania, saamelaista tai muslimia? Olisiko mielestäsi yhtä hyväksyttävää parodioida ja stereotypisoida eri etnisyyksiä kuin mihin itse kuuluu?"
En. Naiset eivät muuten ole mikään etninen vähemmistö.
Ensin joku valittaa, kun joku lähtee johonkin "sukupuolenkorjaus" juttuun mukaan. Sitten sanotaan, että on ok jos vaan esim pukeutuu niinkuin tahtoo eli, vaikka mies naiseksi. Nyt sitten näet senkin jo sairaana.
Olen hetero nainen ja minusta heteronkin pitää hyväksyä edes joku asia, eikä valittaa kaikesta vähemmistöihin liittyen. Eli jos valitaan jo niistä sukupuolenkorjaus yms äärimmäisistä jutuista niin annetaan sitten edes miesten pukeutua "naisiksi" halutessaan ja naisten miehiksi jos niin tahtovat, koska sitähän aina hoetaan kuinka eikö vähempikin riitä tms. Näin hyväksytään se "lievempi" pukeutuminen yms, kun kerran sukupuolenkorjaus yms on sitten se paha juttu. Ja tullaan edes puolimatkaan vastaan näissä jutuissa sekä löysätään ohjaksia hieman tai menee siihen ikävään valittamiseen.
Ja minusta nuo esitykset yms ovat vaan hienoja. En ole toki Suomeen niin perehtynyt, mutta mitä muualta olen seurannut. Ja vähän toki Suomessakin. Minulla ei ole mitään niitä vastaan ja mieluummin itseäni kiinnostaa tuollaiset. Moni voi olla hyvä laulamaan.