Onko drag mielestäsi hauskaa?
Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.
Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti.
Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?
Kommentit (123)
Esimerkiksi DPDR:ssä ei pitkälle pötki pelkällä naista parodiomalla; pitää olla todella sanavalmis, hyvä esiintymään ja laulamaan ja sitten vielä jokin oma erityinen taito. Perinteinen missisutturadrag on jo vanhanaikaista; puvustuksissa näkee vaikka mitä hahmoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap on puolestaloukkaantuja. Mitä jos kysyt niiltä transihmisiltä itseltään heidän mielipidettään. Tuskin ovat homogeenisia sen suhteen. Osa tykkää, osa ei ja syyt vaihtelevat.
En minä ketään edusta, kerroin oman mielipiteeni eikä transihmiset tähän edes liity. Eivät drag queenit kaikki ole transnaisia. Ap
Ei ne drag-esitykset ole mitään myyntikuvastoja sulle, ap. Sun fiksaatio transnaisiin on tiedossa toivottavasti myös Stadin varsin pienessä drag- ja vähemmistöskenessä. Sut tunnistetaan siellä ja sua varotaan. Olet edelleenkin harhainen, kuten olet ollut jo usean vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko tykätä dragista, mutta minusta on typerää vetää tähänkin naisviha mukaan. Naisviha ilmenee ihan eri paikoissa. Se että joku esittää räävitöntä naishahmoa ei tarkoita sitä, että pilkataan koko sukupuolta. Koska onhan räävittömiä naisia oikeasti olemassa, miksei siitä saa tehdä showta? Onko drag kingit miesvihaa?
Saisi sen sitten sanoa ihan suoraan, että kyllä, tässä pilkataan räävittömiä naisia kuten sinä teit, se olisi reilua. Sen sijaan väitetään, että tehdään suurta taidetta ja pilkataan konservatiivisia arvoja, kun esitetään jotain nyrjähtänyttä kassi-amandaa tms. joka hahmona oli kenen muun tahansa esittämänä todella väsynyttä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Siinä irvaillaan stereotypioille ja erityisesti konservatiivien ahtaalle ajattelulle. Drag-esitykset on yleensä viimeisen päälle taitavasti puvustettuja, koreografiat huolella tehtyjä, meikit ja huulisynkat harjoiteltu hienosti.
Tykkään myös burleskista. Sensuaalisuus, seksuaalisuus ja eroottisuus ovat hauskoja asioita. Miehet jostain syystä usein kuolemanvakavissaan, noloa.
N60
Minusta taas useimmissa drag-esityksissä on kyse äärimmäisen vanhoista ja väsyneistä naisiin kohdistuneista rooliodotuksista. Nauretaan sille, että nainen on rääväsuinen, humalassa tai vanha - mitä muuta se on kuin äärimmäisen konservatiivisten käsitysten uusintamista? Stereotypian esittäminen ei ole mitään kritiikkiä, vaan se on stereotypioiden vahvistamista, kun nauretaan sille, ettei nainen saisikaan meikata, dokata tai olla vihainen vanha akka ja jopa väitetään, et
Sun mielipiteesi peilaa varmaan heikkoa itsetuntoasi ja seksuaali-identiteettiäsi, mikä se sitten liekin.
Mä en koe millään tavoin loukkaavana sitä, että lavalla esiintyy jonkinlainen tyylitelty naishahmo, koska tajuan, että jokainen tulkitsee sen omalla tavallaan ja mun ego on kunnossa :D
Naiset yleensäkin osaavat nauraa myös itselleen, toisin kuin sinä, joten lienee ihan perusteltua olettaa että provoilet jälleen kerran muna housuissa ja pää sekaisin.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Ehkä tajuat jollain tasolla itse olevasi pelkkä mielikuvitushahmo, joka esittää sinua.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi DPDR:ssä ei pitkälle pötki pelkällä naista parodiomalla; pitää olla todella sanavalmis, hyvä esiintymään ja laulamaan ja sitten vielä jokin oma erityinen taito. Perinteinen missisutturadrag on jo vanhanaikaista; puvustuksissa näkee vaikka mitä hahmoja.
Siis RPDR ei DPDR 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on puolestaloukkaantuja. Mitä jos kysyt niiltä transihmisiltä itseltään heidän mielipidettään. Tuskin ovat homogeenisia sen suhteen. Osa tykkää, osa ei ja syyt vaihtelevat.
En minä ketään edusta, kerroin oman mielipiteeni eikä transihmiset tähän edes liity. Eivät drag queenit kaikki ole transnaisia. Ap
Ei yksikään heistä ole vaan he ovat miehiä.
Niin, miksi loukkaannut puolesta kun et edes itse ole nainen, Pasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne drag-esitykset ole mitään myyntikuvastoja sulle, ap. Sun fiksaatio transnaisiin on tiedossa toivottavasti myös Stadin varsin pienessä drag- ja vähemmistöskenessä. Sut tunnistetaan siellä ja sua varotaan. Olet edelleenkin harhainen, kuten olet ollut jo usean vuoden.
En ole skenessä mukana millään lailla. Joskus nuorempana olin mukana homoskenessä, mutta siitä on jo melkein 40 vuotta. Suurin osa senaikaisista homoystävistäni on kuollut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko tykätä dragista, mutta minusta on typerää vetää tähänkin naisviha mukaan. Naisviha ilmenee ihan eri paikoissa. Se että joku esittää räävitöntä naishahmoa ei tarkoita sitä, että pilkataan koko sukupuolta. Koska onhan räävittömiä naisia oikeasti olemassa, miksei siitä saa tehdä showta? Onko drag kingit miesvihaa?
Saisi sen sitten sanoa ihan suoraan, että kyllä, tässä pilkataan räävittömiä naisia kuten sinä teit, se olisi reilua. Sen sijaan väitetään, että tehdään suurta taidetta ja pilkataan konservatiivisia arvoja, kun esitetään jotain nyrjähtänyttä kassi-amandaa tms. joka hahmona oli kenen muun tahansa esittämänä todella väsynyttä. Ap
Niin onko sun ongelma nyt se, että dragia sanotaan taiteeksi, esitetyt hahmot vai se että joku tykkää siitä tai pitää sitä hauskana? Oletko itse vanha ja känninen kun osuu noin syvälle? Minä olen vain vanha, mutta en vieläkään käsitä, mistä pitäisi loukkaantua.
En ole koskaan pitänyt hauskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole loukkaantunut. Minusta drag ei vain ole enää hauskaa, eikä se ole koskaan ollutkaan sitä mitä sen väitetään olevan, edistysmielistä ja konservatiivisia arvoja vastaan. Ihmiset ehkä ovat sitä, mutta itse esitystapa vain uusintaa vanhoja stereotypioita naisista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen käännös:
Ap kyylää klubeilla muna pystyssä transnaisia ja sitä ottaa pannuun, kun osa onkin transvestiitteja eikä naiseksi leikattuja. Sen fetissi kärsii kun jokainen "nainen" voi ollakin mies ja panna sitä perseeseen niin että paukkuu.
Ja sitä pelottaa ja se kääntää oman pelkonsa ja itseinhonsa naisiin, joilla mukamas on jotenkin mystisesti helpompaa parisuhderintamalla.
Todella outoa settiä sinulla. Otan osaa. Ap
Ei se mun mielestä ole koskaan ollut hauskaa. Viihde arvo 0. En kyllä koe mitään negatiivistakaan tätä kulttuuria kohtaan. Aika merkityksetöntä minulle. Joskus katsoin huvikseni youtubesta vogueing tanssia missä drag tyylisiä miehiä, matkimassa muotilehti voguen asentoja, se oli aika erikoista menoa. Löytyy varmaan edelleen jos jaksaa hakea. M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole loukkaantunut. Minusta drag ei vain ole enää hauskaa, eikä se ole koskaan ollutkaan sitä mitä sen väitetään olevan, edistysmielistä ja konservatiivisia arvoja vastaan. Ihmiset ehkä ovat sitä, mutta itse esitystapa vain uusintaa vanhoja stereotypioita naisista. Ap
Sinä vain jankutat näitä sanoja mutta et oikein mitenkään perustele. Ja kirjoitat kyllä juuri niin kuin olisit loukkaantunut. Tuntuu että olet katsonut jotain esitystä sellaisten linssien kautta, että siinä puhutaan juuri sinusta ja pilkataan juuri sinua, ja se on omituisen itsekeskeinen tapa katsoa esityksiä.
Minä olen nähnyt ja kokenut naisvihaa monissa sen eri muodoissa, ja drag on viimeinen asia, jossa osaan nähdä sitä. Ei ole pakko pitää sitä hauskana, mutta tämmöinen uhriutuminen vie huomiota pois vakavasta naisvihasta ja rapauttaa uskottavuutta. En myöskään tykkää siitä että ihmisten itseilmaisua yritetään tuolla tavalla rajoittaa.
Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.
Drag on outoa, enkä oikein ole koskaan päässyt siitä jyvälle. Näin siitä huolimatta etten itsekään ole hetero.
Ei ole ikinä ollut mielestäni hauskaa, vaan pilkkaa naisia kohtaan.
Äijät esittää jotain vanhoja diivoja jne. Isot peruukit ja överit meikit hahahhaaaa! 🙄
Minusta taas useimmissa drag-esityksissä on kyse äärimmäisen vanhoista ja väsyneistä naisiin kohdistuneista rooliodotuksista. Nauretaan sille, että nainen on rääväsuinen, humalassa tai vanha - mitä muuta se on kuin äärimmäisen konservatiivisten käsitysten uusintamista? Stereotypian esittäminen ei ole mitään kritiikkiä, vaan se on stereotypioiden vahvistamista, kun nauretaan sille, ettei nainen saisikaan meikata, dokata tai olla vihainen vanha akka ja jopa väitetään, että tuolla tavalla käyttäytyvä nainen olisi stereotypia. Kas kun ei väitetä, että juopon naisen pitäisi olla onnellinen tuosta "kunnianosoituksesta".
Burleski on oma iso asiakokonaisuutensa, joten ei siitä enempää. Ap