Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko drag mielestäsi hauskaa?

Vierailija
25.12.2025 |

Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti. 

Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?

Kommentit (804)

Vierailija
121/804 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.

Ongelma on myös tässä. Nämä äijät jotka tarvitsevat paksun pakkelin lavalle kehittivät tämän oman meikkityylinsä "drag-meikki" joka sitten pakotettiin oikeidenkin naisten meikiksi ja se trendi voi edelleen hyvin. Ihan oikeasti, siloposkinen nuori nainen ei tarvise vahvaa contouria eikä paksuja sävyjä ja värejä. Nainen ei yleensäkkään tarvitse mitään "feminiinistämis" meikkejä mutta tämä villitys on vieläkin menossa. Olen miettinyt miksi tämä tapahtui? 

Vierailija
122/804 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hauskaa. Ei vähääkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/804 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hauskaa ole, vähän sellaista menneiden aikojen huvia. Kanarialla edelleen voimissaan.

Vierailija
124/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä p.....stä se on.

Vierailija
125/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Drag queenit osaavat meikata taitavammin kuin moni nainen, heitä on mukava seurata YouTubessa. Eikä partaa tai viiksiäkään tarvi piilottaa mihinkään, että se siitä naiseksi naamioitumisesta. Annetaan ihmisten olla.

Ongelma on myös tässä. Nämä äijät jotka tarvitsevat paksun pakkelin lavalle kehittivät tämän oman meikkityylinsä "drag-meikki" joka sitten pakotettiin oikeidenkin naisten meikiksi ja se trendi voi edelleen hyvin. Ihan oikeasti, siloposkinen nuori nainen ei tarvise vahvaa contouria eikä paksuja sävyjä ja värejä. Nainen ei yleensäkkään tarvitse mitään "feminiinistämis" meikkejä mutta tämä villitys on vieläkin menossa. Olen miettinyt miksi tämä tapahtui? 

Pakotettiin?? Oletko ihan sekaisin? 

Vierailija
126/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dame Edna on oikeastaan ainoa drag-esiintyjä josta mä olen koskaan pitänyt. Monet muut ovat aggressiivisia ja irvokkaita, laukovat usein törkeyksiä ja käyttäytyvät provosoivasti ja yleisöä pilkaten.

Vierailija
127/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole esityksiä katsonut, mutta eilen luin jonkun haastattelun, jostain drag-artistista jolla oli hahmo Tarja. Joka oli kuulemma keski-ikäinen nainen. Pukeutunut pantterikuosiin, tupeeratut hiukset, kuuntelee Kaija Koota ja osallistuu taloyhtiön kokouksiin päällepäsmäröiden. Olen itse 45-vuotias, siis keski-ikäinen, eikä tuo kuvaus mielestäni ollut omasta ikäluokastani, vaan enemmän vanhempieni ikäluokasta, silloin kun ovat olleet keski-iässä, ei enää nykyään heistäkään. Jotenkin vähän ärsytti, että luodaan joku hahmo, mutta ei tuon vertaa olla oikeasti perillä eri ikäisistä naisista, heidän tyylistään ym.

Vierailija
128/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itsellä heikko itsetunto ja herkkä ego, niin ongelmallisuutta ja loukkaantumisen aihetta löytää kyllä joka paikasta. Kaiken voi ottaa omituisen henkilökohtaisesti kun vaan asenne on sillä tavalla kohdallaan. 

Minä pukeudun joskus mieheksi huvin vuoksi. Omat hahmoni ovat vähän kamalia omalla tavallaan, mutta ei ole kukaan mieskaveri vielä suuttunut, koska hahmoni ei pilkkaa heitä, enkä esittele niitä representaationa koko miessukupuolesta. Ajatteletteeko AP itse, että naiset ovat monoliitti ja kaikki naishahmot esittävät yleistä läpileikkausta naissukupuolesta?

Tietty jos on itse asiakkaita kyykyttävä Pahasen Leena, niin varmaan osuu ja uppoaa ja paha mieli tulee, kun joku kehtaa pilkata. 

Vierailija
129/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole esityksiä katsonut, mutta eilen luin jonkun haastattelun, jostain drag-artistista jolla oli hahmo Tarja. Joka oli kuulemma keski-ikäinen nainen. Pukeutunut pantterikuosiin, tupeeratut hiukset, kuuntelee Kaija Koota ja osallistuu taloyhtiön kokouksiin päällepäsmäröiden. Olen itse 45-vuotias, siis keski-ikäinen, eikä tuo kuvaus mielestäni ollut omasta ikäluokastani, vaan enemmän vanhempieni ikäluokasta, silloin kun ovat olleet keski-iässä, ei enää nykyään heistäkään. Jotenkin vähän ärsytti, että luodaan joku hahmo, mutta ei tuon vertaa olla oikeasti perillä eri ikäisistä naisista, heidän tyylistään ym.

Onko kaikki sinun ikäisesi samanlaisia? Miksi Tarja ei saisi olla menneiden ikäluokkien keski-ikäisten tyylinen?

Vierailija
130/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki sinun ikäisesi samanlaisia? Miksi Tarja ei saisi olla menneiden ikäluokkien keski-ikäisten tyylinen?

No kukaan ikäiseni ei näytä tuolta, sen voin sanoa. Ja kai sitä saa ottaa hahmonsa miltä aikakaudelta haluaa, mutta onko se huumori enää sitten osuvaa, jos siihen ei ole nykyajassa kosketuspintaa? Haastattelussakin painotettiin, että hahmo on hauska, koska kaikki tuntevat tuollaisen naisen. Ei kyllä tunne. On voinut joskus lapsuudessaan 80-luvulla ehkä tuntea, ehkä se sitten riittää.

Vierailija
132/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukaan ikäiseni ei näytä tuolta, sen voin sanoa. Ja kai

Tunnet kaikki ikäisesi joka puolelta Suomea?

Vierailija
133/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet kaikki ikäisesi joka puolelta Suomea?*

Jos kyseessä yrittää olla stereotypia, niin varmaan olisi hyvä, että hahmo on jotenkin edes tunnistettavissa. Ei tuo ole.

Vierailija
134/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hauskaa. Naisia halventavaa, ivailevaa. Korostetaan naisten seksuaalisuutta ulkonäkökeskeisesti. Monet naiset onkin drag queenien näköiseksi leikelty. 

Vierailija
135/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kukaan ikäiseni ei näytä tuolta, sen voin sanoa. Ja kai

Huomaa ettet ole käynyt laivalla. Siellä on tädit ja nuoremmatkin naiset leopardikuosia pullollaan.

Vierailija
136/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettet ole käynyt laivalla. Siellä on tädit ja nuoremmatkin naiset leopardikuosia pullollaan.

Matkustan säännöllisesti Ruotsiin. Niitä bilediscojakaan ei enää ole edes laivoilla. Siellä on pubissa joku trubaduuri, päälavalla jotain ruotsalaista dansbandia jota vanhukset tanssii ja tyhjä disco illemmalla. Ei tuollaista kulttuuria enää ole, missä pukeudutaan räväkästi ja mennään vaikka sitten laivalle bilettämään. Tuo on mennyttä.

Vierailija
137/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan säännöllisesti Ruotsiin. Niitä bilediscojakaan ei enää ole edes laivoilla. Siellä on pubissa joku trubaduuri, päälavalla jotain ruotsalaista dansbandia jota vanhukset tanssii ja tyhjä disco illemmalla. Ei tuollaista kulttuuria enää ole, missä pukeudutaan räväkästi ja mennään vaikka sitten laivalle bilettämään. Tuo on mennyttä.

Viimeksi kävin vuosi sitten ja sama menikinki siellä oli, tuskin on ehtinyt kauheasti muuttua. 

Vierailija
138/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole minusta hauskaa, mutta ei myöskään loukkaavaa.

Se on vain vanhentunutta, sillä sitä pidettiin hauskana viimeksi 1950-luvulla, jolloin mies mekossa oli elokuvissa vakio, sillä se oli ajatuksena niin absurdi.

Vierailija
139/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että joidenkin drag queenien naisperformanssi menee jo misogynian puolelle. Paljon erilaisilla drag-klubeilla käyneenä voin sanoa, että siellä se käytös meitä ns tavallisia naisia kohtaan ei ole muutenkaan kovin ylentävää. Paljon toivotaan, että olisi niitä liittolaisia, mutta sitten sitä huomaa, että kaikki ei kelpaakaan joukkoon. 
Nuoremman polven tekijöistä löytyy onneksi jo enemmän kiinnostavia hahmoja. Niihinkin on kuitenkin alkanut maku mennä, kun esityksiin on alettu sekoittaa Israel-vihaa ja sellaisia heittoja kuin että me ei kutsuttais tänne klubille koskaan Dolly Partonia, koska hän on republikaani.

Vierailija
140/804 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo pitkään ihmetellyt eikö drag ole naisten pilkkaamista (siis tapa jolla sitä yleisimmin tehdään).  Mutta ehkä noissa esityksissä naisten on sallittua nauraa itselleen. Entä jos mieskatsoja räkättää katketakseen, onko yhtä ok? Tämä jo ennen "transaikaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi