Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko drag mielestäsi hauskaa?

Vierailija
25.12.2025 |

Olen ollut paljon tekemisissä seksuaalivähemmistöjen kanssa elämässäni ja koen jopa jollain tapaa kuuluvani heidän joukkoonsa, vaikka normihetero olenkin. Siksipä onkin hieman yllättävää, että olen alkanut katsella drag-esityksiä vähän toisesta näkökulmasta, transaktivismin takia. Eikö drag pohjimmiltaan ole pilkkaamista? Naishahmosta tehdään ilkeä ja räävitön piirteitä liioittelemalla. Sitähän drag on. Samaan tyyliin useimmat transnaisetkin toteuttavat "naiseuttaan". Se on heidän näkemyksensä naiseudesta.

Kaikenkaikkiaan tuntuu, etten jaksa enää yhtään tämäntyylistä huumoria, se kun on muuttunut todeksi transaktivismin myötä. Kuka tahansa pilakuvamaisesti naista esittävä voi muuttaa sukupuolensa ja esittää härskiä vanhaa ämmää miehekkäästi ja aggressiivisesti. 

Miksi tämän pitäisi oikeastaan olla hauskaa naisten mielestä?

Kommentit (804)

Vierailija
321/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten selität, että RPDR:ssä on aina naistuomareita, jotka pitävät näistä esityksistä? Kiljuvatko he siellä soo soo, naisvihaa? Onko heidät pakotettu tykkäämään dragistä? 

Olen jo useampaan kertaan kirjoittanut, että on erilaisia yleisöjä. Juuri äsken kirjoitin, että yleisöt ovat ehkä nykyään jopa isompia, jos lavalla esitetään sovinistista materiaalia, koska se ei enää muualla ole samalla tavalla sallittua. Naisia on yleisönä siinä missä miehiäkin. Naiset dragista ehkä enimmäkseen pitävätkin. 

On varmasti totta mitä edellä joku totesi, että naiset usein katsovat olevansa samalla puolella kuin homot ja muut vähemmistöt. Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että homot ajattelisivat pitävänsä naisten puolta (kuten ketjussakin hyvin näkyy). Heikomman puolella oleminen on ollut itsellenikin elämässä tärkeä arvo ja mielestäni homot ja lesbot eivät ole hyötyneet transaktivismista, päinvastoin. Kaikenlainen syrjintä on lisääntynyt (syitä on varmasti monia). Ap

Vierailija
322/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten selität, että RPDR:ssä on aina naistuomareita, jotka pitävät näistä esityksistä? Kiljuvatko he siellä soo soo, naisvihaa? Onko heidät pakotettu tykkäämään dragistä? 

Ei aloittajaa yksittäiset esitykset häiritse, vaan hänen mielestään koko homokulttuuri on väkivaltaa naisia kohtaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo useampaan kertaan kirjoittanut, että on erilaisia yleisöjä. Juuri äsken kirjoitin, että yleisöt ovat ehkä nykyään jopa isompia, jos lavalla esitetään sovinistista materiaalia, koska se ei enää muualla ole samalla tavalla sallittua. Naisia on yleisönä siinä missä miehiäkin. Naiset dragista ehkä enimmäkseen pitävätkin. 

On varmasti totta mitä edellä joku totesi, että naiset usein katsovat olevansa samalla puolella kuin homot ja muut vähemmistöt. Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että homot ajattelisivat pitävänsä naisten puolta (kuten ketjussakin hyvin näkyy). Heikomman puolella oleminen on ollut itsellenikin elämässä tärkeä arvo ja

Miksi homoilla pitäisi olla joku velvollisuus olla kenenkään puolella tai ketään vastaan? Miksi tämä outo vastakkainasettelu? 

Vierailija
324/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi homoilla pitäisi olla joku velvollisuus olla kenenkään puolella tai ketään vastaan? Miksi tämä outo vastakkainasettelu? "

Ei ole eikä pidäkään olla. Homoja on joka lähtöön, tietenkin, kuten muitakin ihmisiä eikä myöskään puoluepoliittinen kanta määritä ketään kategorisesti. 

Poliittisissa päätöksissä ja ratkaisuissa on kuitenkin merkittävää kenen joukoissa seisoo. Naiset ovat perinteisesti kannattaneet homoseksuaalien oikeuksia, olivat homot sitten naisia tai miehiä. (Ilmeisesti ajattelet, että homo tarkoittaa vain miehiä, näinhän asia ei ole. Homoseksuaalisuus tarkoittaa seksuaalista kiinnostusta samansukupuolisiin ihmisiin). Ap

Vierailija
325/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran kaikkien mielestä blackface ja minstrel show eivät ole hyväksyttäviä, niin miksi womanface olisi?

Onko nolompaa kuin valkoinen nainen vertaamassa itseään rasismin uhriin?

Onko nolompaa kuin puolustella miesten tekemiä yliseksualisoituja karikatyyreja naisista ja naiseudesta?

Vierailija
326/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Drag ei ole hauskaa. Jotkut kyllä näyttävät ihan hyviltä. Osa matkii kohdettaan aika hyvin, useimmat eivät.

Vierailija
327/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikasta puheenollen, näin erityistä vaivaa aikoinaan sen suhteen, että selvitän, että kannattaako äänestämäni ehdokas tranihmisten oikeuksia. Tänä päivänä pidän tehtyä päätöstä ja omaa harkintaani virheellisenä. Ei ole oikein, että sukupuolen voi muuttaa pelkällä ilmoituksella. En ollut riittävän perehtynyt asiaan, vaan tahdoin vain olle "heikomman puolella". Ap

Vierailija
328/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esittäisitkö rodulliseen tai uskonnolliseen vähemmistöön kuuluvaa henkilöä, romania, saamelaista tai muslimia? Olisiko mielestäsi yhtä hyväksyttävää parodioida ja stereotypisoida eri etnisyyksiä kuin mihin itse kuuluu?"

Tämä on todella hyvä vertaus ja osoittaa mihin dragin vanheneminen liittyy. Enää ei ole soveliasta esittää etnisyyksien stereotypioita parodioivia hahmoja, mutta naisiin liittyen se edelleen koetaan ok:ksi, koska esiintyjät yleensä kuuluvat seksuaalivähemmistöihin ja ilmiö on peräisin seksuaalivähemmistön historiasta. Ap

Tilanne on muuttunut siten, että dragia esitettiin aiemmin lähinnä vähemmistöjen paikoissa ja pikkujouluviihteenä, mutta nyt drag on valtavirtaistunut ja kohderyhmä nuorempaa. Jopa lapsia on yleisössä ja maailmalla lapsia houkutellaan dragin tekemisen pariin seksualisoiduilla teemoilla ja aikuisten klubeille. Divet-tyyliset imitaatiot ovat parhaimmillaan ihan hauskoja, mutta yliseksualisoidut ja naisia pilkkaavat esiintyjät ovat eltaantuneita.

Vierailija
329/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ap nyt olikaan se sun pointti tässä koko jankkaamisessa?

Vierailija
330/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilanne on muuttunut siten, että dragia esitettiin aiemmin lähinnä vähemmistöjen paikoissa ja pikkujouluviihteenä, mutta nyt drag on valtavirtaistunut ja kohderyhmä nuorempaa."

Ehkä nykyäänkin on olemassa mainstream drag ja sitten se pienten klubien vaihtoehtodrag. Mainstream kuten nuo esimerkit, jotka joku kirjoitti hupiraisk--- ym. ovat hyvä esimerkki siitä miten naisviha yhä edelleen on voimissaan. Mitään muuta johtopäätöstä tuon artistin numeroista ei oikein voi tehdä (en ole itse nähnyt, vaan kirjoitan ketjun esimerkkien pohjalta). 

On aivan selvää, että myös homokulttuurin joukossa on naisvihaa, sisäistynyttä ja normalisoitua ja avointakin. Miksei olisi, koska sitä on kaikkialla muuallakin. Ei vähemmistökulttuuriin kuuluminen tee ketään immuuniksi. Ap

Vierailija
331/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tätä samaa kysyä muutama sivu sitten, mutta edelleenkään ei ole oikein selvinnyt.

Olen jo miettinyt, että onko tämä ketju itsessään dragperformanssi? Jopa tutkimus?

Vierailija
332/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tätä samaa kysyä muutama sivu sitten, mutta edelleenkään ei ole oikein selvinnyt.

Olen jo miettinyt, että onko tämä ketju itsessään dragperformanssi? Jopa tutkimus?

Jos ette ymmärrä mitä olen kirjoittanut, niin sille ei oikein mitään voi. Tulkitsette omalla tavallanne ja se on ihan fine mulle. Ap

Vierailija
333/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden kanssa nuorena harrastettin dragia muttei enää nykyään kun tulisi kalliiksi. Kävin kumminkin kesällä katsomassa. Nitro luokka on aika kovaa menoa.

Vierailija
334/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää hyväntahtoista ivaa maailmaan vaan, niin itselle nauramisen taito katoa kokonaan. 

Sehän on muuten aina ollut arvostettu piirre ihmisessä, sitä kannattaa kehittää ja jos ei kertakaikkiaan pysty, niin kannattaa n teeskennellä edes.

Onko viestisi sama myös transeille, värillistetyille, vammaisille ja musiimeille? Esimerkiksi nykyisessä rasismikeskustelussa rasismista syytetyn intentiolla tai tapahtuman kontekstilla ei ole mitään merkitystä, vaan loukkaantujan tai puolestapöyristyjän enemmän tai vähemmän tarkoitushakuisella tunnekokemuksella.

Vierailija
335/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä kyllä mikään tutkimus ole :D Niin sakeaa ja sekavaa settiä.

Vierailija
336/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ymmärrä mitä olen kirjoittanut, niin sille ei oikein mitään voi. Tulkitsette omalla tavallanne ja se on ihan fine mulle. Ap

Täällä ei kukaan ymmärrä, mitä yrität sanoa. Tai sanot jotain ymmärrettävää ja sitten kaarratkin toiseen laitaan ja mutkan kautta peruuttaen vroom vroom 💨

Vierailija
337/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvää aineistoa tämä kyllä olisi! Kun asia puhuttaa, kummastuttaa ja hämmästyttää kysyjää niin paljon.

Vierailija
338/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kukaan ymmärrä, mitä yrität sanoa. Tai sanot jotain ymmärrettävää ja sitten kaarratkin toiseen laitaan ja mutkan kautta peruuttaen vroom vroom 💨

Ainakin yksi on ymmärtänyt joka sanan. Olemme samalla sivulla, hän taitaa olla tämän ketjun fiksuja rinnastuksia tehnyt henkilö ym. fiksua kirjoittanut. 

Kirjoittaminen on itselleni pohdintaa eli pohtiessani saan oivalluksia myös siitä mitä itse kirjoitan sen lisäksi mitä saan muiden ajatuksista. Niistäkin, jotka eivät ole olleet samalla sivulla, koska sekin on tärkeä tietoa miten eri sivuilla voidaan olla. Tarkoittamatta sitä mitenkään ilkeästi, sillä meillä täällä Suomessakin on hyvin erilaisia maailmoja ja todellisuuksia. Ap

Vierailija
339/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvää aineistoa tämä kyllä olisi! Kun asia puhuttaa, kummastuttaa ja hämmästyttää kysyjää niin paljon.

Mikä minua nyt niin hämmästyttää? Ap

Vierailija
340/804 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran kaikkien mielestä blackface ja minstrel show eivät ole hyväksyttäviä, niin miksi womanface olisi?

Onko nolompaa kuin valkoinen nainen vertaamassa itseään rasismin uhriin?

On, esimerkiksi se, kun samassa lauseessa henkilö kieltää olevansa naisvihamielinen ja eukottelee, haahkattelee jne. Dragia kannattavat ja katsovat ihmiset haluavat nähdä naiset hankalina, jos he eivät tottele ja naurettavina, jos he eivät ole siistejä, raittiita, terveitä ja nuoria. Naisen halu muuttuu dragissa himoksi... kaikki perinteiset naisvihan ainekset ovat kasassa hajuineen, jos vielä fishkin kuuluu dragin sanastoon. 

Tämä oli itselleni todella hyvä ja valaiseva keskustelu. Näkemykseni todella selkeytyi ja opin uutta. Kiitos keskustelijoille. Ap

On tosi paljastavaa, miten dragin kritiikki otetaan vastaan. Keskutelun ja perustelujen sijaan saamme eukottelua, haahkattelua ja vähättelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi