Pärjäisitkö jos tekisit töitä vain puolet vuodesta?
Pärjäisitkö jos tekisit kalenterivuoden aikana vain puoli vuotta töitä ja olisit loput palkattomalla vapaalla. Itse mietin downshiftaamista ja laskin, että puolen vuoden palkka riittäisi oikein hyvin. Ärsyttää maksaa niin paljon veroja ja saisin nettokeskituntiansiota selvästi paremmaksi.
Kommentit (42)
Minä tekisin mielelläni enemmän töitä mutta suomen typerä työaikalaki lyö kapuloita rattaisiin. Pidän 8 tunnin työpäivää naurettavan lyhyenä. Yrittäjäksi en kuitenkaan halua eikä ole pääomaakaan.
Tein noin 2,5 vuotta vain 3-päiväistä työviikkoa ja nyt jättäydyin kokonaan pois työelämästä 11 kuukautta ennenkuin pääsen eläkkeelle. Mutta joo, olisin pärjännyt puolen vuoden töissäkäynnilläkin koko vuoden ihan hyvin. Työpaikkani vaan ei ihan näin joustava ollut.
Bruttopalkkani olisi sillon 20000 eli käteen melkein 18000 euroa. Tulovero ei menisi juuri lainkaan, eläkemaksu vain.
40000 euron palkasta jää käteen noin 30000 euroa. Netto siis putoaisi 2500 eurosta 1500 euroon. Pärjäisin siis, mutta pitäisi katsoa tarkasti miten kuluttaa.
Olen tehnyt tänä vuonna noin 200 päivää töitä. Samoin viime ja edellisvuonna. Oon pärjännyt hyvin.
Yhden kuukauden palkan voisin helposti jättää pois. Bruttotulot putoaisi 3200 euroa, mutta netto vain 1600 euroa.
Pärjäsin, ja nyt pärjään kokonaan töissä käymättä. Ja ilman mitään tukia.
Kyse on monesti siitä, että työnantaja ei taivu tällaisiin ehdotuksiin. Itsekin pärjäisin hyvin vaikka tekemällä 3 pv/vko, tai pitämällä monen kuukauden lomia, mutta työnantaja tarvitsee työvoimaresurssia tasaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani olisi sillon 20000 eli käteen melkein 18000 euroa. Tulovero ei menisi juuri lainkaan, eläkemaksu vain.
40000 euron palkasta jää käteen noin 30000 euroa. Netto siis putoaisi 2500 eurosta 1500 euroon. Pärjäisin siis, mutta pitäisi katsoa tarkasti miten kuluttaa.
Itse laskin, että 60 000 euron vuosituloilla maksan veroja yms. 20 000 euroa. Puolella tuosta eli 30 000 euron tuloilla maksaisin veroja vain reilu 5000 euroa. Aika hirveää, kun asiaa miettii. Tässä on kuitenkin vain yksi elämä ja haluanko käyttää sen verojen maksuun? Ehkäpä en.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyse on monesti siitä, että työnantaja ei taivu tällaisiin ehdotuksiin. Itsekin pärjäisin hyvin vaikka tekemällä 3 pv/vko, tai pitämällä monen kuukauden lomia, mutta työnantaja tarvitsee työvoimaresurssia tasaisemmin.
Työnantajan on pääsääntöisesti pakko myöntää opintovapaata. Opintovapaata saa viiden vuoden aikana kaksi vuotta.
Teen töitä pelkästään koulupäivisin. Palkka bruttona reilu 3 000€/kk+lomaraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laskin, että 60 000 euron vuosituloilla maksan veroja yms. 20 000 euroa. Puolella tuosta eli 30 000 euron tuloilla maksaisin veroja vain reilu 5000 euroa. Aika hirveää, kun asiaa miettii. Tässä on kuitenkin vain yksi elämä ja haluanko käyttää sen verojen maksuun? Ehkäpä en.
Ap
Erikoisesti ajateltu. Pääasia että maksaa vähemmän veroja? Mulla se oli enempi vapaa-aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Progressio on tosi kova yllättävänkin pienillä ansioilla. Jokaisesta yli 40 000 euroa vuodessa tienatusta eurosta menee melkein puolet muille. Miettisin myös, että miten aika kannattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mäkin aikoinaan laskin, että progressiivisen verotuksen ansiosta mähän täydellä työviikolla ilahdutan eniten verottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erikoisesti ajateltu. Pääasia että maksaa vähemmän veroja? Mulla se oli enempi vapaa-aika.
Samasta asiastahan siinä on lopulta kyse. 15 000 eurolla ilmaista työtä, jonka voisi ottaa myös vapaa-aikana.
Pärjäisin, jos nettopalkka toiselta puoliskolta olisi 20000 euroa. Tuota tasoa oli palkkani vuodessa, kun tein osa-aikatyötä ja sain lisäksi soviteltua ansiosidonnaista.
No jos teoreettisessa maailmassa bruttopalkkani vain puolitettaisiin, pärjäisin kyllä 3175 €/kk, mutta olen keskijohtoa, joten en voisi pitää puolta vuotta vapaata. Tai voisin mutta sitten vähennettäisiin myös vastuitani, eli suomeksi hommani saisi joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kuukauden palkan voisin helposti jättää pois. Bruttotulot putoaisi 3200 euroa, mutta netto vain 1600 euroa.
Jos jakaisi sen yhden kuukauden työpäivät noin 20 kpl tasaisesti, niin voisi tehdä noin viisi kuukautta nelipäiväistä viikkoa. Olisipa ihanaa.
Hyvin pärjäisin ja yritinkin pitkään saada työtä jossa tuo onnistuisi, mutta kun ei onnistu.
Toisaalta, enpä saa edes kokoaikaista tai mitään muutakaan työtä.
Työmarkkinatulolla saa hyvin kokemusta vähällä toimeentulemisesta.
Pärjäisin vaikka en tekisi töitä ollenkaan.
Pärjäisin vaikken kävisi töissä ensinkään.