Pärjäisitkö jos tekisit töitä vain puolet vuodesta?
Pärjäisitkö jos tekisit kalenterivuoden aikana vain puoli vuotta töitä ja olisit loput palkattomalla vapaalla. Itse mietin downshiftaamista ja laskin, että puolen vuoden palkka riittäisi oikein hyvin. Ärsyttää maksaa niin paljon veroja ja saisin nettokeskituntiansiota selvästi paremmaksi.
Kommentit (52)
Pärjään hyvin,vaikka en käy töissä ollenkaan..en ole käynyt 30 vuoteen..
Mitä väliä?
Mitä minun työn teolla on sinulle merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, jos nettopalkka toiselta puoliskolta olisi 20000 euroa. Tuota tasoa oli palkkani vuodessa, kun tein osa-aikatyötä ja sain lisäksi soviteltua ansiosidonnaista.
20 000 nettoon tarvii noin 23 500 bruton. Tuolla tasolla jää vielä niin hyvin käteen.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin vaikken kävisi töissä ensinkään.
Sama. Mulla sijoituksissa mukava summa.
1/3 vuodesta riittäisi.
Vähentäisin tunteja samantien, jos työnantaja antaisi. Mutta ei, ei käy. Ei saa edes lomarahoja vapaana.
En tee töitä päivääkään vuodessa ja pärjään silti. Mulle pärjääminen on sitä, että pystyn pitämään pienen puskurikassan pahan päivän varalle ja elämään sellaista elämää kuin haluan, vaikka se tarkoittaa budjetissa pysymistä ja sen suht tarkkaa seuraamista.
En halua enkä tarvitse koko ajan jotain uutta tai parempaa materiaa, mutta silti elämäni on rikasta ja mielekästä. Tein töitä tämän mahdollistamiseksi melkein 20 vuotta määrätietoisesti. Jokainen päätös ja siirto elämässä tehtiin tavoite mielessä.
Pärjäisin, mutta eläke jäisisi surkean pieneksi.
Tekisin mielummin puolella palkalla puolta päivää. 4h/työpäivä ja kuukaudessa saisin 1000€ käteen niin kyllä kiitos 👍
M39
Kyllä ja pakko pärjätä pian Työeläke tulee olemaan bruttona n. 1400 kun palkka nyt 3300. On ollut aikuisopiskelua, työttömyyttä ym miksi eläke jää pieneksi. Olen ollut myös kokonaan ilman tuloja takavuosina. Puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeen eikä ollut oikeutta anssiin, pitkä tarina miksi ei. Toki puolison palkalla elettiin, mutta itselleni en ostanut silloin yhtään mitään. Säästöjä sentään vähän oli. Pärjäisin kyllä yksinkin vähällä sillä olen aika säästäväinen ja nuuka luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen nelikymppinen, se jää surkean pieneksi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Me minnekään eläkkeelle päästä 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on monesti siitä, että työnantaja ei taivu tällaisiin ehdotuksiin. Itsekin pärjäisin hyvin vaikka tekemällä 3 pv/vko, tai pitämällä monen kuukauden lomia, mutta työnantaja tarvitsee työvoimaresurssia tasaisemmin.
Työnantajan on pääsääntöisesti pakko myöntää opintovapaata. Opintovapaata saa viiden vuoden aikana kaksi vuotta.
Ei sitä voi ottaa, jos ei oikeasti opiskele.
Vierailija kirjoitti:
1/3 vuodesta riittäisi.
Vähentäisin tunteja samantien, jos työnantaja antaisi. Mutta ei, ei käy. Ei saa edes lomarahoja vapaana.
Vaihtaisin myös mielelläni lomarahat vapaaseen. Mutta kun ei.
Pikavilkaisulla suuntaa antavat brutot ja netot:
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…
Pärjäisin. Voisin antaa paikkani nuorelle ja olla ilmaiseksi työnopettajana, muttei tässä maassa mitään perusteta tosiasiohin vaan utopioihin.
Pärjään jo nyt. Teen puolta työaikaa, n20h/vko. Enemmänkin töitä saisin, pomo aina kyselee josko haluaisin jonkun projektin kontolleni mutta sanon että ei.
Pienten lasten kanssa tämä on loistava juttu. Lapset menee vain osa-aikaisesti päiväkotiin ja koulupäivänkin jälkeen olen aina kotona. Ehdin myös hyvin hoitaa ostokset ja viralliset asiat. Kahville ystävien kanssa on myös aikaa.
Palkka riittää koska se on tosi hyvä. Elämä on tasapainossa. Sitten kun lapset kasvaa voin taas lisätä työn määrää jos vaan huvittaa.
Onneksi pysyn köyhänä vähemmällä.
Pärjään huonosti ilman töitäkin. Ja ehdin paremmi dyykkaamaan ruokani.
Pärjäisin puolikkaalla palkalla. Mutta ei mulla sit olis enää työpaikkaa johon mennä seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Pomo ei myöskään lämpene esim 4-päiväiselle viikolle.