Pärjäisitkö jos tekisit töitä vain puolet vuodesta?
Pärjäisitkö jos tekisit kalenterivuoden aikana vain puoli vuotta töitä ja olisit loput palkattomalla vapaalla. Itse mietin downshiftaamista ja laskin, että puolen vuoden palkka riittäisi oikein hyvin. Ärsyttää maksaa niin paljon veroja ja saisin nettokeskituntiansiota selvästi paremmaksi.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, miten puolikkaat ansiot vaikuttavat eläkkeeseen, eikä miettiä vain tämänhetkistä pärjäämistä.
Eläkeikää nostetaan koko ajan ja todennäköisesti niitä tullaan leikkaamaan vielä todella rankalla kädellä, joten mä en ainakaan siihen järjestelmään uskoani pistä. Sen sijaan säästän ja sijoitan omaa pottia. Reilu kymmenisen vuotta jo sijoittamista takana ja sen tuoman "perustulon" myötä voisi oikein hyvin tehdä puolet vuodesta töitä ja puolet hiihdellä, mutta valitettavasti ei millään löydy työnantajaa jolle tällainen järjestely kävisi, eikä toistaiseksi ole kokemusta tarpeeksi että voisi alkaa yrittäjäksi hyvällä omallatunnolla.
Jos vain työn luonne sallisi, tekisin vaan puolet vuodesta ja olisin loput ajasta länpimässä.
Siinä on sellinen pointti, että tietyn palkkatason jälkeen, alkaa itselle jäädä kunnolla säästöön ja sitä kautta sijoituksiin. Vaikka verottaja hyötyykin siitä tasosta paljon, niin hyötyy myös itse. Säästöt kasvaa ja alkavat tuottaa passiivista tuloa, ja lopulta voi jopa jäädä pois töistä tai ainakin vähentää töitä.
Jos taas miettii pelkästään, millä juuri ja juuri tulee toimeen, niin mitään ei jää säästöön, ja sitä on sidottu sitten töihin loppuelämäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, mutta eläke jäisisi surkean pieneksi.
Me minnekään eläkkeelle päästä 😂😂😂
No minä pääsen eläkkeelle ja suvussani eletään yli 100-vuotiaiksi.
Ikävuodet 80 jälkeen on melko turhia...
No eivät ole, jos on terve. Tänään kävin 10 km lenkillä ja siellä tuli kolme yli 80-vuotiasta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, mutta eläke jäisisi surkean pieneksi.
Me minnekään eläkkeelle päästä 😂😂😂
No minä pääsen eläkkeelle ja suvussani eletään yli 100-vuotiaiksi.
Kuka haluaa elää yli 100 vuotiaaksi?
No ei se ole haluamisesta kiinni, jos ei tahdo itsemurhaa tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Tunsin joskus sairaanhoitajan, joka teki töitä puolet vuodesta. Matkusteli toisen puolikkaan. Oli nuori ja rohkea. Luotti, töitä löytyy aina palatessa.
Mutta tämä oli aikana, jolloin sotealalla oli töitä. En ole varma, onnistuisiko enää.
Mahtaa hänellä olla pieni työeläkekertymä?
Hyvin olisin pärjännyt, vaikka olisin tehnyt vain 50% työaikaa. Eläkekertymä olisi vain jäänyt ihan surkean pieneksi, eikä mitään säästöjä olisi voinut kartuttaa. Itse haluan kuitenkin eläkkeelläkin säilyttää sellaisen elintason, että voin matkustella ja antaa joskus rahalahjoja kolmelle lapselleni.
En. Tiedän sen siitä, että olen nyt työttömänä ja nettotuloni oli työelämässä 2700€ ja nyt työttömänä 1200€. Elämiseen tarvitsen työttömänäkin 1450€ per kk. Se on minun osuus kuluista sis. omat harrastukset ja oman auton dieselkulut, vakuutukset, huollot. Perheellinen olen. Budjetointia olen pitänyt kymmeniä vuosia. Hyvästä palkasta ei ole jäänyt säätöön isoja summia, sillä töissä ollessa kulutkin oli isommat.
Ja en kyllä keksi hyväpalkkaista ammattia missä noin voisi tehdä. Toisin sanoen aina puolen vuoden loman jälkeen olisi työpaikka valmiina.
Ehkä perheettömänä, asumismuoto pieni osake, ei autoa onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani olisi sillon 20000 eli käteen melkein 18000 euroa. Tulovero ei menisi juuri lainkaan, eläkemaksu vain.
40000 euron palkasta jää käteen noin 30000 euroa. Netto siis putoaisi 2500 eurosta 1500 euroon. Pärjäisin siis, mutta pitäisi katsoa tarkasti miten kuluttaa.
Itse laskin, että 60 000 euron vuosituloilla maksan veroja yms. 20 000 euroa. Puolella tuosta eli 30 000 euron tuloilla maksaisin veroja vain reilu 5000 euroa. Aika hirveää, kun asiaa miettii. Tässä on kuitenkin vain yksi elämä ja haluanko käyttää sen verojen maksuun? Ehkäpä en.
Ap
Verojen lisäksi tulee se 9% muita kuluja, joka lähtee palkasta. Laskennallisesti 30 000 vuodessa tienaava saa 2500 brutto, 1900 netto. Verojen osuus n. 6000€ ja ne muut kulut 1200 per vuosi.
Mutta tämähän on pelkkää numeroiden pallottelua, jos tuollaista työpaikkaa ei löydy, jossa voi työskennellä 6 kk vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjäisin ja yritinkin pitkään saada työtä jossa tuo onnistuisi, mutta kun ei onnistu.
Toisaalta, enpä saa edes kokoaikaista tai mitään muutakaan työtä.
Työmarkkinatulolla saa hyvin kokemusta vähällä toimeentulemisesta.
Työtä ei todellakaa saa, jos alkaa sanelemaan tällaista 'olen 6 kk töissä, 6 kk vapaalla'-ehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani olisi sillon 20000 eli käteen melkein 18000 euroa. Tulovero ei menisi juuri lainkaan, eläkemaksu vain.
40000 euron palkasta jää käteen noin 30000 euroa. Netto siis putoaisi 2500 eurosta 1500 euroon. Pärjäisin siis, mutta pitäisi katsoa tarkasti miten kuluttaa.
Itse laskin, että 60 000 euron vuosituloilla maksan veroja yms. 20 000 euroa. Puolella tuosta eli 30 000 euron tuloilla maksaisin veroja vain reilu 5000 euroa. Aika hirveää, kun asiaa miettii. Tässä on kuitenkin vain yksi elämä ja haluanko käyttää sen verojen maksuun? Ehkäpä en.
Ap
VERONMAKSAJIA TARVITAAN!
Niin, siksi kovasta työnteosta pitäisi tehdä ihmisille mahdollisimman kannattavaa. Nyt monelle kannattavinta on juurikin osa-aikain
Joka neljäs lääkäri työskentelee osa-aikaisesti lääkäriliton mukaan. Ei siis suuri osa. Sairaanhoitajista 18.7 %
Tänä vuonna tein duunia kaksi kuukautta. Ens vuonna ehkä noin kuusi kuukautta. Pärjään sijoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin joskus sairaanhoitajan, joka teki töitä puolet vuodesta. Matkusteli toisen puolikkaan. Oli nuori ja rohkea. Luotti, töitä löytyy aina palatessa.
Mutta tämä oli aikana, jolloin sotealalla oli töitä. En ole varma, onnistuisiko enää.
Ja miten se sun persettä kaivelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mä maksaisin mielelläni enemmän veroja, mutta pienistä tuloista on paha nyhjästä. Antakaa isompi palkka!"
Mutta kuinka paljon nykyistä enemmän töitä olisit valmis tekemään niiden lisäansioiden eteen? Nykyisen työsi oheen vaikka viikonloppu/pyhätyökeikkaa ehkä? Ylimääräisiä iltavuoroja?
No ensiksi auttaisi ihan koulutustani vastaava työ. Pilipalipalkkatyöt pilipalipalkalla on ihan yhtä tyhjän kanssa verokertymän kannalta vaikka kuinka painaa ylimääräistä.
Kyllä ihan perus kaupan alallakin voi yltää yli 4000 euron kk-tuloihin, jos tekee vaikkapa ~60 tuntia viikossa. Se tekee jo noin 50000 euroa vuodessa, enemmän kuin keskivertosuomalsinen. Veroprosentti on tuolloin noin 20, eli veroja maksaisit 10 000 vuodessa. Vapaa-aikaa ei tietty juurikaan ole.
50 000 tuloilla veroprosentti n. 20, mutta päälle tulee ne muut kulut 9% eli palkasta jää n. 70% nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiveleeha se, koska hän ei pysty elämään pikkuruisella eläkkeellään ilman tukia ja ne tuet maksetaan minun verorahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi kelapummi ei voi tajutakaan. Sairaanhoitaja olisi varmaan halunnut matkustella eläkkeelläkin, mutta nyt ei pysty.
Kuka haluaa elää yli 100 vuotiaaksi?
https://yle.fi/a/74-20200638