Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim. työttömät ostaa laatikkoruoat eineksinä?

Vierailija
25.12.2025 |

Siis kun juureslaatikon ainekset esim. ei maksa juuri mitään. Eurolla tekee älyttömän ison vuoallisen porkkanalaatikkoa. Niin miksi ihmiset joilla ei ole mitään muuta kuin joutilasta aikaa, ostavat näitä kalliilla eineksinä?

Kommentit (408)

Vierailija
301/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä riisi jäisi käyttämättömäksi? Siitä saa tehtyä riisipuuroa, paellaa, risottoa, ja sitä voi käyttää myös kaalilaatikkoon ja jälkiruokiin.

Kananmunatkin on varsin kelpo ruokaa. Niistä voi tehdä munakkaita, niitä voi paistaa aamupalaksi tai keittää leivän päälle, niitä tarvitaan majoneesiin, pannukakkuun, kaalilaatikkoon, makaronilaatikkoon, leivontaan, ym. ruoan valmistukseen.

Risottoriisi ei ole samanlaista kuin puuroriisi. Kananmunat tosiaan ovat hyvää arkiruokaa sellaisenaan. Siirappi voi olla vähän turhaa, paitsi ehkä kaalilaatikossa. Itsellä on sämpyläresepti, johon tulee siirappia.

Puuroriisistä saa ihan hyvän risoton. Ei haittaa, vaikka se ei ole pyöreää malliltaan.

Vierailija
302/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinä kertoina, kun olet itse tehnyt porkkana ja lanttulaatikot itse eli joutunut määrän takia pakastamaan, ne on seuraavan kerran muistunut mieleen kesällä ja lentänyt roskiin 

Eri asia olisi, jos syöjiä olisi monta, mutta aika järjetöntä alkaa valmistamaan yksin tai kahdelle suuria määriä laatikoita. Säästää jonkun satunnaisen euron, kunhan muistaa syödä ne pakasteesta myös poiskin. Helppojahan ne on nykyään valmistaa, kun saa kilon sosepussit kaupasta valmiina. 

Perunalaatikkoa teen satunnaisesti, koska sitä tulee syötyä huomattavasti useamman ja enemmän kuin porkkana tai lanttulaatikkoa. Siinä suurin työ on yön yli imellyttäminen ja sen onnistuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtön olisi tyhmä, eikä muka ymmärrä, että itse tehty on paremman makuista ja saattaa tulla halvemmaksi kuin einekset? Tämä on ihan jokaisen oma valinta, joitain ei vaan ruuanlaitto nappaa.

Työttömyysturva on lakisääteinen. Sitä ei ole kukaan itse itselleen määrännyt, pitää todistaa että on työtön. Koko ajan tulee lisää työttömiä.

Mä en ole työtön, mutta ymmärrän, että jos alkaisin räpeltää porkkanalaatikkoa, siitä tulisi luultavasti syömäkelvotonta.

Vierailija
304/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanalaatikosta puhuttiin aloituksessa. Tuota ei syödä arkena. Opettele ymmärtämään mitä luet. 

Vierailija
305/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska laatikot ovat todella halpoja valmiinakin, ja valmistus vaatii sekä aikaa, taitoa, työvälineitä että sähköä. Pienen määrän valmistus ei kannata.

Richplainaus.

Porkkanalaatikko (700 g) ja lanttulaatikko (700 g) taisi olla ennen joulua tarjouksessa jotain 3,5 euroa.

Vierailija
306/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanalaatikosta puhuttiin aloituksessa. Tuota ei syödä arkena. Opettele ymmärtämään mitä luet. 

Eli siis pyhinä ja juhlapäivinä? Sunnuntait, juhannus, pääsiäinen, vappu, itsenäisyyspäivä jne? 

Miksi porkkanalaatikkoa ei syötäisi arkena? Kyllä minä olen sitä usein ostanut esim. perunoitten sijaan

Vierailija
307/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanalaatikkoon ei tule siirappia. Löysä riisipuuro, porkkanasurvos, kananmunat, suola, valkopippuri, päälle korppujauhot ja voinokareet (ei pakollisia). 

Riisipaketti 1kg 2,29e. Punainen maitotölkki 1,59e. Porkkanapussi 1kg 0,89e. 10 kpl kananmunia 2,19e. Tästä kun lasketaan oikeilla mittasuhteilla, 1kg porkkanoista tehtyyn laatikkoon kuluu aineksia 2,63e arvosta. Suolalle ja valkopippurille en laske hintaa, niitä nyt löytyy joka kodista.

Tästä satsista tulee 2x0,85l vuoallista porkkanalaatikkoa. Vien yhden näistä laatikoista anoppilaan, jossa joulupöydän ääressä on 9 hlöä. Loput 2 laatikkoa syödään kotona 2 hlön kesken; tähän menee yhteensä 4 päivää, koska muutakin jouluruokaa on. Vastaavankokoiset valmislaatikot maksaisivat karkeasti noin 8-10e luokkaa.

Palaute tänä vuonna anoppilassa oli "voi miten ihanan makuista, ei ole ollenkaan niin vetistä kuin valmislaatikot".

Kyllä ainakin "oikeaoppiseen" porkkaanalaatikkoon tulee siirappia, kuten myös muskottipähkinää. 

En ole koskaan syönyt vetisiä valmislaatikoita. Ostan aina niitä Saarioisten laatikoita, ovat niin hyviä, etten viitsi edes kokeilla muita.

Vierailija
308/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunalaatikon ostaminen eineksenä on kyllä yksi älyttömimmistä asioista. Eihän siihen tarvitse yksinkertaisimmillaan kuin perunaa, purkki kermaa ja mausteita. Tavarat vuokaan ja uuniin. Miksi tuollaisesta pitäisi maksaa eineksenä 10€/kg? Etenkään ihmisen jolla ei ole muutenkaan mitään tekemistä.

Se ei kyllä ole perunalaatikkoa nähnytkään. Se on perunamuussia uudelleen paistettuna uunissa. 

Tuo aikaisempi oli kai vastaus kermaperunoiden kilohintakeskusteluun. Kyllä perunasta, kermasta ja mausteista tehtyä laatikkoa voi kutsua perunalaatikoksi, teki sen sitten tikutetuista perunoista, perunaviipaleista tai muusista. Toki tikkuperunoista tai perunaviipaleista tehtyjä laatikoita voi kutsua myös kermaperunoiksi. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Riippuen siitä, millä perusperunalaatikkoa varioi, myös nimi voi muuttua. Siitä voi tulla valkosipuliperunoita, aura-juustoperunoita, janssonin kiusausta, lohilaatikkoa, tonnikalalaatikkoa, silakkalaatikkoa, broilerigratiinia ja monta muuta.

Vierailija
309/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vi..ua se sulle kuuluu vaikka ostaisin 10 eineslaatikkoa. Hiero ne naamaasi.

Jos näin tekee, ei myöskään kannata valittaa, että rahat on loppu. 150€/kk ruokaan on varsin ruhtinaallinen summa. Sillä  summalla ei tarvitse enää edes miettiä, mitä sinne ostoskoriin latoo.

150 euroa kuussa ruokaan ruhtinaallinen summa`???  Huono vitsi, mutta jostain syystä nauroin makeasti. Kiitos.

Tosi asiassa kenenkään ei pitäisi joutua tulemaan toimeen noin pienellä ruokarahalla. 

Vierailija
310/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä syön satunnaisesti porkkanalaatikkoa ja riisipuuroa muulloinkin kuin jouluna. Esimerkkiksi porkkanalaatikko sopii hyvin yhteen uunimakkaran ja kuorittujen keitettyjen perunoiden kanssa. En ole kyllä koskaan suuremmin pitänyt maksalaatikosta.

Samoin teen silloin tällöin riisipuuroa (1 litra maitoa, 4 annosta) parille päivälle, sillä olen aina pitänyt enemmän maitopohjaisista puuroista kuten mannapuurosta mielummin kuin vesipohjaisesta kaurapuurosta.

Vierailija
311/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri työttömät? Jos on pienituloinen työssäkäyvä, sitten aloittajan mielestä saa ostaa valmisruokia vai? Tai jos Pena paperijätkä, jolla on velaton ok-talo, kesämökki ja mersu sekä säästötilillä jokunen tonni ja lisäksi saanut hyvän erorahan ja on nyt kohtalaisella ansiosidonnaisella kun  on jäänyt viime vuonna työttömäksi 40 vuoden paperihenkilöuran jälkeen, hänen pitää alkaa välittömästi köyhäilemään? 

Jos Penalla on talo, kesämökki, mersu ja säästöjä, Penalla on aina olleet kukkaron nyörit tiukassa.

Vierailija
312/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä AMK tasoisia työttömiä.

Tehkää kuten minä. Meillä on aina 3ea eri ITSETEHTYÄ laatikkoruokaa tarjolla. Me olemmekin sivistyneitä. T:Diplomi-Insinöörin vaimo

Vierailija
313/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä riisi jäisi käyttämättömäksi? Siitä saa tehtyä riisipuuroa, paellaa, risottoa, ja sitä voi käyttää myös kaalilaatikkoon ja jälkiruokiin.

Kananmunatkin on varsin kelpo ruokaa. Niistä voi tehdä munakkaita, niitä voi paistaa aamupalaksi tai keittää leivän päälle, niitä tarvitaan majoneesiin, pannukakkuun, kaalilaatikkoon, makaronilaatikkoon, leivontaan, ym. ruoan valmistukseen.

Risottoriisi ei ole samanlaista kuin puuroriisi. Kananmunat tosiaan ovat hyvää arkiruokaa sellaisenaan. Siirappi voi olla vähän turhaa, paitsi ehkä kaalilaatikossa. Itsellä on sämpyläresepti, johon tulee siirappia.

Puuroriisistä saa ihan hyvän risoton. Ei haittaa, vaikka se ei ole pyöreää malliltaan.

Miksi pitäisi käyttää ehdoin tahdoin puuroriisiä muihin riisiruokiin? Esimerkiksi Risella Täysjyväriisi 1kg maksaa vain 3,35 €. Mikään ei estä tekemästä sitä riisipuuroa muulloinkin kuin joulukuussa.

Vierailija
314/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asun yksin, en tarvitse mitään isoja määriä.

Vierailija
315/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työtön olisi tyhmä, eikä muka ymmärrä, että itse tehty on paremman makuista ja saattaa tulla halvemmaksi kuin einekset? Tämä on ihan jokaisen oma valinta, joitain ei vaan ruuanlaitto nappaa.

Työttömyysturva on lakisääteinen. Sitä ei ole kukaan itse itselleen määrännyt, pitää todistaa että on työtön. Koko ajan tulee lisää työttömiä.

Mä en ole työtön, mutta ymmärrän, että jos alkaisin räpeltää porkkanalaatikkoa, siitä tulisi luultavasti syömäkelvotonta.

Niin tällainen ajatus minulla juuri kävi mielessäni, kaikista ei ole kodinhengettäriksi tai kokeiksi.

Olen ihan varma, että avioeron jälkeen aika moni, ainakin työtön, mies viimeistään siirtyy valmisruuille, oli sitten työtön tai ei.

Eipä kaikki naisetkaan  osaa tehdä kotiruokaa tai neuloa.

Vierailija
316/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hel....... kuka edes syö jotain laatikoita?

Vierailija
317/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että hotellin jouluillallisella tarjotaan hel..... laatikoita. Kuka niitä haluaa syödä?

Vierailija
318/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on martta liitossa ja me naisissa vanhat tussut kostuneet kun ovat ohjeitaan jakaneet kas kun eivät kehoita aineksia itse kasvattamaan. no ensi sunnuntain kansan rutina ratiossa varmaan niitäkin kuulemme. ankeeta oli paappakin käytti voipaperia kortonkina.

Vierailija
319/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää vänkääjät oma ketju niille jouluruokapaskoillenne. Täällä keskustellaan laatikkoruoista ja ruoanlaitosta ihan yleisesti, joulu ei liity asiaan mitenkään. 

Ap

Itse aloitit porkkanaatikkopuheillasi, hyvä ap. Sitä paitsi, et sinä ole mikään palstan H it ler. 

Kuules imbesilli, porkkanalaatikkoa saa syödä ihan ympäri vuoden.

Kuules mummo. Porkkanalaatikko on jouluruokaa.

Minä en ole mummo ja minulle porkkanalaatikko on ihan ympärivuotinen ruoka. Yleensä laitan lisukkeeksi lihapyöryköitä.

Vierailija
320/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asun yksin, en tarvitse mitään isoja määriä.

Yhden hengen taloudessa on helppo tehdä kerralla kahden päivän ateriat, niin että seuraavana päivänä vain laittaa sopivan kokoisen annoksen lautaselle ja lämmittää sen mikroaaltouunissa. Samoin yksinasuvana voi mielessään suunnitella useamman päivän ruuat käymällä keskitetysti kaupassa, sillä ne ruuat varmasti säilyvät siellä jääkaapissa: On myös helpompi arvioida paljonko leipää, maitoa, hedelmiä ja muuta tuoretta tavaraa menee seuraavan 5 päivän aikana kun ei ole muita syöjiä ja tarkistaa ostaessa että parasta ennen päiväys on mahdollisimman kaukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi