HS: Työttömäksi jäänyt Heidi sai käskyn: Lopeta opintosi
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011682069.html
"Jäit työttömäksi, joten sinun on pakko päättää opinnot. Työttömyystukea et muuten voi saada."
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että työkkäri nuo lait on säätänyt? mitä idiootteja täällä palstalla oikein on yläpeukuttamassa näitä viestejä. Ihan siellä eduskunnassa on hyväksytty nämäkin työttömyysturvaa ja opintoja koskevat lait. Niille ei työkkäri saa yhtään mitään
Ootko jossain töissä? Noilla lahjoilla ei pitäisi, vaan lahjoittaa työpaikka taitavammalle työttömälle.
Katsos, työkkäri voi tulkita, että "ei haittaa työllistymistä".
Pari vuotta sitten kaikki tulkittiin haittaavaksi. Tänä päivänä ei kai enää niinkään.
hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Oli aikanaan vuoden työttömänä alalta, jossa tehdään normaalia toimistotyöaikaa ja hain aika lailla kattavasti normaaleja päivätöitä. TE-toimisto ei antanut lupaa iltaopiskeluun, koska en kuulemma ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Minulle kävi samoin. Työttömyys pitkittyi vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Noin minullekkin kävi 3 vuotta sitten. Opiskelin ja sitten tuli 4 kk päästä ilmoitus että pitää lopettaa opiskelu koska muuten työttömyystuet katkee. Soitin ja kysyin työkkäriltä onko ne tosissaan. Kyllä oli. Opiskelin merkonomiksi. Joo tässä nyt oon ollut työtön sen jälkeen.
Olin opiskellut työn ohessa YAMK-tutkintoa puolitoista lukukautta kun meillä alkoi lomautukset. Kävin työkkärissä kysymässä, miten pitäisi toimia, mutta siellä oli täti tomerasti sitä mieltä, etten saa mitään koska opiskelen tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Aikani asioita kaivelin opetus- ja työministeriöitä myöten ja tuli selväksi, että jos pystyn todistamaan, että opinnot oli edennyt työssä ollessani, niin saisin jatkaa näitä opintoja myös lomautusten aikana. No minulla oli 30 opintopistettä syyslukukaudella, niin se riitti siihen, sain jostain lautakunnasta ennakkopäätöksenkin niin ei tarvinnut lopettaa koulua, olisi ollut kyllä tyhmää omien ja yhteiskunnan resurssien tuhlaamista. Mutta jos olisin tyytynyt työkkärin muijan ekaan pikatuomioon, niin vääryyshän siinä olisi tapahtunut.
En tiedä, miten pykälät nykyään menee, näistä tapahtumista on jo yli kymmenen vuotta.
Juuri näin. Ei yritys ole mikään itseisarvo. Pitää olla kannattava idea, osaamista, ahkeruutta jne, että yritys ylipäätään kannattaa perustaa.