HS: Työttömäksi jäänyt Heidi sai käskyn: Lopeta opintosi
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011682069.html
"Jäit työttömäksi, joten sinun on pakko päättää opinnot. Työttömyystukea et muuten voi saada."
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Oli aikanaan vuoden työttömänä alalta, jossa tehdään normaalia toimistotyöaikaa ja hain aika lailla kattavasti normaaleja päivätöitä. TE-toimisto ei antanut lupaa iltaopiskeluun, koska en kuulemma ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
Olisit opiskellut salaa. Lukenut peiton alla taskulampun valossa.
Kaikki opintosuoritukset menevät nykyään kansalliseen kantaan. Kiinni jäät.
Aloitin lukion opiskelut työn ohella, suunnittelun mukaisesti 4 v. Kun oli reilu vuosi jäljellä, sain yt neuvotteluissa kenkää ja te keskus vaati lopetan lukion. Siinä sitten tein valituksen ja selvityksen, sain opiskella loppuun. Käytännössä sain 6 kk palkkaa ja luin sitten sinä aikana loppuun. Kirjoituksia sai tehdä, kun palkkatulot oli loppu.
Kun sain seuraavan työpaikan, aloin opiskelemaan amk ta ja sitten ylemmän. Nyt on taas yt t edessä, mutta opinnot on jo opiskeltu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni toitottaa täälläkin hokemaa: "mikset ala yrittäjäksi?". No siksi, että vuokra/vastike juoksee ja työttömyyskorvaus katkeaa laakista, jos laittaa toiminimen pystyyn.
Jep. Suomi tarvis sitä paitsi kipeästi uusia yrityksiä, että saatais talous nousuun. Parempi vois olla joku systeemi että työtön saa yrittää, mutta tulot vähentäis työttömyystukea. Jossain vaiheessa kun yrityksen tulot tarpeeksi nousee, niin työttömyystuki jää kokonaan pois sitten.
Mahtaakohan talous nousta silläkään, että tuhat työtöntä laittaa pystyy kotisiivousyrityksen tai alkaa myydä jotain tuotetta? Jos ei muilla ole rahaa ostaa heiltä, mitään muuta ei tapahdu kuin konkurssi alle vuodessa.
Enemmän se kuitenkin sillä nousee kuin tällä nykysysteemillä, jossa työttömät pidetään visusti kotona ilman, että laittavat tikkua ristiin. Jos edes osa saa satunnaisia keikkoja firmalleen, niin raha kiertää ja se on valtiontaloudelle kaikki plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Oli aikanaan vuoden työttömänä alalta, jossa tehdään normaalia toimistotyöaikaa ja hain aika lailla kattavasti normaaleja päivätöitä. TE-toimisto ei antanut lupaa iltaopiskeluun, koska en kuulemma ollut työmarkkinoiden käytettävissä.
En ymmärrä tuota byrokraattista asennetta. Olen aina kuvitellut, että iltaopiskelumahdollisuudet on kehitetty juuri siksi, että työssäkäyvät voivat opiskella. Itse olen käynyt iltalukion ja opiskellut avoimessa (iltaisin) ja sittemmin tutkinto-opiskelijana yliopistossa. Aina kävin töissä ja hyvin paljon luennot painottuivat ilta-aikaan (tai valitsin iltakursseja).
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että työkkäri nuo lait on säätänyt? mitä idiootteja täällä palstalla oikein on yläpeukuttamassa näitä viestejä. Ihan siellä eduskunnassa on hyväksytty nämäkin työttömyysturvaa ja opintoja koskevat lait. Niille ei työkkäri saa yhtään mitään
Ootko jossain töissä? Noilla lahjoilla ei pitäisi, vaan lahjoittaa työpaikka taitavammalle työttömälle.
Katsos, työkkäri voi tulkita, että "ei haittaa työllistymistä".
Pari vuotta sitten kaikki tulkittiin haittaavaksi. Tänä päivänä ei kai enää niinkään.
Kannattaako opiskelu? Parantaako työllistymistä?
Niin..
Vierailija kirjoitti:
Pohjalla työttömän yritystoiminnan kieltämisessä on varmasti suomalainen kateus. Pelko siitä että se työtön saakin kehitettyä jonkun menestyvän yrityksen ja tienaa vielä enemmän kuin kateelliset.
Korporaatiot päättää eikä ne tykkää kilpailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota byrokraattista asennetta. Olen aina kuvitellut, että iltaopiskelumahdollisuudet on kehitetty juuri siksi, että työssäkäyvät voivat opiskella. Itse olen käynyt iltalukion ja opiskellut avoimessa (iltaisin) ja sittemmin tutkinto-opiskelijana yliopistossa. Aina kävin töissä ja hyvin paljon luennot painottuivat ilta-aikaan (tai valitsin iltakursseja).
Vois luulla, että valtio hyötyisi jos joku valtion virkamies lukisi vaikka maisteriksi. Taitaakin kyseessä olla ih mis kauppa ja parit ta minen, halutaan vaan saada tiettyjä naisia tiettyjen miesten alaisuuteen valtiolle.
Itse tosin olisin halunnut lukea OPETTAJAKSI enkä valtion virkamieheksi. Kaksi ihan erilaista työtä. Opettajan työ oli minusta kyllä mielenkiintoisempaa kuin tylsässä toimistotyössä pönöttäminen. En jaksaisi sitä tylsyyttä pidemmän päälle. Olen ekstrovertti enkä introvertti ja liian tylsä työ saa minut ahdistumaan ja lopettamaan työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin älytöntä. Pitäisi olla aktiivinen mutta kuitenkaan ei saa. Ei työttömän pitäisi olla 24/7 työmarkkinoiden käytettävissä eikä yksikään työnantaja soita "tule tunnin päästä töihin".
Toisinaan soittaa 1-3 tunnin varoajalla keikkatyöhöni. Ja toivonkin "pikakeikkoja", kun niistä hälyraha alle 3h varoajalla on 150e lapaan. Normi tuntipalkan päälle.
- työtön, sotealan keikkari, laitossektori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalla työttömän yritystoiminnan kieltämisessä on varmasti suomalainen kateus. Pelko siitä että se työtön saakin kehitettyä jonkun menestyvän yrityksen ja tienaa vielä enemmän kuin kateelliset.
Korporaatiot päättää eikä ne tykkää kilpailusta.
Ei päätä. Meno on kuin Mos ko Vassa. Ei sielläkään saa olla yrittäjä ja varsinkaan menestynyt sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois luulla, että valtio hyötyisi jos joku valtion virkamies lukisi vaikka maisteriksi. Taitaakin kyseessä olla ih mis kauppa ja parit ta minen, halutaan vaan saada tiettyjä
Mitä horiset ensinnäkään ei koulutetuille ole tarvetta ja toisena 90% julkisen viroissa on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa 180 000 ulkomaalaisen opinnot suomessa?
Varsinkin suomenkielen opinnot etenee huimaa vauhtia...
Noin minullekkin kävi 3 vuotta sitten. Opiskelin ja sitten tuli 4 kk päästä ilmoitus että pitää lopettaa opiskelu koska muuten työttömyystuet katkee. Soitin ja kysyin työkkäriltä onko ne tosissaan. Kyllä oli. Opiskelin merkonomiksi. Joo tässä nyt oon ollut työtön sen jälkeen.
Valtion virastokin tuntuu enemmäm K rem liltä. Ei sinne itse haeta. Vaan sinne LAITETAAN. Menet tai itket ja menet. Selkeitä myy ri ä ihan selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suojaosan poisto oli hölmö päätös, sitä olisi pitänyt mielummin korottaa kuin poistaa. Koska kokoaika työpaikan löytyminen on vaikeaa mutta ehkä muutaman viikkotunnin paikkoja olisi yrityksistä tarjolla, nyt niitäkään ei kannata ottaa vastaan. Tässä valtion velkaatumisessa tällä säästöllä ei ole mitään merkitystä, päinvastoin olisi tullut muutama veroeuro lisää VM pohjattomaan kaivoon.
Korona-ajan suojaosan nosto 500aan lisäsi huimasti keikkaduunin tekemistä. Nopeesti on tultu 500sta nollaan. Go Petsku ja Riikkuli!
Ihan järjetön systeemi. Mielelläni opiskelisin tai alkaisin yrittäjäksi, jos saisin jostain edes jotain tuloja.
Mulle kävi niin ikävästi, että palasin vanhempainvapaalta töihin vain tullakseni irtisanotuksi 3kk päästä. Siinä ajassa ei paljoa säästöjä kerrytetty, kun olin niitä vanhempainvapaalla käyttänyt kuvitellen, että kohta pääsen työelämään. Tässä olen yli puoli vuotta hakenut aktiivisesti töitä, enkä pääse edes haastatteluun paikkoihin, jonne mielestäni sopisin kuin nenä päähän. Niin kovaa on kilpailu alalla, työttömiä asiantuntijoita pilvin pimein.
Meinasin, että voisin päivitellä osaamistani opinnoilla. Vaikka vähän erikoistua jonnekin muualle, niin saisin etulyöntiasemaa. Ehei! Tuet katkeaa.
No entä jos perustaisin yrityksen? No se ei kannata, paitsi vasta sitten, kun tipun ansiosidonnaiselta pois. Starttirahaa saa hurjat 600e/kk, eikä sekään ole mikään kiveen hakattu summa. Yritystäkin on vaikea pistää pystyyn ilman kummoista alkupääomaa (mulla ei ole kymppitonnia säästössä), ja pankit ovat hirveän nihkeitä antamaan yrityslainoja (toista se oli joskus ennen, nyt siellä on kiristetty vyötä).
Ja mites meinaatte, ottaako pienten lasten äiti helposti riskin jäädä täysin ilman tukia? Sossulleko lapseni sitten annan, kun ei ole varaa heitä ruokkia ja vaatettaa? Kun kukaan ei nyt minua töihin ota?
Gun-Britt Härdelillä on ratkaisu Suomen työttömyysongelmaan. Asennetta vaan kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa 180 000 ulkomaalaisen opinnot suomessa?
Ja 90 000 suomalaista ylioppilasta jäi tänäkin vuonna ilman opiskelupaikkaa. Suurin osa heistä lienee nyt kortistossa tai nollatuntisopparilla hanttihommissa.
Nuorten työttömyys on noussut jo 20,5 prosenttiin.
Saan vintedistä muutaman kympin kuussa. Lopetan siis sen ennen toukokuuta?