Hei työtön! 1.9.2026 alkaen sinun pitää tehdä profiili työmarkkinatorille
ja paljon muutakin tulossa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d9f0169-70e6-45e5-8e33-a1d05c2fb…
Työssäkäyvä voi ihan vapaasti omasta tahdosta tehdä profiilin vaikka linkediniin
"Työttömyystuki lähtee helpommin
Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. Uutena asiana työnhakijoiden on laadittava ja julkaistava profiili Työmarkkinatori-palvelualustalle 1. syyskuuta 2026 alkaen."
Virkamiehet varmasti syynää noita profiileja ja laittaa karensseja jos profiili ei ole tarpeeksi hyvä?
Kommentit (134)
Ei se profiiin tekeminen tarkoita mitään. Mulla ollut jo maksi vuotta ei kukaan tarjoa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Profiili on tehty jo, voitte käydä lukemassa sen Työmarkkinatorilla.
Saanko tarjota sieltä päivän keikkatyötä keski-pohjanmaalle. Olisi tiskejä tuossa ja mikäli et ota paikkaa vastaan vasikoin työvoimaviranomaiselle...
Vierailija kirjoitti:
Keillä on pääsy katsomaan sitten tuota työttömien massiivista listaa?
Voiko kuka tahansa mennä katsomaan ja etsimään tuntemiaan ihmisiä, että ovatko he siellä listattuna ja näkemään heidän profiilin?
Olettaisin että sinne pitää jotenkin tunnistautua, ei kai työpaikkailmoituksiakaan voi muuten jättää. Joka tapauksessa jokainen voi itse valita kuinka paljon kertoo omassa profiilissaan. Ei ole pakko laittaa näkyviin nimeä tai yhteystietoa, ei varsinaista cv:tä, ei tarkkoja tietoja koulutuksesta valmistumisvuosineen... Saa kertoa vapaamuotoisesti millaista työtä on tehnyt ja millaista työtä hakee. Eli kyseessä ei ole mikään työttömien julkiterhikki mistä voi käydä etsimässä tuttuja ja sukulaisia.
Edes työnhakijalle lähetetyt profiilit CV:n muodossa avoimina hakemuksina tai hakemuksina avoimiin työpaikkoihin eivät herätä kiinnostusta.
Nytkö siis meinattaisiin, että työnantajat rupeaisivat etsimään haluamaansa itse työtrömien joukosta itse hakemalla 🤣?
Vierailija kirjoitti:
Edes työnhakijalle lähetetyt profiilit CV:n muodossa avoimina hakemuksina tai hakemuksina avoimiin työpaikkoihin eivät herätä kiinnostusta.
Nytkö siis meinattaisiin, että työnantajat rupeaisivat etsimään haluamaansa itse työtrömien joukosta itse hakemalla 🤣?
"Puuhastelkaa nyt vaan jotain" touhuahan tämä on vailla järjen hiventä.
Paljonko siitä profiilin tekemisestä saa palkkaa? Kuvitteleeko hallitus, että työttömät tekisivät valtiolle ilmaista työtä tekemällä itsestään jonkun profiilin?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä.
Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?
Mä olen tarkoituksella pois somesta, en halua tietojani julkisesti mihinkään.
Tietenkin on. Julkinen asiakirjahan tuo on ja siten kaikkien saatavilla. Vai miten ihmeessä kuvittelet työnantajan pystyvän ottamaan suhun yhteyden jos esiinnyt tuolla anonyyminä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä profiilin tekemisestä saa palkkaa? Kuvitteleeko hallitus, että työttömät tekisivät valtiolle ilmaista työtä tekemällä itsestään jonkun profiilin?
Siitä saa työttömyyskorvauksen. On muuten aika vietävän hyvä palkka muutaman minuutin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiili on tehty jo, voitte käydä lukemassa sen Työmarkkinatorilla.
Saanko tarjota sieltä päivän keikkatyötä keski-pohjanmaalle. Olisi tiskejä tuossa ja mikäli et ota paikkaa vastaan vasikoin työvoimaviranomaiselle...
Saat tarjota. Ja jos ei tarjoamasi työ nappaa niin ilmoitus vaan työkkäriin ja karenssia pukkaa.
Tehty on jo ajat sitten. Ei muuta auringon alla.
Työnantajalla ei ole mitään ongelmaa löytää minkä tahansa asian osaajaa tänäkään päivänä, jos vaatimus ei ole työpaikan vaihtaja samalta alalta kilpailijalta ja sen pitäisi olla sukupuoleltaan mies ja iältään 30-35. Pitää olla myös suomalainen nimi ja puhua täydellistä suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa työttömyyskorvauksen. On muuten aika vietävän hyvä palkka muutaman minuutin työstä.
Tarkoittaa käytännössä silloin sitä, että työttömälle teetetään työtä ilman palkkaa ja näin asetetaan eriarvoiseen asemaan lain edessä, ilman hyväksyttävää perustetta. Toisin sanoen haiskahtaa pahasti syrjinnälle.
Kerran sain yhden työtarjouksen, henkilö halusi minut virtuaalivaluutan myyjäksi, en tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisin työtarjouksen ottanut vastaan, niin innokas työnantaja oli, että ihmettelin täytyy tässä jotain hämärää olla, työtarjous sai jäädä silleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo suinkaan ole ainoa velvoite, eikä tuota profiilia muutamassa minuutissa tekaista, jos sen haluaa tehdä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sääliksi käy niitä väliinputoajia, jotka eivät tosiasiallisesti voi työllistyä. Sairaita ja vammaisia, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta ei päästetä.
Mitä se eläke hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Toki. Jännä sinänsä, että hakemukset ja CV:t pyritään tehdä oikein räätälöidysti ja mielistellen ja vaikka kuinka hyvin tekis, työttömän status aiheuttaa lähes vääjäämättä hylyn, mutta työmarkkinatorin geneerisen esittelyn perusteella jopa työtön työnhakija on haluttua riistaa.
Uskoo ken tahtoo
Vaikeaksi menee työntekijän hankinta, kun se ei saisi olla työtön kaikesta osaamisestaan huolimatta.
Eihän silloin voitaisi laittaa Kauppakehteen ilmoitusta, kuka on palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein palkkaa pitäis maksaa profiilin tekemisestä :-). Hallituksen ei tartte kuvitella mitään, alas nyt vaan suosiolla väsäämään sitä profiilia tai karenssia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eroaako se mitenkään pakollisesta profiilista CV-netissä? Jos ei, niin eihän se sitten mikään uusi juttu ole.
Mikä cv-netti ja mikä pakollisuus?
Noita on niin valtavasti, ettei kukaan jaksa kauhean kauaa noita lukea.