Hei työtön! 1.9.2026 alkaen sinun pitää tehdä profiili työmarkkinatorille
ja paljon muutakin tulossa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d9f0169-70e6-45e5-8e33-a1d05c2fb…
Työssäkäyvä voi ihan vapaasti omasta tahdosta tehdä profiilin vaikka linkediniin
"Työttömyystuki lähtee helpommin
Osa-aikaiset työnhakijat tulevat pääsäännön mukaisen työnhakuvelvollisuuden piiriin. Uutena asiana työnhakijoiden on laadittava ja julkaistava profiili Työmarkkinatori-palvelualustalle 1. syyskuuta 2026 alkaen."
Virkamiehet varmasti syynää noita profiileja ja laittaa karensseja jos profiili ei ole tarpeeksi hyvä?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä.
Onko mun kaikki tietoni ihan kaikkien saatavissa sitten netissä vai? Eli Maija Meikäläinen voi mennä katsomaan profiilini?
Mä olen tarkoituksella pois somesta, en halua tietojani julkisesti mihinkään.
Ketään ei tuohon pakoteta. Mutta toki jos haluat vastikkeetonta rahaa niin täytyy edes tuon verran viitsiä jotain tehdä.
No oletetaan että noin sitten on, ja teen sinne profiilin, niin rupeaako mun puhelin sitten pirisemään kokoajan kun työnantajat kilpailevat keskenään saadakseen palkata minut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroaako se mitenkään pakollisesta profiilista CV-netissä? Jos ei, niin eihän se sitten mikään uusi juttu ole.
Ei mulla ainakaan mitään tämmöistä ole tai kukaan koskaan tällaisesta puhunut.
Mulle on, mutta sanottiin, ettei se ole pakollinen. Siksi en sitä ikinä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kiinnostaa se että syynääkö työnantajat koskaan noita profiileja, eli voiko oikeasti saada työtarjouksia tuota kautta.
Ennemmin menehdyt asteroidin iskuun kuin saat tuolta mitään "työtarjousta". Jo vanhan TE-palvelun aikaan piti tehdä työnhakuprofiili. En saanut YHTÄKÄÄN yhteydenottoa 8 vuoteen. Keneltäkään. Eikä edes ollut mikään 'trolliprofiili' vaan CV, työkokemus, kaikki mahdolliset tiedot.
Profiiliin paino, pituus ja munan koko?
olihan te-palveluissakin se cv-netti. profiiliani katsoi 5 vuoden aikana tasan yksi taho. epäilen kyllä että sekin oli vain työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Profiiliin paino, pituus ja munan koko?
No jos sulla on töitä tapana hakea niillä tiedoilla... ei kyllä tarvitse sitten ihmetellä että miksi olet työtön. Toivottavasti pakottavat sut elinikäisen karenssin uhalla työnhakukurssille.
sinne puh.nro niin saat paljon pila/huijaussoittoja😒
Suurimmaksi osaksi työttömyysturvajärjestelmä on tolkuton ja turha himmeli jolla työllistetään paljon virkamiehiä hyödyttömään puuhaan - tosin julkisella puolella muutenkin on jonkin verran porukkaa töissä joita voisi luonnehtia suojatyöpaikoiksi; tasan tarkkaan eivät iki päivänä työllistyisi yksityiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
No oletetaan että noin sitten on, ja teen sinne profiilin, niin rupeaako mun puhelin sitten pirisemään kokoajan kun työnantajat kilpailevat keskenään saadakseen palkata minut?
Karu totuus on se että yhtäkään työnantajaa ei kiinnosta pätkän vertaa selata jotain työvoimapalveluiden verkkosivua eikä heillä ole siihen aikaakaan. Palkkaavat ihan ammattimaiset headhunterit etsimään jo töissä olevista niitä jotka haluavat palkata omaan firmaansa paremmalla palkalla.
Sillä lailla! Tere tulemas P-Korea
Jokaikiseen suorittavaan työpaikkaan on nykyään nelinumeroinen määrä epätoivoisia hakijoita.
MILLÄ LOGIIKALLA TYÖNANTAJA ALKAISI POIMIMAAN JOTAIN SATUNNAISIA MARJATTOJA JA ESKOJA CV-PALVELUTA JA KYSELEMÄÄN ETTÄ HALUAISITKOS MEILLE TULLA TÖIHIN? :D:D:D:D:D:D
Mulla on jo tuolla profiili eikä siitä kukaan ole koskaan ollut kiinnostunut.
Ei työnantajia mitkään työttömät työnhakijat kiinnosta, rekryttävät etsitään niistä verkostoista tai korkeintaan työssä jo olevista.
Tuolta etsiminenhän olisi työnantajan mielestä kuin kaatopaikan kaivelua :D
Profiili löytyy jo Linkkarista.
Sieltä on helppo etsiä työttömät työnhakijat hakusanoilla ja jopa hakualueilla.
Vierailija kirjoitti:
olihan te-palveluissakin se cv-netti. profiiliani katsoi 5 vuoden aikana tasan yksi taho. epäilen kyllä että sekin oli vain työkkärin täti
:D
Työnantajathan hukkuvat jo nyt työhakemuksiin. Pitää olla jonkin sortin älyllinen kehitysvamma jos luulee, että he alkavatkin ottaa omatoimisesti yhteyttä johonkin "profiilin" tehneisiin sosiaalitapauksiin.
Koko järjestelmä on poliittinen Potemkinin kulissi. Se näyttää 'työnvälitykseltä' mutta oikeasti se on täysin ontto sisältä. Sen tarkoitus on vain "näyttää" tehokkaalta tai siltä että jotain tehtäisiin. Kuitenkaan yksi ainut hakija siellä ei tule ikinä saamaa sitä kautta vakituista palkallista työpaikkaa.
Tuo tekemällä on voinut täyttää yhden 4 työnhausta.
Tein sen joskus.
Tarjouksia 500 km päähän. Henkilöstövuokrafirmoilta.
Eli ei mitään hyötyä.
Hakevat sieltä ammatin mukaan. Lukematta lätkivät omat tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sääliksi käy niitä väliinputoajia, jotka eivät tosiasiallisesti voi työllistyä. Sairaita ja vammaisia, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta ei päästetä.
Tämähän on heille kuitenkin hyvä uudistus. Laittaa profiiliin asiat niin kuin ne ovat. Minä ainakin laittaisin syyt miksi ei voi tehdä ruumiillista työtä, tai oikein henkistäkään.
Ei olisi mitään hyötyä työnhakijoille, jos työttömät ei yhtäkkiä keksi haluta palkata työttömiä työnhakijoita. Toistaiseksi tästä ilmiöstä ei ole pilkahtanut valonpilkadustakaan.
CV- netissä oli vuosia, kaksi oli käynyt katsomassa, näytti moniko on käynyt katsomassa, eli täysin turha mutta pakottivat tekemään