Käyttääkö ihmiset vielä leikkikehiä? Vai mihin " jätätte" liikkumaan oppineen lapsen?
Meillä siis tilanne että lapsi on oppinut konttaamaan. Hetkeksikään ei siis voi jättää valvomatta. Mietin pitäisikö hommata leikkikehä vai ovatko ne ihan totaalisen " out" ? Mihin jättää vauva turvallisesti esim. postilaatikolla käynnin ajaksi tms?
Kommentit (37)
Vierailija:
Kun meillä noi vanhemmat lapset ainakin jättää pikkutavaroita ja muuta vaarallista paikkoihin mihin ei saisi.
3v huolehtii kyllä pikkutavarat omaan huoneeseensa ja ovi kiinni. Pelkää, että pikkuveli syö, mutta varmaan itsekkäistä syistä (pelkää menettävänsä legonsa).
Lelulaatikko siihen viereen, niin poika viihtyy ihan hyvin jonkin aikaa. Ja suihkussa mulla on poika Bumbo-tuoleineen mukana.
Kun hoidan pienempää eikä muita aikuisia ole kotona, käytän seuraavia kikkoja:
- Laitan esikoisen syöttötuoliin pöydän ääreen piirtämään. Annan paperia ja värikynät tai magneettipiirustustaulun.
- Voin laittaa hetkeksi pinnasänkyyn lukemaan kirjoja.
- Jos on ihan paniikki, otan kylppäriin syöttötuoliin katsomaan, kun olen suihkussa tai hoidan vauvaa.
Kerran jätin valvomatta olkkariin - ja heti jäi käsi kaapin oven oven väliin.
Lapsi leikkii siellä välillä ihan mielellään ja minä saan esim. käytyä rauhassa vessassa, tehtyä kotitöitä jne. Tilaahan se vie, mutta meillä sitä onneksi on sen verran ettei haittaa. Ilmankin varmaan pärjättäisiin, mutta kyllä se on arkea helpottanut.
Vierailija:
Kun hoidan pienempää eikä muita aikuisia ole kotona, käytän seuraavia kikkoja:
- Laitan esikoisen syöttötuoliin pöydän ääreen piirtämään. Annan paperia ja värikynät tai magneettipiirustustaulun.
- Voin laittaa hetkeksi pinnasänkyyn lukemaan kirjoja.
- Jos on ihan paniikki, otan kylppäriin syöttötuoliin katsomaan, kun olen suihkussa tai hoidan vauvaa.
Kerran jätin valvomatta olkkariin - ja heti jäi käsi kaapin oven oven väliin.
ilman kiipeää todella nopsaan sieltä pois joku kerta- ja kyllä kiipeää vaikka " ei koskaan oo yrittänytkään kiivetä" ,kuten kaverini sanoi ja siitä viikon päästä lapsi teholla kun just tollee kiipesi ja kumahti keittiön kivilattiaan.
Tai valjailla,niinkuin mulla itsellä,potkaisi vauhtia pöydästä ja kaatui tuoleineen...
Miten olenkaan pärjännyt ilman moista hökötystä... neljä lasta.
Meillä on kyllä konttaaja jäänyt konttailemaan pyllypesujen ajaksi. Postin olen hakenut ulkollessamme.
Ainoa hetki kun olen nostanut konttaajan pinnasänkyyn on ollut ne muutamat lasiensärkymiset. Eli kun on pitänyt kiiruusti saada lasinsirut pois lattialta.
Kyllä elämästä voi tehdä sitten vaikeaa.
Leikkikehän olisin ostanut jos olisi ollut varaa.
Matkasänky oli myös kylässä mukana leikkikehänä.
kahden lapsen kanssa ilman mitään kehiä, kolmas tulossa eikä hänellekkään ostella mitään kehiä. en kyllä jättäisi yksinään postinhaku ajaksi.
En tosin usko, että siitä mitään haittaa on satunnaisesti käytettynä. Mä olen oppinut oikeaksi pikapyyhkijäksi. Pyyhin esikoisen pyllyn vauhdilla, ja jos hyvin käy, vauva leikkii olkkarissa tai tulee pikana kylppäriin, muttei ehdi mitään vahingollista (Lue: työntää sormiaan pönttöön, maistella vessaharjaa tai vessanpesurättiä tai muuta ...).
ja tiedoksi: kyllä meillä ainakin kaikenlaisista turvatoimista huolimatta kotona on vaikka mitä, jonka takia vauvaapitää vahtia. Esimerkkejä viikon ajalta:
1) Vauva meinasi vetää imurin päälleen siivouskomerosta, jonka oven hän oli sattumalta saanut auki, imuri mätkähti viereen
2) vauvan suussa oli liian suuri määrä paperia, kun esikoisen vahingossa lattialle jättämä piirrustus piti maistella, kakomista riitti, ja äidillä verenpaine nousi...
3) vauva oli onnistunut yksin kiipeämään sohvalle alta aikayksikön
4) Vauva oli saanut suuhunsa liian ison palan esikoisen nukenvaunujen kädensijan pehmusteesta, noin vain..., eikä pehmuste edes ole mitään kovin höttöistä materiaalia...
Kyllä kaikenlaista voi sattua. Kuten sanottu, teen kaiken pikavauhtia... Eräs hyvä keino on antaa vauvalle lattialle maissinaksuja, jotta ehtii esim. hakea sen postin. Suihkussa en voi käydä yksin, vauva 11 kk ei suostu kaukaloon. Otan vauvan mukaan.
Meidän leikkikehä on 1x1 m kokoinen ja monesti esim ruokaa laittaessa laitan lapsen leikkikehään lelujen kanssa. Hän leikkii kehässä ihan tyytyväisenä, kun näkee äidin touhuamassa ja siinä samalla voin jutella hänelle. Jos yritän tehdä jotakin ilman että lapsi on leikkikehässä, toki onnistuu, mutta kaikkeen menee vaan enemmän aikaa. Lapsi ei siis ole kehässä aina, vaan esim. silloin kun teen ruokaa tai jotakin muuta vastaavaa.
sinne sai vauvan hetkeksi turvaan 2-vuotiaalta isoveljeltä jos esim. piti laittaa ruokaa.
ja vilinää ja hulinaa riittää vaikka naapurillekkin jakaa:) molemmat konttaavat ja kävelevät tukea vasten. Meillä ei ole minkään sortin leikkikehää vaan koti on tosiaan järjeastelty niin että lapset saavat rauhassa touhuilla lattialla. ja ovet kiinni niistä huoneissta mihin ei ole asiaa ilman valvontaa.
yleensä kun olen toisen kanssa kylppärissä pyllynpesulla tms on toinenkin siellä lattialla touhuilemassa (yleensä annan käteen esim rasvatuubin, josta riittää ihmeteltävää siksi aikaa kun saan toiselta vaipan vaihdettua)tai sitten touhuilee jossain muualla jotain. mutta nopeasti tosiaan tulee hommat hoidettua kun tietää että toinen vipeltäjä menee jossain:)
mutta jos käyn vessassa tai yläkerrassa, niin laitan 11 kuisen kävelytuoliin tai vauvakeinuun siksi aikaa.
Kakkapyllyn pesu isommalta on aika hankalaa jos nuorempi roikkuu pöntön reunassa kiinni!
Koti on tehty semmoseksi, ettei vaaratilanteita pääse syntymään. Suihkussa käyn kun kaksoset nukkuu päiväunia, jos ei nuku en käy. 4v leikkii yleensä sen ajan 2 vuotiaan kaa " pukutilassa" että kuulen kokoajan mitä touhuavat. Posti haetaan ulkoillessa, tai sitten lapset kainaloon ja kipastaan laatikolle:) Jos ei aikasemmin jaksa postin haku kiinostaa, niin otetaan se samalla kun haetaan esikoinen eskarista.
Kertaakaan en ole kaivannu mitään leikkikehää noille muksuille. pinnasängytkään ei ole ollu käytössä enää pariin kuukauteen, ja lasten olessa 7kk otettiin niistäkin pinnoja pois, etteivät pääse kapuamaan laidan yli. Ihan hyvin tässä on saanu kaiken tarpeellisen tehtyä, postit haettua ja kakkapyllyt psetyä ilman mitään kehiä sun muita...
Ja postia hakiessa kietaisen viltin mutkaan ja meen vauva kainalossa...