Aiotteko erota Suomen ev.lut. joogakirkosta?
Kirkollisveron maksamisen ensi vuonna välttää eroamalla kirkosta vuoden loppuun mennessä.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooga on hyvää liikuntaa, tekee hyvää myös kristityille.
Edustaa hindulaisuutta.
Yhtä paljon kuin vaikkapa kuorolaulu kristinuskoa. Eli riippuu vähän, kuinka joogaa tai millaisia lauluja laulelee.
Erosin jo vuosia sitten ev. lut. wokesateenkaariäbäläwäbälähulabaloo kirkosta.
Eroaminen kannattaa tehdä ennen vuoden vaihdetta, muutoin maksat veroa ensi vuoden loppuun asti jos eroat esim 1.1.2026
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan niin ahne ole, että rahan takia eroaisin. Keskimäärin kirkollisvero menee parempaan tarkoitukseen kuin muut verot. Ei mitään tunnin junia Turkuun rahoiteta, vaan maksetaan ihmisten palkkoja, pidetään yllä hautausmaita ja arvokasta rakennusperintöä. Tuntuu hyvältä maksaa kirkollisveroa.
Jos välttämättä haluat maksaa kirkollisveroa, suosittelen liittymistä Lähetyshiippakuntaan, jossa ei ole joogapiispaa.
Eikö se ole joku ukkokerho?
Ja mitä väliä, kun vero menee samaan pottiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut kirkon jäsen sitten 90-luvun puolivälin. Ei minulla ole mitään kirkkoa tai uskontoa vastaan sinänsä, sillä kaikissa inhimillisissä ilmiöissä on ne kääntöpuolensa, joten jos sitä käyttää perusteluna, niin sitten ei voi olla osana juuri mitään. Itselläni syy on uskonnottomuus. En ole koskaan kokenut mitään, joka muistuttaisi kenenkään kuvausta minkäänlaisesta uskosta Jumalaan, jumaliin, korkeampiin voimiin tms. Olisi jotenkin outoa olla tässä tilanteessa kirkon jäsen. Vähän kuin olisi esim. puolueen jäsen, muttei kokisi puolueohjelmaa ja puolueen arvoja mitenkään omina.
Kiitos perustellusta vastauksesta. Kerrankin joku, joka ei hauku ja lyttää kristittyjä ja kirkkoa.
Hyvää joulunaikaa sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eronnut jo ajat sitten mutta kenenkään ei ole liian myöhä erota tänään!
Ja jos erottuaan haluaakin liittyä joskus uudestaan, se on vain ilmoitusasia.
Sen joka kerran pääsee eroon manipuloijastaan, ei kannata palata.
Vähän niin kuin väkivaltaisessa parisuhteessa, ei se palaamalla paremmaksi muutu.
Koko kirkko perustuu ihmisten kontrolloinnille oman edun tavoittelemiseksi, esim. hyväpalkkaiset kirkon virat. Papit nauttivat statusasemasta ja vallasta, jonka siinä ihmisiin saa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs joillain naisvihalahkolaisilla menee venyttely tunteisiin.
Se on paha jos naiset oppivat saamaan kehollista mielihyvää muusta kuin seksistä. Voi olla että seksit loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä aio erota kirkosta.Jumala on voima.
Jumalalla ja kirkolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Kuten ei empatialla ja Riikka Purrallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustaa hindulaisuutta.
Niin, ja hiihto pakanallista hiihtopeinnettä. Saako kristitty hiihtää? Vai pitääko olla vaan polvillaan 24/7, paitsi kun synnyttää kristitylle miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs joillain naisvihalahkolaisilla menee venyttely tunteisiin.
Se on paha jos naiset oppivat saamaan kehollista mielihyvää muusta kuin seksistä. Voi olla että seksit loppuvat.
Joogasta saa myös mielenrauhaa, mikä on uhka uskovaisten pelastusbisneksille. Ja vielä väittävät, että anekaupan aika on ohi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustaa hindulaisuutta.
Niin, ja hiihto pakanallista hiihtopeinnettä. Saako kristitty hiihtää? Vai pitääko olla vaan polvillaan 24/7, paitsi kun synnyttää kristitylle miehelle?
Kunnon kristitty nainen synnyttääkin polvillaan.
Minut on erotettu kirkosta jo lapsena. Olin pitkään agnostikko eli koin sisimmässäni, että jotakin on, vaikken osannut sitä selittää tai samaistunut siihen muiden ihmisten kautta. Noin kolmekymppisenä pyhä henki tuli minuun ja sen jälkeen olen pikku hiljaa alkanut ymmärtämään monia asioita, mistä uskonnoissakin on kyse. En silti liittyisi kristinuskon lahkoon, sillä ne edustavat epäjumalallista järjestystä (patriarkaalisuus). Ne ovat tärkeitä paikkoja monille, mutta eivät edusta sen jumalan tahtoa, josta jeesus puhui. Joidenkin kirkkoisien puheet kyllä edustavat, mutta yksittäinen helmi organisaation sisällä ei saa minua liittymään organisaatioon. Olen kuitenkin kiitollinen erityisesti munkeille ja lapsettomille oppineille heidän työstään. Lapsettomille siksi, että lasten tekeminen syöksee aikuisenkin takaisin perisyntiseen helvettiin, jolloin joutuu aloittamaan kipuamisen taivaan valtakuntaan alusta. Sen vuoksi siellä keihään kärjessä ovat lapsettomia, ja he ovat tehneet suuren uhrauksen luopuessaan perhe-elämän nautinnoista. Se on todella iso asia ja olen siitä heille äärimmäisen kiitollinen, sillä he auttavat muitakin pääsemään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustaa hindulaisuutta.
Maria ei synnyttänyt, kaikkien kristittyjen naisten kannattaisi ottaa mallia hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Eix jooga oo syntiä?
Joidenkin mielestä ilmeisesti joo? Itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä, eikä meidän piireissä ole koskaan pidetty joogaa syntinä. Isäni on käynyt äijäjoogassa ja äiti yin-joogassa (ohjaaja lestadiolainen suurperheen äiti). Minua on perheen puolesta kannustettu joogaamaan. Tämä on normaalia meidän piireissä, mutta vl-ihmisethän eivät ole Kristillisdemokraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Minut on erotettu kirkosta jo lapsena. Olin pitkään agnostikko eli koin sisimmässäni, että jotakin on, vaikken osannut sitä selittää tai samaistunut siihen muiden ihmisten kautta. Noin kolmekymppisenä pyhä henki tuli minuun ja sen jälkeen olen pikku hiljaa alkanut ymmärtämään monia asioita, mistä uskonnoissakin on kyse. En silti liittyisi kristinuskon lahkoon, sillä ne edustavat epäjumalallista järjestystä (patriarkaalisuus). Ne ovat tärkeitä paikkoja monille, mutta eivät edusta sen jumalan tahtoa, josta jeesus puhui. Joidenkin kirkkoisien puheet kyllä edustavat, mutta yksittäinen helmi organisaation sisällä ei saa minua liittymään organisaatioon. Olen kuitenkin kiitollinen erityisesti munkeille ja lapsettomille oppineille heidän työstään. Lapsettomille siksi, että lasten tekeminen syöksee aikuisenkin takaisin perisyntiseen helvettiin, jolloin joutuu aloittamaan kipuamisen taivaan valtakuntaan alusta. Sen vuoksi siellä keihään kärjessä ovat la
Miten lasten hankkiminen johtaa perisyntiin?
Olen itse samoilla linjoilla, mutta haluaisin kuulla lisää ajatteluasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eix jooga oo syntiä?
Joidenkin mielestä ilmeisesti joo? Itse olen vanhoillislestadiolaisesta perheestä, eikä meidän piireissä ole koskaan pidetty joogaa syntinä. Isäni on käynyt äijäjoogassa ja äiti yin-joogassa (ohjaaja lestadiolainen suurperheen äiti). Minua on perheen puolesta kannustettu joogaamaan. Tämä on normaalia meidän piireissä, mutta vl-ihmisethän eivät ole Kristillisdemokraatteja.
Tämä on hyvä juttu. Joogaperinne on erittäin viisas ja hyvä asia keholle. Toki kannattaa muistaa, että kristityn ei tulisi elää lihassa vaan hengessä, eli ei nostaa kehoa hengen yläpuolelle - ei kuitenkaan myöskään laiminlyödä tai pahoinpidellä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eronnut jo ajat sitten mutta kenenkään ei ole liian myöhä erota tänään!
Ja jos erottuaan haluaakin liittyä joskus uudestaan, se on vain ilmoitusasia.
Sen joka kerran pääsee eroon manipuloijastaan, ei kannata palata.
Vähän niin kuin väkivaltaisessa parisuhteessa, ei se palaamalla paremmaksi muutu.
Koko kirkko perustuu ihmisten kontrolloinnille oman edun tavoittelemiseksi, esim. hyväpalkkaiset kirkon virat. Papit nauttivat statusasemasta ja vallasta, jonka siinä ihmisiin saa.
No miten tämä maailma mielestäsi rakentuu? Kaikki nämä laitteet, netit, kuluttaminen, yhteiskunnallinen status jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustaa hindulaisuutta.
Maria ei synnyttänyt, kaikkien kristittyjen naisten kannattaisi ottaa mallia hänestä.
Synnyttää lapsi syrjähypystä?
On myös kristittyä joogaa.