Traficom yrittää pelastaa autovalmistajien kassan suomalaisia autoilijoita rokottamalla.
Traficomin virkakoneisto on jyrähtänyt ja pyrkii kieltämään halvat hybridi- ja sähköautojen korjaukset. Jokainen voi miettiä kenen asiaa nuo ajaa. On sikamaista jos tuohon noiden porsasteluun ei pystytä puuttumaan. Sähköautot ainakin jää kauppaan.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Eikun paja Tallinnaan tai Ruotsin puolelle ja korjataan siellä. Akkukennojen vaihdon tai elektroniikan korjauksen pystynee tekemään siten, että se ei näy päällepäin.
Tuolla periaatteella voi korjata suomessakin. Katsurit pistetään kyttäämään noita "laittomia" muutoksia, mikäli Traficomia ei onnistuta painoastamaan perumaan päätöstään.
Sähköautosta sammuu vilkkupoltin, et saa vaihtaa sitä itse vaan auto on vietävä merkkikorjaamoon jossa siihen vaihdetaan parin euron polttimon sijasta parin satasen vilkkulyhty ja työveloituksineen loppusumma on ainakin 500 euroa.
Eikö tässä maassa yrittäjillä ole munaa vastustaa valtion mielipuolisa päätöksiä yhtään? Nyt pitäisi merkkiorganisaatioiden ulkopuolisten korjaamoketjujen, joissa on isojakin toimijoita mukana, jyrähtää ihan kunnolla tämä trafin aivopieru poikki ja heti!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä maassa yrittäjillä ole munaa vastustaa valtion mielipuolisa päätöksiä yhtään? Nyt pitäisi merkkiorganisaatioiden ulkopuolisten korjaamoketjujen, joissa on isojakin toimijoita mukana, jyrähtää ihan kunnolla tämä trafin aivopieru poikki ja heti!
Löytyykö kansalaisista munaa vastustaa tuota? Se on ainoa joka voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautosta sammuu vilkkupoltin, et saa vaihtaa sitä itse vaan auto on vietävä merkkikorjaamoon jossa siihen vaihdetaan parin euron polttimon sijasta parin satasen vilkkulyhty ja työveloituksineen loppusumma on ainakin 500 euroa.
Tuo on just ok. Koska turvallisuus
t. Traficom
Vierailija kirjoitti:
23.9.2025
Pakollinen maksu nousi 49 prosenttia - Maksajina polttomoottoriautojen omistajat
Päästömittauksen sisältävien katsastuspakettien hinta pomppasi vuodessa 49 prosenttia.
=D
Kiitos Riikka ja Petteri!
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun Traficom on viranomainen joka voi määrätä 30000 euron seuraamusmaksun jos korjaat esimerkiksi ajoneuvon päästöihin liityvän komponentin väärin. Siinä pitää korjaamot matalaa profiilia.
Hurjat seuraamusmaksut oli Marinin hallituksen ajama uudistus korjaamoalalle.
Olen joutunut liiketoimissani yksittäisen viranomaisen väärien määräysten uhriksi. Kun asia vietiin EU:n ratkaistavaksi edukseni kihisi tarkastaja raivoissaan tämä on väärin. Ei ole enää valtiolla töissä tämä nilkki.
Traficomin logiikalla merkkiliikkeessä sikaflex puhkisyöpyneeseen alumiinisuojakuoreen on hyvä, puhkisyöpyneen alumiinisuojakuoren korvaaminen kestävämmällä nylonkomposiittiosalla on paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun paja Tallinnaan tai Ruotsin puolelle ja korjataan siellä. Akkukennojen vaihdon tai elektroniikan korjauksen pystynee tekemään siten, että se ei näy päällepäin.
Tuolla periaatteella voi korjata suomessakin. Katsurit pistetään kyttäämään noita "laittomia" muutoksia, mikäli Traficomia ei onnistuta painoastamaan perumaan päätöstään.
Onnea yritykseen saada katsurit kurkistelemaan akun sisään katsastuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut liiketoimissani yksittäisen viranomaisen väärien määräysten uhriksi. Kun asia vietiin EU:n ratkaistavaksi edukseni kihisi tarkastaja raivoissaan tämä on väärin. Ei ole enää valtiolla töissä tämä nilkki.
Olisi mielenkiintoista tietää onko tässä Traficom tapauksessa kyse yhden virkamiehen mielihaluista, vai onko myös organisaation johto sitoutunut sähkö/hybridiautojen omistajien kurittamiseen.
Sinänsä tuo RAV4 johtosarja on vähän outo tapaus koska Toyota on aloittanut kampanjan missä se korjaa noita vanhoihinkin autoihin ilmaiseksi. Se on ihan maailmanlaajuinen juttu toi hapettuminen, googlaa "rav4 cablegate"
Varmaankin valmistajien raivo kun korjataan jotakin mitkä tarkoituksella on tehty korjaamattomiksi ja löydetään sitten Kikka kakkonen.
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy joku Rane, joka ilman lupia tekee luvattoman korjauksen akkuun, kuten tuossa videossa mainitaan.
Myös osaa peittää jälkensä, että katsastuksessa ei huomaa. Tätä on tehty iät ja ajat normiautoihin.
Kieltäminen ei ole ratkaisu, kun on isot rahalliset säästöt kyseessä.
Pitää paikkansa. Näin on tehty maailmansivu. Jos joku paskalaki tai sääntö estää järkevän toiminnan, niin se kierretään. Itsekin ajoin autolla vuosia joka ei päästöistä mennyt läpi, katsastukseen tehtiin aina pielavetinen ja hyvin kelpasi. Muuten olisi pitänyt ehdä tuhansien eurojen korjaus, johon ei ollut varaa. Lopulta myin auton ja joku ajoi sillä vielä 10 vuotta yli. Nyt auto olisi 27 vuotta vanha, joten eiköhän se ole jo romutettu vihdoin.
Sähköautoissa halvat akkujen vaihdot yms huollot ovat elinehto, ei mulla ole varaa ostaa jotain uutta kymmenien tuhansien eurojen autoa vaikka olenkin hyväpalkkaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä tuo RAV4 johtosarja on vähän outo tapaus koska Toyota on aloittanut kampanjan missä se korjaa noita vanhoihinkin autoihin ilmaiseksi. Se on ihan maailmanlaajuinen juttu toi hapettuminen, googlaa "rav4 cablegate"
Eli Traficom ei ole vaatinut tuosta takaisinkutsua, eikä paikallinen Toyta tee niitä ilmaiseksi? Tämän takia asiakkaat joutuvat turvatumaan pikkupajojen apuun?
Vierailija kirjoitti:
Vilkku ei ole korkeajännitejärjestelmän osa, joten sen saa korjata itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkku ei ole korkeajännitejärjestelmän osa, joten sen saa korjata itse.
Saako amatöörit muokata sähköauton peltejä, esim. eri väriseksi vai onko koko auto korkeajännitejärjestelmää?
Meillä on maailman paskimmat politiikot. Traficom olis pitänyt laittaa aisoihin jo vuosia sitten. Mutta eihän tässä maassa mihinkään pystytä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maailman paskimmat politiikot. Traficom olis pitänyt laittaa aisoihin jo vuosia sitten. Mutta eihän tässä maassa mihinkään pystytä.
Autoliitto voisi ottaa vahvempaa roolia kuten esim. Briteissä on ottanut. Onneksi edes jossain määrin Autoliitostakin kuului kritiikkiä, mutta melko varovaista rummutusta.
Ylivuotavia nesteitä varten on tulostettava muovikuppeja, jottei tämä neste pilaa auton herkkkiä osia?
Onpa paskaa autotekniikkaa nykyään.