Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saran, 37, palkka ei ole riittää elämiseen

Vierailija
21.12.2025 |

Sara Vuorimies työskentelee lähihoitajana ja tienaa bruttona keskimäärin 2 391 euroa kuussa. Palkka ei riitä, sanoo Vuorimies. "Tilanne on ahdistava ja stressaava." Lue, mihin palkka kuluu.

Sara Vuorimies, 37, asuu Järvenpäässä ja työskentelee lähihoitajana Meilahdessa Uudessa Lastensairaalassa. Hän tekee kolmivuorotyötä ja tienaa keskimäärin 2 391 euroa kuukaudessa. Nettona tästä jää käteen 1 984 euroa. Palkka sisältää työvuorolisät sekä kaksi työkokemuslisää.

Vuorimies on tehnyt tämän vuoden ajan 75-prosenttista työaikaa, sillä hän on opiskellut työn ohessa koulutetuksi hierojaksi ja työskentelee sivutoimisena yrittäjänä.

Olen voinut henkisesti paremmin, vaikka muutos on vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseeni. Pystyn tekemään hierojan töitä kotoa käsin oman jaksamisen puitteissa.

Palkka ei riitä eikä vastaa työn vaativuutta

Vuorimies valmistui lähihoitajaksi 2013. Hän on työskennellyt siitä lähtien hoitoalalla, esimerkiksi ikäihmisten ja lasten parissa. Nykyisessä työssään hän on ollut viitisen vuotta.

Palkkani ei vastaa työn vaativuutta, mikä on ongelma koko alalla. Olemme onneksi saaneet työtaisteluiden kautta hieman korotuksia ja tämä näkyy myös minun palkassani positiivisesti.

Vuorimies tekee lisäksi työvuoroja, joista maksetaan hälytyskorvausta. 

Palkan taso ei ole riittävä, sillä minun täytyy yksinhuoltajana tehdä toisinaan ylimääräisiä vuoroja, jotta pärjään. Se pakottaa tinkimään vapaa-ajasta ja sosiaalisista suhteista, hän kertoo.

Joudun laskemaan, mihin on varaa ja mihin ei

Vuorimiehellä on omistusasunto, josta hän maksaa asuntolainaa 600 euroa ja vastikkeita 710 euroa kuukaudessa. Lisäksi maksettavana on muun muassa autolaina, 200 euroa kuukaudessa.

Lainojen korot ovat nousseet, samoin ruoan ja taloustavaroiden hinnat. Palkkani ei vastaa tämänhetkistä hintatasoa.

Vuorimies kertoo, että hänellä on ollut säästöjä, joihin hän on joutunut nyt tarttumaan.

Hänellä on myös kulutusluottoja, jotka eivät nousseiden korkojen vuoksi tunnu vähenevän lainkaan. Kulutusluotot sisältävät muun muassa opiskeluajalta tulleita äkillisiä lääkärikäyntejä sekä isompia pakollisia hankintoja.

Tilanne on ahdistava ja stressaava. Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. En saa tarjottua lapselleni sellaisia asioita, joita hän haluaisi, Vuorimies harmittelee.

Kommentit (195)

Vierailija
141/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun laskemaan, mihin on kuukausittain varaa ja mihin ei. Really?!😂

Tämä oli jutun paras kohta. Menot pitää suhteuttaa tuloihin. Ihan itsekö hän tämän keksi? 

Tuo tulee yh-äideille yllätyksenä

No, kouluttautumattomuus näkyy läpi

Äkkiäkös simpsakka neito löytää karjun jakamaan kuluja. Näin ennenvanhaan tehtiin eikä valitettu lehdessä.

Vierailija
142/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>Ei julkiset kulje aina välttämättä ovelta ovelle pk-seudullakaan ja vaihtojen kanssa matkaan voi palaa järjettömästi aikaa. 

Se on ihan oma valinta silloin, jos haluat maksaa mukavuudesta. Minulla olisi työmatka omalla autolla 15 minuuttia. Julkisella 45 minuuttia. Kuljen julkisella. 

45min on lyhyt aika pk-seudulla julkisella työmatkaan. 10km on helposti vähintään 1h työmatka suuntaansa näillä hitailla yhteyksillä. Jos viet päivähoitoon lapsia, matka-aika saattaa tuplaantua, jollei ei ole ollut saada päivähoitoa kodin tai työpaikan vierestä.

Ihmettelen, miten niin moni kommentoija näkee vain oman tilanteensa, minulla jäisi 1000 euroa kuussa säästöön, minulla menee 45 min julkisella, minä pyöräilen 9 km töihin. Hieno homma, jos onnistuu omassa arjessa, mutta ei se paljoa auta sitä jolla nämä ei onnistu vaikka päällään seisoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kolmivuorotyö, vaikka tekisikin 75% työaikaa on ihan naurettava nettona alle kaksi tonnia. Kolmivuorotyö syö ihan oikeasti terveyttä ja mitä itse olen nähnty, aiheuttaa aina pitkällä tähtäimellä terveydellisiä haittoja. Ihan naurettavaa, että jotkut alkaa kitisemään, että pitäisi muuttaa pienempään asuntoon jne. Ihan typeriä tuollaiset kommentit. Kyllä kuntakohtaiset palkat pitäisi olla sen mukaan miten raskaita työt on. Miksi joku muu saa kuntatöistä 4000e nettona siitä, että vaan istuu toimistolla ?

37 vuotias ei jaksa tehdä täyttä työaikaa? 

Vierailija
144/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys, lisäksi on maksettava autolaina ja muita kulutus luottoja. 

Palkan taso ei ole riittävä, kun haluan elää elämää, jota ei ole ansaittu. 

Sosialistien mielestä heillä on oikeus samaan elämään kuin miljonääreillä. Toisten rahoilla, tietysti.

Mitä tyydytystä saat siitä, että kirjoitat tekstiä, josta jokainen heti näkee että se on täysin älytöntä valehtelua, eli jäät kiinni heti paikalla? Kai tuollekin on jokin diagnoosi.  

Kalikka kapsahti näköjään.

Miksi haluat elää toisten rahoilla?

Tämä on tätä uus-sosialismia. Ennen sosialisti halusi työtä, kohtuulliset työehdot ja kohtuullisen palkan. Nyt sitten pitäisi julkisen sektorin osa-aikaiselle lähärille maksaa saman verran kuin täyspäiväiselle suunnitteluinsinöörille (siellä on huonot palkat myös yksityisellä).

Vierailija
145/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käy hierojalla joka on liiketilassa ja siellä on useampi huone asiakkaita varten. Olis liian epäilyttävää käydä jonkun yksityisasunnossa.

Vierailija
146/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kolmivuorotyö, vaikka tekisikin 75% työaikaa on ihan naurettava nettona alle kaksi tonnia. Kolmivuorotyö syö ihan oikeasti terveyttä ja mitä itse olen nähnty, aiheuttaa aina pitkällä tähtäimellä terveydellisiä haittoja. Ihan naurettavaa, että jotkut alkaa kitisemään, että pitäisi muuttaa pienempään asuntoon jne. Ihan typeriä tuollaiset kommentit. Kyllä kuntakohtaiset palkat pitäisi olla sen mukaan miten raskaita työt on. Miksi joku muu saa kuntatöistä 4000e nettona siitä, että vaan istuu toimistolla ?

Voi hyvinkin olla, takana vuosia epäsäännöllistä ja kuluttavaa työtä ja yksinhuoltajuus. Ei ikä kerro kenenkään voimavaroista yhtään mitään ja onko takana esim. loppuunpalaminen.

Vierailija
147/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan hän yhtään miettinyt mitä jos jää työttömäksi päätoimisista palkkatöistä toimiessaan myös yrittäjänä? Aika tyhmän rohkeaa näinä aikoina, kun hoitoalallakin on irtisanomisia.

Vierailija
148/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompia pakollisia hankintoja? 

Tatuoinnit, silarit ja botox huulet. Niin tyypillistä syominaista.

Vierailija
149/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisti kans vähän silmään toi "lääkärikuluja opiskelijalta"

37? eli uudelleen kouluttautunut lähäriksi? Ei pitäisi palkkatason tulla yllätyksenä. Jos aiemmalla uralla sai parempaa palkkaa niin ehkei olisi kannattanut uudelleenkouluttautua

Aika omituinen ja ikävä asenne täällä ihmisillä. Joo, on totta että lähihoitajien surkea palkkataso on yleisesti tiedossa, mutta jonkun varmaan täytynee nekin työt tehdä. Ei niin nöyriä ihmisiä olekaan, joita ei lähihoitajana huono palkka harmittaisi. Vähän omituista, että tätä nyt kritisoidaan. 

Lähäreillä on ihan helvetin hyvä palkka, siihen kun vielä pistää kaikki lisät päälle, niin harvassa ammatissa tienaa tuollaisia summia. 

Ei paljon kannattaisi narista, nyt niitä laitetaan kilo

Et taida tietää yhtään mistä puhut. 

Ja vielä vähemmän siitä mitä on 3-vuorotyö ja miten se vaikuttaa elämään.

Vierailija
150/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin käy hierojalla joka on liiketilassa ja siellä on useampi huone asiakkaita varten. Olis liian epäilyttävää käydä jonkun yksityisasunnossa.

Äkkiseltään laskin että täällä Järvenpäässä on reilusti yli 20 hierojaa. Onnea ja menestystä. 

Vierailija
151/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75% työaika lienee oma valinta.

Työmatkoihin menee varmasti paljon aikaa ja yh:n olisi hyvä olla joskus kotonakin lapsensa kanssa. Vai mitä? Tuon palkan täytyy olla tosi huono nykyisin, kun ruoan hinta on noussut valtavasti viime vuosina. Muistan, että Kiina kehotti vakavasti kansalaisiaan varaamaan ruokatarvikkeita varastoon muutama vuosi sitten. Huolestuin kovasti, kun näin sen uutisen. Sellaista varoitusta ei anneta turhan takia. 

Vierailija
152/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisi pienempään asuntoon. Asuntolaina pienenisi. Joo, lapsella pitää olla oma huone, mutta hän voi itse nukkua olohuoneessa ja lapsi makuuhuoneessa. Samoin myisi auton pois, se on liian kallis köyhälle. Ja näillä maksaisi kulutusluotot pois. Ne on liian kalliita myös. Ja 100%. Tuo hierojan työ on harrastus, tekisi sitä harrastuksena.n

Melkein on oltava auto jos käy kolmivuorotyössä Järvenpäästä Meikussa. Kuljin joskus julkisilla Järvenpäästä Töölöön ja vei tuhottomasti aikaa eikä ollut edes yömyöhään vaan ihan normi 8-16 työpäivien mukaan. 

Vierailija
153/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvinkin olla, takana vuosia epäsäännöllistä ja kuluttavaa työtä ja yksinhuoltajuus. Ei ikä kerro kenenkään voimavaroista yhtään mitään ja onko takana esim. loppuunpalaminen.

Ja lähtee tässä tilanteessa yrittäjäksi? 

Vierailija
154/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vi....... Nykyään kukaan ei jaksa mitään ja kaikkia ahdistaa. Ei tarvitse ihmetellä miksi suon tässä jamassa.

Vierailija
155/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorimiehellä on omistusasunto, josta hän maksaa asuntolainaa 600 euroa ja vastikkeita 710 euroa kuukaudessa. Lisäksi maksettavana on muun muassa autolaina, 200 euroa kuukaudessa.

Ihan saatanasti lainaa ja vastike törkeän iso (tod.näk. sisältää yhtiö/remonttilainoja?

Mulla lainanlyhennykseen 250€/kk, vastike 220€. 67m2 kolmio 1963, kaikki isot rempat tehtynä mutta ikkunaremppaa edessä vastike tästä jonkin verran tulee siis nousemaan. Muita lainoja ei ole 

Vierailija
156/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tyypillinen  tapaus että o  tehty paljon lainoja ja luottoja ja nyt kitisee kun ne pitää maksaa takaisin. Kukaan ei pakottanut tekemään niitä lainoja eikä kukaan pakottanut alkaa tekemään vajaata työaikaa. Ihan omien valintojen takia on tuossa tilanteessa niin turha syyttää muita ja turha vinkuu niistä omista valinnoista. Taas niin tyypillinen nainen että vikahan on aina kaikissa muissa kuin naisessa itsessä joka nämä lainat ja luotot on kostanut. Halvallakin saisi hyvää kun viitsii katsoa mutta eihön naiset tähän suostu vaan aina on ostettava mahdollisimman kallista mitä pääsee sitten esittelemään someen ja leuhkimaan siellä

Vierailija
157/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi elämisen lopputulos kun on liian tottunut siihen että lainoissa ja luotoissa ei ole korkoja. Ne 0 korkojen aika oli vain tilapäisiä jonka kaikki vähänkin taloudesta tietävät ymmärsivät

Vierailija
158/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahet tulot auttais

Yhden aikuisen taloudet ovat usein heikossa taloudellisessa asemassa, kyllä se tiedetään. Se koskee myös yhden hengen talouksia, kun on pienet tulot. 

Vierailija
159/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi vi....... Nykyään kukaan ei jaksa mitään ja kaikkia ahdistaa. Ei tarvitse ihmetellä miksi suon tässä jamassa."

Kerro toki montako vuotta olet itse tehnyt 3-vuorotyötä? Tein itse alle kolmekymppisenä 4  vuotta ja kyllä tuo oli todella kuluttavaa aikaa. Pitkällä aikavälillä myös terveysongelmien riski kasvaa.

Vierailija
160/195 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetteleppa lukemaan ja lue tuo uutinen uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi