Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maaseudulla asuvat liikkuvat niin vähän?

Vierailija
20.12.2025 |

Outoa että ylipainoiset tuntuvat keskittyvän maaseudulle ja terveellisesti elävät kaupunkeihin. Onko geneettistä vai ympäristöstä johtuvaa? Luulisi että maalla olisi aikaa samoilla metsissä, marjastaa, sienestää, pyöräillä jne jolloin arkiliikuntaa tulisi ja saisi samalla terveellistä syötävää (marjat, sienet). Silti todellisuus vaikuttaa enemmän siltä että maalla istutaan autossa, istutaan sohvalla telkkarin ääressä tai istutaan tuolissa tietokoneen ääressä

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun osan vuotta kaupungissa ja osan vuotta maalla, myös talvella, ja näen tosiaan sen todellisuuden, mikä maaseudulla vallitsee: harva siellä minun lisäksi marjastaa ja sienestää tai muutenkaan liikkuu maastossa. Suurin osa tekee kaikki matkat autoilla, ja joka taloudessa tuntuu olevan ainakin kaksi autoa, monilla useampiakin. Jollain lailla tuo autoihin turvautuminen on ymmärrettävää, koska välimatkat ovat pitkiä ja kaupunkiin on pitkä matka, mutta ei sekään selitä sitä, miksi muu liikkuminen jää vähiin tai kokonaan pois eikä luonto tunnu kiinnostavan muuten kuin paikkana, mihin mennään metsästämään tai kaatamaan puita. Ja molemmissa vaihtoehdoissa kuljetaan aika paljon ajoneuvojen kyydissä.

Erikoista. Täällä kyllä ihmiset marjastaa paljon. Sienestävät vähän vähemmän, kun kerran Länsi-Suomessa ollaan.

Vierailija
102/102 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maaseudulla kasvanut. Liikuntamahdollisuudet ovat huonot. Ajoradoille ei kannata mennä edes kävelemään kun siellä ajetaan sillä asenteella, ettei mutkan takana kuitenkaan ole ketään.

Mikä estää harrastamasta murtomaahiihtoa yms? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi