Hämmentävää kuinka moni marssii sairaalassa suoraan info-luukulle
Kysymään, että mihin pitää mennä, kun on aika varattu korvalääkärille. Ettekö lue ollenkaan sitä kutsukirjettä tai katso sairaalassa ympärillenne?
Ja kyseessä on siis pieni sairaala, jossa on vain yksi sisäänkäynti, yhdet hissit ja selkeät opasteet.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi, kun kävin kuvauksissa tulin paikalle viime tipassa ja juoksin samantien infoon kysymään minne mennä enkä edes yrittänyt itse selvittää asiaa. Sain tiedon ja löysin perille.
Taisi viimeksi lukea kuvantaminen, kun olin menossa röntgeniin. Jaha, että se nykyään on kuvantamista sekin.
Tietäisittekö mitä on peitostus tai mitä tehdään kaavausosastolla?
Tehdään peittoja ja kaavoja, joskin ihmettelisin miksi sairaalassa on näille osastoja tehty.
Mutta joo, nuo opasteet voisi tehdä kansankielellä, ei minulla olisi mitään tietoa mitä noilla osastoilla tehdään.
Paikallinen citymarket tässä taannoin vähän uudistui. Noin vuosi on kulunut, enkä edelleenkään meinaa löytää sieltä puoliakaan hakemaani. Ihan kuin olisi tahallaan tehty epäloogisemmaksi sillisalaatiksi koko höskä.
Harvoin tulee sauraalassa käytyä mutta varmaan ainakin 10 vuotta homma on toiminut näin:
Kutsukirje tulee kotiin, siinä lukee minä päivänä, mihin kellonaikaan ja mihin paikkaan mennä. Kirjeessä on myös viivakoodi ilmoittautumista varten.
Ovesta sisään ja ensimmäinen asia mihin törmää, on se ilmoittautumisautomaatti. Piipataan kirjeen viivakoodi siihen ja jos kohde on oikea se masiina antaa kuitin. Jos väärä niin se ei anna kuittia vaan antaa jatko-ohjeet.
Kuitissa on vuoronumero, istu odottamaan.
Miksi asia häiritsee nyt sinua niin kovasti? Etkö saa tiskin takana istua rauhassa ja katsoa kissavideoita ja pelata pasianssia?
Viimeksi kun kävin sairaalassa tutkimuksissa osa rakennuksesta oli remontissa. Vaikka ohjeet sinänsä olivat selvät, oikeaan tilaan löytäminen oli aika mutkikasta. Jouduin kysymään käytävällä henkilökunnalta neuvoa. Kyllä siellä paarusti muitakin etsimässä oikeaa ovea. Infossa käyn aina kysymässä, kun ekaa kertaa käyn katsomassa esimerkiksi sairasta sukulaista, jotta osaan mennä sinne minne pitäisi.
Infotiskillä voi käydä hakemassa informaation: tämä ei ole informaatiota varten.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin tulee sauraalassa käytyä mutta varmaan ainakin 10 vuotta homma on toiminut näin:
Kutsukirje tulee kotiin, siinä lukee minä päivänä, mihin kellonaikaan ja mihin paikkaan mennä. Kirjeessä on myös viivakoodi ilmoittautumista varten.
Ovesta sisään ja ensimmäinen asia mihin törmää, on se ilmoittautumisautomaatti. Piipataan kirjeen viivakoodi siihen ja jos kohde on oikea se masiina antaa kuitin. Jos väärä niin se ei anna kuittia vaan antaa jatko-ohjeet.
Mihin siis tarvitaan koko infopistettä?
Häivy menoerä sieltä infopisteeltä, miksi me sun palkastasi maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin teenkin, kunhan löydän ensin oikean rakennuksen, lisäsiiven tai yksikön ja siellä oikean odotusaulan.
Yritän tietysti ensin löytää omin avuin ja mitä ohjeita on saanut.
Olin aikoinaan info-pisteessä töissä ja asiakkaiden opastaminen oli itseasiassa se työ mitä vähiten siinä tehtiin. Meillä oli vaikka ja mitä hallinnollisia tietokoneellisia aputehtäviä. Tosin en tiedä, ehkä nykyään voi jossain olla info-pisteitä joissa on aikaa katsella kissavideoita?
Vierailija kirjoitti:
Taysissa mikä tahansa automaatti antaa sinulle kuitin numerosta ja kaikkien yksiköiden ajanvarauksistasi riippumatta siitä ilmoittaudutko siinä sisäänkäynnillä olevalla ensimmäisellä mahdollisella ilmoittautumisautomaatilla ja mihin yksikköön olet menossa. Monella yksiköllä on omatkin ilmoittautumisautomaatit mutta ensin pitää löytää tiensä sinne asti, se kun voi olla eri rakennuksessakin.
Voisin tulla sun paikallesi ohjeita antamaan ja sä pääsisit kotisi rauhaan kyselijöiltä. Sitten työttömänä kuulisit vain kysymyksiä mikset ole töissä.
Esimerkki sairaalan / terveyskeskuksen huonosti suunnitellusta asiakaskokemuksesta on esim se, että asiakkaalle sanotaan että: mee sinne kuvantamisen odotustilaan ja ilmoittaudu siellä henkilökunnalle
Sitten kun lähdet etsimään kyseistä odotustilaa niin sellaista ei löydy. Kysyt infosta tai vastaantulevalta valkotakkiselta ja tämä viittoo oikeaan suuntaan vähän kuvantamiskyltillä varustetun osaston ohi. Sieltä löytyy nurkkaus jossa on käytävällä pari tuolia, mutta ei mitään mistä voisi päätellä että kyseessä on juuri se kuvantamisen odotustila..
Seuraavaksi alat ihmettelemään miten se ilmoittautuminen hoituu kun missään ei ole mitään luukkua, ohjetta tai muutakaan asiaan liittyvää.
Sitten taas pysäytät seuraavan henkilökunnan edustajan ja kysyt. Ensimmäinen ei hänkään tiedä, mutta seuraava osaa sanoa että ilmoittautuminen tapahtuu koputtamalla yhdelle ovista jossa lukee röntgen. Enpä olisi tuota arvannut kun olin tulossa ultraan enkä röntgeniin.
Jne jne. Ylläoleva on todellinen esimerkki parin viikon takaa. Vieläpä uudehkosta ja suht isosta terveyskeskuksesta.
Asiakaslähtöisyys loistaa poissaolollaan vaikka henkilökunta yleensä onkin ystävällistä ja ammattitaitoista. Ei voi kun ihmetellä miksi maksamme joka vuosi 2000€ per henki perusterveydenhuollosta jos sillä rahalla ei pystytä tuottamaan parempaa palvelua. Henkilökunnan määräänkään ei voi vedota, koska Suomessa on jo nyt reilusti enemmän hoitohenkilökuntaa kuin useimmissa muissa Pohjoismaissa (vain uppirikkaassa Norjassa on vielä enemmän hoitajia per 100.000 asukasta).
Vierailija kirjoitti:
No, miksi se infopiste on olemassa?
Annetaan kenkää sillekin henkilölle ja annetaan ihmisten rauhassa vaeltaa ympäri sairaalaa
Ap haluaa istua rauhassa ja selata puhelinta infoluukun katveessa. Asiakkaat häiritsevät.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen citymarket tässä taannoin vähän uudistui. Noin vuosi on kulunut, enkä edelleenkään meinaa löytää sieltä puoliakaan hakemaani. Ihan kuin olisi tahallaan tehty epäloogisemmaksi sillisalaatiksi koko höskä.
Kaupat on tosiaan suunniteltu tarkoituksella niin että asiakas kuluttaisi enemmän aikaa tavaroita etsiessään ja tekisi heräteostoksia. Jotkut kaupat ovat tosi hankalia harvemmin käyvälle ja mieluummin käyn edullisessa pienessä lähikaupassa.
Niin meidän keskussairaalassa on minulle täysin käsittämättömät opaskaaviot kerroksissa. Ei ole edes merkitty pistettä missä nyt olet. Siitä sitten arpomaan mihinkähän suuntaan sitä lähtisi. Kuin navigaattorissa " lähde lounaaseen ". Jep. Pian se sanookin että tee u- käännös :)
Ainakin itsellä on pari kertaa käynyt niinkin, että automaatin antama opaste on ollut väärä. Sairaana tätä ei helposti välttämättä huomaa, vaan istuu odottamassa siellä väärässä paikassa, kunnes jokin paljastaa, että nyt on ohje ollut vikaan. Siinä alkaa jo paniikki iskeä, jos infopiste on kaukana ja siellä joku nyrpeä kissavideoiden selaaja ja ohi kiiruhtavat henkilökunnan jäsenet teeskentelevät, etteivät näe ketään.
Siihen opastehelvettiin moni sotkeentuu. Liikaa tietoa, numeroita, värejä ja siihen vielä kirjaimilla merkityt osastot. Hissillä kulkeminen se vasta voikin olla hankalaa. Pitäisi mennä 3.kerrokseen jossa osasto X ja Y mutta kaikilla hisseillä et pääsekään molempiin osastoihin. Jokin hissi ei menekään pohjakerrokseen jossa parkkipaikat olisi vaan jättää 1.kerrokseen. Sieltä sitten pitäisi etsiä joko toinen hissi tai portaat. Tässä nyt muutama esimerkki mitä olen huomannut keikkahommissa laitoshuoltajana. En ihmettele että esimerkiksi vanhemmat ihmiset menevät sekaisin.
Eli haluat, että joku vaivainen hortoilee sairaalassa ensin ja vasta sen jälkeen saa kysyä, jos ei löydä oikeaan paikkaan ja näin tehden ehkä myöhästyy?