Hämmentävää kuinka moni marssii sairaalassa suoraan info-luukulle
Kysymään, että mihin pitää mennä, kun on aika varattu korvalääkärille. Ettekö lue ollenkaan sitä kutsukirjettä tai katso sairaalassa ympärillenne?
Ja kyseessä on siis pieni sairaala, jossa on vain yksi sisäänkäynti, yhdet hissit ja selkeät opasteet.
Kommentit (139)
Mun piti käydä rutiinitutkimus itselle ennestään vieraassa paikassa. Ohjeessa luki vain H-rakennus. Ei muuta. Opasteet pihalla oli surkeat. Oli vain kartta, eikä mihinkään merkitty missä sisäänkäynnit on eikä edes oket tässä pistettä, mahdollisesti kulunut pois. Ei opastekylttejä. Johonkin löysin sisään ja siellä oli info mistä sain apua. Oli lopulta viereinen rakennus js sisäkautta pääsin perille.
Joillekin vanhuksille se juttuhetki infon kanssa voi olla viikon toinen sen lähikaupa kassan lisäksi. Voi olla että tarvitsevat vain kuulla jonkun äänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten se info on siellä että saa apua.
Aloittajan mielestä pitäisi marssia siivouskomeroon, ilmeisesti?
Pitäisi kävellä 10 metriä suoraan eteenpäin siihen ainoaan mahdolliseen kulkusuuntaan, niin huomaisi itsekin missä se hissi on. Niin minäkin tein vaikka en sairaalaa kovin tarkasti tunne. En pelännyt joutuvani samantien hukkaan.
Ap
Kun ihminen tulee sairaalaan, niin hänellä on joku vaiva, joka aiheuttaa kipua, huolta ja hätäännystä. Siinä mielentilassa on vaikea hahmottaa niukkoja kirjallisia ohjeita, joita sairaalan henkilöstö on ikään kuin toisiaan varten (= tiloja ennestään tunteville) kirjoittanut. Opastetauluja ei huomaa, kylteissä on usein eri teksti kuin ohjekirjeessä ja termit ovat vieraita. Ja sitten tämä nykyajan vaatimus, että pitää koko ajan ilmoittautua kun sairaalan sisällä muutamankin metrin liikahtaa. Kyllä siinä ihmisparka on helposti sekaisin ja sitten sitä hortoilee pitkin sairaalaa ja koettaa etsiä sitä kohtaa missä pitäisi osata olla
Jos kerran on olemassa infotiski aulassa niin totta kai siitä kannattaa heti kysyä jos ei ole aiemmin käynyt talossa! Sinä joka siinä työskentelet, olet hoitoalalla töissä. Ajattele että se sinun ystävällinen nevontasi saattaa hiukan helpottaa potilaan hätäännystä ja saattaa hänet turvallisella mielellä hoitopokunsa alkuun. Se on tärkeä tehtävä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kun ihmetellä miksi sua tuokin asia haittaa?
Ei se mua haittaa. Minusta on vaan outo tapa kysyä heti ensimmäiseltä vastaantulijalta apua sen sijaan, että kävelisi muutaman askeleen eteenpäin ja huomaisi itsekin missä ne hissit ovat.
Ap
Olet tyypillinen suomalainen. Parempi olla hiljaa kuin kysyä. Ei saa häiritä jne.
Tottakai kysytään silloin, kun tarvitaan apua. Moni kyselee vaan tyhmiä ilmeisesti ihan vain juttelun ilosta. Ymmärrän tuon siinä tapauksessa, jos sairaalassa on useita rakennuksia ja hissejä tai se on jotenkin muuten hankala ja sekava. Tuossa sairaalassa tiskillä neuvotaan, että kävele vain eteenpäin, hissit ovat aulassa. Sen tarkempia ohjeita ei tarvita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siihen opastehelvettiin moni sotkeentuu. Liikaa tietoa, numeroita, värejä ja siihen vielä kirjaimilla merkityt osastot. Hissillä kulkeminen se vasta voikin olla hankalaa. Pitäisi mennä 3.kerrokseen jossa osasto X ja Y mutta kaikilla hisseillä et pääsekään molempiin osastoihin. Jokin hissi ei menekään pohjakerrokseen jossa parkkipaikat olisi vaan jättää 1.kerrokseen. Sieltä sitten pitäisi etsiä joko toinen hissi tai portaat. Tässä nyt muutama esimerkki mitä olen huomannut keikkahommissa laitoshuoltajana. En ihmettele että esimerkiksi vanhemmat ihmiset menevät sekaisin.
Tämä hissijuttu on kyllä hauska, Taysissakin riippuu rakennuksesta ja lisäsiivestä mikä kerros kussakin on se pääaulan tai ulosmenon kerros, onko se esin. 0, 1 vai B1. E-rakennuksessa joillekin hämmennystä aiheuttavat molemmille puolille aukeavat hissit, astut sisään toiselta puolelta ja poistut ulos toiselta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat ja terveyskeskukset ovat työn puolesta aika tuttuja paikkoja, mutta niiden opasteet ovat järjestään aivan perseestä. Jos minäkään en osaa niitä tulkita, miten joku sairas tai muuten havainnointikyvyltään heikompi voisi. Olen itsekin astellut suoraan infotiskille ihmettelemään, miksi siellä ollaan kuin ei huomattaisikaan, kunnes huomasin että siihenkin piti ottaa ensin tolpan takana lymyilevästä koneesta vuoronumero. Seuraava haaste olikin pohtia, mitä nappia painaa, kun asiaani ei löydy suoraan mainituista. Muutenkin ne ovat ihan oma kuplansa, jossa asiakaspalvelu on ihan vierasta ja ihmiset käytävillä täysin näkymättömiä.
Sekin, että sinulla voi olla se aika jopa aika lähellä, mutta sitä palvelua käyttääksesi sinulla kuuluisikin olla esimerkiksi voimassa oleva tutkimustulos, jostain toisesta sairaudesta tämä vaiva taas ei jouda odottamaan jostain löytyvää lääkärinmääräystä jne.
Eivätkä infopisteessä istuvat ole tietääkseen siitä luukun takana, että saisi kysyä asiasta. Käytävällä oleva pömpeli ei anna ottaa aikaa infopisteelle, vaan jankuttaa yhä uudestaan sitä jo sinulle annettua eikaa.
Samassa tilassa istuu nuori komea somalipoika tulkki mukanaan. Hän sitten neuvoi minua eteenpäin asiassa.
Aina ensin infopisteelle jotta kuulee viime hetken muutokset. Kerros johon piti mennä saattaisi olla vaikka evakuoitu tulipalon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarttee kyllä mennä infotiskille. Ainakin HUS Meilahden sairaala-alue on niin sekava, ja opastekylttien nuolet opastavat ihan vääriin suuntiin.
On parempi mennä suoraan infotiskille kun kulkea pitkin sairaalan käytäviä ja arvuutella onko oikeassa rakennuksessa, oikeassa kerroksessa ja vieläpä oikealla käytävällä.
No mitä varten se henkilö siellä infotiskillä istuu? Jo kahvia ja katsoo, kun ihmiset hortoilee etsimässä lääkäriä?
INFO= saa kysy.
Vierailija kirjoitti:
Minä menen aina infotiskille juttua iskemään. Onpas teillä täällä kivat tilat. Onko riittänyt kiirettä/ pidellyt ilmoja? Ei ollut ennen vanhaan taksitolppaa tässä se oli tuolla toisella puolella, olettekohan liian nuori muistamaan jne.
:D
Mikkelin keskussairaala on hyvin pieni mutta silti oikean paikan löytäminen on hämmentävää. Ilmoittautumiskone sylkee lapun,jossa lukee esim. V osasto huone 311. Katossa on opaste jossa nuolia joka suuntaan ja lukee V VV V3 jne. Kipeänä ihmisen pitäisi yrittää päättää,meneekö suoraan vai kääntyykö vasemmalle vai oikealle. Lisäksi on hissit joista yksi on potilashissi vain henkilökunnalle ja asiakashissi löytyy pitkän käytävän päästä nurkan takaa.
Missä enää on info-luukku? Täällä se on suljettu ja pimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttee kyllä mennä infotiskille. Ainakin HUS Meilahden sairaala-alue on niin sekava, ja opastekylttien nuolet opastavat ihan vääriin suuntiin.
Tämä sairaala ei ole sekava eikä siellä voi millään eksyä.
Ap
Ei tietenkään sun mielestä mut ekakertaa tulevalle kyllä. Hoitoala on pahin itsestään selvyyksien opettaja. Jotkut ihmiset ei juurikaan käy sairaaloissa ja tiedä käytäntöjä. Pitääkö ilmoittautua ja mihin ja juokseminen paikasta toiseen kun tulkitsi opasteet väärin ei houkuta. Jopa ulko-ovesta olen erehtynyt kun kyltti oli lähinpänä ovea joka lukossa. Olen kyllä nähnyt kun väärässä aulassa odottamaan on haettu kun on ihan vaan huonoilla opasteilla menty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mua haittaa. Minusta on vaan outo tapa kysyä heti ensimmäiseltä vastaantulijalta apua sen sijaan, että kävelisi muutaman askeleen eteenpäin ja huomaisi itsekin missä ne hissit ovat.
Ap
No mutta mistä tietää mihin kävellä? Edessä päin voi olla joskus väärin. Sinä tiedät että hissit on mutta muut ei.
En ole koskaan käynyt sairaalassa, joten kyllä varmasti ensimmäiseksi marssisin infopisteelle. Sitä varten se infopiste on olemassa että sieltä voi kysyä apua.
Kyllä yleensä olen oikeaan paikkaan onnistunut navigoimaan, mutta ulos löytäminen onkin sitten ihan toinen juttu. Viimeksi Oysissa eksyin väärästä ovesta ulos ja sitten haahuilin pitkin pihoja etsiessäni parkkihallia, jossa autoni oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mutta mistä tietää mihin kävellä? Edessä päin voi olla joskus väärin. Sinä tiedät että hissit on mutta muut ei.
Siitä, että tuolla on vain kaksi suuntaa, joihin voi kävellä ja toinen niistä on ulos. Kumman sinä valitset?
Ap
Muistakaa suunnata aina suoraan siivouskomerolle kun menette sairaalaan, ei info-tiskille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siitä, että tuolla on vain kaksi suuntaa, joihin voi kävellä ja toinen niistä on ulos. Kumman sinä valitset?
Ap
Voi sinua lapsi. Eikö sinulla ole ystäviä eikö kukaan leiki sun kaa?
Olet tyypillinen suomalainen. Parempi olla hiljaa kuin kysyä. Ei saa häiritä jne.