Hämmentävää kuinka moni marssii sairaalassa suoraan info-luukulle
Kysymään, että mihin pitää mennä, kun on aika varattu korvalääkärille. Ettekö lue ollenkaan sitä kutsukirjettä tai katso sairaalassa ympärillenne?
Ja kyseessä on siis pieni sairaala, jossa on vain yksi sisäänkäynti, yhdet hissit ja selkeät opasteet.
Kommentit (139)
Kalastamassa infossa printataan ohjeet mihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Meilahdesss työskentelevänä ihmetyttää kyllä k joidenkin kohdalla kun ei ole edes oikeaa rakennusta selvitetty etukäteen. Kutsukirjeissä on osoitteet ja ohjeet, opastetauluja löytyy. Mutta siellä vaan hortoillaan, silmäpolilla vaikka ollaan menossa syöpäklinikalle, joka on siis ihan eri talo. Vanhat ihmiset ymmärtää, että on vaikea löytää perille.
En usko, että työskentelet oikeasti Meilahdessa. Se on kokonaisuudessaan niin iso kompleksi, että välttämättä ei osu edes oikeaan rakennukseen ensimmäisellä yrittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti käydä rutiinitutkimus itselle ennestään vieraassa paikassa. Ohjeessa luki vain H-rakennus. Ei muuta. Opasteet pihalla oli surkeat. Oli vain kartta, eikä mihinkään merkitty missä sisäänkäynnit on eikä edes oket tässä pistettä, mahdollisesti kulunut pois. Ei opastekylttejä. Johonkin löysin sisään ja siellä oli info mistä sain apua. Oli lopulta viereinen rakennus js sisäkautta pääsin perille.
Joillekin vanhuksille se juttuhetki infon kanssa voi olla viikon toinen sen lähikaupa kassan lisäksi. Voi olla että tarvitsevat vain kuulla jonkun äänen.
Kuulostaa sille, että kävit Hyvinkäällä :)
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen tulee sairaalaan, niin hänellä on joku vaiva, joka aiheuttaa kipua, huolta ja hätäännystä. Siinä mielentilassa on vaikea hahmottaa niukkoja kirjallisia ohjeita, joita sairaalan henkilöstö on ikään kuin toisiaan varten (= tiloja ennestään tunteville) kirjoittanut. Opastetauluja ei huomaa, kylteissä on usein eri teksti kuin ohjekirjeessä ja termit ovat vieraita. Ja sitten tämä nykyajan vaatimus, että pitää koko ajan ilmoittautua kun sairaalan sisällä muutamankin metrin liikahtaa. Kyllä siinä ihmisparka on helposti sekaisin ja sitten sitä hortoilee pitkin sairaalaa ja koettaa etsiä sitä kohtaa missä pitäisi osata olla
Jos kerran on olemassa infotiski aulassa niin totta kai siitä kannattaa heti kysyä jos ei ole aiemmin käynyt talossa! Sinä joka siinä työskentelet, olet hoitoalalla töissä. Ajattele että se sinun ystävällinen nevontasi saattaa hiukan helpottaa potilaan hätäännystä ja saattaa hänet turvallisella mielellä
Pitäisi vaan saada lisää ja lisää palkkaa, mutta edes omaa perustyötä ei viitsittäisi tehdä. Ja kauhea siilipuolustus päällä, jos jäädään kiinni mummeleiden retuuttamisesta ja potilaiden suklaiden syönnistä.
Viime viikolla menin leikkaukseen Meilahteen, kysyin neuvoa infotiskiltä minne mennä, tosi sekava paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten se info on siellä että saa apua.
Se on täysin puupäitä varten.
Kuten sinua.
Täkäläisessä sairaalassa oli tilojen uudelleenjärjestely menossa ja lääkärit oli sijoitettu kuka minnekin. Lääkäreiden aika meni siihen, kun kävivät etsimässä potilaita sieltä minne opasteet olivat heidän ohjanneet. Jos jokainen olisi kysynyt infosta, niin info olisi osannut kertoa, missä kerroksessa kyseinen lääkäri sinä päivänä oli.
Kyllä mä olisin kaivannut infotiskiä kun Porin sairaalaan menin ensimmäistä kertaa. Kirjeessä luki mistä ovesta mennään sisään ja mihin kerrokseen. No menin ovesta, vastassa oli portaikko ja hissi, mistään ei käynyt ilmi missä kerroksessa olin. Joissain paikoissa se sisäänmenokerros on 0 ja joissakin 1, sekään ei ole mikään itsestäänselvä asia.
Onneksi hissit tietää missä kerroksessa ovat, eli ekalla kerralla hissiin testaamaan meneekö se ylös, alas vai ollaanko jo oikeassa kerroksessa. Sitten oltiinkin taas porrastasanteella, onneksi siellä oli vain yksi ovi. No se johti käytävälle, jossa epäselvät opasteet. Infotiskikin oli suljetussa huoneessa, eikä ovessakaan lukenut mitään. Tosi näppärää! Odotustila oli yksi vitsi, en edes tunnistanut sitä odotustilaksi: pari tuolia läpimenokäytävän seinustalla ei mielestäni ole mikään odotustila.
Porin Satasairaalaan, joka taitaa olla aika pieni keskussairaala(?), verraten Taysissa oli paljon helpompi suunnistaa osastolta toiseen. Infotiskikin oli selkeästi huomattava ja heti siinä ensimmäisenä vastassa kun sisään tuli.
Mikäs siinä on ihmeellistä? Ei mulla ainakaan ole aikaa siellä sairaalalla sekoilla, mieluummin varmistan minne pitää mennä.
Lisäksi sairaalakäynti voi olla jännittävä ja stressaava tilanne. Itse menin kerran paniikissa Tayssiin katsomaan kaveria, jolle oli tehty iso leikkaus. Olin niin huolissani kaverista, että en todellakaan ala mitään karttoja tai opasteita tuijottamaan. Menin tiskille. Kyllästyneen oloinen mies tiskin takana sanoi vittuilevaan sävyyn jotain tyyliä "seuraa noita punaisia nuolia". Olin ekaa kertaa koko Tayssissa käymässä, eikä sekään ole mikään pieni sairaalaa. Lisäksi paniikissa kaverin puolesta. Jäi aika paska fiilis siitä passiivis-agressiivisesta ukkelista tiskin takana. Kannattaako mennä tuollaiseen töihin, jos se noin vituttaa, kun ihmiset kysyvät neuvoa? Se on sun työtä ääliö.
Eikö info ole juuri sitä varten? INFOrmaatio?
Meilahden suunnittelija, haista paska.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä on ihmeellistä? Ei mulla ainakaan ole aikaa siellä sairaalalla sekoilla, mieluummin varmistan minne pitää mennä.
Lisäksi sairaalakäynti voi olla jännittävä ja stressaava tilanne. Itse menin kerran paniikissa Tayssiin katsomaan kaveria, jolle oli tehty iso leikkaus. Olin niin huolissani kaverista, että en todellakaan ala mitään karttoja tai opasteita tuijottamaan. Menin tiskille. Kyllästyneen oloinen mies tiskin takana sanoi vittuilevaan sävyyn jotain tyyliä "seuraa noita punaisia nuolia". Olin ekaa kertaa koko Tayssissa käymässä, eikä sekään ole mikään pieni sairaalaa. Lisäksi paniikissa kaverin puolesta. Jäi aika paska fiilis siitä passiivis-agressiivisesta ukkelista tiskin takana. Kannattaako mennä tuollaiseen töihin, jos se noin vituttaa, kun ihmiset kysyvät neuvoa? Se on sun työtä ääliö.
Minkälaisia ohjeita sitten odotit, jos tuo oli väärin neuvottu? Saattamista perille kädestä pitäen? Ei siellä infossa tuota kummempia ohjeita voida antaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ohjeita sitten odotit, j
Infon voisi antaa ilman vittuiluakin ja kyllästyneeltä näyttämistä. Jos oma työ noin kyrsii, niin menee sitten muualle töihin. Vaikutat itse tympeältä ja luotaantyöntävältä ihmiseltä. Vaikka mitä muuta sitä palstatrollilta voisi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein pitää ilmottautua saapuneeksi. Onpa outo sairaala.
Milloin aloittaja on viimeksi käynyt sairaalassa? Nykyisin siellä on sellaiset ilmoittautumisautomaatit, mutta infotiski on yleensä tyhjä. Joku vapaaehtoinen siellä sitten yrittää opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene hyvin, jos sairaalan infossa on sinun kaltaisiasi. Onneksi useimmissa paikoissa on aivan ammattitaitoisia työntekijöitä, jotka osaava neuvoa. Odotan ohjeita esimerkiksi tyyliin "Kävelet käytävän X päähän saakka, mene portaita alas niin näet opasteen."
En edes muista, milloin olen viimeksi nähnyt jonkun asioimassa infotiskillä, vaikka olen joutunut käymään viime aikoina sairaalassa aivan liian usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on parikin kertaa saatettu ihan perille asti. Ei ole edes yritetty vain ohjeistaa sokkeloiden läpi, mikä on täysin ymmärrettävää. Infotiskillä ei siis ole todellakaan ollut ruuhkaa, palveluhalua onneksi senkin edestä.
Vastaavasti on kyllä tullut nähtyä paljon tosi tympeitä tyyppejä infotiskeillä. En todellakaan ymmärrä, miksi ihmiset ja työnteko niin näyttävät harmittavan.
Vähän ohi aiheen mutta minut jätettiin keskussairaalan päivystyksessä röngenin jälkeen yksin,sanottiin että voit mennä takas päivystykseen odottelemaan. Olin väsynyt ja kivuissa enkä yhtään muistanut mistä oltiin sh:n kanssa tultu. Päädyin sitten hissii joka lukittui jotenkin,sisään pääsin mutta olisi pitänyt olla joku henkilökunnan lätkä että olisi liikkunut tai päästänyt ulos.
Jälkeen päin tuli melkein huudot,että miksi sinne menit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten se info on siellä että saa apua.
Aloittajan mielestä pitäisi marssia siivouskomeroon, ilmeisesti?
Pitäisi kävellä 10 metriä suoraan eteenpäin siihen ainoaan mahdolliseen kulkusuuntaan, niin huomaisi itsekin missä se hissi on. Niin minäkin tein vaikka en sairaalaa kovin tarkasti tunne. En pelännyt joutuvani samantien hukkaan.
Ap
Sairaalat on usein todella isoja komplekseja, joissa on eri rakennuksia tai rakennuksen osia lukuisia. Hissejä on monta. Tarkoitan siis hissiauloja, usein varsinaisia hissejä näissä auloissa on useampi.
Jos sairaala sattuu vielä olemaan remontissa ja osastojen paikkoja vaihdellaan, niin kyllä siinä on tekemistä löytää oikeaan paikkaan.
Sitä varten se info tiski on.
En minä viitsi seikkailla ympäriinsä vieraassa sairaalassa.