Oon tehny havainnon, että mun ikäisen ihmisen (45 v) "kuuluu" sanoa ettei bilettäminen enää kiinnosta
Pitää myös jatkaa sanoen, että kroppakaan ei alkoa ja valvomista enää kestä, ja että mielummin pysyttelee vain rauhassa kotona.
Meneekö mulla nyt sitten maine, kun en yhdykään tuohon kuoroon ja kerron, että kyllä mä vielä todellakin tykkään bilettää, eli lähteä johonkin discoon, yökerhoon, baariin, missä voi tanssia, ja tykkään myös juoda itseni mukavaan humalaan (niin että on hauskaa, ei mitään sammumisia ja oksentelua kuitenkaan).
Ja jaksan kyllä ihan valomerkkiin asti. Aamulla voi vähän päätä kivistää, muttei yleensä muuta (muistan syödä illan aikana ja juoda vettä väliin).
En toki biletä kovin usein... Tai no, jos mainitsen että näitä bileiltoja on ehkä 10 vuodessa, niin kai se on ikäiselleni paljon?
Arjessa en muuten juo alkoholia, en edes saunakaljoja enkä viiniä ruoan kanssa. Mulle alkoholi kuuluu nimenomaan bilettämiseen ja porukalla hauskanpitoon.
Mitä ajatuksia herättää?
Ps. Ai niin, minä en myöskään paheksu jos joku seurassani EI juo. Jostain syystä saan kuitenkin aina kuulla hirveät selitykset miksei joku halua alkoholia ja tulee niin paha olo jne. En tajua miksi näitä mulle selitellään, mulle on ihan fine jos joku haluaa olla selvinpäin, en todellakaan tyrkytä muille mitään. Juomattomuudesta tehdään kauhean iso numero.
Kommentit (154)
Mä olen 43v, ja kyllä mua edelleen biletys ja "baariskene" kiinnostaa. Alkoholia toki tulee käytettyä tosi paljon vähemmän kuin nuorena, juon usein alkoholitonta ja liikun autolla. Pilkkuun asti tulee oltua tosi harvoin, kun perjantaisin on duuniviikon jälkeen ihan loppu, ja sunnuntaisin on usein aamupäivällä jotain muuta sovittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämän aloituksen pointti on?
Varmaan joku identiteettikriisi kun tajuaa, että muut odottavat aikuistumista, mutta itsellä ei ole kapasiteettia sellaiseen
Aikuistumisen ei ole pakko tarkoittaa tylsistymistä.
No sitten kuule kokkelia nokkaan ja roinaa ränniin, ettet ole tylsä.
Ole vain ylpeästi oma itsesi ap! Jos jollakulla on asiaan jotain sanomista, niin olkoon se hänen murheensa. Itse en 44-vuotiaana enää vain kestä alkoholia, oksennan yllättävän vähäisestäkin määrästä, en käytännössä pysty nukkumaan ja krapulat on monipäiväisiä, se vaan vaikuttaa aika paljon intoon juoda yhtään mitään. Olisi kiva joskus joku bile-ilta kyllä viettää, vähän kuin silloin parikymppisenä :) Tuntuu että sitten vaan pitäisi olla viikko lomaa toipumiseen.
Itse olen viimeisen 10v aikana tainnut bilettää kerran, ja on oikein sopiva tahti 😅 Tosin ravintoloissa en käy lainkaan. Jossain baarissa humalassa olen ollut viimeksi joskus 2000-luvun alkupuolella.
Jollain mukavalla porukalla tykkäisin kyllä tanssia vaikka aamuun asti, vähän juodakin, mutta en ravintolassa. Mieluummin joku oma vuokrattu juhlatila.
Käytän rahani mieluummin omaan kotiin ja mukavaan matkailuun. Olen nyt, hieman alta viisikymppisenä siinä taloudellisessa tilanteessa, että koti on oma, ei pankin. Aikuistuvalle lapselle on hyvä pesämuna säästettynä. Kaksi lomamatkaa vuodessa. En voisi kuvitella, että olisin hassannut rahani ravintoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämän aloituksen pointti on?
Varmaan joku identiteettikriisi kun tajuaa, että muut odottavat aikuistumista, mutta itsellä ei ole kapasiteettia sellaiseen
Aikuistumisen ei ole pakko tarkoittaa tylsistymistä.
No sitten kuule kokkelia nokkaan ja roinaa ränniin, ettet ole tylsä.
Huumeet eivät ole minun juttuni, mutta kukin tavallaan.
Ei kuulu. Olen 6-kymppinen ja mietin viikonloppuna, että pitäisikö lähteä Kaapelitehtaalle teknobileisiin. En lähtenyt, kun lapset tulivat käymään. Viimeisen viiden vuoden aikana bilehalut ovat hiipuneet, mutta siihen asti jaksoin roikkua yökerhoissa tappiin, välillä lasten ja heidän kavereidensa kanssa.
Itse olen huomannut, että oman ikäisistä vain niitä kiinnostaa tuollainen baaribiletys, jotka ovat ns.toisella kierroksella eli eronneita sinkkuja haku päällä. Muuten oman ikäiseni mieluummin tuntuvat viettävän iltoja jonkun kotona viiniä juoden tai miesporukat vaikka saunoen jne. Monesti ei siitä edes minnekään pubiin edes kiinnosta lähteä.
Pariskuntaillat tai tyttöjen/poikien illat jonkun kotona mukavimpia nykyään. Jos saa lapset mummolaan. Ei kiinnosta enää bilebaarit. Mieluiten lähtisin oman puolison kanssa vaikka teatteriin, siitä syömään ja viinille.
N40
No eihän se yöelämä aikuisen, tasapainoisen ihmisen puuhaa ole. Itse en ole baareissa käynyt, enkä alkoholia juuri käyttänyt sitten 35 ikävuoden. Alkoholi ja valvominen vanhentavat, eikä minulla ole mitään mielenkiintoa näyttää ikäistäni vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että oman ikäisistä vain niitä kiinnostaa tuollainen baaribiletys, jotka ovat ns.toisella kierroksella eli eronneita sinkkuja haku päällä. Muuten oman ikäiseni mieluummin tuntuvat viettävän iltoja jonkun kotona viiniä juoden tai miesporukat vaikka saunoen jne. Monesti ei siitä edes minnekään pubiin edes kiinnosta lähteä.
Pariskuntaillat tai tyttöjen/poikien illat jonkun kotona mukavimpia nykyään. Jos saa lapset mummolaan. Ei kiinnosta enää bilebaarit. Mieluiten lähtisin oman puolison kanssa vaikka teatteriin, siitä syömään ja viinille.
N40
Minä biletän mieheni kanssa kerran kuukaudessa. Usein kahdestaan, välillä isommassa porukassa. Ollaan kumpikin ekassa liitossamme.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän esimerkiksi parikymppisiä, jotka ovat alkoholinkäytön seurauksena perustaneet itse baareja, hienompia kuppiloita, uppoutuneet kemiaan tai hakeutuneet muuten alalle töihin. Harrastajat perustavat seuroja, gymejä, valmentavat, joku perustaa tuotebrändin liittyen aiheeseen, jne. Jopa festivaalikävijät alkavat väsäämään kaikenlaisia aktiviteetteja muille ja käymään kauppaa. Ap sen kun vaan bilettää. :)
Miksei voi omistaa tuotebrändiä ja käydä välillä bilettämässä? Harva siellä bileissä nyt kuitenkaan 24/7 on, paljon jää aikaa muullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
Minä biletän mieheni kanssa kerran kuukaudessa. Usein kahdestaan, välillä isommassa porukassa. Ollaan kumpikin ekassa liitossamme.
Minun tuttuvapiirissäni taas ei kukaan laita lapsiaan noin usein yöksi hoitoon. Toki jos on saanut lapset 20v., niin ovat jo aikuisia, mutta kaikki saaneet lapset 30v tai 30+, niin eipä niitä vielä yöksi yksin jätetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
Minun tuttuvapiirissäni taas ei kukaan laita lapsiaan noin usein
Sinun mielestä kerran kuukaudessa on usein???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
Minun tuttuvapiirissäni taas ei kukaan laita lapsiaan noin usein
Me osataan onneksi käyttää ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Heränneet ajatukset:
- olet todella myöhässä jos vasta 45:vnä tuollaista mietit. Normaalit ihmiset lopettavat bilettämisen jo kolmekymppisenä.
- jos et vieläkään halua lopettaa niin et todennäköisesti tule koskaan aikuistumaan, elät peter pan syndroomaa. Eikä siinä mitään, moni elää. Mutta hyväksy, että kaikki eivät halua elää peter panin kanssa
No tässä hyvä esimerkki ajattelutavasta, jota ap aloituksessaan kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se yöelämä aikuisen, tasapainoisen ihmisen puuhaa ole. Itse en ole baareissa käynyt, enkä alkoholia juuri käyttänyt sitten 35 ikävuoden. Alkoholi ja valvominen vanhentavat, eikä minulla ole mitään mielenkiintoa näyttää ikäistäni vanhemmalta.
Jos kerran tai pari vuodessa käy baareissa/keikalla/festareilla, niin tuskin se kovin paljon vanhentaa tai tekee epätasapainoiseksi.
Olen 55-vuotias, eikä minua yöelämä enää kiinnosta. Tuttujen kanssa voin istua iltaa myöhäänkin, mutta en baareissa/kaupungilla. Osa tuttavistani on kuitenkin edelleen kiinnostunut myös kaupungilla bilettämisestä, ja se heille suotakoon. Osa heistä on myös vanhempia kuin minä. Joten en ihmettele tai kauhistele ihmisiä, jotka näin tekevät. Jokainen saa tehdä asioita, jotka tuovat heille iloa.
Tämä on hauska kyllä. Itse 51-vuotiaana kestän alkoholia ja jaksan bilettää paremmin kuin nuorempana koskaan. Se on se muutaman vuosikymmenenen treenikokemus!
No mikäs siinä. Itseä ei kiinnosta yhtään humalaiset ihmiset, musiikinjytke ja pierunhaju baarissa. Johonkin istuskelupaikkaan tai drinkkibaariin voin lähteä, mutten sielläkään viihdy aamuneljään saakka.
Olen pyörinyt yöelämässä aivan tarpeeksi jo tässä elämässä. Jossain vaiheessa se lakkaa kiinnostamasta. Sellaisilta ihmisiltä, jotka siellä edelleen viihtyvät keski-ikäisinä, on jäänyt nuoruuden biletysvaihe elämättä tai sitten ei muuten vaan ole kasvua ja kehitystä tapahtunut kovinkaan paljon.
Miksi pitää koko ajan puhua? Usein ihmisillä on 1-2 yhteistä mielenkiinnonkohdetta, niistä voi puhua. Jos ei ole puhuttavaa niin ei tarvitse puhua. En halua kuunnella kaikkia juttuja eli altistua ja ottaa vaikutteita niistä, enkä myöskään jakaa kaikkia juttujani juuri sinun kanssasi.