Taas vaaditaan miljardin säästöjä, korottakaa nyt jo saatana sitä tuloveroa!
Kaikki suomalaiset tietää että ilman tuloverojen korotusta tästä ei selvitä. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Kommentit (634)
Pakkoruotsista ja kaksikielisyyden teeskentelystä luopuminen säästäisi pari miljardia vuosittain ja tekisi hallinnosta kevyemmän. Tämä aika vaatii talkoisiin osallistumista myös rkp:ltä ja siirtomaaisänniltä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on osa ollut eläkkeellä jo kohta 40 vuotta, jääneet 1980-luvulla eläkkeellä. Yli 90-vuotiaita.
Heidän omatkin lapset on jo eläkkeellä.
Veronkorotus on vihonviimeinen asia mitä tämä maa tarvitsee. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei vasemmistolainen. Sinulla ei ole oikeutta murtautua väkisin menestyvän naapurisi kotiin ja ottaa väkivalloin hänen omaisuuttaan siitä syystä että sinulla on vähemmän. Se on väärin. Sinun tulee itse luoda oma elämäsi.
Itäinen naapurimme ainakin uskoo voimaan eikä sopimuksiin, mikä on kauheaa esim meidän pohjoismaisiin demokratioihin tottuneiden kannalta. Tähän ajattelumalliin on yhtynyt nyt muutama muukin maa.
Toivottavasti tämä ajattelu ei mullista ihmisten toimintaa yhteiskunnan sisällä. Mietin vaan, kun kaikenlainen itsekkyys on lisääntynyt ja alkanut muodostua rikollisia jengejä.
Nouseva sukupolvi turhautuu, kun ei löydä menestystä. Osa hakee sitä rikollisesti voiman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten voitte ei itse käydä töissä, tuskin viitsii, jos saman saa tukinakin.
No, kohta näet ne isot tuet, kun saa helposti irtisanoa. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä eikä asuntovaunua.
Eli jos olet karavaanari et saa toimeentulotukea lasten ruokiin, se asuntovaunu pitää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."
Niin? Ennen oli paljon ammatteja varsinkin julkisellasektorilla, joista pääsi 45-55v ikäisenä eläkkeelle. Mutta tämä kupru taittuu kun suuret ikäluokat vaipuvat maan poveen.
Eläkeläisten määrä lisääntyy koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa.
Hyvä kun osaat toistaa kuin papukaija, vaan tulevaisuudessa eläkeläisiä on aivan takuulla vähemmän, koska ikäluokat ovat huomattavasti pienempiä ja eläköitymisiät huomattavasti korkeampia. Eli poistumaa on kymmenen vuoden sisään enemmän kuin uusia eläkeläisiä. Tämä on ihan matemaattinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Verohallinto kertoi kuun alussa, että suurin osuus ansiotuloveroista tässä maassa tulee niiltä, joiden vuositulot ovat 40000 - 59000 euroa. Minä kuulun tuohon porukkaan. Sattumalta sain verokortin ensi vuodelle juuri samoihin aikoihin, kun tuosta kerrottiin. Veroprosenttini palkkatulolle on ensi vuonna 21,5. Se on naurettavan matala.
Älä huoli, se on oikesti paljon korkeampi prosentti. Itse tienaan vain hieman yli tuon ylärajan, eli luokkaa 70 ke/vuosi. Todellinen veroprosentti siitä rahasta, jonka työnantaja joutuu minusta maksamaan, on yli 50%. Eli minulle jää käytettäväksi noin 45 ke ja työnanataja maksaa 92 ke, josta alle puolet tulee siis minulle ja yli puolet (47ke) johonkin, jota en koskaan saa takaisin, enkä saa rahan käytöstä päättää, eli suomeksi veroihin tai veronluonteisiin maksuihin. Ja lisää vaan huudetaan, kun ei viitsitä töitä tehdä itse, kun totuttu mamman helmoissa aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Etkö näe, että kokoomus haluaa lopettaa hyvinvointivaltion?
Hyvinvointivaltio kenelle,ei ainakaan työssäkäyville veronmaksajille. Tukien varassa nettosaajat taas inisevät kun pitäisi tehdä jotain oman olemisen eteen. Oleskeluyhteiskunta tulee päätökseen ja hyvä näin. Juu ja olen ollut työtön ja sairas aikoinaan mutta nousin siitä ja menin eteenpäin ansaiten oman elantoni.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tämä olisi parempi, saisin maksamillani eläkemaksuilla taatusti itse sijoittamalla paremman vanhuuden turvan,... mutta minä en ole yhtä kuin kaikki. Yksityiset eläkefirmat kynisivät pienituloisilta reiät sukistakin.
Eli heille ei tilanne muuttuisi mitenkään, mutta me osaavat saisimme mahdollisuuden kerryttää oma (ja lastemme) eläkepotin. Sitä pääomaa kun ei tarvitsisi kerätä kuin kerran jos jälkeläisiä on 2 ja perittäviä 2. Jos enemmän niin sitten lapsille jäisi vähän työnsarkaa kerryttää omaa eläkeettään
Tuloveroja voisi nostaa reippaasti sillä perusteella, että jotkut ovat onnistuneet saamaan töitä ja toiset yrittämisestään huolimatta eivät.
Pitäisi ehkä tasata tätä epäreiluutta. Osa ei vaan saa työtä, kun yritykset automatisoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."
Niin? Ennen oli paljon ammatteja varsinkin julkisellasektorilla, joista pääsi 45-55v ikäisenä eläkkeelle. Mutta tämä kupru taittuu kun suuret ikäluokat vaipuvat maan poveen.
Eläkeläisten määrä lisääntyy koko ajan. Tällä hetkellä eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa.
Hyvä kun osaat toistaa kuin papukaija, vaan tulevaisuudessa eläkeläisiä on aivan takuulla vähemmän, koska ikäluokat ovat huomattavasti pienempiä ja eläköitymisiät huomattavasti korkeampia. Eli poistumaa on kymmenen vuoden sisään enemmän kuin uusia eläkeläisiä. Tä
Jos seuraisit etk: n sivuja niin huomaisit, että vuonna 2023 eläkkeitä maksettiin 39,6 miljardia ja vuonna 2024 jopa 40,2 miljardia. Summa kasvaa joka vuosi. Eläkeläisten määrä on suurimmillaan vuonna 2040. Joka vuosi jää porukkaa eläkkeelle, myös työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuloveroja voisi nostaa reippaasti sillä perusteella, että jotkut ovat onnistuneet saamaan töitä ja toiset yrittämisestään huolimatta eivät.
Pitäisi ehkä tasata tätä epäreiluutta. Osa ei vaan saa työtä, kun yritykset automatisoituvat.
Kahden vuoden sisällä tekoäly tekee kirjanpitotyöt eli heille tulee uuden työn etsintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kohta näet ne isot tuet, kun saa helposti irtisanoa. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja. Ei saa omistaa kesämökkiä eikä asuntovaunua.
Eli jos olet karavaanari et saa toimeentulotukea lasten ruokiin, se asuntovaunu pitää myydä.
Noh, tuota irtisanomista voin keskustella työnantajani kanssa eli itseni. Älysin nimittän jo vuosia sitten laittaa osaamiseni oman yritystoiminnan perustamiseen. Ainoa mikä kaduttaa on etten tehnyt niin aiemmin.
Hyvinvointialue irtisanoi tekstinkäsittelijät. Lääkäreiden sanelut kirjoittaa nykyään tekoäly.
Ja nyt se on leviämässä kirjanpitoalalle + tekee kohta sairaaloissa työvuorolistat.
Apulaisosastonhoitajien ei tarvitse kohta enää tehdä työvuorolistoja sairaaloissa, tekoäly tekee ne kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tämä olisi parempi, saisin maksamillani eläkemaksuilla taatusti itse sijoittamalla paremman vanhuuden turvan,... mutta minä en ole yhtä kuin kaikki. Yksityiset eläkefirmat kynisivät pienituloisilta reiät sukistakin.
Eli heille ei tilanne muuttuisi mitenkään, mutta me osaavat saisimme mahdollisuuden kerryttää oma (ja lastemme) eläkepotin. Sitä pääomaa kun ei tarvitsisi kerätä kuin kerran jos jälkeläisiä on 2 ja perittäviä 2. Jos enemmän niin sitten lapsille jäisi vähän työnsarkaa kerryttää omaa eläkeettään
Tämä on totta, tässä tapahtuisi väkisinkin rikastumista ylisupolvien. Toki kun otetaan huomioon minkä ikäisinä jäisimme tälläisessa järjestelmässä eläkkeelle ja kuinka vanhaksi keskimäärin eläisimme, niin keräämästämme potista eivät nauttisi omat lapsemme, vaan lähinnä lapsen lapsemme. Mutta kelpaisi kyllä, jos saisin tähän asti maksamani maksut indeksikorotuksella.
Vad beror det på att alternativet "lev enligt tillgångarna" aldrig används då det är frågan om offentligt spenderande?
I Finland rivs först alla pengar av befolkningen som lossar. För de pengarna byggs ett massivt offentligt system, som saknar allt vad effektivitet beträffar. Då pengarna inte räckert till, lånas mera från utlandet.
I ett normalt land definieras det offentliga som ett minimum och människorna i landet får hålla sina förtjänster själva, erbjuda tjänster åt andra (som utbildning och sjukvård) samt spara eller investera resten.
Finland liknar mera och mera Sovjetunionen, där inget någonsin ändrar till det normala, innan hela skiten exploderar. Finland och Sovjet II är båda väldigt nära en kollaps.
Vierailija kirjoitti:
Apulaisosastonhoitajien ei tarvitse kohta enää tehdä työvuorolistoja sairaaloissa, tekoäly tekee ne kohta.
Myös osastonsihteerien hommien loppumisesta on ollut puhetta.
Parempi ratkaisu olisi, jos menisit töihin. Miksi muiden pitää maksaa loisimisesi?