Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (325)

Vierailija
161/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam! Vaikuttaa hyvältä. Mä löysin viime vuoden ruokalistan, niin mennään sillä samalla. Graavilohi vaihdettiin graavisiikaan ja jälkkäriksi meillä on aina kakkukahvit, tänä vuonna puolukkajuustokakku, viime vuonna taisi olla joku omena-porkkanakakku. 

Eli tarjolla on:

Kylmäsavulohta

Graavisiikaa

Lämminsavulohta

Lasimestarinsilliä

Sinappisilakoita

Valkosipulisilakoita

Rosollia

Broilersalaattia

Sienisalaattia

Vihreääsalaattia

Munanpuolikkaita

Herneitä

Kinkkua

Karjalanpaistia

Lanttu-, porkkana-, bataatti-punajuuri-, peruna- ja maksalaatikkoa

Perunoita

Sini- ja valkohomejuustoa +jotain kovaa juustoa, sekä keksejä ja hedelmiä

Puolukkajuustokakkua

Pipareita

Kohvehteja

Pasteijoita

Kahvia

Vierailija
162/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos suomalaiset ovat niin lihavia, kun joulunakin on niin valtava tarjonta kaikkea ei niin kevyttä muonaa. Nuo pitkät listat täyttivät mahan jo ilman ruokaa. Olen itse keventänyt vuosi vuodelta jouluruokien määrää ja nauttinut kevyestä tarjonnasta. 

Tiesitkö, että ei suomalaista lihota se ruoka mitä syö joulun ja uudenvuoden välissä vaan se, mitä syö uudenvuoden ja joulun välissä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Läskit av mammat täällä taas jauhaa sivukaupalla ruuasta.🤭 Minulle riittää, että jouluna on riittävästi joulunpunaista Gambinaa😍"

Siinäpä ei olekaan ollenkaan kaloreita niin kuin ei muissakaan alkoholijuomissa... 

Vierailija
164/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.

Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.

No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.

Haukea raakana? Kaikkea sitä. 

Vierailija
165/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Mistä aloittaja kopioi nuo ruokalajit. Aloittajan joulupöytä tuskin on kovinkaan kummoinen!

Mietittekö muuta kuin ruokaa jouluna ?mainokset täynnä isoja pitoja. Vähän inhoittaa tuo mässäily ruuasta.

Vierailija
166/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia jouluruokia joillakin. Kananmunia joulupöydässä? Sopisi ehkä jos olisi deviled eggs.

Vierailija
167/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkkärit on minusta parasta. Joulutortut, piparit ja taatelikakku ovat joulunajan herkkuja ja aattona jouluhalko on pöydässä. Myös luumu/pipari mousse maistuu. Mäti kuuluu meillä uuteen vuoteen.

Vierailija
168/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Läskit av mammat täällä taas jauhaa sivukaupalla ruuasta.🤭 Minulle riittää, että jouluna on riittävästi joulunpunaista Gambinaa😍"

Siinäpä ei olekaan ollenkaan kaloreita niin kuin ei muissakaan alkoholijuomissa... 

Desi Gampinaa=160 kcal. Alkoholissahan kaloreita riittää. Kaloriton juoma taas on vesi. 

Vierailija
169/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Mistä aloittaja kopioi nuo ruokalajit. Aloittajan joulupöytä tuskin on kovinkaan kummoinen!

Mietittekö muuta kuin ruokaa jouluna ?mainokset täynnä isoja pitoja. Vähän inhoittaa tuo mässäily ruuasta.

Kyllä ne muutakin miettii: kalliita, hyviä Vuorellinen lahjoja, sitten itkuporu raivarit kun paketista paljastuukin käytännöllinen lahja esim keittiöväline, kylpypyyhesetti, lakana setti yms ei ollutkaan monen tonnin koruja tai lomamatkaa tai monen sadan euron lahjakorttia.

Vierailija
170/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuskelua. Joulun oikea sanoma on tainnut unohtua. Kyseessä on Jeesuksen syntymän vuosittainen juhliminen eikä mieletön mässäilly ja koreilu ja kehuskelu ja tarjoilujen vertailu. Köyhät voisi myös muistaa. 

Vierailija
171/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukana, suolattu lohi, gluteiinittomat itse tehdyt perunarieskat, itse poimituista rouskuista tehty sienisalaatti, perunamuusia,. Kaalisalaattia tai hapatettua porkkanaraastetta( jos se ehtii valmistua).

Tämä on ihan riittävää. Laatikot on pahoja ja sokerisia. En halua olla ähkyssä ja sairas jouluna. 

Ehkä voisi tehdä kookosmaitoon riisipuuroa myös. 

Vierailija
172/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehuskelua. Joulun oikea sanoma on tainnut unohtua. Kyseessä on Jeesuksen syntymän vuosittainen juhliminen eikä mieletön mässäilly ja koreilu ja kehuskelu ja tarjoilujen vertailu. Köyhät voisi myös muistaa. 

Sinä varmasti muistat. Kiitos siitä sinulle, oi Jeesus.🥹

Vierailija
173/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkkärit on minusta parasta. Joulutortut, piparit ja taatelikakku ovat joulunajan herkkuja ja aattona jouluhalko on pöydässä. Myös luumu/pipari mousse maistuu. Mäti kuuluu meillä uuteen vuoteen.

Mätiä olen viimeksi syönyt noin kymmenvuotiaana. Nykyisin oksentaisin, jos sitä tuotaisiin ruoka tai joulupöytään.

Vierailija
174/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mitä suomalaisin ketju. Aloittaja haluaa keskustella juhlapöydästä. Muut tulevat kertomaan, että perunoilla pärjää :D

Vierailija
175/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mitä suomalaisin ketju. Aloittaja haluaa keskustella juhlapöydästä. Muut tulevat kertomaan, että perunoilla pärjää :D

Kyllä. Täällä porukka vetää kyllä sen tölkkiherneen nenään😅

Vierailija
176/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härrägyyda mikä lista ap.lla. Mulla on ihan vaan peruna ja lanttulaatikko sekä pieni yhden kilon valmis kinkku, ai niin ja herneitä. En oo varma ostanko edes rosolia...noi sais ostaa huomattavasti halvemmalla ku pitäis oman joulun vasta uuden vuoden jälkeen. Viimeksikin oli laatikot ulosheitto hinnalla 1€/ rasia (700g.) heti joulun jälkeen...

Vierailija
177/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.

Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.

No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.

Haukea raakana? Kaikkea sitä. 

EI HAUKEA PIDÄ SYÖDÄ RAAKANA! Hauessa on loisia kuten haukimato ja lapamato, ei helvetti, kaikkea sitä kuuleekin!

Vierailija
178/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä ketju!

Taidan lisätä meidän jouluun pikkelöidyt punasipulit; jollakin oli marinoidut punasipulit mainittu.

Lopputulos on käytännössä sama, ammattikokit voi olla eri mieltä. Resepteissä on se perusero, tehdäänkö sipulille lämmin vai kylmä liemi. Itse tykkään enemmän kylmämenetelmästä, säilyy sipulin väri paremmin.

Sipulit vaan ohueksi suikaleeksi, liemeen 0,5 dl vaaleaa balsamicoa tai viinietikkaa, 3 ruokalusikkaa öljyä, sokeria, suolaa ja rouhittua mustapippuria maun mukaan. Omassa reseptissä on peräti 1 dl sokeria, eikä huomattavasti vähempi määrä ole haitannut yhtään.

Yleensä tälle liemelle pilkon pari sipulia. Lientä ei tarvitse olla paljon: riittää kun sipulit ja liemen ravistelee sekaisin kannellisessa rasiassa tai purkissa ja antaa tekeytyä jääkaapissa vähintään muutaman tunnin. Pikkeli säilyy hyvänä pari päivää, jos sitä jostakin kumman syystä jäisi yli.

Vierailija
179/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä juuri. Minulle joulussa tärkeintä on hyvä ruoka ja rentoutuminen. Meillä ei ostella lahjoja ollenkaan.

Vierailija
180/325 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Täällä porukka vetää kyllä sen tölkkiherneen nenään😅

Osa syyttää pröystäilystä, osa valehtelusta! Ei varmana sulla oli kahta silliä, valehtelet! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän