Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (325)
Mille stanan armeijalle sä laitatat ruokaa? Istutko pe r se homeessa olut käsissä sohvalla kaivamannsa nenää ja munaa, kun muut raataa keittiössä?
Haiseeko kalsarit ja sohva jo pas kalle ?
Entä onko suihkusaa käyty?
Minä syön vain kinkkuleipiä ja piirakoita. Ja riisipuuroa. En muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vauvalaisilla ole varaa!
Kunnon joulupöytä onnistuu kaikilta, ehkä vain pelkistetympi.
Juomat puuttuu kokonaan. Eli tärkein.
Mä istun hotellin valmiiseen pöytään. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Montako syöjää, monenako päivänä?
Vierailija kirjoitti:
No mites kala-allergiset, keliaakikot ja vegaanit, olerko huomipinut heidän erityistarpeensa ja suunnitellut korvaavia tuotteita? Tuossa kohden sinulla on vakava puute
Usko tai älä, mutta mun tuttavapiirissä ei ole allergisia paitsi 1 perhe.
Ja tätä perhettä en syömään enkä edes kahville kutsu on sen verran hankala heidän rajoituslistansa. Tai no kotiin voisin kahville pyytää, mutta ovat meidän mökkipaikkakunnalla ja sinne en ala hommata erikseen vegaaneja, gluteenittomia ja kahvimaidokkeita. Saattaa siellä kaapissa olla joku tumma suklaa ja jouluna glögiä, jos jostain syystä olisivat oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.
Ap
Listasi on aika perinteinen, joten useista perheistä löytyy lähes sama lista. Tässä erot omaan listaani.
Graavikaloista meiltä löytyy joko graavilohi tai kylmäsavulohi, ei molempia. Sillejä on vain yhtä lajia. Katkarapukimaraa ei löydy.
Peuranpaistia meillä ei ole, mutta lihapullia ja kalkkunaa on. Maksaa löytyy pateena, ja vihersalaatti jää pois, koska laatikot ovat pelkkää kasvista.
Lisukkeista mieleeni ei ole tullut laittaa marinoitua punasipulia joulupöytään, vaikka sitä tarjotaan muiden ruokien kanssa. Kalkkunan kaveriksi meiltä löytyy mustaherukkahilloa.
Piparjuuriranskankerma tuskin tulee meillä joulupöytään, mutta oli muuten oiva vinkki. Seuraavaksi meillä tarjotaan sitä paistin kaverina.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?
Kylmät tölkkiherneet ovat hyviä, ja ne kuuluvat aina meilläkin joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa.
Herkullinen menu, ja aika täyttävä. Eiköhän tuohon riitä jälkiruoaksi kahvi, konjakki ja suklaakonvehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.
Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.
On ne kyllä eri makuisia ja myös rakenne on erilainen.
Kylmäsavulohi on voimakkaan makuinen ja hiukan sitkeä rakenteeltaan, joten se syödään yleensä ohuina siivuina. Koska rakenne on kiinteä, kylmäsavulohesta voi tehdä piparjuurituorejuuston kanssa lohirullia.
Lämminsavulohi on pehmeää ja maku voi parhaimmillaan vivahtaa hiukan toffeeseen, jos on tuoreeltaan savustettu. Lämminsavulohi nautitaan paloina.
Graavilohessa puolestaan tulee esiin lohen oma maku puhtaasti ja raikkaasti, ilman savun makua.
Kiitos vinkistä! Lohirullat menee kokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.
Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.
No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.
Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tos
Lidlissä lohi oli eilen 9,90€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka?
Siis teille perinteinen. Oikea perinteinen jouluruoka on paljon typistetympi versio.
Helppoahan se on mennä kauppaan ja ostaa kaikki vaihtoehdot mitä silmiin osuu ja keksiä koko ajan lisää "perinteistä".
Siinä sitä perinteiden vaalimista. En ymmärrä tuommoista "mässäilyä".
No onneksi sinun ei tarvitsekaan. Voit itse syödä ihan mitä haluat. Olet taas sellainen vähän parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
........vielä tölkkiherneetkin ängetty mukaan.....
No nehän on ihan klassikko! Niitä nyt ainakin pitää meillä olla. Jostain muusta,voidaan luopua, mutta ei tölkkiherneistä. Ja niitä meillä ei syödä koskaan muulloin kuin jouluna.😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat vain päättäneet, että jouluna on mahdotonta syödä, kun se on niin kallista. Sitten tullaan tänne rähjäämään ja vit tulemaan ihmisille. Ei se oikeasti ole, kun itse tekee ja vähän miettii mitä ostaa. Minäkin köyhä ihminen pystyn ihan hyvin syömään jouluna.
Muista että on olemassa eritasoista köyhyyttä joku muu saattaa olla suakin köyhempi ja vaikka osaiskin ja pystyis tekemään itse niin kyl ne ainesosat maksaa.
Jouluruoka ei maksa yhtään enempää kuin muukaan ruoka. Tietysti, jos on niin köyhä, että joutuu paastoamaan, niin silloin jouluruoatkaan eivät ole mahdollisisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
........vielä tölkkiherneetkin ängetty mukaan.....
Tölkkiherneitä ei ole meillä syöty koskaan, mutta jokainen oman maun mukaan. Pakasteherneet sulahtaa muutamassa tunnissa tai kahdessa minuutissa mikrossa ja on paljon raikkaampia.
Pakasteherneessä on ihan erilainen maku. Tosin hyviä nekin ovat.
Rakastan kurpitsapikkelssiä, mutta en ole koskaan syönyt sitä jouluna. Mutta se kyllä etikkaisenmakeana sopisi varmaan hyvin tuhtien, rasvaisten ja suolaisten jouluruokien kanssa ja raikastaisi kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole muuta syömäkelpoista kuin laatikot ja konvehdit. Missä esimerkiksi joulutortut ja kahvi?
Useinhan kahvi nautitaan sitten ihan erikseen myöhemmin. Meillä kukaan ei kyllä yleensä jaksa silloin enää pahemmin syödä mitään, vaikka niitä iänikuisia torttuja, pipareita ja taatelikakkua kahvin kanssa onkin. Emme koskaan juo kahvia heti ruokailun perään.
Minä juon aina ja lisäksi syön jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?
Kylmät tölkkiherneet ovat hyviä, ja ne kuuluvat aina meilläkin joulupöytään.
Minulle herneet aiheuttavat mahtavat ilmavaivat missä muodossa tahansa. Kiva olisi istua joulupöydässä herneiden syönnin jälkeen ja pidätellä pierujaan!
Tässä unohdetaan se tosiasia jos tai kun ei varaa kunnon ruokaan keho on jatkuvalla säästöliekillä mikä monesti turvottaa/lihottaa mikä johtuu huomattavasta alipainosta, katsokaa niitä maita missä köyhyys ja nälkä konkreettisia, lapsilla iso pallomaha muuten on tikku jalat ja kädet.