Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä koko suku koolla kun noin JÄÄTÄVÄT määrät ruokaa, laskekaapa paljonko menee jätteisiin mokomat ruokamäärät joulun jälkeen, älytöntä hommaa toi laivapuffetti joulupöydät. T ammatti kokki 16 vuotta.
No ethän sinä tiedä millaisia määriä per ruoka on tarjolla. Meilläkin on montaa eri sorttia, mutta kaikkea on määrällisesti aika vähän.
Pitää noita sillejä ja silakoita ostaa ainakin se purkillinen, ei vähempää saa. On siinä monta avonaista purkkia seisomassa kaapissa eikä nuo ainakaan nuoremmille yleensä maistu.
Joistakin paremmista kaupoista saa ainakin joulun aikaan palvelutiskiltä irtomyynnistä niitäkin. Meillä lapsetkin tykkää sillistä.
Monihan tekee nekin itse. Itse en ole koskaan tehnyt. Pitäisi ehkä kokeilla.
Jaaha, jokos siellä ap on jo aloittanut valmistelut ja suorittamisen?
Nam! Graavisiika vielä listalle niin on täydellinen 😋
Tästä jouluherkutteluun hauska laskuri jonka löysin: https://laskee.com/joulupuntari/
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tänä vuonna vähän suppeampi joulumenu verrattuna aiempiin vuosiin. Nyt mennään tällaisella:
Leivät & pohjat-Joululimppu
-Saaristolaisleipä
-Ruispalat
-Vaalea vehnäleipä
-Perunarieska
-Omenainen joulunäkkäri
-Gluteeniton siemenleipä
-Voita (suolaton, suolainen)
-Yrttivoi
-Valkosipulivoi
Kalapöytä-Graavilohi (tilli)
-Graavilohi (gin & sitrus)
-Kylmäsavulohi
-Lämminsavulohi
-Sokerisuolattu lohi
-Graavisiika
-Silli sinappikastikkeessa
-Silli tillikastikkeessa
-Silli kermaviilikastikkeessa
-Silli punajuuriomena
-Lasimestarin silli
-Valkosipulisilli
-Sinappisilakka
-Paistetut silakat
-Savumuikut
-Kalapasteija
-Lohen mäti
-Siian mäti
-Sipulia, punasipulia, smetanaa
Kylmät lisukkeet & salaatit-Rosolli (ilman kalaa)
-Rosolli kalalla
Mä täällä nauran tikahtuakseni sun kuvitellulle menulle. Hyvää joulua siitä huolimatta.
Toistakymmentä joulua olen jo yksin viettänyt, enkä jaksa ihmeitä viritellä. Kinkun sijaan on perinteeksi muodostunut pitkään mureaksi haudutettu karjalanpaisti, ja sen kylkeen laatikot ja muut joulun maut. Joulustressiä ei ole ollut enää vuosikausiin, mukava ottaa rennosti ilman liikoja hälinöitä.
Mulla joulu on aina jonkin sortin suoritus. Velion kehitysvammainen ja rakastaa joulua. Iäkäs isä ei jaksa enää joulua laittaa, niin se on sitten mun homma. Pidän joulusta, mutta en siitä kiireestä, mikä meillä aina on, kun velipojan taksikyytien mukaan operoidaan ja kuitenkin täytyy olla kaikki joulun manööverit. Mut näillä mennään. Kyllä se veljen jouluilo aina silti tarttuu ja onhan meillä sitten iltapuolesta aikaa rauhoittua.
Ruisleipää, vaaleaa leipää, hapankorppuja, oivariini. Savujuusto, oltermanni, aurajuusto. Perunasalaattia, italiansalaattia, sienisalaattia, rosolli + kermavaahto, vihreä salaatti + thousand islands-kastike + ranskalainen salaatinkastike. Suolakurkut. Ahti- tomaattisillit, lämminsavulohi, graavi lohi, kylmäsavulohi. Kinkku + sinappi. Imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, maksalaatikko, makaronilaatikko + ketsuppi. Keitetyt perunat + karjalanpaisti. Punaviiniä, olutta, vissyä, vettä, mansikkamehua, vettä. Jälkiruoksi kahvit + joululeivonnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää, vaaleaa leipää, hapankorppuja, oivariini. Savujuusto, oltermanni, aurajuusto. Perunasalaattia, italiansalaattia, sienisalaattia, rosolli + kermavaahto, vihreä salaatti + thousand islands-kastike + ranskalainen salaatinkastike. Suolakurkut. Ahti- tomaattisillit, lämminsavulohi, graavi lohi, kylmäsavulohi. Kinkku + sinappi. Imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, maksalaatikko, makaronilaatikko + ketsuppi. Keitetyt perunat + karjalanpaisti. Punaviiniä, olutta, vissyä, vettä, mansikkamehua, vettä. Jälkiruoksi kahvit + joululeivonnaisia.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä kinkkua JA karjalanpaistia meininkiä, mutta on tapana esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Keski-Suomessa kotona pärjättiin kinkulla. Länsisuomalaisesta pöydästä tuskin karjalanpaistia löytyy?? Myöskään maksalaatikkoa ei ollut, enempi itäsuomalainen tapa lienee sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä koko suku koolla kun noin JÄÄTÄVÄT määrät ruokaa, laskekaapa paljonko menee jätteisiin mokomat ruokamäärät joulun jälkeen, älytöntä hommaa toi laivapuffetti joulupöydät. T ammatti kokki 16 vuotta.
No ethän sinä tiedä millaisia määriä per ruoka on tarjolla. Meilläkin on montaa eri sorttia, mutta kaikkea on määrällisesti aika vähän.
Pitää noita sillejä ja silakoita ostaa ainakin se purkillinen, ei vähempää saa. On siinä monta avonaista purkkia seisomassa kaapissa eikä nuo ainakaan nuoremmille yleensä maistu.
Joistakin paremmista kaupoista saa ainakin joulun aikaan palvelutiskiltä irtomyynnistä niitäkin. Meillä lapsetkin tykkää sillistä.
Helsingissä Hakaniemen kauppahallista saa ostaa muutamia sillilaatuja sen verran kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä kinkkua JA karjalanpaistia meininkiä, mutta on tapana esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Keski-Suomessa kotona pärjättiin kinkulla. Länsisuomalaisesta pöydästä tuskin karjalanpaistia löytyy?? Myöskään maksalaatikkoa ei ollut, enempi itäsuomalainen tapa lienee sekin.
Äitini itä-Suomesta eli Pohjois-Karjalasta eikä meillä ole koskaan maksalaatikkoa ollut joulupöydässä eikä karjalanpaistia saatikka makaronilaatikkoa ketsupilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Länsi -Suomalainen joulupöytä on kyllä aika ankea. Kinkku ja laatikot, ei edes karjalanpaistia, lihatonta makaroonilaatikkoa tai Karjalan piirakoita. Tai maksalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, jokos siellä ap on jo aloittanut valmistelut ja suorittamisen?
Kaikille jouluruokien laitto ei ole suorittamista. Jotkut tykkäävät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vauvalaisilla ole varaa!
Kun tekee itse, tulee edulliseksi. Porkkanat, perunat ja lantut eivät paljon maksa. Ei myöskään silli. Esim. vakuumiin pakattuna 180 g noin 3 euroa.
Työttömillä on vielä aikaakin väsätä itse ja onhan itsetehty terveellisempää tai ainakin siitä saa terveellistä.
Meillä on ollut aina laatikot, kinkku, kaloja sekä erilaisia salaatteja, vihreää salaattia ja sienisalaatti. Ei ole kukaan koskaan kaivannut karjalanpaistia tai jotain karjalanpiirakoita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut aina laatikot, kinkku, kaloja sekä erilaisia salaatteja, vihreää salaattia ja sienisalaatti. Ei ole kukaan koskaan kaivannut karjalanpaistia tai jotain karjalanpiirakoita.
Lapsuudenkodissa karjalanpaistia tarjottiin tapaninpäivänä porkkanalaatikon kanssa. Ne muuten sopivatkin hyvin yhteen.
Meillä suunnilleen näin:
Salaatti pähkinöillä, viinirypäleillä ja sinihomejuustolla
Lämminsavulohi
Graavi siika
Ehkä joku silakka tai silli
Mäti, smetana, sipuli ja ruissipsit
Rosolli
Bataattilaatikko
Porkkanalaatikko
Keitetyt perunat
Lihapullat hirven lihasta
Seitan-kinkku
Sinappia, cocktail-kurkkuja
Juomana puna- ja valkoviiniä, jouluolutta, limsaa ja kivennäisvettä
Jälkkäriksi kahvin kanssa konvehteja, piparia ja joulutorttuja sen minkä jaksaa, usein jaksaa vain pienen piparin ja jonkun konvehdin. Riisipuuroa ei syödä jouluaterialla vaan aamupalaksi ja jos muuten päivällä tekee mieli. Illalla sit vielä juustotarjotin.
Syöjinä viisi aikuista, joista kaksi kasvissyöjiä ja kaksi lasta. Tavallista kinkkua ei olla hommattu enää vuosiin kun se ei meistä kenellekään ole niin tärkeä, ja seitan-kinkku ajaa hyvin asiansa laatikoiden kanssa myös meille lihansyöjille. Aika samanlainen joulupöytä on ollut vuosia, pieniä muutoksia voi olla.
Meillä on aina sekä kinkkua, että karjalanpaistia. Jos lähdetään saivartelemaan, niin kinkku lasketaan kylmiin ruokiin, jolloin jos ei ole karjalanpaistia tai muuta, niin silloin pöydästä puuttuu kokonaan lämmin pääruoka.
Itse en syö kinkkua ollenkaan ja mulle riittäisi vain karjalanpaisti, mutta koska kinkku taasen kuuluu ruokavieraiden mielestä joulupöytään, niin sitäkin on oltava.
Äitini on tehnyt joskus sellaista ihanaa mäti-kylmäsavulohihyydykettä. En taida itse kyllä jaksaa sellaista ruveta tekemään. Sekoitan vaan aineksista sellaisen mössön, mutta en rupea liivatteella hyydyttelemään. Sitten hän on tehnyt myös ihanaa lohi-haukipateeta. Itse en ole sellainen kokkailija.
Vierailija kirjoitti:
Juomat puuttuu kokonaan. Eli tärkein.
Perinteinen joulupöytä on aika hankala viinien suhteen. Ei ole helppo keksiä viiniä, joka tukisi joulupöydän makumaailmaa.
Jos vesi, maito tai piimä ei riitä ruokajuomaksi, niin sitten voi hankkia muutaman pullon olutta.