Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (325)

Vierailija
141/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa. 

Herkullinen menu, ja aika täyttävä. Eiköhän tuohon riitä jälkiruoaksi kahvi, konjakki ja suklaakonvehti.

Minä ottaisin jälkiruoaksi torttukahvit, jäätelöä ja rasiallisen konvehteja.

Vierailija
142/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa. 

Herkullinen menu, ja aika täyttävä. Eiköhän tuohon riitä jälkiruoaksi kahvi, konjakki ja suklaakonvehti.

Minä ottaisin jälkiruoaksi torttukahvit, jäätelöä ja rasiallisen konvehteja.

Syömme yleensä jälkiruoan vasta erikseen pari tuntia pääruoan jälkeen. Taidan päätyä tekemään lakkajäätelöä lakkaliköörillä, kinuskikastiketta ja rapeita vohveleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme tänä jouluna kinkun tilalla possun sisäfilettä, kun syöjiä vain kaksi. Joulupäivänä teemme jouluhaukea itse pyydetystä hauesta. Rosollin teemme lämpimänä. Laatikoista vain lanttulaatikkoa, sekin ihan Saarioisten. Sitten perunaa jossain muodossa varmaan. Lihalle joku kastike ym. Tapaninpäivän ruokia en vielä tiedä. Jälkkäriksi suklaata ja hedelmiä.

Vierailija
144/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa kalaa, liian vähän kasviksia. 

Rakastan yli kaiken kalaa ja se on niin kallista, että harvoin ostan. Joulun syömisessä kalapöytä on minulle tärkein. En syö esim. laatikoita tai perunaa tai leipää ollenkaan.

Söisit, jos osaisit tehdä hyviä laatikoita tai leipää. Perunahan nyt on hyvää aina. Mutta ei kaikki tosiaan osaa.  eri

Vierailija
145/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa kalaa, liian vähän kasviksia. 

Rakastan yli kaiken kalaa ja se on niin kallista, että harvoin ostan. Joulun syömisessä kalapöytä on minulle tärkein. En syö esim. laatikoita tai perunaa tai leipää ollenkaan.

Söisit, jos osaisit tehdä hyviä laatikoita tai leipää. Perunahan nyt on hyvää aina. Mutta ei kaikki tosiaan osaa.  eri

Minäkään en kyllä syö, kun välttelen hiilareita. Ei mitenkään ihmeellistä.

Vierailija
146/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuisin neljä tuntia pöydässä tällaisella menulla. 

Kun olisi niin paljon tarjottavaa mitä maistella. 

Vierailija
147/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme ainakin yhtenä päivänä Kuha walewskaa ja duchesseperunoita. Niiden kanssa sitten jotain kasviksia ja salaattia.

Vierailija
148/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus aloituksesta;

"Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa."

Ap siis tykkää perinteisestä ja simppelistä eikä halua ahertaa. Meilläkään ei kukaan halua ahertaa, ja siksi menussa on vain

- riisipuuro (jo aattona päivällä)

- kinkku ja liemestään kastike

- hirvenpaisti

- perunalaatikko

- porkkanalaatikko

- rosolli

- herneet

- joululimppu

Kaikki muu ap:n listasta on meillä turhaa ja tarpeetonta koska niistä ei kukaan välitä. Myyjäisistä ostettu taatelikakku, Annas piparit ja konvehdit riittävät kahvin kanssa. Pakasteessa on pari pakettia torttutaikinalevyjä jos jonkun alkaa tehdä mieli torttuja (meillä täytteenä vaniljakreemiä), jos ei niin käytetään pasteijoihin uudeksi vuodeksi.

Vierailija
149/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman kevyempi kattaus: 

- kylmäsavulohi

- lasimestarinsilli

- keitetyt perunat

- suolasienisalaatti

- pikkelsisienisalaatti

- punajuurilohkot

- herneet

- kinkku + kastike

- lanttulaatikko

- 3 eri sinappia

Siinä se.

Vierailija
150/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hieman kevyempi kattaus: 

- kylmäsavulohi

- lasimestarinsilli

- keitetyt perunat

- suolasienisalaatti

- pikkelsisienisalaatti

- punajuurilohkot

- herneet

- kinkku + kastike

- lanttulaatikko

- 3 eri sinappia

Siinä se.

Tuosta unohtui lähes tärkein eli suolakurkut hunajan ja smetanan kanssa.

Vierailija
151/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hienoa että vuodessa on edes yksi perinneruokapäivä! Itsekin teen samoja jouluruokia mitä isomummokin teki aikoinaan. Sukupolvien katkeamaton ketju ja jouluntuntu jne. 

Joulun perinneruuat on oikeastaan huipputerveellisiä paljon juuresruokia ja kalaa.  Uutenavuotena sitten ehkä jotain eksoottisia meksikolaista, kiinalaista tai intialaista...

Vierailija
152/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taas ei välitetä tortusta, pipareista tai taatelikakusta. Eikä muutenkaan olla niin makean ystäviä. Konvehteja nyt on, kun ollaan saatu. Makuja on monia. Meilläkin panostetaan mieluummin kaloihin, kun emme kinkkua tai laatikoita syö. Kinkun tilalla meillä naudan paahtopaisti.

Vierailija
153/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on tollanen tyypillinen ravintolan joululounas. Helppoa isolle porukalle, mutta ei mitään persoonallista tai erikoista. Hyvää kyllä toki. Itse söisin ilolla, jos joku minulle tarjoaisi. Me teemme vähemmän, mutta vähän erikoisempaa. Jokainen tyylillään.

Vierailija
154/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on tollanen tyypillinen ravintolan joululounas. Helppoa isolle porukalle, mutta ei mitään persoonallista tai erikoista. Hyvää kyllä toki. Itse söisin ilolla, jos joku minulle tarjoaisi. Me teemme vähemmän, mutta vähän erikoisempaa. Jokainen tyylillään.

No se riippuu, että ostetaanko valmiina, vai tehdäänkö itse. Jos itse tehdään, niin onhan tuo ihan hirveä savotta! Jos taas valmiina ostetaan niin hyvin helppo toteuttaa. Molemmat on ihan yhtä ok. Jotkut haluaa tehdä itse ja jotkut haluavat ostaa valmista.

Vierailija
155/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit av mammat täällä taas jauhaa sivukaupalla ruuasta.🤭 Minulle riittää, että jouluna on riittävästi joulunpunaista Gambinaa😍

Vierailija
156/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Mistä aloittaja kopioi nuo ruokalajit. Aloittajan joulupöytä tuskin on kovinkaan kummoinen!

Ja hassu, kun siellä on kinkun kastike, muttei kinkkua. Lämmin ruoka on vaan laatikot.

Vierailija
157/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Mistä aloittaja kopioi nuo ruokalajit. Aloittajan joulupöytä tuskin on kovinkaan kummoinen!

Ja hassu, kun siellä on kinkun kastike, muttei kinkkua. Lämmin ruoka on vaan laatikot.

Meillä syödään kinkku aina kylmänä. Syökö joku kinkun lämpimänä?

Vierailija
158/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä istuisin neljä tuntia pöydässä tällaisella menulla. 

Kun olisi niin paljon tarjottavaa mitä maistella. 

Joulunahan saa syödä yölläkin, joten voit olla ruokapöydässä 24 tuntia hyvällä omallatunnolla. Neljä tuntia on vasta alkuharjoitus.

Vierailija
159/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli johon tulee perunaa, punajuurta, porkkanaa ja maustekurkkua + sipulia raastettuna nesteeksi niin ei tule "sattumia" suuhun. 

Tonnikalaa ja makrillia tomaattikastikkeessa, sinappisilli, keitetty muna.

Palvikinkkua pieni pala ja pieni pala aladobia + perunalaatikot tavallinen ja imelletty.

Siinä koko menu.

Vierailija
160/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee suunnilleen näin. Kaikki ruoat ei vielä ole selvillä, katsotaan mitä syntyy. Maanantai ja tiistai on vielä työpäiviä, joten ei ehdi mitään kovin ihmeellistä väsäämään, mennään meidän perussetillä ilman uusia kokeiluja tai väliruokia kattausten välillä.

Alkuruoka:

- lihapasteijat ja lihaliemi (pasteijat on jo tehty ja pakastimessa, täytteenä poroa). Lientä ei nyt keitetä itse, se tulee fondipullosta, vaikka pakastimessa olis poron luisia keittolihoja joista tulis loistava liemi.

Kalapöytä

- Lämminsavulohta 3 eri tavalla maistettua (tilattu savustamolta, ei kaikkia pöytään yhdellä aterialla)

- Kylmäsavulohi (tilattu savustamolta)

- Graavisiika

- Sillilajitelma

- Muikunmäti (pakastimessa), smetana ja sipulisilppu saaristolaisleivän päällä

- Puikulaperunat

- Jotain tuohon vielä täydennetään kun yksi seurueesta on raskaana eikä voi syödä raakaa kalaa. Ehkä porkkala (= "kylmäsavu"porkkanat) ja jotain muuta vegejuttua

Lihapöytä

- Muutama patee, päälle eri laatuisia hyytelöitä

- Riimiporo (tai vastaava, riippuen mitä kaupasta löytyy lähipäivinä) ja pikkelöity punasipuli

- Lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko (molemmat tehty ja pakastimessa)

- Kinkku (jääkaapissa sulamassa, paistetaan aaton vastaisena yönä) ja itse tehty sinappi

- Karjalanpiirakat (tehty ja pakastimessa)

Kala- ja lihapöydän kanssa tarjolla joku salaatti.

Jälkiruoka

- Kokonaan miettimättä. Olisko joku simppeli rahka?

Lopuksi

- Kahvi, konjakki ja konvehti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä