Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (325)

Vierailija
101/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.

On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.

Minä laitoin tuon kalalautanen listan. Haukiterriinin haukifile 300g maksoi 4,90€, silakkafileitä ostin 400g sinappisilakoita varten, hinta 3,70€, graavilohta varten ostin 1,5kg painavan lohen maksoi 15€, siitä graavattiin yksi file pakkaseen, toinen syötiin viime viikonloppuna uunilohena ja roippeista ja strimloista tein kalakeiton. Kirjolohenmätiä ostin eilen tarjouksesta 200g, se maksoi 10€, muikunmäti on itse lypsetty syksyllä kaupasta ostetuista 8€/kg muikuista ja graavisiika on Lauttasaaren sillalta ongitusta siiasta. 

Ei ole kallista!

Vierailija
102/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole muuta syömäkelpoista kuin laatikot ja konvehdit. Missä esimerkiksi joulutortut ja kahvi?

Useinhan kahvi nautitaan sitten ihan erikseen myöhemmin. Meillä kukaan ei kyllä yleensä jaksa silloin enää pahemmin syödä mitään, vaikka niitä iänikuisia torttuja, pipareita ja taatelikakkua kahvin kanssa onkin. Emme koskaan juo kahvia heti ruokailun perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat vain päättäneet, että jouluna on mahdotonta syödä, kun se on niin kallista. Sitten tullaan tänne rähjäämään ja vit tulemaan ihmisille.  Ei se oikeasti ole, kun itse tekee ja vähän miettii mitä ostaa. Minäkin köyhä ihminen pystyn ihan hyvin syömään jouluna.

Vierailija
104/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.

On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.

Minä laitoin tuon kalalautanen listan. Haukiterriinin haukifile 300g maksoi 4,90€, silakkafileitä ostin 400g sinappisilakoita varten, hinta 3,70€, graavilohta varten ostin 1,5kg painavan lohen maksoi 15€, siitä graavattiin yksi file pakkaseen, toinen syötiin viime viikonloppuna uunilohena ja roippeista ja strimloista tein kalakeiton. Kirjolohenmätiä ostin eilen tarjouksesta 200g, se maksoi 10€, muikunmäti on itse lypsetty syksyllä kaupasta ostetuista 8€/kg muikuista ja graavisiika on Lauttasaaren sillalta ongitusta siiasta. 

Ei ole kallista!

Tosiaan erilaiset silakka-, hauki- tai lohiruuat ovat edullisia, kun vain näkee vähän vaivaa. Laatikot, rosolliaineet eivät maksa kymppiäkään, kun itse tekee. Maksapateeseen hankin jauhettua maksaa 250g, maksoi vajaa 3€. 

Vierailija
105/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ap: n listassa nyt ainakaan mitään hirveitä ökyjuttuja ole. Hyvin peruslista. Kalat maksaa, mutta ei niitäkään tarvii kilokaupalla olla. Ja kinkku tietty maksaa, jos on joku jättikinkku. 

Kinkku on usein sitä halvempaa kilohinnaltaan, mitä suurempi kinkku. Säästäväinen ostaa ison kinkun, mutta ei syö kaikkea heti jouluna, vaan pakastaa loput kevääksi. 

Vierailija
106/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.

Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.

No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.

Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tos

Graavilohen voi tehdä marketin tarjouslohestakin. Olen monesti ostanut jo marraskuussa tarjouksesta noin kympillä kokonaisen ison lohen, josta ollaan leikattu kaksi filettä, toisesta tehty uunilohi ja toinen graavattu jouluksi pakastimeen, ja ruotopaloista keitelty lohisoppaa. 

Vierailija
107/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee  10     vierasta.  Joulupöytä on tavallinen,  jälkiruoka  vain vaihtelee .  Kun  lasten   perheet  jäävät  kahdeksi  yöksi mietin eniten noita ilta ja välipaloja. Kun  nykyään on kaupat auki voi hakea    mitä  tarvitsee. Aika monella aikuisella   on hyvät tulot.    Ainakin meidän lapsilla   . Jos kummallakin  vakiuisesti  hyvä  palkka  ja bonukset ei se raha ainakaan  ruokakaupassa lopu. Meillä  on hyvät eläkkeet ja  muitakin tuloja, pääomatuloja ollut  pitkään.   Jouluja olen järjestänyt  jo  joskus  70 luvulta. Usein on ollut joku vieraana esim. teini on tuonut luokkatoverin jolla ei muuten  omassa kodissa  vietetä joulua.

. Nyt tulee sukulainen,   joka muuten olisi  yksin. Hän on lapsena olllut  juhlat  samassa mummolassa.  Olen      ihan iloinen vieraista ja joulupöytä on  jo katettu.

Vierailija
108/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat vain päättäneet, että jouluna on mahdotonta syödä, kun se on niin kallista. Sitten tullaan tänne rähjäämään ja vit tulemaan ihmisille.  Ei se oikeasti ole, kun itse tekee ja vähän miettii mitä ostaa. Minäkin köyhä ihminen pystyn ihan hyvin syömään jouluna.

Muista että on olemassa eritasoista köyhyyttä joku muu saattaa olla suakin köyhempi ja vaikka osaiskin ja pystyis tekemään itse niin kyl ne ainesosat maksaa. 

Vierailija
109/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että on olemassa eritasoista köyhyyttä joku muu saattaa olla suakin köyhempi ja vaikka osaiskin ja pystyis tekemään itse niin kyl ne ainesosat maksaa. 

Totta tuokin kyllä. Mutta silti en ymmärrä, että tullaan veetuilemaan ja kiukuttelemaan ketjuun, jonka aiheena on joulun ruuat. Monille se ruoka nyt vaan on jouluna tärkeä juttu ja siihen panostetaan. Ja jotkut haluavat siitä keskustella, että mitä on listalla. Jos aihe jotakin ärsyttää, kannattaa ketju silloin suosiolla sivuuttaa. 

Vierailija
110/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinyt alustavasti? Meillä on  tuoretavaroita lukuun ottamatta kaikki hankittu. Marraskuun puolella jo voin hankkia esimerkiksi raakapakastepiirakat odottamaan jne. Graavikalat pakastetaan suolan ja mausteiden kanssa vakuumiin ja otetaan sopivassa hetkessä sulamaan jääkaappiin. Maustuvat sulaessaan sopivasti. En halua olla jouluaaton aluspäivien ruuhkassa jonottamassa.

Meillä on lihapuolta aattona vain minimaalinen kinkku ja maalaispatee. Muuten mennään kala- ja kasvislinjalla,  kalojen lisäksi esimerkiksi marinoitu punasipuli, sienisalaatti ja mummonkurkut jne. Laatikoita vain peruna ja jälkkärinä kahvi ja suklaat, jos jaksetaan niitäkään.

Varsinaista jouluruokaa ei aaton jälkeen syödä, joulupäivän aamiaisella kaloja ja muita jämiä vielä.

Joulupäivänä on pääasiana hirvipaisti ja tapaninpäivänä savustettu kalkkunanrinta, paisti omasta pakastimesta ja kalkkuna kaupasta. Höysteinä mm. valkosipuliperunagratiini, hasselbackanperunat tai sitruunarisottoa ja salaatteja.

Vierailija
111/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos suomalaiset ovat niin lihavia, kun joulunakin on niin valtava tarjonta kaikkea ei niin kevyttä muonaa. Nuo pitkät listat täyttivät mahan jo ilman ruokaa. Olen itse keventänyt vuosi vuodelta jouluruokien määrää ja nauttinut kevyestä tarjonnasta. 

Ei sillä oikeasti ole mitään väliä, mitä syö joulusta uuteenvuoteen. Sillä on väliä, mitä syö 50 viikkoa joulujen välissä.

Vierailija
112/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ruokamäärä ei synny päivässä! Aivan satua aloittajan höpinät! Uskoo ken tahtoo!

Eihän tuossa välttämättä ole juurikaan tekemistä. Suurin osa ruoista löytyy kaupan kylmäaltaasta. 

Jos taas tekee kaiken itse, niin monet ruokalajeista valmistetaan etukäteen.

Vierailija
113/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen jouluruoka?

Siis teille perinteinen. Oikea perinteinen jouluruoka on paljon typistetympi versio.

Helppoahan se on mennä kauppaan ja ostaa kaikki vaihtoehdot mitä silmiin osuu ja keksiä koko ajan lisää "perinteistä". 

Siinä sitä perinteiden vaalimista. En ymmärrä tuommoista "mässäilyä".

Vierailija
114/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

........vielä tölkkiherneetkin ängetty mukaan.....

Vierailija
115/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

........vielä tölkkiherneetkin ängetty mukaan.....

Tölkkiherneitä ei ole meillä syöty koskaan, mutta jokainen oman maun mukaan. Pakasteherneet sulahtaa  muutamassa tunnissa tai kahdessa minuutissa mikrossa ja on paljon raikkaampia.

Vierailija
116/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen ruokalista on aika perinteinen ja tyypillinen monessakin suomalaiskodissa. Kaikki ruoat myös mahtuvat tavalliseen jääkaappipakastimeen, mikäli kinkku ei ole hirvittävän iso. Jos tila loppuu kesken, parvekkeella/pihalla voi säilyttää näillä keleillä osan ruokia.

Ilmeisesti et ole juurikaan laittanut ruokaa. Kokeile joskus, siinä säästää pitkän pennin.

Vierailija
117/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole vielä koskaan tehnyt ostoslistaa painon tai kappalemäärän mukaan ja ennen kauppaanlähtöä kannattaa katsoa kaappiin, mitä siellä on. Silloin ei listoja tarvita, säästyy runsaasti metatyöaikaa ja sen voi käyttää elämiseen."

Minä kyllä haluan tehdä listan, sopii minun tyyliini. Enkö ole niin kiireinen, että en kerkiäisi listaa tekemään.😅

Olen eri, mutta en mene koskaan kauppaan ilman ostoslistaa. Siinä säästää huomattavasti, mitään ei jää puuttumaan, eikä tule hävikkiä.

Vierailija
118/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä ketju!

Taidan lisätä meidän jouluun pikkelöidyt punasipulit; jollakin oli marinoidut punasipulit mainittu.

Vierailija
119/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno lista.

Vierailija
120/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaitsin että joulukuussa meni vähemmän rahaa ruokaan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän