Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (325)
Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.
On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.
Tääläki ne punikit uli-uli-ulisoo. Olisivat menny töihi niin olis millä ostaa kinkkuja niinku me paremmat ihimiset.
Vierailija kirjoitti:
Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.
Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.
No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?
Ne pitää lämmittää. Meillä niitä joulupöydässä ei muulloin osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?
Ne pitää lämmittää. Meillä niitä joulupöydässä ei muulloin osteta.
Meillä syödään joskus kylminä, joskus lämpiminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.
Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.
No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.
Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tosin tarvitsee meillä vain noin 300g joka on pakaksessa graavaantumassa jo.
Vierailija kirjoitti:
Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.
On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.
No ei ap: n listassa nyt ainakaan mitään hirveitä ökyjuttuja ole. Hyvin peruslista. Kalat maksaa, mutta ei niitäkään tarvii kilokaupalla olla. Ja kinkku tietty maksaa, jos on joku jättikinkku.
"Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tosin tarvitsee meillä vain noin 300g joka on pakaksessa graavaantumassa jo. "
Meille kelpaa marketin tarjouslohi, joka on halvempaa kuin vaikka kuha, tai muut luonnonkalat.
Meillä on jouluhalko (naapurin liiteristä) ja kissasta tehty kinkku.
>Herkuttelija<
Vierailija kirjoitti:
Keitettyä perunaa tai makronia
Mitä dyykatessa löytyy
Juhlajuomaksi valitsen vetydioksidin, brut
Vai oliko se divetyoksidi? Aiai - sitä on kemiantunnilla taas nukuttu.
Mä vietän joulua vain yhden ihmisen kanssa eikä meillä ole pitkää listaa, ihana rauha kun saa olla ilman ihmisiä ympärillä, näin mennyt jo 3 joulua😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se näillä nyky ruuan hinnoilla aika rehvakasta maksaa juhla ruokia isolle sakille. Täytyy olla aika hyvätuloinen. Pelkät omat joulu herkutkin maksaa jo aika paljon kun ei käydä missään ilmaisissa pöydissä syömässä.
Jos laittaa 20e sivuun joka kuukausi, niin sillä jo ostaa 6:lle kaikki ruuat ja herkut ja jää vielä ylikin rahaa. Ei tartte olla hyvätuloinen.
Ääliö.
Ja millä perusteella?
Sehän on vain fiksua varautua etukäteen. Ei tarvitse tosiaan olla hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin sen toisena olleen pitkän listan. Olemme mieheni kanssa molemmat kaupan alalla, elk palkat ei ole isot ja minä olen viidettä kuukautta sairauslomalla, eli Kelan sairauspäivärahalla joka on mun palkkaa pienempi. Että sellaisia ökyrikkaita tarvii olla.
Jouluruoka ei oikeasti ole kallista itse tehden.
Vierailija kirjoitti:
Osa ei pysty rahattomana viettämään joulua, käy sääliksi he saavat vain haaveilla tuostakin ap:n listasta.
Samalla hyveposeerataan ja sanotaan ettei yksinäisiä, köyhiä saa jättää jouluna yksin ja sitkun se yksinäinen, köyhä haluais viettää joulua jonkun kanssa suhtaudutaan aika nuivasti... Et hyvää joulua vaan köyhät, sairaat, yksinäiset lapsettomat/lapsiperheet. Myös köyhän perheen lapsi/lapset ei saa joululahjoja ja sekin on suuri murhe kun luokkakaverit innoissaan kertoo joulun jälkeen mitä saivat pukilta.
Vierailija kirjoitti:
No mites kala-allergiset, keliaakikot ja vegaanit, olerko huomipinut heidän erityistarpeensa ja suunnitellut korvaavia tuotteita? Tuossa kohden sinulla on vakava puute
Jos vegaaneja tulee kylään, niin pistän joulukukat piiloon, muuten syövät ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se näillä nyky ruuan hinnoilla aika rehvakasta maksaa juhla ruokia isolle sakille. Täytyy olla aika hyvätuloinen. Pelkät omat joulu herkutkin maksaa jo aika paljon kun ei käydä missään ilmaisissa pöydissä syömässä.
Jos laittaa 20e sivuun joka kuukausi, niin sillä jo ostaa 6:lle kaikki ruuat ja herkut ja jää vielä ylikin rahaa. Ei tartte olla hyvätuloinen.
Ääliö.
Taidat olla juu, kun et noin yksinkertaista asiaa ymmärrä.
Kumma tämä palsta, kun ei mistään aiheesta saa kivaa ketjua, kun aina täytyy tulla näitä ankeuttajia v*ttuilemaan.
Paskaa joulua sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei pysty rahattomana viettämään joulua, käy sääliksi he saavat vain haaveilla tuostakin ap:n listasta.
Samalla hyveposeerataan ja sanotaan ettei yksinäisiä, köyhiä saa jättää jouluna yksin ja sitkun se yksinäinen, köyhä haluais viettää joulua jonkun kanssa suhtaudutaan aika nuivasti... Et hyvää joulua vaan köyhät, sairaat, yksinäiset lapsettomat/lapsiperheet. Myös köyhän perheen lapsi/lapset ei saa joululahjoja ja sekin on suuri murhe kun luokkakaverit innoissaan kertoo joulun jälkeen mitä saivat pukilta.
Meillä ei osteta jouluna lahjoja ollenkaan. Eli ne rahat säästyy meillä ruokaan, johon panostamme. Molempiin ei olisi varaa.
Eihän tuossa ole muuta syömäkelpoista kuin laatikot ja konvehdit. Missä esimerkiksi joulutortut ja kahvi?
Meillä sama, lahjoja ei osteta sovittiin että ostetaan jouluruokia kaikkeen ei ole varaa mutta onnistuu juuri ja juuri
Keitettyä perunaa tai makronia
Mitä dyykatessa löytyy
Juhlajuomaksi valitsen vetydioksidin, brut