Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (325)

Vierailija
81/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä perunaa tai makronia

Mitä dyykatessa löytyy

Juhlajuomaksi valitsen vetydioksidin, brut

Vierailija
82/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.

On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääläki ne punikit uli-uli-ulisoo. Olisivat menny töihi niin olis millä ostaa kinkkuja niinku me paremmat ihimiset.

Vierailija
84/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.

Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.

No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.

Vierailija
85/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?

Ne pitää lämmittää. Meillä niitä joulupöydässä ei muulloin osteta.

Vierailija
86/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?

Ne pitää lämmittää. Meillä niitä joulupöydässä ei muulloin osteta.

Meillä syödään joskus kylminä, joskus lämpiminä.

Vierailija
87/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala-allergikkona en syö kalaruokia ja mietin noissa listoissa aina sitä, kun pöytään laitetaan kylmäsavulohi, graavilohi ja lämminsavulohi. Eikö se ole vähän tylsää? Vai ovatko ne niin eri makuisia keskenään? Kun näin asiaa tuntemattomana kuvittelisi, että laittaisi mieluummin eri kalalajeja.

Siis oikeasti kiinnostaisi tietää.

No itse laitan graavilohen tilalle graavisiikaa, jos sitä on kaupassa. Usein ei ole. Mutta kyllä graavilohi, kylmäsavulohi ja lämminsavulohi ovat erilaisia. Maku, koostumus ym. Usein se on kuitenkin lohi varmaan siksi, että se on helposti saatavilla ja edullisempaa. Jos itse kalastaa, niin silloin on varmaan helppo laittaa eri kaloja. Esim. graavi- ja kylmäsavuhauki on myös hyvää. Joskus olen syönyt.

Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tosin tarvitsee meillä vain noin 300g joka on pakaksessa graavaantumassa jo. 

Vierailija
88/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältäkin sivulta näkee miten fasistinen perskokkare-hallitus on onnistunut tavoitteessaan.

On ökyrikkaat pitkine herkkulistoineen leukimaasa, köyhemmät eivät nälkäisinä jaksa sitä kolmenkaan kohdan ruokalistaa kirjoittaa.

No ei ap: n listassa nyt ainakaan mitään hirveitä ökyjuttuja ole. Hyvin peruslista. Kalat maksaa, mutta ei niitäkään tarvii kilokaupalla olla. Ja kinkku tietty maksaa, jos on joku jättikinkku. 

Vierailija
89/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lohiko muka halpaa. Lähes 40 € kilohinta kauppahallissa. Onneksi sitä tosin tarvitsee meillä vain noin 300g joka on pakaksessa graavaantumassa jo. "

Meille kelpaa marketin tarjouslohi, joka on halvempaa kuin vaikka kuha, tai muut luonnonkalat.

Vierailija
90/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluhalko (naapurin liiteristä) ja kissasta tehty kinkku.

>Herkuttelija<

Vierailija
91/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitettyä perunaa tai makronia

Mitä dyykatessa löytyy

Juhlajuomaksi valitsen vetydioksidin, brut

Vai oliko se divetyoksidi? Aiai - sitä on kemiantunnilla taas nukuttu.

Vierailija
92/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vietän joulua vain yhden ihmisen kanssa eikä meillä ole pitkää listaa, ihana rauha kun saa olla ilman ihmisiä ympärillä, näin mennyt jo 3 joulua😍

Vierailija
93/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se näillä nyky ruuan hinnoilla aika rehvakasta maksaa juhla ruokia isolle sakille. Täytyy olla aika hyvätuloinen. Pelkät omat joulu herkutkin maksaa jo aika paljon kun ei käydä missään ilmaisissa pöydissä syömässä. 

Jos laittaa 20e sivuun joka kuukausi, niin sillä jo ostaa 6:lle kaikki ruuat ja herkut ja jää vielä ylikin rahaa. Ei tartte olla hyvätuloinen.

Ääliö. 

Ja millä perusteella?

Sehän on vain fiksua varautua etukäteen. Ei tarvitse tosiaan olla hyvätuloinen. 

Vierailija
94/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin sen toisena olleen pitkän listan. Olemme mieheni kanssa molemmat kaupan alalla, elk palkat ei ole isot ja minä olen viidettä kuukautta sairauslomalla, eli Kelan sairauspäivärahalla joka on mun palkkaa pienempi. Että sellaisia ökyrikkaita tarvii olla. 

Jouluruoka ei oikeasti ole kallista itse tehden.

Vierailija
95/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ei pysty rahattomana viettämään joulua, käy sääliksi he saavat vain haaveilla tuostakin ap:n listasta. 

Samalla hyveposeerataan ja sanotaan ettei yksinäisiä, köyhiä saa jättää jouluna yksin ja sitkun se yksinäinen, köyhä haluais viettää joulua jonkun kanssa suhtaudutaan aika nuivasti... Et hyvää joulua vaan köyhät, sairaat, yksinäiset lapsettomat/lapsiperheet. Myös köyhän perheen lapsi/lapset ei saa joululahjoja ja sekin on suuri murhe kun luokkakaverit innoissaan kertoo joulun jälkeen mitä saivat pukilta. 

Vierailija
96/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites kala-allergiset, keliaakikot ja vegaanit, olerko huomipinut heidän erityistarpeensa ja suunnitellut korvaavia tuotteita? Tuossa kohden sinulla on vakava puute

Jos vegaaneja tulee kylään, niin pistän joulukukat piiloon, muuten syövät ne.

Vierailija
97/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se näillä nyky ruuan hinnoilla aika rehvakasta maksaa juhla ruokia isolle sakille. Täytyy olla aika hyvätuloinen. Pelkät omat joulu herkutkin maksaa jo aika paljon kun ei käydä missään ilmaisissa pöydissä syömässä. 

Jos laittaa 20e sivuun joka kuukausi, niin sillä jo ostaa 6:lle kaikki ruuat ja herkut ja jää vielä ylikin rahaa. Ei tartte olla hyvätuloinen.

Ääliö. 

Taidat olla juu, kun et noin yksinkertaista asiaa ymmärrä. 

Kumma tämä palsta, kun ei mistään aiheesta saa kivaa ketjua, kun aina täytyy tulla näitä ankeuttajia v*ttuilemaan. 

Paskaa joulua sulle! 

Vierailija
98/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ei pysty rahattomana viettämään joulua, käy sääliksi he saavat vain haaveilla tuostakin ap:n listasta. 

Samalla hyveposeerataan ja sanotaan ettei yksinäisiä, köyhiä saa jättää jouluna yksin ja sitkun se yksinäinen, köyhä haluais viettää joulua jonkun kanssa suhtaudutaan aika nuivasti... Et hyvää joulua vaan köyhät, sairaat, yksinäiset lapsettomat/lapsiperheet. Myös köyhän perheen lapsi/lapset ei saa joululahjoja ja sekin on suuri murhe kun luokkakaverit innoissaan kertoo joulun jälkeen mitä saivat pukilta. 

Meillä ei osteta jouluna lahjoja ollenkaan. Eli ne rahat säästyy meillä ruokaan, johon panostamme. Molempiin ei olisi varaa.

Vierailija
99/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole muuta syömäkelpoista kuin laatikot ja konvehdit. Missä esimerkiksi joulutortut ja kahvi?

Vierailija
100/325 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, lahjoja ei osteta sovittiin että ostetaan jouluruokia kaikkeen ei ole varaa mutta onnistuu juuri ja juuri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän