Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa.
Kuulosti todella hyvältä tämä menu.
Joo, ihan kiva, mutta ei yhtään jouluinen.
Joulukuun aikana on kyllä syöty itsetehtyjä laatikoita ja punajuurisalaattia, savukalaa ja silliä ym. mutta en oikein miellä niitä juhlaruoiksi vaan me syömme niitä ihan tavallisena arkena pikkuhiljaa pitkin joulukuuta. Joulun päivinä sitten jotain erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.
Ap
Tuo oli kuin oma listani:D Kopsasin sinun listastasi ainoastaan tuon ranskankermajutun. Se on hyvää. Myös tavispaahtopaistin kanssa siis.
Ruoka lista jouluksi: Maksa laatikkoa ja puolukka hilloa jälki ruuaksi joulu torttu ja suklaa konvehti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa.
Kuulosti todella hyvältä tämä menu.
Joo, ihan kiva, mutta ei yhtään jouluinen.
Jokaisella on omanlaisensa joulu, ei ole lakia siitä mitä jouluna pitää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka lista jouluksi: Maksa laatikkoa ja puolukka hilloa jälki ruuaksi joulu torttu ja suklaa konvehti
Ruokalista jouluksi: Maksalaatikkoa ja puolukkahilloa, jälkiruuaksi joulutorttu ja suklaakonvehti.
Meilläkin on ns. perinteinen joulun ruokalista. Lajeja on äkkiseltään katsottuna paljon, mutta jokaisella on omat lempiruokansa, joita ilman ei halua joulua viettää. Justiinsa kyselin lapsilta, mitä haluavat jouluna syödä, ja kyllä sieltä tuli nopeasti selkeä luettelo. Kaikkea ei syödä kerralla aattoiltana vaan useana päivänä.
Savustettu lohi (ostan valmiina)
Graavilohi (ostan valmiina)
Sienisalaatti (ostan valmiina)
Perunasalaatti (ostan valmiina)
Katkarapumoussea ruisnappien kanssa (ostan valmiina)
Herneitä (ostan valmiina)
Maksapasteijaa (ostan valmiina)
Imellytetty perunalaatikko (teen itse)
lanttulaatikko (teen itse valmissoseesta)
aurapunajuurilaatikko (teen itse)
porkkanalaatikko (ostan valmiina)
kinkku (paistan itse, noin 2,5 kg pala)
kalkkunaa (ostan valmiina)
poronkäristystä (teen itse)
Juustoja (ostan valmiina)
Viinirypäleitä
Suolakeksejä
Riisipuuroa syödään aattona louonaaksi ja teen sen itse.
Jälkiruokaa ei aattona ole mutta joulupäivänä tehdään piparkakku-mustikka-glögi-rahkaa.
Kahvin kanssa on joulutorttuja ja taatelikakkua.
Ainoastaan perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa ja poronkäritystä syövät kaikki. Kaikki syövät myös juustoja mutta eivät aivan jokaista juustolajia. Aika monta lajia ostan vain pienen määrän esim. graavilohta syö vain yksi, samoin aurapunajuurilaatikkoa ja porkkanalaatikkoa.
Minkälainen kotijuusto, vai teetkö itse.