Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.

Vierailija
18.12.2025 |

Kylmät

Lämminsavulohi

Kylmäsavulohi

Katkarapukimara

Graavilohi

Sinappisilli

Sipulisilli

Suutarinlohi

Mätiä, sipulia, smetanaa

Rosolli ja kastike

Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma

Maksamousse viher-ja roseepippurilla

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Vihersalaatti ja kastike

Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit

Kurpitsapikkelssi

Kotijuusto

Jotain leipää, karjalanpiirakoita

Lämpimät:

Laatikot

Keitetyt perunat

Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia

Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.

Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä

Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa. 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun listasi meille tuunattuna :

Kylmäsavulohi

Kinkku ja sinappi

Tölkkiherneet

Sienisalaatti

Jäämerensalaatti

Joululimppua

Porkkana-, lanttu-ja bataattilaatikot

Jälkkärinä kahvi+tortut ja konvehteja

Vierailija
42/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä  nyt sitä raskasta metatyötä, mitä miehet ei osaa? Miettiä ja suunnitella samaa ruokalistaa joulusta toiseen?

Minä nainen en ole koskaan miettinyt tuollaisia, menen kauppaan, ostan ruuat ja yhdessä ne valmistetaan ilman tuollaista luettelointia. Aina on ruokaa riittänyt, koskaan ei ole tarvinnut käydä moneen kertaan kaupassa, kun jotain unohtui. Ei ihme, että elämä on raskasta, kun itsestäänselvyydet pitää joka vuosi pohtia uusiksi.

Kyllä jonkinlainen listaus on hyvä olla kauppaan lähdettäessä, muutoin käy helposti niin, että sitruunoita ostetaan liian vähän, rosépippuri unohtuu eikä kaupassa ollessa muista onko kotona valkoviini- vai sherryetikkaa sillejä varten. Tietenkin helpompaa jos ruoat ovat joka vuosi samat tai jopa ostaa ruoat valmiina.

En ole vielä koskaan tehnyt ostoslistaa painon tai kappalemäärän mukaan ja ennen kauppaanlähtöä kannattaa katsoa kaappiin, mitä siellä on. Silloin ei listoja tarvita, säästyy runsaasti metatyöaikaa ja sen voi käyttää elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruuat eivät säily päiväkausia. Eli hyvin paljon etukäteen niitä ei voi valmistaa  Eikä kenelläkään ole säilytystilaa valtaville jo valmistetuille ruokalajeille.

Keksi aloittaja uskottavampi provo ensi kerralla.

Kaikkeen sitä joku viitsii tuhlata aikaa. Mitä kiksejä provoilusta sitten saaneekin."

Siis miksi ihmeessä joku tekisi provon ihan perus ruokalistasta? Tämähän on hyvin perinteinen joulun lista. Moni syö jouluna tällaista ruokaa. Ilmeisesti sinä et, kun on sinusta niin ennenkuulumatonta.🙄

Vierailija
44/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rupes oksettamaan tuo kaikki ruoan määrä. Ihan hirveästi ruokaa, jos meinaa kaikkia edes maistaa. Puolet tuosta valikoimasta pois. 

Vierailija
45/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole vielä koskaan tehnyt ostoslistaa painon tai kappalemäärän mukaan ja ennen kauppaanlähtöä kannattaa katsoa kaappiin, mitä siellä on. Silloin ei listoja tarvita, säästyy runsaasti metatyöaikaa ja sen voi käyttää elämiseen."

Minä kyllä haluan tehdä listan, sopii minun tyyliini. Enkö ole niin kiireinen, että en kerkiäisi listaa tekemään.😅

Vierailija
46/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua rupes oksettamaan tuo kaikki ruoan määrä. Ihan hirveästi ruokaa, jos meinaa kaikkia edes maistaa. Puolet tuosta valikoimasta pois. 

Just sen takia meidän lista on tuo 41.

Vierailija
47/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onneksi sinä et ole kutsuttu näitä syömään.

Vierailija
48/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on useampi ihminen eri päivinä ja kaikilla omat lempiherkkunsa. 

Vierailija
49/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä AP meinaat jaksaa syödä kaikkea tuota??? Sulla täytyy olla iso maha ja harjoitusta ylensyönnistä jos pystyt edes kaikkea maistamaan

Vierailija
50/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nämä pitää aikakin olla: 

Lounaalla: riisipuuro 

Päivällisellä:

Kinkku

Uunilohi Ja keitetyt perunat

Graavilohi

Karjalanpiirakat

Porkkanalaatikko 

Lanttulaatikko

Jälkkörinä konvehdit, torttuja, piparit

Vierailija
51/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.

Ap

Vierailija
52/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä  nyt sitä raskasta metatyötä, mitä miehet ei osaa? Miettiä ja suunnitella samaa ruokalistaa joulusta toiseen?

Minä nainen en ole koskaan miettinyt tuollaisia, menen kauppaan, ostan ruuat ja yhdessä ne valmistetaan ilman tuollaista luettelointia. Aina on ruokaa riittänyt, koskaan ei ole tarvinnut käydä moneen kertaan kaupassa, kun jotain unohtui. Ei ihme, että elämä on raskasta, kun itsestäänselvyydet pitää joka vuosi pohtia uusiksi.

No wau! Sinulle kuuluu ehdottomasti alentuvan paasaamisen naisten sarjan voitto. Ja mitali siitä, ettet koskaan ole joutunut palaamaan kauppaan kun jotain on unohtunut. Kertakaikkisen ansiokasta toimintaa, Linnan juhlat kutsuu ensi vuonna.

Vierailija
53/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.

Ap

No niin! Kiitos taas trollaajat ja muut veetuilijat. Pilasitte taas kivan ketjun.

Vierailija
54/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?

Vierailija
55/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa. 

Vierailija
56/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä AP meinaat jaksaa syödä kaikkea tuota??? Sulla täytyy olla iso maha ja harjoitusta ylensyönnistä jos pystyt edes kaikkea maistamaan

Etkös sinä osaa lukea? Hänhän kertoi, että syöjiä on useampia... 

Vierailija
57/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa. 

Kuulosti todella hyvältä tämä menu.

Vierailija
58/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Meinaatko, että joka kalalajia on 5l kattila?? Oletko koskaan syönyt esim. silliä? Ei sitä ole tapana syödä lautasellista, kuten vaikka jotain keittoa...

Vierailija
59/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso talo maaseudulla, joten on jo pitkään ollut itsestäänselvyys, että suku viettää joulun meillä. Perinteinen joulujuhla käynnistyy niin, että lähdemme myöhään joulukuun 22. päiuvän iltana hankkimaan joulun pääruokaa yhdessä.

Ajamme yöllä Helsingin keskustaan, matka on noin 120 kilometriä suuntaansa. Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii keskustan puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Olemme vrustautuneet pitkävartisilla atraimilla. Kun utelias fretti tulee nuuskimaan, on iskun paikka.

Sitten, kun riittävästi frettejä on koossa, ajamme kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen fretit paloitellaan pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:

Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori frettiä kohti neljä porkkanaa ja le

Aivan mahtava koko suvun yhteinen joulutapahtuma. Ensi jouluna aion minäkin koota ainkin lähisuvun fretinpyyntiin. Juuri tuollaista yhteisöllisyyttä joulujuhla kaipaa.

Vierailija
60/67 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti todella hyvältä tämä menu.

Joo, ihan kiva, mutta ei yhtään jouluinen.