Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt sitä raskasta metatyötä, mitä miehet ei osaa? Miettiä ja suunnitella samaa ruokalistaa joulusta toiseen?
Minä nainen en ole koskaan miettinyt tuollaisia, menen kauppaan, ostan ruuat ja yhdessä ne valmistetaan ilman tuollaista luettelointia. Aina on ruokaa riittänyt, koskaan ei ole tarvinnut käydä moneen kertaan kaupassa, kun jotain unohtui. Ei ihme, että elämä on raskasta, kun itsestäänselvyydet pitää joka vuosi pohtia uusiksi.
Kyllä jonkinlainen listaus on hyvä olla kauppaan lähdettäessä, muutoin käy helposti niin, että sitruunoita ostetaan liian vähän, rosépippuri unohtuu eikä kaupassa ollessa muista onko kotona valkoviini- vai sherryetikkaa sillejä varten. Tietenkin helpompaa jos ruoat ovat joka vuosi samat tai jopa ostaa ruoat valmiina.
En ole vielä koskaan tehnyt ostoslistaa painon tai kappalemäärän mukaan ja ennen kauppaanlähtöä kannattaa katsoa kaappiin, mitä siellä on. Silloin ei listoja tarvita, säästyy runsaasti metatyöaikaa ja sen voi käyttää elämiseen.
"Ruuat eivät säily päiväkausia. Eli hyvin paljon etukäteen niitä ei voi valmistaa Eikä kenelläkään ole säilytystilaa valtaville jo valmistetuille ruokalajeille.
Keksi aloittaja uskottavampi provo ensi kerralla.
Kaikkeen sitä joku viitsii tuhlata aikaa. Mitä kiksejä provoilusta sitten saaneekin."
Siis miksi ihmeessä joku tekisi provon ihan perus ruokalistasta? Tämähän on hyvin perinteinen joulun lista. Moni syö jouluna tällaista ruokaa. Ilmeisesti sinä et, kun on sinusta niin ennenkuulumatonta.🙄
Mua rupes oksettamaan tuo kaikki ruoan määrä. Ihan hirveästi ruokaa, jos meinaa kaikkia edes maistaa. Puolet tuosta valikoimasta pois.
"En ole vielä koskaan tehnyt ostoslistaa painon tai kappalemäärän mukaan ja ennen kauppaanlähtöä kannattaa katsoa kaappiin, mitä siellä on. Silloin ei listoja tarvita, säästyy runsaasti metatyöaikaa ja sen voi käyttää elämiseen."
Minä kyllä haluan tehdä listan, sopii minun tyyliini. Enkö ole niin kiireinen, että en kerkiäisi listaa tekemään.😅
Vierailija kirjoitti:
Mua rupes oksettamaan tuo kaikki ruoan määrä. Ihan hirveästi ruokaa, jos meinaa kaikkia edes maistaa. Puolet tuosta valikoimasta pois.
Just sen takia meidän lista on tuo 41.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi sinä et ole kutsuttu näitä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on useampi ihminen eri päivinä ja kaikilla omat lempiherkkunsa.
Miten ihmeessä AP meinaat jaksaa syödä kaikkea tuota??? Sulla täytyy olla iso maha ja harjoitusta ylensyönnistä jos pystyt edes kaikkea maistamaan
Meillä nämä pitää aikakin olla:
Lounaalla: riisipuuro
Päivällisellä:
Kinkku
Uunilohi Ja keitetyt perunat
Graavilohi
Karjalanpiirakat
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Jälkkörinä konvehdit, torttuja, piparit
Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt sitä raskasta metatyötä, mitä miehet ei osaa? Miettiä ja suunnitella samaa ruokalistaa joulusta toiseen?
Minä nainen en ole koskaan miettinyt tuollaisia, menen kauppaan, ostan ruuat ja yhdessä ne valmistetaan ilman tuollaista luettelointia. Aina on ruokaa riittänyt, koskaan ei ole tarvinnut käydä moneen kertaan kaupassa, kun jotain unohtui. Ei ihme, että elämä on raskasta, kun itsestäänselvyydet pitää joka vuosi pohtia uusiksi.
No wau! Sinulle kuuluu ehdottomasti alentuvan paasaamisen naisten sarjan voitto. Ja mitali siitä, ettet koskaan ole joutunut palaamaan kauppaan kun jotain on unohtunut. Kertakaikkisen ansiokasta toimintaa, Linnan juhlat kutsuu ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Poistun nyt tästä keskustelusta, kun se niin suututti ihmisiä. Alkuperäinen ajatus oli, että oltaisiin voitu jakaa omia menuja ja saada vaikka jotain ideoita omaan joulupöytään. Itselläni tosi perinteisiä juttuja, niin kiva lukea, jos jollain on jotain vähän erilaista.
Ap
No niin! Kiitos taas trollaajat ja muut veetuilijat. Pilasitte taas kivan ketjun.
Miten kukaan voi syödä kylmiä tölkkiherneitä?
Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä AP meinaat jaksaa syödä kaikkea tuota??? Sulla täytyy olla iso maha ja harjoitusta ylensyönnistä jos pystyt edes kaikkea maistamaan
Etkös sinä osaa lukea? Hänhän kertoi, että syöjiä on useampia...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnitelmissa savustettu punajuurisalaatti, paahdettua vuohenjuustoa ja saksanpähkinäpraline alkuruoaksi. Väliruoaksi miniblini ja siianmätiä. Pääruoaksi poron ulkofilettä rosepippurikastikkeella, suppilovahverorisottoa ja ruusukaalipaistosta. Jälkiruoka on vielä hakusessa.
Kuulosti todella hyvältä tämä menu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Meinaatko, että joka kalalajia on 5l kattila?? Oletko koskaan syönyt esim. silliä? Ei sitä ole tapana syödä lautasellista, kuten vaikka jotain keittoa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso talo maaseudulla, joten on jo pitkään ollut itsestäänselvyys, että suku viettää joulun meillä. Perinteinen joulujuhla käynnistyy niin, että lähdemme myöhään joulukuun 22. päiuvän iltana hankkimaan joulun pääruokaa yhdessä.
Ajamme yöllä Helsingin keskustaan, matka on noin 120 kilometriä suuntaansa. Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii keskustan puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Olemme vrustautuneet pitkävartisilla atraimilla. Kun utelias fretti tulee nuuskimaan, on iskun paikka.
Sitten, kun riittävästi frettejä on koossa, ajamme kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen fretit paloitellaan pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori frettiä kohti neljä porkkanaa ja le
Aivan mahtava koko suvun yhteinen joulutapahtuma. Ensi jouluna aion minäkin koota ainkin lähisuvun fretinpyyntiin. Juuri tuollaista yhteisöllisyyttä joulujuhla kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosti todella hyvältä tämä menu.
Joo, ihan kiva, mutta ei yhtään jouluinen.
Sun listasi meille tuunattuna :
Kylmäsavulohi
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Jäämerensalaatti
Joululimppua
Porkkana-, lanttu-ja bataattilaatikot
Jälkkärinä kahvi+tortut ja konvehteja