Olen miettinyt alustavasti joulun ruokalistaa, tosi perinteisellä taas mennään.
Kylmät
Lämminsavulohi
Kylmäsavulohi
Katkarapukimara
Graavilohi
Sinappisilli
Sipulisilli
Suutarinlohi
Mätiä, sipulia, smetanaa
Rosolli ja kastike
Peuran paisti ja piparjuuriranskankerma
Maksamousse viher-ja roseepippurilla
Kinkku ja sinappi
Tölkkiherneet
Sienisalaatti
Vihersalaatti ja kastike
Pikkelöity punasipuli tai hillosipulit
Kurpitsapikkelssi
Kotijuusto
Jotain leipää, karjalanpiirakoita
Lämpimät:
Laatikot
Keitetyt perunat
Kermakastike, jossa kinkun lientä, omenasosetta ja sinappia
Jälkkärinä ihan vaan konvehteja, ehkä luumurahkaa.
Ehkä erillinen pieni juustovalikoima ja hedelmiä
Minulle tärkeintä on tuo kylmä alkupalapöytä. Hyvin perinteistä ja simppeliä. En halua hirveästi ahertaa.
Kommentit (67)
Ei ihme, jos suomalaiset ovat niin lihavia, kun joulunakin on niin valtava tarjonta kaikkea ei niin kevyttä muonaa. Nuo pitkät listat täyttivät mahan jo ilman ruokaa. Olen itse keventänyt vuosi vuodelta jouluruokien määrää ja nauttinut kevyestä tarjonnasta.
Onhan noista suurin osa helppoa,kun avaa vaan purkkien kannet ja kaataa tarjoiluastiaan. Avaa vakuumit ja laittaa esille astiaan. Eihän tossa tartte muuta kun keittää perunat. Kinkkukin varmaan siivuina vakuumista,tai ei ole muutenkaan vaikea laittaa uuniin ja ottaa pois. Tai sit jos olet kokki ammatilta,niin eihän tuo ole homma eikä mikään tehdä itse. Sama kun kukaan ei usko, että siivoan perusteellisesti omakotitaloni parissa tunnissa,mutta kun työkseen tehny siivousta yli 20 vuotta ,niin se sujuu eikä edes tunnu työltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä miettimistä siinä on jos aina menet samalla kaavalla?
No ei ole ihan sama. On siellä aina jotain muutoksia.🤗
Olet siis vain viilannut trollaustasi, mikään muu ei ole muuttunut.
Meillä on graavi- ja kylmäsavulohi, norjalaista silliä, kirjolohen mätiä, 500 g valmiiksi viipaloitua kinkkua, kokkikartanon peruna- ja porkkanalaatikko a 700 g ja jälkiruokana vithullinen määrä juustoja ja keksejä, niitä on tullut nyt joka puolelta. Sienisalaatin ja rosollin tein jo tänään, koska otetaan varaslähtö ja syödään jouluruoat nyt kun aika ei millään riitä kokkaamiseen, hoidellaan omaisten asioita ja olen vähän väliä päivystäjänä. Kaikki muu tulee valmiina. Mulla se menee niin päin, että kokkaan ympäri vuoden ahkerasti ja mielelläni, joulun aikaan pidän siitä taukoa.
Tuollainen ruokamäärä ei synny päivässä! Aivan satua aloittajan höpinät! Uskoo ken tahtoo!
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt sitä raskasta metatyötä, mitä miehet ei osaa? Miettiä ja suunnitella samaa ruokalistaa joulusta toiseen?
Minä nainen en ole koskaan miettinyt tuollaisia, menen kauppaan, ostan ruuat ja yhdessä ne valmistetaan ilman tuollaista luettelointia. Aina on ruokaa riittänyt, koskaan ei ole tarvinnut käydä moneen kertaan kaupassa, kun jotain unohtui. Ei ihme, että elämä on raskasta, kun itsestäänselvyydet pitää joka vuosi pohtia uusiksi.
No sinäpä oletkin sitten parempi ihminen. Hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa kalaa, liian vähän kasviksia.
Rakastan yli kaiken kalaa ja se on niin kallista, että harvoin ostan. Joulun syömisessä kalapöytä on minulle tärkein. En syö esim. laatikoita tai perunaa tai leipää ollenkaan.
Ei sitä kalaa silti pidä olla kerralla viittätoista eri versiota ja koko vuoden "kiintiötä" sulloa kurkusta alas. Johan siinä maut sekoittuu, eikä kalasta pääse oikeasti nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos suomalaiset ovat niin lihavia, kun joulunakin on niin valtava tarjonta kaikkea ei niin kevyttä muonaa. Nuo pitkät listat täyttivät mahan jo ilman ruokaa. Olen itse keventänyt vuosi vuodelta jouluruokien määrää ja nauttinut kevyestä tarjonnasta.
Itse syön muuten tosi askeettisesti, niin jouluna sitten herkuttelen.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ruokamäärä ei synny päivässä! Aivan satua aloittajan höpinät! Uskoo ken tahtoo!
Ei niitä kaikkia ruokia saman päivänä tehdä. Sillit pitää laittaa maustumaan pari päivää aiemmin, porkkanat, lantut ja punajuuret voi keittää valmiiksi, saaristolaisleipä vain paranee kun se on pari päivää jääkaapissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noista suurin osa helppoa,kun avaa vaan purkkien kannet ja kaataa tarjoiluastiaan. Avaa vakuumit ja laittaa esille astiaan. Eihän tossa tartte muuta kun keittää perunat. Kinkkukin varmaan siivuina vakuumista,tai ei ole muutenkaan vaikea laittaa uuniin ja ottaa pois. Tai sit jos olet kokki ammatilta,niin eihän tuo ole homma eikä mikään tehdä itse. Sama kun kukaan ei usko, että siivoan perusteellisesti omakotitaloni parissa tunnissa,mutta kun työkseen tehny siivousta yli 20 vuotta ,niin se sujuu eikä edes tunnu työltä.
Tämä on nimenomaan helppoa, niin kuin haluankin. En halua jouluna rehkiä keittiössä. Osa on valmista, osa tehdään itse.
Täällä on kyllä taas niin ilkeitä ja törkeitä kommentteja. Ovat varmaan niiltä, joiden joulun menu on lähinnä koppa olutta.😅 Hyvältä kuulostaa ap suunnitelmasi, ja tosuaan eihän kaikkea tarvitse kerralla laittaa, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan yli kaiken kalaa ja se on niin kallista, että harvoin ostan. Joulun syömisessä kalapöytä on minulle tärkein. En syö esim. laatikoita tai perunaa tai leipää ollenkaan.
Ei sitä kalaa silti pidä olla kerralla viittätoista eri versiota ja koko vuoden "kiintiötä" sulloa kurkusta alas. Johan siinä maut sekoittuu, eikä kalasta pääse oikeasti nauttimaan.
No juurihan tuolla alussa sanoin, että kaikkea ei varmaan laiteta samana päivänä. Ja meillä on monta syöjää. Jokaiselle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Minä kirjoitin sen toisen "pitkän listan". Meillä on 6 aikuista syöjää. Jouluruokia syödään vielä Tapaninpäivänä, mutta yleensä ne silloin jo loppuvat. Eikä kukaan liho sillä, mitä syö jouluna. Lihominen tapahtuu sillä, mitä syöt uudenvuoden ja joulun välissä.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole pahemmin tarjoillut ruokaa ihmisille? Tehnyt noutopöytä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei pidä olla? Mikä ihmeen jeesus sinä olet kertomaan, montaako kalalajia saa kerralla omaan joulupöytäänsä laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Minä kirjoitin sen toisen "pitkän listan". Meillä on 6 aikuista syöjää. Jouluruokia syödään vielä Tapaninpäivänä, mutta yleensä ne silloin jo loppuvat. Eikä kukaan liho sillä, mitä syö jouluna. Lihominen tapahtuu sillä, mitä syöt uudenvuoden ja joulun välissä.
No nimenomaan juuri tämä. T ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurihan tuolla alussa sanoin, että kaikkea ei varmaan laiteta samana päivänä. Ja meillä on monta syöjää. Jokaiselle jotakin.
Ruuat eivät säily päiväkausia. Eli hyvin paljon etukäteen niitä ei voi valmistaa Eikä kenelläkään ole säilytystilaa valtaville jo valmistetuille ruokalajeille.
Keksi aloittaja uskottavampi provo ensi kerralla.
Kaikkeen sitä joku viitsii tuhlata aikaa. Mitä kiksejä provoilusta sitten saaneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla varmaan kalapuikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksi jouluksi pitäisi tehdä kaikki itse? Miksi pitäisi tehdä mitään itse, jos on rahaa ostaa valmista?
Ihan oikeasti, mikä helkutin juttu tämä on, että ylenkatsotaan sellaista, joka ostaa valmista jouluksi? Riuhdo sinä ihan vapaasti kaikki tilpehöörit joulupöytääsi alusta asti omin käsin, juokse sikakin kiinni ja teurasta, jos sinulle ei joulu muuten tule, mutta anna muille rauha tehdä toisin.
Minä tykkään tehdä itse jouluksi mahdollisimman paljon, muttei olisi mitään ongelmaa ostaa valmiina vaikka kaikkea, jos joku vuosi ei huvittaisikaan häärätä.
Ihanko oikeasti luit tuon iltasadun?