IS: Kelalle pääsy ihmisten pankkitileille? Hallitus haluaa puuttua sosiaalietuuksien väärinkäyttöön!
Aiemmin on riittänyt, että itse toimittaa tiliotteensa Kelaan, mutta nyt hallitus haluaa Kelalle pääsyn tukiensaajien tileille penkomaan.
Ensinnäkin, mites tietoturva, pankkisalaisuus ja oikeus yksityisyyteen? Entä sen suhde, kuinka paljon väärinkäytöksiä on vs kuinka paljon tämmöisen valvontakoneiston pystyyn laittaminen ja pyörittäminen maksaa? Siis meillä Suomessa ihmisten tulotiedothan ovat julkisia ja saatavilla, eikö mikään riitä?
Tuntuu myös nurinkuriselta, että samalla harmaantalouden firmoille maksetaan tukia ja ne hyväksikäyttävät esimerkiksi ulkomaalaista työvoimaa jatkuvasti ilman seurauksia.
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein!
Hämmästyttävän moni vastustaa ketjussa tätä uudistusta, taitaa sosiaaliturvan väärinkäyttö ja tulojen pimittäminen olla yleistä.
Ymmärrä nyt hyvä ihminen, ettei tässä ole kyse pelkästään sosiaaliturvasta!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Kuvitellaan että minulla olisi tili nordeassa, ja saisin toimeentulotukea. Minähän olen joutunut antamaan sen tilin tiedot kelaan. Muuten minulle ei tukea myönnetä. Jos minulla kerran ei muita tilejä ole, niin mitä haittaa minulle on siitä, että kela tarkistaa vaikkapa aktiasta olisiko minulla siellä mahdollisesti tili? Jos ei ole, niin silloinhan kela ei sieltä myöskään mitään löydä. Käytännössä haittaa on vain niille, joilla oikeasti on tilejä useassa pankissa. He jäävät kiinni, mutta sehän on ihan oikein! Silloinhan he ovatkin saaneet tukea väärin perustein.
Ei tämä tule kiinnijäämisiin johtamaan. Sellainen joka älyää piilottaa Kelalta osan tileistään osaa kyllä jatkossa pitää ne ylimääräiset ulkomaisilla tileillä. Se on helppoa kuin heinänteko eikä Kela niistä mitään tietoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa säilyttää rahaa kotona. Kassakaapin saa 300 eurolla. Olen rakentanut vaatekaapin jossa on salaseinä jossa kassakaappi on sen takana.
kYL oot pelle.
kohta kaikki paska tuilla olevat ostaa kassakaapin ja niputtaa sinne seteleitä.
Millä rahalla? Ei niillä 300 euroa ylimääräistä ole.
Jos haluat taloudellista yksityisyyttä niin aina voit hankkia omia tuloja ja lopettaa muilta pummimisen. Mutta niin kauan kun pummit muilta niin muilla pitää olla täysi oikeus saada tietää että ne rahat menee siihen mihin kuuluu eikä ,ihinkää täysin turhaan asiaan. Kaikki työttömät sossupummit ketä tunnen käyttää saadut tuet kaikkeen täsin turhaan (elämyksiin, viihtymiseen, bilettämiseen ja shoppailuun) jonka jälkeen vinkuu kun ei saa maksettua laskuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Kuvitellaan että minulla olisi tili nordeassa, ja saisin toimeentulotukea. Minähän olen joutunut antamaan sen tilin tiedot kelaan. Muuten minulle ei tukea myönnetä. Jos minulla kerran ei muita tilejä ole, niin mitä haittaa minulle on siitä, että kela tarkistaa vaikkapa aktiasta olisiko minulla siellä mahdollisesti tili? Jos ei ole, niin silloinhan kela ei sieltä myöskään mitään löydä. Käytännössä haittaa on vain niille, joilla oikeasti on tilejä useassa pankissa. He jäävät kiinni, mutta sehän on ihan oikein! Silloinhan he ovatkin saaneet tukea väärin perustein.
Ei tämä tule kiinnijäämisiin johtamaan. Sellainen joka älyää piilottaa Kelalta osan tileistään osaa kyllä jatkossa pitää ne ylimääräiset ulkomaisilla tileillä. Se on helppoa kuin heinänteko eikä Kela niistä mitään tietoja saa.
Mitä sitten vaikka olisi miljoona eri tiliä, mutta kaikissa saldo on tasan nolla?
Mahdollisesti tiedonsaanti koskee tilejä siinä määrin, että mitä tilejä ihmisillä on. Sitten osataan pyytää tiliotteet kaikista tileistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki, että tällä saattaisiin ehkä säästöjä JOPA VIISI MILJOONAA..
Viidellä miljoonalla eurolla puolen miljoonan ihmisen loppukin yksityisyys viemäristä alas.
Ei tässä ole rahasta kysymys, ihan muusta.
Mitä vittuaaa itket jos nostat veronmaksajien rahoja niin kela saa päättää säännöt .mene töihin ja lopeta toi lapsellinen itku
ma tuli mulle taas 2 viikon tili käteen 2100e ja viimoinen päivä samat ei tartte kelalle raportoida mitään.
Älä valehtele, perssuolinkainen olet ja vedät käteen näitä typeriä valheita kirjoitellessasi, sinä olet se yhteiskunnan loinen 😁😁😁
Vassu sialla on vaikea uskoa että joku tekee töitä ja saa siitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki, että tällä saattaisiin ehkä säästöjä JOPA VIISI MILJOONAA..
Viidellä miljoonalla eurolla puolen miljoonan ihmisen loppukin yksityisyys viemäristä alas.
Ei tässä ole rahasta kysymys, ihan muusta.
Oliko huomioitu kulut, jotka tuosta aiheutuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko jotenkin tyhmä kun en ymmärrä mitä hyötyä tuosta on? Käsittääkseni ainoa tuki, jonka saamisessa pankkitilin saldolla on merkitystä, on toimeentulotuki. Ja sitä varten Kelaan pitää toimittaa tiliotteet. Eli mitä he hyötyvät tuosta urkkimisesta?
Tietämätön. Asumistuki on olemassa. Ja tilejä voi jättää ilmoittamatta.
Ei minulta ainakaan asumistukea hakiessa pyydetty/tarkistettu tiliotteita. Verotustiedot Kela näkee itse.
-edellinen
Sitten et ole vielä ollut varallisuustarkistuksessa, tai et ole ilmoittanut, sitä pitää seurata itse vaikka näkisivät. Seuraavassa määräaikaistarkastuksessa rapsahtaa takautuvasti jos maksettu liikaa.
Saan Kelalta työmarkkinatukea ja asumistukeni on sen perusteella laskettu. Siihen päälle vielä toimeentulotukea.
- edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa säilyttää rahaa kotona. Kassakaapin saa 300 eurolla. Olen rakentanut vaatekaapin jossa on salaseinä jossa kassakaappi on sen takana.
kYL oot pelle.
kohta kaikki paska tuilla olevat ostaa kassakaapin ja niputtaa sinne seteleitä.
Millä rahalla? Ei niillä 300 euroa ylimääräistä ole.
Se oli sarkasmia joltain ymmärsitkö pummiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvän tilejä Kela ei tongi, kannattaa pitää tämä vaihtoehto aina mielessä.
Miksi ei muka tonkisi, jos käyttöliittymä ja yleinen urkintalupa ovat valmiina parin klikkauksen päässä?
Kelan tukia, lapsilisiä, lääkekorvauksia, opintotukea, kotihoidontukea, asumislisää, asumistukea saavat myös monet opiskelijat ja työssäkäyvät.
Valtaosa suomalaisista saa tai on saanut jotain Kelan etuutta elämänsä aikana.
Niin mihin se Kelan oikeus päästä tileihin sitten päättyy? Tässähän on tarkoitus saada koko kansa valvonnan alaisuuteen.
Toisessa ketjussa aloittaja riehuu, että näitä väärinkäyttöEPÄILYJÄ on vuodessa tullut noin 1000. Kun suhteutetaan se päälle 5
Tähän mennessä Kelalla ei ole ollut mitään järjellistä keinoa käräyttää väärinkäyttäjiä, joten todennettuja tapauksia on vähän.
Päivittäinen tuki itku meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein!
Hämmästyttävän moni vastustaa ketjussa tätä uudistusta, taitaa sosiaaliturvan väärinkäyttö ja tulojen pimittäminen olla yleistä.
Aivan! Vai pitäisikö edes hämmästyä? Tämähän vaan vahvistaa sen, että tukia todellakin huijataan paljon. Muuten ei asialla olisi mitään merkitystä. Jotainhan sitten piilotellaan, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat taloudellista yksityisyyttä niin aina voit hankkia omia tuloja ja lopettaa muilta pummimisen. Mutta niin kauan kun pummit muilta niin muilla pitää olla täysi oikeus saada tietää että ne rahat menee siihen mihin kuuluu eikä ,ihinkää täysin turhaan asiaan. Kaikki työttömät sossupummit ketä tunnen käyttää saadut tuet kaikkeen täsin turhaan (elämyksiin, viihtymiseen, bilettämiseen ja shoppailuun) jonka jälkeen vinkuu kun ei saa maksettua laskuja
Tiesitkö, että kun saa tuloja niin se leikkaa työttömyysturvaa ja asumistukea, mutta vastaavasti toimeentulotuki nousee? Valtio ei tällä mitään säästä vaan tuki vaan maksetaan toimeentulotuesta työttömyystuen ja asumistuen sijasta. Eli tukea maksetaan vain toisesta taskusta, mutta saman verran kuitenkin kuin ennenkin. Valtio ei siinä säästä mitään, että tukea maksetaan nyt vasemmasta taskusta kun ennen maksettiin oikeasta taskusta. Jos leikkaa peittoa toisesta päästä, mutta vastaavasti pidentää peittoa toisesta päästä niin peitto säilyy ihan saman mittaisena kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein!
Juuri siitä on kyse! Aika vainoharhainen täytyy olla, jos jotain muuta kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän säästöjä tulisi, jos veroviranomaisilla olisi vapaa pääsy kaikkien yritysten tilitietoihin.
Siinä on semmoinen pieni ero että yrityksistä on todellapaljon hyötyä suomen yhteiskunnalle ja koko suomen valtion taloudelle kun yritys maksaa aina reilusti enemmän yhteskunnan maksuja kun mitä saa yhteiskunnalta. Sossupummeistä ja kelarotista ei ole mitään hyötyä suomelle ja suomen yhteiskunnalle kun ne ei maksa mitään yhteiskunnan maksuja vaan pelkästään tuhlaa yhteiskunnan resursseja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikein!
Juuri siitä on kyse! Aika vainoharhainen täytyy olla, jos jotain muuta kuvittelee.
Apua sanko karenssia kelalta rangaistukseksi kun palkkaani tuhlaan.
Joo varmasti jonkun parin kympin takia riskeeraavat työpaikkansa :D Nyt valoja päälle.